Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Bluecity RMAAf Juniorbruger champ3n | 03-06-2022 13:48 | 2107 visninger | 32 svar, hop til seneste
Er der nogen af jer der har erfaring med deres RMA?
Har købt en brugt computerskærm hos dem som går i sort skærm 2 sekunder efter man tænder den. Ved slet ikke om jeg orker at enten skulle pakke den ned og sende retur eller selv tage til kbh med den for "sølle" 400kr --
Jeg så dem bytte en laptop og en telefon på stedet sidst jeg var i butikken i Aarhus for at købe iPhone.
Jeg har ikke selv erfaringer med RMA i den biks, men jeg gætter på de bytter på stedet eller refunderer dig.
Hvis ikke du gider returnere den, er den jo ligesom ikke længere. -- Er enheden købt på nettet? -- 10700KF, 5 GHz (1,20v) | Asus Z590-Plus TUF
2x8 GB Corsair @ 3200 MHz
WD Blue 500 GB (2,5" SATA) | CM V650 V2 Gold
Gt 730 2GB | NZXT Kraken x63 Ja den er købt over nettet -- #3 Så skal BC betale returfragt, hvis de vil have den til RMA, det er ikke noget du skal sørge for. -- 10700KF, 5 GHz (1,20v) | Asus Z590-Plus TUF
2x8 GB Corsair @ 3200 MHz
WD Blue 500 GB (2,5" SATA) | CM V650 V2 Gold
Gt 730 2GB | NZXT Kraken x63 #4
#0 siger da heller ikke noget om at de ikke vil betale for fragten for RMA? -- Don't feed the trolls. #4
Jeg tager en snak med dem om en returlabel, bare lige frustreret over at modtage en skærm der tydeligvis ikke har virket -- #6 Den kan vel være gået i stykker under fragten hen til dig? -- #7
Det er selvfølgelig en mulighed, den var dog pænt pakket ind og ingen skade på kassen. Samt når jeg google modellen virker det til at være et generelt problem med den -- Har også købt en bærbar hos BC for år siden. De sendte en forældet og forkert model. De var dog flinke nok til at tage den retur. -- #0 Forstår godt at du er frustreret, men forbrugerelektronik kan gå i stykker -også uden synlige skader på emballage - og sådan er det. Og når der så ikke er ævl som #1 og Trustpilot indikerer, så bør du da bare få en returlabel og være glad for at du har handlet et seriøst sted?
Jeg har foretaget 3 telefonkøb hos dem og har aldrig været skuffet, selvom det var brugte enheder. -- #5 Det var nu mere en oplysning til OP, i det tilfælde at han troede at han selv skulle betale for det. :-) -- 10700KF, 5 GHz (1,20v) | Asus Z590-Plus TUF
2x8 GB Corsair @ 3200 MHz
WD Blue 500 GB (2,5" SATA) | CM V650 V2 Gold
Gt 730 2GB | NZXT Kraken x63 Jeg har ikke meget erfaring med Bluecity men lidt har jeg da. Jeg synes det er lidt hit and miss med de varer man køber på nettet. Hurra for returret siger jeg bare, for man ved sgu aldrig rigtig hvad man får.
Jeg købte et Bose QC25 headset hos dem for længe siden, som skulle være brugt, som nyt. Det var decideret ulækkert og pakket helt forkert ned i det medfølgende etui. I en sådan grad at etuiet var ødelagt. Jeg orkede ikke at gøre noget ved det, jeg fik det til en god pris, og det kunne gøres rent. Jeg har også solgt et par ting der. Det er meget praktisk for de køber nærmest alt. Bare til uhyrlig lav pris, men det er jo gamet :D
Mht. retur tror jeg ikke det er et problem hos dem. Det kan godt være deres hjemmeside er lidt sær og de sælger produkter hvor beskrivelsen måske ikke er som man forventer, men de har altid været flinke nok når jeg har talt med dem.
Mht. hvem der betaler for returen, så skal de dække fragtomkostningerne, hvis reklamationen er berettiget. Det er ikke et krav de lægger ud for fragten, men du kan kræve penge refunderet for (billigste forsvarlige) fragt, hvis du lægger ud og reklamationen er berettiget. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0.
Stats sidst opdateret d. 01/09-2021 #12
Jeg er ikke så bekymret for at evt. skulle have haft betalt for at sende den retur, bare mere hvor træls de er når det kommer til RMA, da jeg har langt til nærmeste butik og/eller nærmeste postdk drop off point.
-- Langt ude, men mens du spekulerer over en evt. rma sag, ku` du måske prøve med et andet kabel, ifald du ligger inde med et brugbart jævnfør skærmens specs.? HW`s veje er jo til tider uransagelige :)
Har du evt. en anden pc tilslutningsmulighed? Husk (host) kabel i gpu hehe. Jeg havde sku selv for nyligt fået sat et kabel i mb, da jeg liiige sku være færdig med samling af en pc en sen aften med øv øjne :) Jeg prøver altid selv så mange muligheder som muligt, før jeg sender ind til rma, da jeg gerne vil være fri for pakning/afsendelse og så besked om, at varen intet fejler + en evt. regning for fejlindsendelse samt returfragt - hvilket jeg så ikke har prøvet, som andre herinde.. -- Kun de dumme ser på fingeren, når den kloge peger mod stjernerne... #14
Jeg har prøvet flere forkellige strøm kabler, vga/dvi og hdmi kabler og ingen af dem virker. Har prøvet selvsamme kabler i min anden skærm hvor de virker.
Jeg prøvede endda at sætte min raspberry pi til skærmen for at se om det var et windows problem. -- Jeg har ikke så gode erfaringer med dem. Jeg sendte en bærbar ind til dem. De kunne ikke skaffe reservedele til den. Ca halvanden måned efter siger jeg til dem at jeg gerne vil ophæve handlen så jeg kan nå at blive klar til eksamen. De tilbyder mig 2800kr for en computer de den dag selv solgte for 6000kr på deres hjemmeside og som jeg havde givet 9000kr for et halvt år siden.
Jeg endte med at indgå forlig på 5000kr men handler der aldrig igen.
-- --
Jakob/Zalasta #16 - Wait what... Skal lige være sikker her.
Sendte du en bærbar ind til dem til reklamation?
Som du havde betalt 9000kr for i sin tid?
De tilbder dig 2800kr og du indgår forlig og får 5000kr?!
Du skal have den fulde købesum tilbage. Eller... Det skulle du. Lesson learned. Shit noget svineri. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0.
Stats sidst opdateret d. 01/09-2021
Det er en halv eller kvart historie.
Jeg købte en bærbar *indsæt dato
Jeg sendte den retur *indsæt dato
Halvanden måned efter *indsæt dato ophæver jeg handlen
Men summasummarum, jeg havde maskinen i seks måneder inden jeg rendte på HOL med en halv historie.
Jeg handler der konkret dags dato aldrig igen. -- #0 Købte en Lenovo T470, hvor det viste sig, at det eksterne batteri var defekt. Jeg tog ind i Bluecity i Århus og efter 2 minutter, hvor ekspedienten havde konstateret fejlen, bestilte han et nyt batteri hjem, som vi så aftalte, jeg selv hentede i butikken. Så aftalt, så gjort.
Alt i alt forløb sagen uden problemer. --
Jeg har opsnappet mailen fra Blue City til Zalasta - kald mig bare kriminel.
"Vi har ikke løst problemet, vi er herresløve i betrækket, vi har ventet på uspecificerede stumper i seks uger - du vil ophæve handlen, dvs. sælge os den brugte laptop til nitusinde som du har ejet i et halvt år, vi synes også selv det er mærkeligt at vi ikke betaler 10.500 for den, men vi har set på sagen og har besluttet os for at begå selvmord, vi forsøgte først med otteogtyvehundrede retur, det gad du slet ikke, men du tog femtusinde i stedet og vi er stadig i live"
-- Sidst redigeret 05-06-2022 20:51 #20 - Haha jah sådan kan man også se på det. Men selvom Bluecity sælger brugt, skal de stadig yde 2 års reklamationsret. Kunden har været i sin ret til at ophæve købet grundet den lange behandlingstid. Ophæver man købet, skal man have den fulde købesum retur. Altså... Med mindre man kan spise kunden af med mindre, hvilket jo bare er en gevinst :D -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0.
Stats sidst opdateret d. 01/09-2021 #18 der et noget tid siden. Engang sidste år. Hvad grund skulle jeg have for at rode gamle mails igennem(tro mig hvis du vil eller lad være hvis du ikke vil). Jeg ved ikke med dig men jeg har andre ting der er vigtige. Manden spørger efter erfaring og jeg giver ham hvad jeg har oplevet.
#17 ja det var også min holdning. -- --
Jakob/Zalasta
22
Glimrende pointe.
Jeg var lidt plat i omkvædet - i min optik er det stadig en halvslatten beskrivelse af forløbet.
Ikke at du skylder nogen en udførlig forklaring i et retslokale.
21
Jeg tænker at der er forskel på to års garanti og to års reklamationsret.
Ikke at vi skal gå i detaljer, nu når detaljer synes at have nået status af umoderne.
(Eller non-moderne som man siger)
--
Nå, jeg må æde en korrektion ifht. reklamationsret.
"Fortryder du dit køb, så får du som udgangspunkt udbetalt samme beløb, som du har indbetalt til os. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne ved tilbagebetaling.
Vi refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen."
"Vi yder 24 måneders reklamationsret i henhold til købeloven. Reklamationsretten omfatter mangler, der konstateres ved varens normale anvendelse.
Reklamationsretten dækker ikke fejl, skader eller slitage, direkte eller indirekte opstået som følge af forkert betjening, misvedligeholdelse eller udefrakommende skade (dette omfatter også fejl som følge af væskeskade).
Reklamation over fejl og mangler skal meddeles til os inden for rimelig tid, efter fejlen eller manglen er opdaget eller burde være opdaget. Alle følgeskader sket i forbindelse med fortsat brug efter fejlen er opstået, vil ikke være dækket af reklamationsretten.
I forbindelse med reklamationssager bedes du indlevere varen i en af vores butikker eller henvende dig til vores kundeservice med henblik på løsning."
Sådan ser det ud.
-- Sidst redigeret 06-06-2022 09:18 #23 - Der er bestemt forskel på de to ting.
Bluecity skal yde reklamationsret på alt de sælger. Garanti er noget producenten står for, med mindre Bluecity frivilligt tilbyder det.
Det kan nemt blive problematisk for Bluecity idet de sælger brugte varer. Så varer producentgarantien ikke så længe på de produkter de sælger. Hvis et nyt produkt kommer med 2 års garanti, og en kunde reklamerer, vil forhandleren med al sandsynlighed få det repareret på producentgarantien. Ellers skal de selv reparere, eller betale et værksted for reparationen.
Men når man sælger brugt, som Bluecity, er der en god chance for producentgarantien ophører, inden de 2 års reklamationsret ophører, og så står de med regningen for reparationen. Af netop den årsag ville jeg aldrig turde købe brugt (dyrt) elektronik i Bluecity. Altså jeg kender min ret, men orker ikke at bruge tid på at kæmpe med dem. Hvis det bliver nødvendigt :P -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0.
Stats sidst opdateret d. 01/09-2021 --
Sidst redigeret 06-06-2022 09:18
25
Jeg har heller ikke den store erfaring med BC ifht. reklamation.
De har købt to iPhones og solgt mig to andre.
Indtil videre en fin byttehandel.
Men jeg er nysgerrig på den eksakte dialog i Zalastas tilfælde, og også detaljerne mht. det konkrete forløb.
Jeg er lidt kritisk anlagt ifht. kunders fremstilling af den slags sager når de bliver fremstillet ensidigt i forum.
Det er sgu nok en miljøskade.
Men manden har jo ret; hvorfor skulle han bruge tid på en komplet fremstilling, bare fordi en random HOL-bruger har for meget tid mellem hænderne. -- #25
Stop nu, mens legen er god.
En computer er et kompliceret produkt og derfor tager længere tid med fejlretning. At kunden pludselig skal bruge computer til eksamen er underordnet. Kunde kan ikke kræve købsbeløb refunderet, dels fordi produktet er ved at blive fejlrettet og fordi returret er udløbet. Forretning tilbyder at købe produktet, da kunde ønskede at afbryde reklamation. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #27 - Vi er ude på et sidespor, men jeg bider på.
Det er rigtigt at det er ligegyldigt hvad computeren bruges til og hvor vigtig den er for kunden. Omvendt er det også ligegyldigt at forhandleren har "svært ved at skaffe reservedele", da produktet skal repareres indenfor "rimelig tid" uanset hvad. Sådan er reglerne.
Dette har i øvrigt intet med returret at gøre.
Kunden kan med rette kræve handlen ophævet hvis reparation/ombytning ikke sker indenfor "rimelig tid". Der er så formidlende omstændigheder i forhold til hvad rimelig tid er. Der er ikke nogen regel for hvad rimelig tid må være, men som tommelfingerregel siger man ca. 5 uger, og mere/mindre alt efter hvilken type produkt der er tale om. Hvis forhandler stiller et låne produkt til rådighed, kan de bruge længere tid på at reparere produktet. Men ud fra den info vi har fået er det ikke sket.
Man kan sagtens kræve et køb ophævet mens varen er "under reparation". Hvis varen har været under reparation i fx. 3 måneder vil man også få medhold i en sag. Dog er halvanden måned ikke helt nok, men det nærmer sig. Det ved Bluecity og de får så lavet en lokumsaftale med kunden i en fart.
Som nævnt tidligere, sælger Bluecity bruge varer. Det kan give dem et stort problem i forhold til at skaffe reservedele, da de produkter de sælger kan være gamle i forvejen. Hvis man køber en brugt bærbar i dag, som er 5 år gammel, skal forhandler stadig yde 2 års reklamationsret. Det vil sige de skal finde reservedele til en maskine der, i værste fald, er næsten 7 år gammel. Det kan godt være svært at nå indenfor rimelig tid. Derfor kan handlen gå tilbage. Men det er en risiko de har valgt at påtage sig, eftersom de har valgt at sælge brugt udstyr.
Bluecity kender reglerne. De ved godt kunden kan kræve den fulde købesum retur, hvis ikke de får den fikset indenfor rimelig tid. Så de lykkes med at være smarte i en fart og tilbyder i stedet at "købe varen retur" til et lavere beløb end kunden har købt den til oprindeligt. Kunden accepterer og Bluecity sparer penge. Det bør ingen acceptere, men eftersom de tilbyder det i det hele taget, tænker jeg det er noget de har haft held med før.
Jeg ved ikke om historien er sand eller ej. Men det er en interessant situation uanset. Det ville ikke undre mig hvis Bluecity godt kunne finde på det. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0.
Stats sidst opdateret d. 01/09-2021 --
Sidst redigeret 06-06-2022 11:36
28
Det holder bare ikke.
Manden skriver explicit at han tog initiativ til at afbryde reklamationen og indlede en annullering af handlen på en vare der i mandens varetægt kikser fælt, tilsyneladende - men måske fungerede i et eller andet tidsrum, muligvis seks måneder, hvad ved jeg, indtil reklamationen blev iværksat.
Der er forskel på en returnering og en reklamation.
Ellers kunne enhver piberygende sømand jo trampe sin tablet i smadder og sende skidtet retur seks måneder senere og forlange at butikken skulle æde tabet.
Ohøj, det her er en retursag, landkrabbe!
Der er ingen info om hvad problemet var eller om der er fejl 40 involveret osv.
Det er lidt derfor derfor jeg mener at detaljer er ret så væsentlige ifht. at finde fakler og høtyve frem, inden det punkt er på plads.
Indtil da er det bare en kvart vind der blæser mildt fra øst.
Men gættelege er spændende, synes jeg.
-- #29 - Jeg tror vi taler forbi hinanden, men ja det er spændende og jeg tror faktisk også vi er enige.
Sådan som jeg læser det:
Vare bliver defekt efter køb og kunde sender til reklamation. Efter halvanden måned anmoder kunden om at ophæve købet. Forhandler afviser, men tilbyder i stedet et tilbagekøb af varen, for at afslutte sagen. Kunden accepterer efter lidt frem og tilbage og sagen afsluttes.
Jeg ved ikke hvorfor i (dig og #27) blander returret ind i det og slet ikke hvorfor du nu blander selvforskyldt skade ind idet. Dog igen med det farverige sprog jeg er så glad for. Det er fedt.
Men det tager ikke en måned at vurdere en tablet der er blevet knækket midt over af en vred fisker ikke dækkes af reklamationsret. Også selvom dagens fangst har været elendig.
Ingen af os ved hvor længe han har haft maskinen inden den blev defekt. Men det er ligegyldigt om det er sket 3 uger eller 20 måneder efter købet. Det er også ligegyldigt hvad den fejler. Når forhandler har haft den over en måned, må man antage reklamationen har været berettiget. Hvis der var tale om selvforskyldt fejl, bør det ikke tager en måned at nå dem til den konklusion.
Men helt kort:
Ja, det er ham selv der accepterer forliget, men hvis han havde ventet lidt længere kunne han have fået alle pengene (eller en repareret computer) tilbage. Derfor synes jeg dog stadig det er noget underligt noget at tilbyde at købe varen (først til en latterligt lav pris), mod at droppe reklamationskravet. Men hey, går den så går den og så kan bluecity tjene penge på varen en gang til. Det er god business.
Sandt eller falsk historie synes jeg stadig det er en spændende hypotese. -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0.
Stats sidst opdateret d. 01/09-2021 --
Sidst redigeret 06-06-2022 12:30 #28
Egen tommelfingerregel kan ikke bruges i en reklamationssag !
Der findes heller ikke en standard for "rimelig tid" !
Så hvem skulle give kunde medhold, efter 3 måneder ?
Citerer lige #16: Ca halvanden måned efter siger jeg til dem at jeg gerne vil ophæve handlen.
Hvad svarede du til en kunde, som forlangte købsbeløb tilbage mens vare er til reparation ? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #31 - Lad os tage den med ro, og tage det 1 ting af gangen.
Egen tommelfingerregel kan ikke bruges i en reklamationssag. Der findes heller ikke en standard for "rimelig tid"!
Det er heller ikke min egen tommelfingerregel og det siger jeg heller ikke der gør. Men det har været oppe og vende flere gange, også herinde, og man falder altid tilbage på gennemsnittet, som er omkring de 5 uger. Det kan være både mere og mindre, som jeg også skriver i mit indlæg. Med andre ord, er det blot et skøn, præcis som du skriver, så der er vi enige.
Nu har jeg ikke gemt korrespondancen mellem mig og forbrugerstyrelsen fra dengang de havde en chat. Ved ikke om de stadig har en chat. Jeg har haft fat i dem flere gange for at få vejledning i specifikke sager, og svaret har altid været det samme, hvilket er som skrevet ovenfor. Det er dem der bruger ordet tommelfingerregel.
Tommelfingerregel bruges også her: https://nyheder.tv2.dk[...]
Inden du skyder artiklen ned fordi den ligger hos TV2, så er deres kilde forbrugerklagenævnet.
De skriver: "en tommelfingerregel siger, at rimelig tid er 14 dage". Med forbehold for en masse ting, så det kan blive længere. Ligesom jeg skriver.
Så hvis ordet tommelfingerregel er godt nok til forbrugerrådet er det godt nok til mig.
Så hvem skulle give kunde medhold, efter 3 måneder ?
Forbrugerstyrelsen.
Hvis en reklamationssag tager over 3 måneder, er det meget svært for forhandleren at argumentere for hvorfor de skal have lov at bruge længere tid. Har forhandler tilbudt kunden et låneprodukt, har de længere tid til at få repareret produktet.
Citat fra #16: Ca halvanden måned efter siger jeg til dem at jeg gerne vil ophæve handlen.
Hvad svarede du til en kunde, som forlangte købsbeløb tilbage mens vare er til reparation?
Det er også en situation jeg har stået i flere gange ifm. tidligere arbejde. Kunden er i sin fulde ret til at anmode om at ophæve handlen. Det betyder ikke forhandleren skal acceptere og betale den fulde købesum retur.
Men igen, jeg bider på.
Hvis jeg stod i den situation med en kunde ville jeg skrive noget i retningen af dette retur til kunden:
"Din anmodning om at ophæve handlen er modtaget. Inden vi, (virksomheden), kan ophæve handlen og refundere købesummen, vil jeg gerne have lov at undersøge hvor lang tid der yderligere vil gå, før du kan få din vare repareret retur. Hvis vi vurderer at den resterende tid er rimelig vil du få din vare retur og handlen vil ikke blive ophævet." - Eller noget i den dur.
Forhandleren har ikke gjort noget ulovligt. Her er vi også enige. Kunden har bedt dem ophæve købet, de svarer retur og siger at det vil de ikke gå med til, men de kan købe varen retur til reduceret pris. Herefter forhandles der mellem parterne hvad den endelige pris skal være, som kunden ender med at acceptere. Som sagt har de ikke gjort noget ulovligt, men jeg synes de har udnyttet kundens manglende viden, for egen vindings skyld. Så kan man jo argumentere at de er en forretning og de skal tjene penge. Men set ud fra et morale/kundeservice synspunkt synes jeg det er noget svineri.
Nu tænker du sikkert at skrive at hvad jeg synes ikke har noget hold i loven. Det har du helt ret i, men det er stadig min mening at det er svinsk af dem.
tl;dr - Jeg tror vi er enige, men noget tyder på du ikke har fået læst mit indlæg ordentligt igennem, eller også har jeg ikke formuleret mig tydeligt nok. I så fald beklager jeg den manglende uddybelse :) -- Handels stats: Samme bruger i 18 år. B/W liste score: +31/-0.
Stats sidst opdateret d. 01/09-2021 --
Sidst redigeret 07-06-2022 18:23
Opret svar til indlægget: Bluecity RMA
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|