Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Køb af el-cykel Af Ny på siden El-Nino | 11-04-2021 21:37 | 2267 visninger | 16 svar, hop til seneste
Hey. jeg overvejer at købe en ny el-cykel, men har ikke så meget styr på hvad der er vigtigt ved køb af el-cykel. jeg har kigget meget på vanmoof S3. Desværre er der utallige dårlige anmeldelser på trustpilot , men hver review der er skrevet uden for trustpilot ser ud til at være positiv omtale.
Er der nogen herinde der har nogle erfaringer eller er der andre mærker der har et lige så stealth look, men som er mere anbefalelsesværdig? --
Sidst redigeret 11-04-2021 21:39
Jeg har en Vanmoof S3 og er virkelig glad for den, dog blev den først rigtig god da Moofer app'en kom til iOS. Den er et must :)
Mht. fejl på cyklerne så gik jeg desværre heller ikke fri, den kunne ikke skifte gear efter 1 uges brug, men kundeservice var flinke og hjælpsomme og de sendte en ny cykel i løbet af 2 uger, hvorefter jeg skulle sende den gamle retur. Siden jeg fik den har alt fungere som det skal, så helt klart en anbefaling herfra. -- - #1 Er forhjulstrukket elmotor ikke problematisk ? Jeg afskrev den netop af det.. Kan lige forstille mig en glat cykelsti .. Du ender umiddelbart i jorden ? -- Hvor mange AH den har er vigtig. Vil nok ikke vælge noget under 10,4. -- Tillykke med dit valg. En el cykel er en fed ting. Men jeg ville nok prøve at tage ud og prøve flere forskellige modeller så du kan træffe din egen beslutning om det skal være en forhjul, baghjul og en centermotor. For mig blev det en centermotor da det giver mig en oplevelse at kontrol. Men måske oplever du det anderledes når du får afprøvet de forskellige motor udgaver
-- Sidst redigeret 11-04-2021 21:51 af hr.thrane #4
Godt du skrev det, det glemte jeg. Der kan være forskel på, hvor elmotoren sidder nemlig som du beskriver -- #1 Det er min første elcykel, så har ikke så meget at sammenligne med. Jeg føler at jeg har fuld kontrol og har også kørt med den på frostdage. Nå man trykker på boost-knappen ved f.eks. lyskryds så trækker den som hårdest, og der føler jeg ikke at den på nogen måder er svær at have med at gøre.
Den har store Schwalbe Big Ben dæk som standard og de virker rimelig hårdføre til det meste vejr. -- - #1 Det lyder super fedt. Har du oplevet at den måske er for integreret med mobilen. Har læst at det nogle gange godt kan være belastende at skulle bruge mobilen til at kunne få cyklen til at fungere optimalt. Hvad med låse og lås op funktionen kan man gøre det uden brug af mobil?
#4 Det er nok rigtigt, jeg har ikke været ude at prøve nogle el cykler. Ud over at køre på min mors gamle promovec. Grunden til at jeg spørge ind til Vanmoof'en er at man ikke rigtig kan prøve den i Danmark. Derfor tænkte jeg at der var nogle herinde der måske havde noget erfaring. Jeg har kigget længe på den, men har stoppet mig selv hver gang fra at købe den, på grund af deres trustpilot.... -- #7 Ja det kan du vha. venstre knap på styret. Man laver en 3 cifret kode og så trykker med x antal gange for hvert tal i koden, så låser den op. På den måde behøver du ikke at have fat i mobilen. Du kan se hvordan her: https://youtu.be[...]
-- - Jeg valgte en elcykel hvor motoren trækker i navet. Det giver meget bedre styring, og det føles som en rigtig cykel. Den giver kun det kræft tilbage, som du selv giver den. Jeg valgte en mountain bike fra Scott for et par år siden. -- Nu kommer der nok det svar du ikke havde håbet på, og indrømmet så er jeg lidt farvet af tideligere kickstarter "verdens bedste cykel" projekter.. men
1) Cyklen er ulovlig i danmark, den fine knap du kan holde inde og cyklen køre 25km/t, er ikke lovlig i danmark
2) Ukendt motor
3) Batteri kan ikke afmonteres, et er det er noget pis om vinteren noget andet er hvad vil du stille op om 3 år når cellerne begynder at dø? (formentligt før medmindre du slæber cyklen med ind i varmen om vinteren)
4) I det hele taget ukendt design, fabrikant, dele osv. Hvis noget går i stykker kan du ikke bare smide den ned på hjørnet og få den igen dagen efter, du er bundet op af deres reservedele og værksteder.
5) Ingen affjedring
Til ca 15000 kr så kan du altså få bedre cykler her på dansk grund. Men selvfølgelig er de ikke så smarte med bluetooth, led i stellet, indbyggede lys og jeg skal komme efter dig.
Jeg ville personligt selv gå efter en cykel med centermotor, gerne bosch, yahamha, shimano, brose. Så ville jeg fra dag et gøre op med mig selv hvor langt den skal cykle dagligt, hvor meget hjælp du skal have, i hvilket slags vejr du skal køre - Og så vælge et batteri ud fra dette, skide træls at bruge 15.000 på en cykel og så er batteriet ikke stort nok til at komme hjem igen. Og så vigtigste af alt, prøvekør, prøve og prøvekør!! Det kan ikke understreges nok, det her er ikke en cykel til 3500 fra bilka, de her elcykler koster penge så sørg for at prøvekør dem og find ud af om du sidder godt på dem, før du betaler, cykelforretningerne er super skarpe i at vejlede dig, gør brug af dette.
Jeg er desværre ikke skarp i odense på hvilke cykelforretninger du skal besøge, men hop på facebook på gruppen Elcykler/Elcykling Danmark + El Cykler - alle os som bruger elcykel i vores daglige transport der sidder der helt sikkert nogen der kan pege dig i retningen af den rigtige butik
(til info/pral, så cykler jeg selv på Conway cairon s 329, 4gen bosch cx motor med 85nh, 14 ah batteri.. Det er en e-mtb men den bruges hovedsageligt til transport så der er kommet andre dæk på, skærmsæt osv. Kostede lige under 20.000 men jeg cykler også 9000-10000 km årligt, i alt salgs vejr) -- Hvad end du gør, så lad være med at vælge en Batavus, vi har haft utallige at problemer med vores, og cykelsmeden aner ikke hvad der er galt. De "gætter" på hvad der er galt. Vi har fået skiftet håndtag/computer 5-6 gange, skiftet hele ledningsnettet, og utallige andre ting.
Tror vi har været omkring cykelsmeden med en "død" cykel omkring 10-12 gange i løbet af 2 år.
Og nu, efter en vinter uden så meget brug, skal den igen forbi værkstedet. Så nu får de sidste chance for at fikse den. -- Sidst redigeret 12-04-2021 11:38 #10 Det er altså ikke korrekt det du skriver. Den har en 250 watt motor og er elektronisk begrænset til 25 km/t som er fuldt ud lovligt ifølge gældende lovgivning i Danmark og EU. https://www.sikkertrafik.dk[...]
Mht. dine øvrige punkter så er det naturligvis fair og nok et spørgsmål om præferencer. Personligt er jeg ikke så bekymret, jeg havde den forbi en lokal cykelhandler her på Amager for at få monteret lås (den indbyggede kick-lock er ikke forsikringsgodkendt i Danmark) og de var imponeret og virkede da til at være fortrøsningsfulde i forhold til vedligehold af sliddele. Man, ja alle dele på cyklen er udviklet af Vanmoof og bliver lavet og samlet på deres egen fabrik i Kina, så det er da en risiko. -- - #12 Det er hundrede procent korrekt det jeg skriver, motoreffekten må kun kunne aktiveres ved at træde i pedalerne, der må ikke være en knap der aktivere motoren fra styret (eller andre steder for den sags skyld) det har intet med motoreffekt at gøre og det står faktisk også på det link du indsætter
"Motoren må kun hjælpe, når der trædes i pedalerne"
https://jyllands-posten.dk[...]
Det 5 billede i artiklen.
"Der skal nærmest ingen kraft til at få fart på cyklen, i hvert fald ikke hvis du bruger den lille boosterknap på styret. Den giver cyklen et elektrisk skub, der sender den op på 25 km/t stort set øjeblikkeligt. En rigtig fin feature, som man hurtigt lærer at sætte pris på".
Mht Reperation af cyklen.
https://www.vanmoof.com[...]
Kan du ikke være behjælpelig med et link til hvor jeg kan bestille den kobberfarvede fjeder og tandhjulet helt ude til højre? -- Sidst redigeret 12-04-2021 12:59 #13 Når jeg trykker på "knappen" på styret så gør den ingenting før jeg benytter pedalerne, så hvad er det der gør at den ikke er lovlig? Jeg skal træde og bruge kræfter før den booster op i fart. Derudover, så har jeg den som nævnt selv, så jeg kan i den grad skrive under på at det er en pedelec. Tænker heller ikke at Vanmoof sælger ulovlige cykler som et selskab der operere inden for EU, men der ved du måske bedre hvordan de omgår reglerne.
Mht. rep, så giver jeg dig ret i at det kan være et issue, så lad venligst være med at forsøge at starte en diskussion. -- - #14
Prøv nu lige at hoppe ned fra den hest der, jeg snakker stille og roligt til dig, angriber dig ikke så ingen grund til at gå i forsvars position på den måde.
Jeg har ikke prøvet cyklen, jeg kan kun forholde mig til hvad der står skrevet. https://electrek.co[...]
"I’d have to jump off the bike or use throttle only."
"VanMoof calls its throttle, discreetly placed on the right handlebar near your thumb, the “boost button”. But it is just a throttle and I get the importance of a throttle when taking off from a start."
Det er hvad jeg kan læse, det er hvad jeg kommentere ud fra. Så når du fortæller det ikke forholder sig sådan, så lyder det til de har taget højde for den danske lovgivning og lanceret cyklen med anden software i Danmark, og så skal jeg da dybt beklage, for så er cyklen selvfølgelig ikke ulovlig.
"men der ved du måske bedre hvordan de omgår reglerne." Det her er danske særregler de er ikke ens over hele EU blot til din info, og Nu skal vi ikke længere tilbage end for 2 år siden hvor strøm bike og alle de andre hoax cykler blev lanceret fra kickstarter til salg i danmark med måde 350w motor og throttle. Dags dato kan du sågar bestille et https://stroembikes.com[...] throttle håndtag til din strømcyklen, så pak sarkasmen væk mester.
Slutterilgt så var det faktisk ikke for at starte en diskussion jeg spurgte dig, det var for at understrege en pointe. Det er voldsomt smart med et automatisk gear (selvom rem træk nu kunne have gjort det samme.. men at opfinde den dybe igen tallerken er nok også sjovt ) men hvad fanden stiller man op den dag et tandhjul dør, du lever 100% på producentens nåde, så hvis de går konkurs på et tidspunkt (hvilket de gør) så kan du ende med at stå med en ubrugelig cykel, hvor vi andre blot kan nøjes med at skifte en kasette til 500 kr så er vi kørende igen. -- Sidst redigeret 12-04-2021 13:26 Og nu bliver jeg også nød til at rette mig selv lidt, throttle forbudet er vedtaget på EU plan, jeg troede det forholdt sig anderledes da jeg ved throttle har været tilladt i England tidligere, men det var særregler der galt frem til 2015 (og som blev genindført i 2019). Men mon ikke det falder inde under det samme som tun til scooter, ulovligt at bruge - men lovligt at sælge. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 424 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|