Alt imens vi venter på Intel's Larrabee projekt, har chipgiganten opkøb Havok, som udvikler software development kit (SDK) med fokus på fysik og animation. Intel's Renee J. James, vice president og general manager af Intel's Software and Solutions Group udtaler:
"Havok is a proven leader in physics technology for gaming and digital content, and will become a key element of Intel's visual computing and graphics efforts"
Den sidste del er specielt interessant, da det er under Intel's Visual Computing Group, at Larrabee projektet bliver udviklet, og som fra starten af 2009 primært skal udfordre NVIDIA og ATI i den hastigvoksende GPGPU sektor. Projektet rækker dog også udover GPGPU, og Larrabee kommer også til en vis grad at udfordre NVIDIA og ATI i den traditionelle grafikkortsektor, som i slutningen af 2007 også vil begynde at inkludere fysikudregninger.
Intel har en lang tradition for deres tilgængelige SDK's, og er en af grundpillerne i Intel's succes. Opkøbet af Havok giver dem en del af den platform, som Intel mangler til at søsætte deres Larrabee projekt. Det giver sandsynligvis ligeså bedre mulighed for at skabe den API, som Intel ser ud til at mangle, da de modsat NVIDIA og ATI ikke kun vil læne sig op af DirectX.
Opkøbet kommer få dage før Intel lukker dørene op for årets tredje IDF, som denne gang bliver afholdt i San Francisco. Det ville være underligt, hvis ikke Intel ved denne lejlighed kommenterede opkøbet.
- Kilde:
Intel.com