Alt imens det vælter frem med rapporter, som sætter Intel's grafikchip satsning Larrabee i forbindelse med PlayStation 4, lyder budskabet fra toppen af verdens største spiludgiver, at den nuværende konsol generation lever længere end tidligere generation.
Dette gælder XBOX 360, PS3 og til dels Nintendo Wii, som ifølge den tekniske direktør hos EA, Eric Brown, vil leve længere og sælge bedre end tidligere generationer, skriver Gamasutra.
Årsagen til hans konklusion er tosidet, og skyldes dels at der fortsat er et kæmpe spil salgspotentiale som de falder i pris samt og dels, at der med EA briller mangler nye hardware egenskaber at sælge næste generation på ligesom HD har gjort det med XBOX 360 og PS3.
Til at bakke forventningen om et fortsat stort salgspotentiale i de eksisterende konsoller, tager Eric Brown udgangspunkt i bl.a. udgangspunkt i den første PlayStation, hvor kun 4% af spil salget forgik den første del af konsollens levetid ved introduktionsprisen 299 USD, imens ca. 44% af spilsalget var i perioden efter den var faldet til 99 USD.
Samme var gældende for efterfølgeren PlayStation 2, som trods en hurtigere udbredelse, hvor 21% af spilsalget faldt i den første periode med en salgspris omkring 299 USD, først for alvor begyndte at sælge spil som den faldt under 149 USD grænsen, hvor 45% af spilsalget fandt sted.
Samtidig mener Eric Brown, at en ny konsol mangler et nyt hardware grundlag, da de eksisterende i forvejen kan fremvise spil i HD opløsningerne.
Han sparker desuden nyt liv i spekulationerne om, hvordan hardwaren i fremtidens konsoller bliver i forhold til de seneste generationer ved at slå fast, at grafik i sig selv ikke vil spille en nævneværdig rolle i fremtidens konsoller. Det er i stedet online mulighederne, og distributionen af indhold, som spiller en større rolle.
Dermed bekræfter han de tidligere udtalelser fra Alex St. John, bestyrelsesformand og tidligere CEO hos WildTangent, som mente, at næste konsol generationer vil benytte standard hardware, som er tilgængeligt på forbrugermarkedet i form af add-in grafikkort og processorer, når konsollerne bliver lanceret.
Et af argumenterne var dengang, at udviklingstiden og omkostningerne ved at benytte special byggede processorer og grafikchips var enorme, og ikke stod mål med avancen for konsollerne, hvilket ikke mindst var møntet på Sony's Cell CPU, som kostede milliarder at udvikle og var rygtet til at fjerne nødvendigheden af GPU'en, hvorefter Sony i sidste øjeblik hentede en modificeret Geforce 7900 grafikkerne ind i PS3.
- Relaterede nyheder: