En af profetierne i efterspillet af Microsoft, Nintendo og Sony's nyeste konsoller var, at næste generations konsoller ville springe de enorme udviklingsfaser over, og i højere grad benytte standard hardware. Sony ser umiddelbart ud til at leve op til denne profeti, da de ifølge PC Watch vil benytte en opgraderet Cell processor.
På en 32nm proces skulle den kunne have 24-32 SPE enheder, og i stedet for at kaste enorme udgifter efter at udvikle en ny processor eller lave radikale ændringer i arkitekturen, øger de antallet af enheder i bedste grafikkort stil.
Moore's lov er ikke just venner med dette antal SPE enheder, eller hvad man tilnærmelsesvis kan kalde kerner uden at kunne sammenligne det med dem vi kender fra X86 processoren, men væsentlig flere SPE enheder lyder som Sony vej frem på processor fronten.
Et af de andre aspekter, som kunne bruges som argument for at gå ad "Cell 2" vejen er backud kompatibilitet. Sony havde store problemer med overgangen til PS3 og Cell, og ved lanceringen var det de færreste spil, som var understøttet, og Europæerne måtte bl.a. kysse farvel til hardware support for PS2 spil, hvilket betød, at vi var afhængige af software understøttelse.
At gå væk fra Cell vil unægteligt kræve langt mere for Sony at skulle supportere end skiftet fra PS2 til PS3, og dermed langt sværere at emulere. Med en større og hurtigere Cell i PS4 kommer Sony et godt stykke udenom denne forhindring.
Med dette sikre Sony, at de udnytter deres, Toshiba's og ikke mindst IBM's R&D udgifter til Cell processoren, reducere omkostningen til udviklingen, formindsker risikoen for udskydelse samt giver mulighed for hurtigere at være klar med en ny processor. På alle områder brændte Sony fingrene med PS3 og Cell.
Passer disse spekulationer er det ligeledes mere sandsynligt, at Sony vælger en standard grafikkort løsning, som de vel og mærke også gjorde med det Geforce 7900 grafikkort, som reelt sidder i PS3.
- Relaterede nyheder: