* Uofficiel Black/White liste V3
|
Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
G-Sync, bruges hvornår og hvordan??Af Juniorbruger bobnavntoft | 09-02-2018 12:53 | 3067 visninger | 17 svar, hop til seneste
Hej folkens, jeg har for nyligt anskaffet mig en predator x34a 100hz g-sync monitor.
Jeg har et strix 1080 grafikkort.
Jeg har reseachet lidt på nettet angående g-sync, har derved forstået at g-sync virker når man køre mellem 35fps- i mit tilfælde 100fps. Når man går over de 100fps, så slår det fra og der er noget med en v-sync der går ind og hjælper lidt derover. men anyways.
Jeg har svært ved at finde ud af hvornår jeg burde bruge g-sync.
Når jeg f.eks spiller cs.go så ligger jeg på ca 200fps, ville det være bedst at holde mig til dette eller skal jeg ned under de 100fps og så bruge g-sync?
Har forståelsen af at i competitive games er det bedre bare at holde sig på så høj fps som muligt, men har jeg forstået det korrekt?
Nu kommer vi så til at jeg snart vil igang med Assassins creed origins, og har jeg forståelsen af at det er et spil man burde udnytte sit g-sync i.
Der er nogle folk på nettet som mener man kan sætte en fps limit seperat for et spil, inde i nvidia kontrolpanel, noget med man skulle både aktivere g-sync og v-sync derinde, men umiddelbart gamle tråde jeg har læst, så derfor kan den indstilling de henviser til, ikke længere findes derinde.
Så kan man vidst også bruge nvidia inspector og derved sætte en fps limit?
Hvornår bruger folk g-sync, og hvordan gør i med hensyn til at holde den under de fps som skærmen har af hz?
Håber i vil dele lidt erfaringer :) --
Har som udgangspunkt altid G-sync slået til, og min framerate cappet til skærmens opdateringshastighed (144).
Nogle mener at det giver for meget input lag at have det slået til i CS:GO, jeg holder min mening for mig selv omkring det.
Der hvor G-Sync spiller ind er når du oplever en variabel framerate under din skærms opsatte hastighed. Her eliminerer det screentearing som V-sync blandt andet oplever ved en variabel framerate. Spiller du dermed et spil hvor din Framerate ikke fast er 100fps, så er g-sync en god idé.
Spiller du over din skærms framerate, så er g-sync irrelevant. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
Hvordan begrænser du så din fps til de 140? og kan du gøre det seperat for hvert spil eller er det ved alle? -- #2
De fleste spil har en indbygget limiter -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet
faber est quisque fortunae suae
#1
Mener du ikke uden vsync?
#0
Helt basalt er det en smartere form for vsync, som sænker skærmens frekvens, så den matcher fps, så du undgår at et 10 fps drop, sætter din skærms frekvens ned med feks 30hz, så det giver en mere flydende oplevelse, hvis man ikke kan holde fps på skærmens frekvens. -- #0 G-Sync er som #1 skriver brugbart når du har en variabel framerate som ligger under skærmens refresh rate.
Det vil sige på din X34 (dejlig skærm, har den selv!) undgår du screen tearing ved framerates under 100 fps.
Fordelen ved G-sync frem for V-Sync er at der er noget mindre inputlag ved G-sync.
Se evt. nogle video fra denne kanal, han laver masser af tests :)
https://www.youtube.com[...]
Han anbefaler forresten også at man frame capper med 2-3 frames lavere end ens skærms refreshrate, for at være sikker på at G-Sync er aktivt - det har jeg selv gjort i de spil hvor det er muligt, enten med indstillinger i settings i spillet, eller i konfigurationsfilen til spillet.
Hvad framerates ved CS:GO så er det mit indtryk at folk slår alt hvad der hedder sync fra, og lever med screen tearing for at få højere framerates. -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK --
Sidst redigeret 09-02-2018 13:25 #2 Alternativt kan det gøres med NVIDIA Profile Inspector:
https://ci.appveyor.com[...] -- ASUS P8Z77-V LE Plus | Intel i7 3770k 3,5@4,5GHz | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB(4x4) | MSI GTX 1070 ARMOR 8G OC | Samsung 840 EVO MZ-7TE250 SSD
--
Sidst redigeret 09-02-2018 13:29 #5 G-sync er bestemt også brugbart, selvom man har en højere fps end skærmens refresh rate :) -- Fik lige afprøvet det lidt i gta V, hvor jeg bestemt kan se en forskel ihvertfald, hvor jeg ligger på mellem 40-60 fps.
Nogle der har en mening omkring g-sync i pubg f.eks? noget der er at fortrække? eller skal man bare trække de fps man nu kan?
Jeg har forståelse på jer som om at competitive spil skal man måske bare lade køre de fps man kan, og andre spil såsom gtaV og assassins creed, der vil man limit sin fps så man køre g-sync?
#5 når du siger man ændre det i settings i spillet, er det så bare de spil hvor man kan indstille hz? f.eks i gtaV, der valgte jeg bare at sætte den til 95 Hz?
#7 Kan du uddybe din kommentar lidt? så vidt jeg har forstået så kobler g-sync bare fra, når det er over skærmen Hz?
Undskylder hvis der kommer et par dumme spørgsmål, men det er første gang jeg har en g-sync skærm, så prøver lige at lære den bedste måde at udnytte det på :) -- #1
man har ikke tearing med vsync det er fysisk umuligt
er hvor G-Sync spiller ind er når du oplever en variabel framerate under din skærms opsatte hastighed. Her eliminerer det screentearing som
V-sync blandt andet oplever ved en variabel framerate. Spiller du dermed
et spil hvor din Framerate ikke fast er 100fps, så er g-sync en god
idé.
Dette er noget hjemembrygger soeforklaring. det har ikke noget at goer om om du har en variable FPS eller ej. det har ngoet at goere om at syncronis Refresh cycler med framebuffer skiftet og det kan vare noedvenigt selvom din fps er 100% stabil (hvilket det aldrig er i praksis med mindre du capper er det).
#2
Slaa vsync til med gsync.
#5
at cappe din fps Virker som en dum ide i min bog gsync eftersom aktiv som teknology slvlom din fps + din skaerms hz
og igen gsync har intet at goere med om din fps er variable er eller ej
#7
Eftesom det du siger er en teknisk/fysisk umulighed oensker jeg gerne en forklaring hvordan?
@op
jeg gider ikke gaa allt indlaeg igennem for at se hvor mange fejl antaglese og gaetterier folk har omkring gsync.
la mig give dig et fif. hvis folk indleg ikke indehodler ordet framebuffer saa kan du med stor sandsymlighed antage de ikke har den tekninks insagsi i hvad nogen former for sync er
hvis du vil vide lit om hvordan sync virker kan du se her i min halvfardig klade for en artikle jeg ikke fik faerdigjort
https://drive.google.com[...]
Advarsel der er en hel del taste fejl i den
- hvis du ikke er genret af tearing nar du kore 200fps paa in skaemr er der ingen grund til at slaa gsync till
- hvis du kan koere 200fps og gerne vil cappe din fps til hz pga tearing. kan du bruge vsync og have samem effek men mindre indput end du goer med gsync slaaet til
- Hvis du vil bibehodle dine 200fps og fjerne tearing kna du bruge fast sync hvis du spil er DirectX baseret
Gsync er IKKE brugbar til ngoet som helst hvis din FPS kontants er over eller lig med din skaersm hz. Gsync kan ingengting goer for dig rent fysisk i dette tilfaelde -- Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury bemaerk in mir atikle teoritese jeg om en triple buffer metode med fulld rotering vilel haveen fordel over gsync og freesync ved hoej fps.
Det er det som kom et par aar senere som fast sync hos nvidia. Fast sync er blot en skjult tripplebuffering med fuld rotering. -- Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury #9 tak for svaret, hvordan slår jeg vsync til via nvidia kontrolpanel? synes jeg har været det igennem, men kan ikke finde andet end mit g-sync derinde. -- #8 Korrekt, det er setting i spillet - det er korrekt som du har gjort det.
#9 Det er muligt at du synes det er dumt at låse/cappe mine frames, men nu gør jeg det på baggrund af meget grundige tests, lavet af BattleNonsense (Chris) fra YouTube - han har gentagende gange påvist at du får den bedste oplevelse i f.eks. BF1 på den måde - så du kan, undskyld mig, proppe din teori op hvor solen kun skinner når du plugger jordbær!
Det var vist også dig der engang skrev at G-Sync giver lige så meget input lag, som V-Sync, hvilket også er noget påviseligt vrøvl... -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK Jeg har det personligt slået fra i alle skydespil og fastpaced spil, men i lol/d3 altså langsomme spil har jeg det tændt, jeg kan dog ikke se eller mærke foreskel, men bilder mig ind at der er en højre input forsinkelse fordi jeg har hørt/læst det.
Dog kan jeg se stor forskel på min 60hz 4k om freesync er til eller fra da jeg havde den, så jeg tror det kommer meget and på hvilken skærm du har og hvilken fps den køre med. -- CPU: I7 4790K MB: MSI Z97I RAM: Corsair 1600 MHz 2x8GB GPU: Nvidia 1080Ti HDD/SSD: 2x4 TB & Samsung 830 256 GB Dell XPS 13 9360 #12
gsync giver mere input lag end vsync i sig selv.
vsync giver FPS drops hvis din maskine er for langsom som medfore et stoerre maengde input lag.
Saa begge tilfaelde er korrekt alt efter hovr dine fps er
Er din pc hurtigt nok giver vsync mindre input lag end gsync.
Du kan jeg laese de tekniske specification in nvidia whitepaper. dDet er skam helt officielt fra nvidia selv.
og du vaelger at reffere til en test men intet link?
https://www.blurbusters.com[...]
- With VSYNC OFF averages of 72ms and 74ms, this is very similar to G-SYNC averages of 77ms and 74ms respectively.
- The average input lag of 53ms and 55ms for VSYNC OFF, versus averages of 59ms and 52ms for G-SYNC
Gsync er ikke bedre end vsync med input delay naar din fps er hoej nok
det er kun nar dua grunde doubble bufferings mister FPS under vsync gsync hjaelper, da inputlag forvaarring fra tabet af fps er mere end forvaerring fra gsync's communication
-- Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury --
Sidst redigeret 10-02-2018 07:13 gdi jeg copy pasted fra forkert artikle i tidligere indlaeg
-- Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury Tak for svar folkens, ser ud til der er lidt forskellige meninger om det.
Jeg har valgt at have g-sync slået til i nvidia kontrolpanel i hele tiden, og så må det gribe ind når det nu gør. spil såsom gta V og assassins creed, har jeg valgt at sætte hz limit ingame til omkring 95, derved køre den med g-sync i disse spil.
Det var egentlig bare det basale jeg søgte, hvornår man ville bruge det og i hvilke spil, da de fine og tekniske forklaringer, egentlig ikke gav ret meget mening for mig :)
Men anyways, jeg vil prøve at rode lidt med det og danne mig mine egne erfaringer med det, indtil videre har jeg ihvertfald kunne se forskel inde i gta V da fps er ret lavt i det spil.
Fortsat god weekend til jer alle :) -- #14 Jeg skrev YouTube og BattleNonsense - hvor svært er det at taste, du ser ikke ud til at have de store problemer med at skrive lange indlæg?!
https://www.youtube.com[...]
Knock yourself out! Og se evt. mere på hans kanal.
Du har en masse teori, men han afprøver faktisk tingene.
Og så skriver du selv :
"- With VSYNC OFF averages of 72ms and 74ms, this is very similar to G-SYNC averages of 77ms and 74ms respectively. -
The average input lag of 53ms and 55ms for VSYNC OFF, versus averages of 59ms and 52ms for G-SYNC"
V-SYNC OFF!
Jeg skriver igen:
V SYNC OFF!! -- -----------------
Lars B. / ZulfoDK --
Sidst redigeret 10-02-2018 11:15
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|
|
|