#4
freesync/gsync/fastsync/tripplebuffering fjerner de intervaller helt.
det sker dog paa forskellige maader
freesync og gsyync nedsaetter din skaerms hastighed til hvad din fps er.
saa lad os sige du koere potentiel 107FPS paa din 144hz skaerm. og IKKE har noget af de ovestaende
saa vil du saa droppe til til 72FPS.
men freesync og gsync skruer saa ned for hastighende saa det passermed 107hz og du kan fint koere 107FPS da du nu er 1:1 med HZ
saa kort: JA de fjerne det intervalle helt og nu er allt FPS muligheder brugbare
trippebuffering og fast sync er stortset samme loesning. de fjerner FPS drops ved at stoppe arrsagen ti lat din GPU skal pause.
og det bliver lidt teknisk
jeg har skrevet lidt om double buffering. hvilekt betyder at dit gfxkort arbejder med to framebuffers. Som naermeste skal es som et laerrede
Et laerrede som en maler male paa bt inde i sin butik. og et andet laerrede som start i udstillings vinduer.
Han har kun disse 2 laerrede men han elsker at male og maler ca 60 billeder OM dagesn (60BOD)
udenfor gaar en kopikustners forbi og maler efter. han skal dog ikke igennem hele process saa han maler bare efter fra top til bund paa sit laerrede da han har praecist et billed at kopiere man han kan maler enten 60 eller 144 falske om dagen FOD)
Uden vsync:
malern er faeridg med et nyt billede og gaar ud og skifter der ud med det i udstillinges vindue og maler det gamle billed fra udstillings vinduer over medet nyt
Falsknren sider udenfor og bemarker ikke dette og er ca halvejs faerdig med at kopiere efter.
han kigger op og ser et nyt billed men har ikek opdater det er nyt og fortsaeter med at male vider.
problem: han billed stemmer ikke oversn i tope og bund. det vi kender som tearing
https://upload.wikimedia.org[...]
med vsync:
Falskneren bliver sur og gaar ind og truer malerne til at vente til falskneren er faerdig med at kopiere
malere gar igang med et meget komplex malerie og nu kan han kun male 50billeder om dagen
flaksneren udenfor maler stadigvaek af sted med 60 FOD.
Han maler foerst et billed. men malenre er ikke klar medet nyt endu saa falksneren fortsaetter uden pause og maler et nyt.
Lidt over bliver maleren klar med et nyt billed men kan ikek skiftet billeder ud i udstillings vinduet pga at falsknere er igang med et kopiere. saa han venter
Naar nu falskner er klar igen og billeder swappe ud.
hvad sketer der her. jo mallener kunne male 50BOD men skal venter tilhveranden af falskenere FOD. da han ikek har andre laerrede at arbejde paa.
bum nu kan malere kun male 30 BOD saa dett passer med hverande af FOD
det samme sker hvis han gaar ned til at kunne male 25BOD. saa bliver han noed til at venter til hver 3. FOD og er nu kan han saa pga ventetid kan arbejde med 20BOD
Problem: hvis malerne ikke kan foelge med falksneren skal han staa og venter og hans BOD falder drastsisk nar dette er tilfaeldet
GSync/freesync
Falskneren finde ud af det er sgu ikke saa meget med det storre drop i forskellige vinduer. fodi at malle to ens kopier er ikke lige saal ukrativt som at kopier individuelle vaerker.
Saa falsknerne valeger i stedet for at koer med sit 100% tempo af 60FOD saa venter han sgu bare paa at malere er klar med et nyt billeder.
Maleren maler stadigvake komplede billeder og kan kun male 50BOD
han gar ud og skifter sit billede ud og bermaerke nu ved hved billed udskift at kunstner er faerdig og klar til et nyt billed. Vupti der er ingen forsinkelse og malern kan gaa tilbage til at arbejde fuld skruer
flaksner arbejder dog lidt langsommer nu da han sider og venter. saa istede for foer hvor vi affed ned til 30BOD med falksnerens paa 60FOD. saa er vi paa 50BOD og 50FOD.
men alle billeder er individulle og meget mere vaerd
Problem: reelt set intet ud over hvis malene er meget hutiger end flasknerenn. (mere om det en anden gang
Tripplebuffering / fast sync
Ssom navnet antyde saa har vi her ikke laengere kun 2 laerreder men 3 laerreder.
Hvis malener stadigvake arbejder paa complexe billeder og kun kan lever 50 BOD og falskneren arbjeder med 60 FOD uden at vente . saa er det ikke et problem er malerne skal vente paa falsknerne mere. nu har maleren et 3. laerrede han kan male op paa men han enter paa falsknere bliver faerdig
dvs du kan nu fint male 50BOD paa en 60FOD men ikke alle flaske billeder er ny individuelle
Under tripple buffering staopper malerne nar alle hans laerrede er fuld ud.
under fast sync tager han det gamle billede som er i ko til at komme i udstillings vinduer og maler det over. rins og repeat.
saa lad os prove at antage at malern nu lige tager en omgang speed. her og maler nu 200BOD.
falksners arbejder staidgvae kun med 60FOD.
men med fast sync maler maleren stadigvake 200BOD om dagen. ikke alle bliver vist men det er altid den nyeste af dem du ser
under tripple buffering vill du stadigvaek kun have 60 BOD.
Konklussion
Saa hvis du har hoejre BOD end FOD ( FPS end hz) saa skal du koere med fastsync for optimal performance
har du laver FPS end HZ er rakkefolgende saaledes
gsync/freesync
fastsyncc/tripplebuffering ( kun i openGLg ames)
Vsync
hvis du er ligeglad med tearing er rakkefoelgende for optimal display saaledes
gsync/freesync
vsync off
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury