Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Bærbare Computere
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Ny computer efter RMA?

Af Ultrabruger Raschke | 01-02-2014 13:37 | 2024 visninger | 24 svar, hop til seneste
Hej HOL. Jeg står i denne situation med en MacBook Pro 17" Ultimo 2011 der er til RMA og har var det i 2 måneder snart. Nu er mit spørgsmål så: Kan reparations firmaet overhovedet reparer min gamle, da Apple ikke producere MacBook Pro 17" mere? Og, hvis ikke, hvilken MacBook Pro er tilsvarende? Mit bud: http://store.apple.com[...]
--
Gamer og gadgets...
#1
Azakiel
Skribent
01-02-2014 13:38

Rapporter til Admin
Bare fordi den ikke bliver produceret skal der jo nok være reservedele til den. Men 2 måneder lyder af usandsynligt lang tid at vente på en reparation.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet
#2
Raschke
Ultrabruger
01-02-2014 13:44

Rapporter til Admin
Ja, vi har haft nogle problemer med firmaet og fået at vide nu til sidst: Hvis ikke reparations firmaet giver en fast dato på, hvornår computer er færdig inden tirsdag i næste uge, får jeg en ny tilsvarende computer, da Macbook Pro 17" er udgået.
--
Gamer og gadgets...
#3
ice
Nørd
01-02-2014 14:31

Rapporter til Admin
der er masser af reserve dele, kan jo også være du får en nyere fra samme årgang. f.eks. ved apple, hvis du sender en 4S ind, og den skal byttes, bliver det også en 4S man får retur etc. skal dog ikke kunne sige om de giver en af nyeste model
--
#4
lizzy
Ultra Supporter
01-02-2014 14:34

Rapporter til Admin
Jeg ville nok klage over behandlingstiden på RMA'en, hvis jeg var dig. 2 måneder er alt for lang tid. Det er ikke slået fast at behandlingstiden maksimalt må vare X antal dage, men at det skal ordnes indenfor rimelig tid. 2 måneder er ikke rimeligt. Så, hvis du gider/har lyst/har mod på, så tag kontakt til Forbrugerstyrelsen. Normal arbejder man vidst med 1 måned som maksimal periode computere må være til RMA, dog er det ikke slået fast ved lov på nogen måde. Det er tidligere slået fast at en telefon max. må være under behandling i 14 dage.
--
D:
#5
M.Mikkel
Junior Nørd
01-02-2014 14:57

Rapporter til Admin
Har du Forsikring på den?? den har jo ikke Garanti mere
--
MacBook pro 15 Retina. Note 3.Ingen win skodmaskine
#6
iNztain
Giga Supporter
01-02-2014 15:25

Rapporter til Admin
#5 Den er jo til reparation.
--
jeg har swag
#7
M.Mikkel
Junior Nørd
01-02-2014 17:35

Rapporter til Admin
#6 Ja det har jeg fattet hvis der ikke er garanti på har du ikke krav på noget
--
MacBook pro 15 Retina. Note 3.Ingen win skodmaskine
#8
M.Mikkel
Junior Nørd
01-02-2014 18:22

Rapporter til Admin
#6 RMA er når noget er til rep på Garanti. da den er lang over 2 år gl er der kun garanti på hvis du har tegnet en Forsikring på den. Så derfor jeg spørger du kan jo ikke kræve en ny uden det
--
MacBook pro 15 Retina. Note 3.Ingen win skodmaskine
#9
Raschke
Ultrabruger
02-02-2014 15:47

Rapporter til Admin
#8 Det er en forsikrings sag, men vil det så sige at jeg kan kræve en ny? Denne situation med næsten 2 måneder ventetiden syntes jeg også har været rimelig uacceptabel, da jeg stærkt har brug for min bærebar
--
Gamer og gadgets...
#10
Raschke
Ultrabruger
02-02-2014 16:18

Rapporter til Admin
Undskyld for sent respons fra min side på tråden. Og er det ikke RMA da det er en forsikrings sag?
--
Gamer og gadgets...
#11
Mr. WoLF
Guru
02-02-2014 16:22

Rapporter til Admin
Nej så er det ikke rma men en forsikringssag.
--
Mail: fjern 12345 før @ Mvh. Mr. WoLF
#12
Jacob [5260 Od.S]
Semi Supporter
02-02-2014 17:50

Rapporter til Admin
Jeg tror du skal klage over ventetiden til dit forsikringsselskab.
--
Google først, spørg bagefter.
#13
Raschke
Ultrabruger
02-02-2014 19:30

Rapporter til Admin
#12 Det har vi også gjort og det er derfor de kom med udtalelsen om at jeg får en ny MBP hvis de ikke har en fast dato på, hvornår jeg kan få min computer igen. Men skal jeg gå endnu længere med dette? Det er trods alt en computer til næsten 20.000 kr. hvor jeg slet ikke har være tilfreds med ventetiden, da jeg har meget brug for min computer. Så, hvis de har en fast dato på tirsdag er der så mere at gøre for evt. at få et andet udslag fx. en ny computer
--
Gamer og gadgets...
#14
Raschke
Ultrabruger
02-02-2014 20:15

Rapporter til Admin
BUMP
--
Gamer og gadgets...
#15
Raschke
Ultrabruger
08-02-2014 09:24

Rapporter til Admin
Hej allesammen! Til dem der stadig er interesseret i dette forløb, er det hele endt op med en ny Late 2013 Macbook pro retina 15" ME294 ( Modellen med dedikeret GFX :-)) Firmaet tilbød en erstatnings computer som altså var denne, da min vist var blevet væk på værkstedet. God weekeend :-)
--
Gamer og gadgets...
#16
the688
Guru
08-02-2014 11:31

Rapporter til Admin
Og til alle jer der åbenbart ikke aner hvad "RMA" er, så er det en forkortelse for "Return Material Authorisation" - og er bare et "nummer" eller et "ID" man får til sin retur-vare, som typisk skal skrives på pakken. Det blev opfundet for at sikre sig at der var styr på de returvarer/reparationer/whatever som et firma fik ind. Man kunne ikke bare sende lortet uden videre - man skulle have et "RMA-nummer" og skrive på pakken. "RMA" har intet at gøre med, om det er en reparation, returvare, garanti-rep eller noget som helst andet. Heller ikke selvom at mange åbenbart bruger det i flæng i mange forskellige betydninger. Det er bare et ID-nummer, som din "retur/rep/whatever" har, så firmaerne kan holde styr på deres indkomne pakker og sager, og koble f.eks e-mail-kommunikation osv sammen med en given vare som kommer ind ad døren. Oh - og godt at trådstarter fik sig en ny maskine :)
--
"Nu med 20% mere Satan!"
#17
Raschke
Ultrabruger
08-02-2014 14:26

Rapporter til Admin
#16 Tak for lektionen :-) og det er sgu fedt med en ny computer :-D
--
Gamer og gadgets...
#18
PeterAA
Elite Nørd
08-02-2014 16:24

Rapporter til Admin
Ha ha, total i orden. Den var "vist" blevet væk på værkstedet.... Må vi ikke lige høre hvem reparatøren var. Næste gang jeg har noget gammelt der er defekt sender jeg det til dem og håber på de også smider det væk :-)
--
#19
ToFFo
Guru
08-02-2014 16:56

Rapporter til Admin
Allerede fra starten af tråden skulle du have haft en ny computer. Med mindre du har fået en lånecomputer, må de ikke have din computer til reparation så lang tid. Med mindre din definition af 2 måneder "snart" er op til 6 uger.
--
Nah.
#20
Raschke
Ultrabruger
08-02-2014 18:07

Rapporter til Admin
#18 Hehe ja, de havde vist ikke lige styre på den, igennem hele forløbet xD. Hvem reparatøren er, er en længere historie. Kan være jeg lige poster det lidt senere. #19 Definitionen af 2 måneder var én uge til 2 måneder :-) Hvorhenne står der at man skal have en ny pc, hvis ikke man får en låne? og det med tiden kunne jeg hellere ikke finde nogen lov på...
--
Gamer og gadgets...
#21
ToFFo
Guru
09-02-2014 17:21

Rapporter til Admin
#20 - Du kan ikke finde en skreven regel på det da loven dikterer "indenfor rimelig tid". Det står ikke i købeloven, da købeloven er ubrugelig, når det kommer til reklamation, så jeg kan ikke dokumentere det for dig på nettet. Men jeg kan fortælle dig det af erfaring, da jeg har arbejdet som daglig leder af en RMA afdeling i en af de største webshops heroppe i det skandinaviske. Rimelig tid er som regel 5 uger, med mindre du har fået en lånecomputer. Så kan forhandler bruge længere tid på reparation. Dog er det ikke forhandleren der reparerer bærbare computere, TV, Hifi, fabrikssamlede stationære og projektorer og den slags. Det bliver sendt til et værksted som producenten har valgt som deres partner ved reparationer. Jeg har definitionen af "rimelig tid" (5 uger) fra jurister hos forbrugerstyrelsen og e-handels mærket.
--
Nah.
#22
ToFFo
Guru
09-02-2014 17:30

Rapporter til Admin
Der kan selvfølgelig være situationer hvor de 5 uger ikke gør sig gældende. Fx det er ikke altid på dagen der er gået 5 uger. Men du har ret til at klage. Meget. Efter der er gået så længe, og så skal du gerne have din computer igen i en fart. En computer er ofte noget man har svært ved at undvære. Ligesom en telefon. Derfor er der ofte mulighed for lånecomputer eller lånetelefon under reparationsforløbet. Det sker ofte, at reparatør ikke har den reservedel på lager som du skal bruge. Derfor kan reparationstiderne blive lange. Eksempel på RMA forløb: Dag 1: Du sender dit produkt med posten. Dag 2: Posten afleverer dit produkt hos forhandler Dag 5: Går ud fra forhandler har 3 dages behanlingstid. Dit produkt bliver nu undersøgt... Dag 6: Der er nu booket reparation hos reparatør af dit produkt. Forhandler afventer afhentning/afsendelse af dit produkt med reparatørens fragtmand (de har ofte UPS eller egen fragtmand som henter produkter) Dag 8: Produktet er afhentet og er på vej til reparatør. Dag 10: Reparatør modtager produktet og konstaterer fejlen samme dag. Dag 11: Der bestilles reservedele hos reparatør da de ikke er på lager. --------------------Tiden går. Producenten er i gang med reservedelene -------- Dag 25: Reservedelene er modtaget hos reparatør. Dag 26: Dit produkt er repareret og klar til afsendelse fra reparatør. Dag 29: Forhandler modtager dit produkt fra reparatør. Dag 30: Forhandler afsender dit produkt efter 1 dag, da produkter der kommer fra reparationer forhåbentlig er af højere prioritet. Dag 31: Du modtager dit produkt retur efter endt RMA. Bemærk at weekender ikke er talt med i det samlede antal dages behandlingstid. I dette tilfælde er der gået ca. 6 uger i alt. Minus transporttid. Så den kan måske godt komme ned under 6 uger. Dette er blot et eksempel. Men det kan ske at reparatør ikke kan skaffe de nødvendige reservedele i en fart. Det er uheldigt. Især for forhandleren. For så står de med et produkt der skal sælges som demo. Det kan være svært hvis det fx er en 1½ år gammel bærbar.
--
Nah.
#23
Raschke
Ultrabruger
09-02-2014 20:06

Rapporter til Admin
Mange tak ToFFo for de megetfyldestgørende ord :-) Dejligt at vide de facts fra dig, da man jo kunne havde været uheldig :-) Dog syntes jeg den her sag er gået godt igennem til sidst på trods af, den utrolige lange ventetid. Vil helt klart tage dine ord med mig til evt. senere brug :-)
--
Gamer og gadgets...
#24
ToFFo
Guru
09-02-2014 20:08

Rapporter til Admin
#23 - Spørg endelig. Ikke alene arbejdede jeg med det, jeg gik også meget op i love og regler omkring reklamation. Man skal kende sine rettigheder. Den danske købelov er enormt gavnlig for kunder. Men langt fra de fleste kender deres rettigheder, og æder bare det de får at vide af forhandlerne :P
--
Nah.

Opret svar til indlægget: Ny computer efter RMA?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning