Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Bærbare Computere
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Bærbar i stykker, ret til at få penge udbetalt?

Af Giga Supporter superbjoern | 23-01-2010 13:57 | 2731 visninger | 22 svar, hop til seneste
Hej HOL! En af mine venner har et problem med hans bærbar, jeg vil forsøge at gøre det klart nu. Det startede med at han købte en hvid zepto i computercity i december år 2006. Han tegnede forsikring på den som galdt i 3 år, altså indtil for lidt siden. Selvrisikoen var på 590 kroner. Den blev repareret første gang 2008-01-30. Anden gang gik den i stykker var 2009-02-17 hvor fejlbeskrivelsen var "starter ikke windows korrekt op, kommer med bluescreen, dæksel til dvd-drev faldet af, skærm meget løs, virker som om det venstre hængsel er knækker og den lader ikke altid. Den var repareret 2009-04-01. 2009-04-29 var den blevet repareret endnu en gang for en ladningsfejl. 2009-06-13 blev den sendt ind endnu en gang med fejlbeskrivelsen "Der er næsten intet billede på skærm, kun lidt i højre side og i venstre intet billede. Kunden siger den flimrer... Den har været inde med dette før.." Her fik han en ny zepto, en Nox A14. Herefter gik den i stykker med hængsel osv, men han gad ikke igennem alle reparationerne igen, så han lod det ligge og brugte computeren som normalt. 2009-12-14 blev den sendt ind til reparation igen, fejlbeskrivelsen var "Vil ikke boote op... Nogle gange er der lys i LED, ellers er den død". Nu har computercity sagt at han kan komme ind i butikken og vælge en anden bærbar til 8200 kroner, men det er han utilfreds med. Er det muligt for os at kræve at få pengene udbetalt, eller få et tilbud på en bærbar så prisen svarer til andre steder? For der er nogle grunde til at han ikke vil købe der mere. Det skal lige siges at disse skader kun er dem han har papir på, den har været i stykker nogle flere gange, hvor den også er blever repareret. Så er der nogen der har nogle skills med købeloven der kan fortælle os hvordan vi skal gribe sagen an? På forhånd 10000 tak for hjælpen.
--
[email protected] - tilføj hvis du har noget relevant at spørge om
#1
superbjoern
Giga Supporter
23-01-2010 14:01

Rapporter til Admin
Det skal også siges at hver gang den er gået i stykker (omkring 6-7 gange i alt) har de brugt omkring en måned eller 3 på at få den repareret. Han har været uden bærbar i lang tid, og det sucks når man går på HTX.
--
[email protected] - tilføj hvis du har noget relevant at spørge om
#2
Abel ort
Supporter Aspirant
23-01-2010 14:02

Rapporter til Admin
en ZEPTO er ikke en skid værd mere. så 8200 er altså meget for noget som er "ingenting" værd. jeg ville absolut være tilfreds. men prøv at få dem overtalt til at få penge tilbage. de har jo ikke ligefrem et stort udvalg.
--
Phenom2 965 3.4 BE/HyperX 1600Mhz 4GB/ASUS5850/Intel X25-M 80GB/Cheiftec650W/HAF 932/ASUS M4A79XTD EVO/Samsung 750GB/Kone,G15/BenQ24FullHD
#3
gQrgh
Elite Supporter
23-01-2010 14:03

Rapporter til Admin
Zepto når det er bedst ..
--
Mvh. gQrgh "Never under estimate the predictability of stupidity"
#4
superbjoern
Giga Supporter
23-01-2010 14:07

Rapporter til Admin
Nej, ved godt den ikke er en skid værd, men de skal jo stadig give de penge den har kostet ;) Som var 8200. Men ja, fucking lorte zepto :( Og vi vil da også forsøge at få pengene tilbage, men hvad kan vi sige som vil få dem til at makke ret?
--
[email protected] - tilføj hvis du har noget relevant at spørge om
#5
ReneSDK
Guru
23-01-2010 14:18

Rapporter til Admin
#4 firmaet har som udgangspunkt retten til at vælge den løsning der forholdsmæssigt lavest udgift for sælgeren (Computercity). I dette tilfælde ville det faktisk være at give din kammerat en PC med samme specifikationer som den han allerede har. Det vil koste Computercity 8200kr at give ham pengene tilbage, men vil kun koste dem indkøbsprisen af den nye PC eksempelvis 4500kr (overdrivelse fremmer forståelsen), hvis de giver ham en ny PC. Her vil det basalt set koste dem en hel PC oven i prisen at give ham pengene tilbage, hvilket er en uforholdsmæssig stor byrde for sælgeren, hvilket i følge købeloven betyder at de kan nægte at give pengene tilbage. Mange andre steder ville de som sagt gå ind og sige at din kammerat ville kunne få en PC med lignende specifikationer som den gamle, men de vælger i stedet at ville give ham en PC til samme pris, hvilket faktisk er et meget generøst tilbud, da han vil kunne få en kraftigere PC til prisen i dag end da han købte Zepto'en. Håber det gav mening.
--
Zepto Znote V11a | Atom N270 | 2GB RAM | 160GB 5400rpm | 11.1" @ 1366x768 | 1.3MP webcam | Windows XP SP3
#6
MHaahr
Ultra Supporter
23-01-2010 14:51

Rapporter til Admin
Det er umiddelbart en kompliceret sag, idet maskinen allerede er ombyttet én gang. Som udgangspunkt, har de to maskiners reparationshistorik intet med hinanden at gøre. Da han fin en ny maskine, fin han samtidig en ny reklamationsperiode; dermed kan de tillade sig at udbedre fejlen, hvorved det er flot at computercity tilbyder ombytning. De har ret til at forsøge at afhjælpe fejlen eller foretage omlevering. Det er din vens held at Zepto er gået konkurs da det som udgangspunkt er et krav for omlevering, at de kan levere en tilsvarende vare. Så umiddelbart kan han, hvis de ikke kan/vil lave hans maskine, kræve at handlen hæves, hvorved han får sine penge udbetalt.
--
Lenovo U350 - 1.3Ghz ULV, 3GB Ram, X4500, BT, 250GB Hdd, Windows 7 Pro. Brug dog Google
#7
MHaahr
Ultra Supporter
23-01-2010 14:55

Rapporter til Admin
"Da han fin en ny maskine, fin (...)" skulle selvfølgelig have været "Da han fik en ny maskine, fik (...)"
--
Lenovo U350 - 1.3Ghz ULV, 3GB Ram, X4500, BT, 250GB Hdd, Windows 7 Pro. Brug dog Google
#8
superbjoern
Giga Supporter
23-01-2010 15:18

Rapporter til Admin
#6 Sådan som du har skrevet lyder det som om han bare kan kræve at få penge tilbage? Eller? #4 Jeg troede nu ellers de var forpligtet til at give en ny vare til samme pris som indkøbsprisen dengang, eller vælge at udbetale pengene?
--
[email protected] - tilføj hvis du har noget relevant at spørge om
#9
MHaahr
Ultra Supporter
23-01-2010 15:27

Rapporter til Admin
#8 - "Bare" er problemet. Som #5 siger er det billigere for forhandleren at give en ny pc end at udbetale pengene. De kan vælge at stille sig på bagbenene og nægte at udbetale pengene. Så er vejen lagt for en tur gennem forbrugerklagenævnet. Desværre. Men jo, umiddelbart kan han kræve at handlen.
--
Lenovo U350 - 1.3Ghz ULV, 3GB Ram, X4500, BT, 250GB Hdd, Windows 7 Pro. Brug dog Google
#10
Cubbs
Junior Supporter
23-01-2010 15:31

Rapporter til Admin
#0, da din kammerat har valgt at få omleveret (ny computer) én gang, vil han ikke kunne gå ud og kræve pengene tilbage. Butikken er flink at tilbyde ombytning til ny for 8.200kr. Havde han krævet købet ophævet istedet for ombytning i første omgang, så havde det været en anden sag.
--
//Cubbs
#11
superbjoern
Giga Supporter
23-01-2010 16:43

Rapporter til Admin
Problemet er bare at han ikke valgte at få en anden computer.. De gav ham den bare, istedet for at sende den reparerede computer tilbage.
--
[email protected] - tilføj hvis du har noget relevant at spørge om
#12
MHaahr
Ultra Supporter
23-01-2010 17:57

Rapporter til Admin
Det er juridisk kaldet "stiltiende accept" - Han har automatisk accepteret ombytningen, da han ikke reklamerede over ombytningen. Det er på kanten af god etik, men ganske lovligt. Det er i dette tilfælde forbrugeren der har reklamationspligten.
--
Lenovo U350 - 1.3Ghz ULV, 3GB Ram, X4500, BT, 250GB Hdd, Windows 7 Pro. Brug dog Google
#13
WaWb
Junior Supporter
23-01-2010 18:22

Rapporter til Admin
Man kan altså i disse dage få en ganske god bærbar computer til 8k, også i ComputerCity, så jeg ville 100% sikkert tage imod deres gode tilbud. Går den nye i stykker er det jo bare at få dem til at reparere den. Så i virkeligheden bytter han noget værdiløst til noget splinter nyt til 8200 dask, endda uden for garanti..!
--
Whatever?
#14
Cubbs
Junior Supporter
24-01-2010 09:07

Rapporter til Admin
#13, der løber ny reklamationsret på den ombyttede maskine.
--
//Cubbs
#15
MaLyngee
Superbruger
24-01-2010 10:38

Rapporter til Admin
Det er jo ikke computercity's skyld at du får skader. Du bare meget uheldig. Nu kan din ven muligheden for at købe en helt ny computer, til 8200kr. Han skal bare vælge et godt mærke. Dette er et kanon godt tilbyd..
--
;D
#16
WaWb
Junior Supporter
24-01-2010 14:10

Rapporter til Admin
Reklamationsret og garanti er to vidt forskellige ting, den behandling han har fået her lyder nu i mine ører som den man får hvis man har KØBT noget garanti/forsikring, reklamationsretten er gratis, og varer vist i 2 år...Havde han udelukkende haft den, tror jeg næppe ComputerCity ville have smidt 8,2k i nakken på ham..men whatever:D
--
Whatever?
#17
MHaahr
Ultra Supporter
24-01-2010 15:22

Rapporter til Admin
#16 - Grunden til at de "vælger" at kreditere kundens vare er højest sandsyligt at Zepto er gået konkurs, hvorved det er umuligt/meget svært at skaffe reservedele, hvorved en reklamation ikke rentabel. Så teknisk set er der igen tale om en omlevering, hvor han kan hæve købet ved at reklamere over omleveringen.
--
Lenovo U350 - 1.3Ghz ULV, 3GB Ram, X4500, BT, 250GB Hdd, Windows 7 Pro. Brug dog Google
#18
Michael Kofoed
Gæst
27-01-2010 20:30

Rapporter til Admin
Hej Faldt over tråden via google. Har ikke den store viden i PC'ere, men tilgengæld lidt om reklamtionsret. Jeg har ikke læst alle kommentarer igennem, men her er lidt hjælp. Meget kort: Går en ting i stykker, skal forretningen løse problemet. Opstår nøjagtig samme fejl igen, kan kunde kræve at det laves, nu efter en tidshorrisont (f.eks. en uge) og ellers få sine penge igen. Er det en ny fejl, har forretningen ny mulighed. Mange danskere er ikke klar over denne procedure, og lader sig overtale af forretninger til alle mulige sjove indfald de nu kan komme op med. Jeg har selv overværet hvordan Telekæden engang tilbød at reperere en mobil som var en uge gammel, mod at de fik depositum! Dette er ikke ok jv. loven. Og ydermere SKAL de udlevere en midlertidig vare til kunden, hvis der er tale om en nødvendighed, f.eks. mobil. Jeg håber det hjalp lidt, og ellers vil jeg råde jer alle til at gå på købeloven fra omkring §40 og frem. Det er absolut ikke tung læsning, og vil hjælpe alle i andre henseender end kun PC'ere.. Link: https://www.retsinformation.dk[...] God fornøjelse.. og evt. kan I jo sprede linket - hvorfor skal vi kunder affinde os med det butikken siger? Michael
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#19
Anders
Gæst
17-06-2010 19:56

Rapporter til Admin
#Michael Kofoed Jeg har lige en kommentar til dit indlæg. I flg. købeloven, så har butikkerne 1-2 forsøg til at udbedre fejlen på produktet. Faktisk har butikken ret til at få konstateret fejlen 3. gang, men hvis det er samme komponent som er defekt, skulle forretningen gerne ville tage produktet retur. Af erfaring, skal det være samme komponent i produktet som er i stykker alle gangene. Hvis man fx indlevere en PC med, at der er sort skærm ved opstart. Værkstedet konstatere at LCD-skærmen er defekt, og skifter derfor denne. Hvis PC så går i stykker igen ½ år efter, med samme fejlbeskrivelse - bliver sendt ind - og værkstedet nu konstatere at bundkortet er defekt og skifter det. Ovenstående er altså ikke samme fejl to gange, og derfor kan man ikke sige at butikken har brugt 2 forsøg på at udbedre fejlen. Det er lidt tricky det hele!! :D
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#20
morkaj
Elitebruger
17-06-2010 21:02

Rapporter til Admin
Kan ikke forstå din holdning, og jeg tror du skal vare dig. Kunne meget vel være at en ansvarlig i CW kunne blive "træt" af at se dig og begynde at reppe på Nox'en bare for at være på tværs, der er ikke så svært at kalde samme fejl for et andet navn - og hovsa, nye reparationsforsøg (dette er ikke et tænkt eksempel, er sket). Ydermere er din garanti udløbet, det er reklamationsret fra 13/6 2009, hvilket vil sige at fra 13/12 2009 er det dig der har bevisbyrden for at fejlen var tilstede ved levering (latent). Tror du skal tage en 8200 laptop og komme videre. IMHO M
--
Hvad jeg ønsker skal jeg få!
#21
Magnus16
Monsterbruger
17-06-2010 21:12

Rapporter til Admin
0# kan da godt forstå, at han er træt af det, men rent faktisk yder Computercity da god service. De kan ikke gøre for, at Zeptos bærbare er lort. Hvis jeg var din ven, ville jeg straks tage det tilbud (:
--
#22
Mr. Noware
Supporter Aspirant
17-06-2010 21:15

Rapporter til Admin
Nu er det sådan at tråden er fra januar så jeg tror sku også han er kommet videre...Ved sku ikke, men bare et gæt ud i den blå luft.
--

Opret svar til indlægget: Bærbar i stykker, ret til at få penge udbetalt?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning