* Uofficiel Black/White liste V3
|
Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
ComputerCity - Garanti / ReklamationAf Juniorbruger Fjolle.dk | 15-11-2006 18:47 | 3365 visninger | 26 svar, hop til seneste
Hej rødder, har lige et spørgsmål til en garanti ting jeg er lidt i tvivl om.
En veninde købte en sej (og dyr) Fujitsu-Siemens bærbar i ComputerCity for lidt over 2 år siden, men har haft en del bøvl med den.
Efter knap 1 år begyndte den ind imellem at fryse under opstarten til XP, faktisk lige ved login skærmen. Det var ikke ved hver opstart problemet var der, men gerne med et par dages mellemrum.
Jeg fik den så hjem en uges til og forsøgte med adskillige geninstallationer af XP, samt diverse Linux distros at se om problemet forsvandt, det gjorde det så ikke.
Hun fik den så hjem igen, og da den var u-undværlig i den periode, ventede hun lidt med at smutte i ComputerCity, da hun før eller siden altid fik liv i den.
Men blot få uger senere, døde mikrofon indgangen og her gik hun så i ComputerCity med den.
Da ekspedienten startede maskinen op på disken for at få forklaret problemet, frøs den ganske belejligt også dér, men det har så senere vist sig at ekspedienten på fejl rapporten eller hvad en sådan en hedder, kun har skrevet at lydindgangen var defekt.
Der gik så hurtige 8 uger, så var maskinen klar til afhentning, og man havde skiftet bundkortet og vi troede at så var alting i fineste orden.
Det var det sådan set også en periode, men så begyndte hakkebrættet igen at fryse under opstarten. Vi fandt så ud af at på trods af batteriet fungerede upåklageligt og sagtens kunne holde det antal timer det skulle, så kunne vi undgå fryse problemet ved at starte maskinen op med strømforsyningen tilsluttet. Ja så fungerede skidtet skam upåklageligt.
Nåh, men hun levede så med problemet en længere periode, for det er fanme svært at undvære sin bærbare i flere måneder når den skal repareres på garantien, og man har noget skoleværk hvor den bærbare skal bruges dagligt.
Ja, det endte så desværre med at maskinen først blev indleveret til CC 2 dage før 2 års garanti / reklamations retten udløb, men vi tænke det jo måtte være godt nok, da det jo var dem der stod med ansvaret for salget.
Så viser det sig at teknikken først er gået igang med fejlsøgningen og fejlrettelsen 2 måneder efter maskinen blev indleveret. Så maskinen er nu fikset, batteriet viste sig at have en fejl og hun har fået en regning på godt og vel 800 kr for teknikeren og 2100 kr for batteriet, da maskinen jo først er repareret efter de 2 år er gået.
Så er det jeg spørger, har vi eller de retten på vores / deres side ?
Ja maskinen blev godt nok afleveret 2 dage før garantien udløb, hvilket er sløjt.. Men er det ikke ComputerCity's ansvar for betalingen når nu den ér indleveret før udløb af garanti ?
mvh
F --
Umiddelbart er det jer der har retten på jeres side, i har indleveret varen før garantiperiodens udløb, at de så skal bruge tid på at sende den videre burde ikke være jeres problem...
Så kunne man forestille sig at de lod varer der var tæt på garanti udløbet ligge lidt inden de blev sendt ind.... -- ---Det tog [Halvanden måned og 10 minutter] at generere denne side --- Ja, så længe i har indleveret/reklameret inden udløbet af de 2 år, så skal CC æde regningen.
Har i husket at få kvittering med datoangivelse for, hvornår computeren er indleveret til rep.?
/Henrik -- Impossibilia nulla est obligatio #2
Det vil jeg dælme håbe hun har, skal lige ha fat i nakken af hende og høre :)
/F -- Når du får rep'et dit produkt første gang, forlænges garantien/reklamations retten fra den dato og 2 år frem.. Da det er et samlet produkt du har købt, hvor en enkelt del inde i er gået.. Så har du retten på din side -- :D Tjek http://www.Fashionwear.dk[...] ud, og fix dig noget fedt kluns #3
Ja, ellers kan det godt være svært at bevise, at i indleverede før reklamationsfristen udløb.
#4
Det er ikke helt korrekt. Der gælder en 5 årig reklamationsret på selve reparationen, men reparationen forlænger ikke reklamationen på hele produktet, kun på et raparerede:
http://www.fbr.dk[...]
hvilket jeg har fået bekræftet, af professor, dr.jur. Vibe Ulfbeck.
Da computeren sidst var til reparationen, var det pga. en død mikrofonindgang og til dels det omtalte problem. Problemet er, at det ikke blev noteret i fejlrapporten, så det kan ikke bevises.
/Henrik -- Impossibilia nulla est obligatio #4 Det kan man kun få ret i hvis der er udstedt en kvittering ved reparationen. -- De fleste af mine penge har jeg brugt på øl, fisse og hornmusik - resten har jeg bare klattet væk...
-
Synes=nutid, syntes=datid Garantien forlænges ikke, reklamationsretten gør. Dette hindrer dog ikke at problemet er en art hvor det er svært at bevise at produktet var fejlbehæftet ved købet, men i dette tilfælde er det batteriet, så det kan næsten ikke være andet end en fejl ved købstidspunktet! I kan jo ikke have gjort noget for at batteriet bliver ødelagt bortset fra nedsat batterilevetid.
Desuden så er det COMPUTERCITY der hæfter for evt. fejl i reklamationsretperioden. Ingen andre. Hvad CC og fs har af indbyrdes aftale er hamrende irrelevant.
Er det i Glostrup?
CC har bare at stryge den regning IMO. Hvem har I snakket med fra Service? -- "Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction." 2 måneder er da over den periode der går som "rimelig tid" ifølge den nye købelov. I kunne have haft annuleret købet. Og fået $$$ så vidt jeg mener :).
Jeg mistede også min pc i 1½ uge da Zepto skulle have nyt bundkort til maskinen. Det var nok den hårdeste periode i min gymnasie tid, da jeg ikke kunne lave noter eller lektier ordentligt i vores workgroups. På min næste bærbar køber jeg kvik rep., det burde vist ændre noget. -- HyggeNet.org - IRC-Netværk for hyggens skyld
irc://irc.hyggenet.org:6668/partyline Det der med att folk ikke kan undvære en bærbar i undervisningen i en lille måned er noget gøjl. Selvfølgelig kan man ikke lave noter som man plejer, men det gode gamle papir svigter jo sjældent. Ellers stille undervisningstedet jo ofte en masse computerrrum tilrrådighed- Nu er jeg færdig på uni til sommer, og der er endnu ingen på mine forelæsningshold der sidder i timen og skriver noter på pc. -- #9 Det lyder usædvanligt. Jeg har læst i 1½ år og det er nu meget normalt. Men jeg giver dig nu ret i, at papir er en super løsning :) -- Mentor
http://www.pokerexperience.org[...] Jeg er også nyuddannet fra universitetet og kan nikke kenkendende til #8 beretning. På jurastudiet hører det til sjældenhederne, at folk sidder med en laptop til forelæsning eller manduktion.
Men på den anden side kan der jo være sket meget på det halve år, jeg har været færdig :)
/Henrik -- Impossibilia nulla est obligatio Nu er der jo andre studier hvor en bærbar indgår i den daglige undervisningen og derfor er umulig at undvære i bare en uge, men det ændrer dog ikke på at over en måned er CC´s, Elgigantens m.v. standard reperationstid på bærbare fx. - og det "helt lovligt". -- "Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction." Takker for alle svarene :)
Alle kvitteringer er til stede og med alle de korrekte datoer.
Vi har så osse lige trukket lidt på en jurist og ja, hun har retten på sin side :)
Så mangler vi blot lige bøvlet med at de så osse udleverer maskinen, men vi sender
nok et par af de lokale bøller med hende ned og hente den, de er så tilpas skræmmende at ingen ved deres normale fulde fem tør sige dem imod :p
Til dem der spurgte hvilken biks, så er det Østerbro der ligger ved Nordhavnen Station i kbh.
mvh
Fjolle -- hun skal da bare tag den kvit og regningen med ned i butikken... vise dem datoen.. og give dem regningen... mener de ik det er deres problem... så er det jo bare at få prof folk til det...
ik alt det med bøller og sådan noget fusk... det skal gøres rigtigt :D -- nåh stadig problemer desværre :(
Nu påstår biksen desværre at på batterier er der kun ½ års garanti / reklamation.
Men batteriet i sig selv fejler skam intet, det lader fint og holder strømmen fint i den periode det nu skal holde strømmen.
Det er i øvrigt CC der er kommet frem til at det er batteriet der gør maskinen fryser under opstart.
Men altså, batteriet var jo en del af den samlede maskine, og det er jo ikke dødt, der må jo bare være en fejl på det.. men de nægter altså stadig at betale reparationen....
Så må forbrugerstyrelsen vel blandes ind i det, og så går der vel en evighed inden der er afklaring på sagen.. *suk* -- forresten
fra http://www.forbrug.dk[...]
2 års reklamationsret
Reklamationsretten giver dig ret til at klage over mangler ved en vare. Bortset fra det første halve år er det altid forbrugeren, der skal bevise, at manglen var tilstede på købstidspunktet.
Reklamationsretten er reguleret af købeloven. Købeloven bestemmer, hvad du kan klage over, og hvor længe du kan klage. Det fremgår også af købeloven, hvilke rettigheder og pligter forbrugeren har i forbindelse med en klage, og hvilke forhandleren har.
I forbrugerkøb er reklamationsretten ufravigelig. Det betyder, at du ikke kan aftale, at du ingen reklamationsret har, eller at den er kortere, end det der står i købeloven.
check evt
http://www.forbrug.dk[...]
mit batteri har da hold i 4 år nu, det eneste jeg har skiftet er strømforsyningen, pga slid ledninger...
hvis der er 2års garenti ville jeg sku prøve at skrive til de steder man kunne for at se om man kan få medhold i det, og hvis man kan så checke med forretningen om de vil snakke med forbrugerstyrelsen eller om i selv kan ordne det.
de kan selvfølgelig også have ret, men man kan ikke få andet end et nej. -- http://ctprofiles.net[...]
http://www.cybermafia.dk[...] De fleste der sælger bærbarer sætter kun ½ års garanti på ting som batterier. Men du burde stadig have din reklamationsret. -- HyggeNet.org - IRC-Netværk for hyggens skyld
irc://irc.hyggenet.org:6668/partyline Du har klart retten på din side, de penge skal i ikke betale. Husk der er det der gratis advokat rådgivning.. -- AMD 64 3200+, DFI lanparty NF4 ultra, 2*512 Ballistix PC3200, 120gb Samsung, 160gb hitachi 250gb sata hitachi, 3R r101, PSU levicom 500w, HIS x800xl Turbo ,NEC 2510A, AOC 7glr, bluetooth logitech! Varer/produkter, som har en begrænset levetid, har man ikke 2 års reklamationsret på. Et alm. AA batteri kan man ikke aflevere til forhandleren, når det ikke længere virke og sige, at man har 2 års reklamationsret og vil have et nyt. Det samme gælder madvarer o.lign.
Det samme må til en vis grad gælde batterier til en laptop. Spørgsmålet er herefter, om den begrænset reklamationsret kun gælder batteriets levetid eller om det også gælder, hvis batteriet generelt går i stykker og er skyld i at en laptop ikke længere virker/fungerer normalt.
Her vil teorien om produktansvars mulighed for at tilsidesætte købeloven igen være interessant at diskutere. Her har man jo at gøre med en fysisk ting (batteriet) som forvolder en skade på et andet produkt (den bærbare). Der er tale om en sakde fordi produktet ikke længere virker.
Jeg vil derfor tage kontakt til forbrugerrådet for at høre om de har noget praksisi på området.
/Henrik -- Impossibilia nulla est obligatio Der skal også lige skælnes mellem garanti, formodningsregel og reklamationsret (folk blander det lidt sammen).
Garantien giver Fujitsu-siemens, dvs. sikkert intet.
Formodningsreglen er på et halvt år. dvs. hvis produktet går i stykker inden for et halvt år er det formodet i stykker ved købstidspunktet.
Reklamationsret er der 2 år undtagen det som #20 nævner. Men jeg vil stadig mene at hvis forudsager at din bærbar crasher er det noget andet end fx hvis batteriet havde dårlig batterilevetid.
-- "Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction." Har læst rundt omkring. Der er vist kun 6 måneders reklamationsret på laptop batterier typisk.
Hvis det er tilfældet hænger I desværre på den regning. -- "Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction." #22
Det er lidt af en gråzone ang. batterier. Der er som udgangspunkt 2 års reklamationsret på alt - også batterier og madvarer. Det er bare ikke en mangel ved produktet, hvis det ikke virker eller kan holde sig i hele den 2-årige reklamationsperiode.
Problemet med batterier til bærbare og andre genopladelige batterier er, at de har en betydelig længere holdbarhedstid end alm. ikke genopladelige batterier. Derfor kan man godt reklamere over et batteriet, hvis det går i stykker. Hvor lang tid et genopladeligt batteri forventes at holde er en skønssag, som kan variere fra batteri til batteri og type alt efter brug osv.
Problemet er, at køber i dette tilfælde er ude over den 6-måneders formodningsregel og derfor selv skal bevise, at batteriets uduelighed ikke skyldes forhold, som køber er skyld i Det er meget svært, hvilket Forbrugerstyrelsen også gør opmærksom på i den tråd jeg inker til.
/Henrik -- Impossibilia nulla est obligatio Har lige snakket med en Jurist.
Det var lidt noget vrøvl, det jeg skrev før så:
Den 2 års reklamationsret er der på ALT du køber. Spørgsmålet er bare hvornår det er en mangel. Dvs. det er ikke en mangel ved et æble at den forgår efter 2 uger.
I dit tilfælde har du 2 års reklamationsret på dit batteri uden diskussion. Spørgsmålet er bare om den fejl du ser skyldes:
- At batteriet er "slidt op" inden for alm. batterilevetid.
- eller om det er en fabrikationsfejl.
IMO er fejlen opstået inden for batteriets "forventede" levetid og fejlen skyldes formentligt ikke kun nedsat levetid, men en decideret "fejl" fx et drop i spændingen.
At ComputerCity ikke har noteret manglen i første omgang er ligegyldigt men lidt uheldigt.
Derfor:
kontakt forbrugerstyrelsen hurtigst muligt (der er en hotline også), alternativt snak med butikchefen på Østerbro eller med Glostrup som typisk er lidt mindre ignorente.
Har du betalt regningen? Hvis ikke, så vent indtil du har snakket med forbrugerstyrelsen.
-- "Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction." #24 :-P ja så er vist enige
Et andet godt link:
http://www.forbrug.dk[...] -- "Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction."
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 427 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 11%
|
|
|