Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
erfaring med Zepto, computer og serviceAf Bruger MortenNP | 20-10-2004 12:51 | 1292 visninger | 12 svar, hop til seneste
Jeg stod sidst i august og skulle til at vælge en kombineret firmabærbar og bærbar til brug på universitetet. Eftersom jeg har 4 år tilbage af mit studie, var det relativt vigtigt, at det var en computer der først og fremmest var af en solid konstruktion, samt ikke var forældet på forhånd, da jeg regner med at den skal holde de 4 år jeg har tilbage på universitetet, og den skal fungere som min eneste computer.
Derfor listede jeg følgende specifikationer op:
-Solid, dvs. noget med aluramme osv.
-kompakt design, den skal i min taske og cykles med 14 km om dagen, så den må heller ikke være for stor eller veje for meget.
-Skærmen skulle være 14 eller 15 tommer, da jeg vurderede 12 tommer som for lille når det nu skulle være min eneste computer.
-Ergonomien skulle være god, dvs. tastaturet skulle ikke være for "højt" placeret, dvs. computeren måtte heller ikke være for tyk
-specifikationer
-design
-sikkert nogle flere ting
Først kiggede jeg på Fujitsu Siemens, da jeg havde hørt meget godt om dem, specielt deres Lifebook C1110, endvidere har den fået meget stor ros for at være bygget meget solidt(bla. Barbara.no osv), hvad der talte imod den var vægten, tykkelsen og så specifikatioenerne.
Dernæst kiggede jeg lidt på Dell, men synes ikke at deres kvalitet var helt i top(men det er jo en smagssag).
Og sådan havde jeg lidt flere "sidespring" inden jeg fandt Zepto. Egentlig var jeg ikke så tilbøjelig til at købe sådan en, da Zepto stadig var/er et ukendt mærke i de brede masser, og kendte ikke så meget til kvaliteten. Men efter at have kigget lidt rundt havde/har Zepto fået meget ros, og eftersom det er en CL56 søgte jeg også på den, og også her var der overvejde ros.
Fordelen ved Zeptoen er, vægt(i forhold til specs, i hvert fald har jeg ikke fundet mange andre i samme vægtklasse), størrelsen(målene er egentlig ret kompakte i forhold til specs og skærm) og så viste jeg efter at have prøvet en Acer 291(som bruger nogenlunde samme kabinetlayout) at ergonomien er i top. Endvidere er der aluramme og det hele i 4200'eren. Dvs. at Zepto kunne levere i 4200'eren, en solid maskine, med den rette størrelse, en SXGA opløsning, og med gode specifikationer. Så sådan en bestilte jeg.
Dog var leveringstiden relativt lang, 20 dage, det var lidt træls når man nu glædede sig sådan, specielt når der på PRC directs side stod at man ville få den ugen efter. Dog fik man senere en mail om at den blev forsinket, men det var der jo ikke noget at gøre ved.
Da man så endelig fik den, var jeg meget overrasket over designet, for synes de fleste billeder jeg havde fundet af 4200/CL56 ikke var specielt imponererende designmæssigt, men den var dog ganske nydelig i virkeligheden, bestemt i den bedre ende, men stadig et stykke op til Apple. Synes specielt det er træls at det skifter sådan i blå og sort, siderne er sorte mens "topstykkerne" er blå. Men det er bestemt et spiseligt design. Alurammen rundt om tastaturet pynter også.
Selve hurtigheden på maskinen er der bestemt ikke noget at udsætte på, den er meget hurtig, men det er en PM 1,5 jo som regel, og Ati grafikkorten kan nok også tage sit fra, har dog ikke spillet på den endnu. 1 gb ram er også anbefalelsesværdigt hvis man kan undvære de ekstra penge som det trods alt koster, men ellers skulle 512 også nok kunne gå.
Computeren er solid i sin opbygning, man kan have skærmen slået op og så løfte i en af siderne i bunden uden den knirker, gør man det samme ved fx. nogle af Dells modeller får man et chok over hvor meget plastic'et på dem kan give sig. Jeg vil tro alurammen gør sit til at kabinettet på 4200'eren er så stift som det er. Så selve kabinettet er der ikke noget at udsætte på. Dog har jeg lidt på skærmen. Tager man fast i hvert hjørne af skærmen når den er slået op,og så stille "vrider" den, så kan man mærke den er lidt "blød" i det, men det er dog kun IBM jeg har oplevet ikke lider af det problem. Endvidere kunne man godt savne en lidt bedre låsning af skærmen når man lukker den, der er kun 1 beslag til at holde skærmen fast, igen ville jeg foretrække IBMs dobbeltlåsemekanisme, men det er ikke sikkert det er noget problem, det kan kun tiden vise. Samtidigt kunne jeg godt ønske at skærmlåget var lavet af aluminium, således den kunne klare mere tryk, dog har jeg heller ikke her oplevet at det er noget problem at det er af plastic endnu, men det må tiden vise. Skærmmærker har jeg ikke nogen problemer med, der er ikke antydninger af dem.
Så alt i alt var computeren fin til at starte med, men man lagde dog ret hurtigt mærke til at harddisken tikkede ret meget. Spurgte herinde om det var noget der var nogen der kendte til, og det var der nogen der havde hørt om som et problem ved Hitachi diskene. Så derfor ringede jeg til Zepto for at høre om en løsning. De sagde så, at jeg skulle sende harddisken ind til dem, så ville de have den lavet så den blev lydløs samme dag som de fik den. Jeg sendte den ind en torsdag, og håbede så på man kunne få den om mandagen, da jeg var meget afhængiga f en computer den følgende uge. Der kom ikke nogen harddisk retur mandag, ej heller tirsdag, onsdag og torsdag gik på samme måde. Så var det jeg prøvede at ringe ind til Zepto og høre om der var problemer siden jeg ikke havde fået den endnu, for det var meget bøvlet at undvære den. Zepto svarede så, at de ventede på en Hitachi firmwareopdatering, der ville hjælpe på det. Men de ville sende den torsdag, så jeg havde den fredag. Det havde jeg så, men ligelidt havde det hjulpet med tikkeriet, der var blot sket en lille ændring i mønstret. Det var lidt af en skuffelse, for det var reelt det eneste kritikpunkt jeg havde. Jeg ringede ind til Zepto om mandagen, så jeg lige havde haft mulighed for at se hvordan tikkeriet udviklede sig i weekenden. Men det var stadig ikke tilfredsstillende, specielt ikke når de programmer jeg bruger nærmest fremkaldt en konstant tikken. Zepto fortalte mig at jeg skulle have en ny harddisk for den jeg havde fået retur var åbenbart defekt. De bad mig sende min harddisk ind så ville de sende mig en ny. Men jeg fortalte dem så, at jeg ikke rigtigt kunne undvære min harddisk, om de ikke bare kunne sende mig harddisken først så ville jeg sende min bagefter, så kom jeg ikke til at undvære en harddisk. Det gik Zepto med til, men det var en løsning jeg ikke kan anbefale til nogen. Zepto lovede jeg ville have harddisken dagen efter. Den kom ikke dagen efter. Heller ikke den følgende uge. Jeg ringede et par gange til Zepto, og hver gang sagde de, at de ville sende den så jeg havde den dagen efter. Lige lidt skete der. Gennem denne periode begyndte man så småt at blive lidt nervøs for, om det skyldes tikkeproblemet måske slet ikke kunne løses? TIl sidst ringede jeg til Gerner fra PRC direct og klagede over at der ikke skete noget med den harddisk. 5 min efter ringede en fra Zepto mig op og beklagede. Han sagde så at han faktisk godt kunne huske at min disk tikkede meget, og at han var ked af at det ikke var blevet løst, men jeg ville få en ny disk dagen efter. Der kom ingen disk. Jeg ringede til Gerner igen, og sagde at jeg efterhånden følte at det var lidt til grin jeg ikke kunne få min harddisk, for jeg kunne jo ikke rigtigt bruge en harddisk som jeg hver dag det skulle være kunne komme til at sende retur, så jeg lagde ikke netbank osv. ind, det var der jo ingen grund til når man nu fik en ny. Igen gik der ca 5 min efter jeg havde snakket med Gerner til Zepto ringede. De fortalte denne gang, at de var kommet til at sende harddisken til en forkert, med et lignende navn som mit. Og nu ville de sende en så jeg havde den dagen efter. Denne gang kom harddisken, næsten 14 efter første gang jeg blev lovet en....
Men denne tikkede lige så, og nu var det man for alvor mistede tålmodigheden. Rigende til Zepto og sagde at det heller ikke var godt nok. Og jeg blev bedt om at sende min harddisk ind igen. Det havde jeg ikke den helt store lyst til, så jeg ringede til Gerner igen, Gerner var heldigvis meget forstående overfor at det ikke var helt holdbart at der nu efter 1 måned stadig var problemer med harddisken. Så han foreslog jeg sendte hele maskinen ind, tror vi snakkede i ca. 45 minutter(!). Jeg sendte den ind mandag, og tirsdag ringede Morten fra Zepto og sagde han kiggede på den. Og det var derfra servicen for alvor fik et løft. jeg fik en kyndig fortælling om hvad man ville gøre, og blev spurgt om forskellige ting så de bedre kunne løse problemerne. Jeg blev i forløbet flere gange ringet op, for at tage stilling til forskellige ting(Fx. om der var vigtige ting der skulle backes up osv.) samt for at få at vide hvordan det gik. En rigtig god service vil jeg mene. Et par dage efter fik jeg maskinen retur, der var skiftet bundkort og der var kommet en ny firmwareopdatering der var lagt ind. Resultat en støjfri maskine.
Alt i alt har mine oplevelser med computeren som sådan derfor været lidt blandet i starten pga. tikkeriert, men det blev heldigvist løst, så nu er der absolut ikke nogen egentlige kritikpunkter længere. Og jeg blev også glad for den var købt hos Zepto/PRC Direct pga. den service de har ydet, men jeg kan ikke anbefale at man går uden om de sædvanlige rutiner i Zepto som jeg jo gjorde med at ville have en ny harddisk før jeg sendte den anden ind, for det var helt klart der der gik kage i det. For hver gang blev jeg spurgt om T&T nummer på den harddisk jeg endnu ikke havde sendt ind. Havde jeg sendt min ind, var den formentligt kommet meget hurtigere.
Så tilbage står man med en fornemmelse af, at der er blevet taget seriøst hånd om ens problemer, og at man er blevet informeret godt om processen da hele computeren var sendt ind. Blev endda ringet op for at få at vide, at nu var den som den skulle være. Og fik en mail fra Morten fra Zepto da jeg havde fået den, for at høre om det nu også var godt nok, det har jeg aldrig prøvet før!
Så alt i alt har jeg ingen problemer med at anbefale Zeptos produkter, og bestemt heller ikke deres service.
Håber der er nogen der kan bruge mine erfaringer til noget.
Mvh Morten --
Mvh
Morten
Husk at smide en vaskeklu... hehe, joke til side.
Zepto er et nice firma ja! -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg købte min Zepto 4100 for 1½år siden i maj, og var, grundet at stort set ingen kendte til dem, naturligvis lidt nervøs for hvad det var for et produkt jeg ville få. Jeg har nu haft den bærbare i 1½ år, og den har stort set kørt i døgndrift lige siden. Stadig har jeg ikke haft nogen problemer overhovedet, så jeg tøver heller ikke med at sige Zepto når folk spørger mig hvad de skal købe af bærbare.
/Endnu en glad Zeptoejer :-) -- "Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør. Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige." 2# kan være fordi Zepto er et produkt, der er kommet rigtigt godt fra starten.. firmaet er jo forholdsvist nyt, og alligevel får det rigtigt gode anmeldelser over det hele.. jeg kan da godt forstå hvis nogen mennesker er lidt skeptiske, da zepto er forholdsvist ukendt.. -- grill-bill is watching you
Der er åbentbart forskel på hvad folk kalder "god service". Jeg synes personligt det er dybt pinligt at et seriøst firma ikke overholder sine løfter. "Vi sender den, så du har den i morgen"... Den fejl laver man altså ikke mere end én gang over for en kunde, hvis man da har et ønske om at opretholde et godt ry. Så skulle de hellere melde klart ud, at de fx. mangler firmwaren.
Når det er sagt, kender jeg flere glade Zepto-ejere. Men troværdigheden skal man altså ikke lege med... -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg har kun positive ting tilovers overfor min znote 4200. Servicen på pc-direct er hvis i spørger mig uhørt god og jeg kan slet ikke finde noget, at slå ned på. Det skulle lige være det ukendte mærke som gør IBM fanatikere så tvivls-spredende... Hvis i spørger mig er IBM efterhånden mest et mærke, og jeg har snart oplevet mange en thinkpad, der langt fra levede op til deres utrolige ryg.
Jeg ved godt det her på hol lyder som en lang reklame for zepto (jeg var selv lidt skræmt over det da jeg invisterede) men måske er det fordi der rent faktisk er noget om snakken!!!
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. er også godt tilfreds med min, dog et lidt special tastatur men det går an:) så helt bestemt, endu en glad zepto køber:)
og kan da lige nvæne en ekstra lille historie om zepto's service. en jeg kender havde købt en helt ny computer, men til hans rædsel var der en pixelsfejl. han ringede ind og snakkede med zepto, han havde fået computeren om mandagen så vidt jeg husker, sendte den tilbage tirsdag, og torsdag havde han modtaget computeren igen, hvor skærmen var blevet skiftet.
altså, de har modtaget den, skiftet skærmen og afsendt den igen samme dag.
nu er det så lige jeg spørger, hvor mange andre producenter yder den service? ik de par stykker i min klasse der fx har haft en acer til reperation, en af dem havde probs med hns køler, men ok, den har vel kun været til reperation omkring 14 dage nu... -- nørd er ikke negativt.
jeg er nybagt Athlon 64 mor:)
msn: [email protected] Ja jeg må sige at jeg er også tilfreds med deres service.
jeg har haft et par små problemer (nero cd, og ram der skulle eftersendes og selv monteres), men dem har de hjulpet med uden tøven. En ting som ikke påvirker performance (kondensator på bundkortet regner vi med) har de lovet at fikse for mig uden nogen problemer... jeg skal bare sige til når jeg kan undvære den i to tre dage. Det har jeg så ikke fået gjort endnu, da jeg ikke lige kan undvære den pt:o)
så jeg kan ikke klage!
# jeg har samme opfattelse af tastaturet, men det er ok.
Michael -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Efter nogle uoverenstemmelser i starten, er jeg også nået frem til en acceptabel løsning med PC-direct. Jeg kan i al fald ikke brokke mig over leveringstid og svartider når man mailer/ringer, så service får også thumbs up herfra.
Og den bærbare er lækker, selvom jeg har haft den i så kort tid, at jeg slet ikke har prøvet alle aspekter
:)
Xena -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. fin historie men beklageligt igen en der handler om pc-direct og zepto :-) -- //Freehelp
Det nye vidensforum der snart starter www.uniteit.dk[...] Tjo er helt enige i, om episoden om den manglende harddisk ikke er god, var også ret frustreret i den periode! Men det skyldes jo nok som sagt, at det var et specialtilfælde at jeg ville have en ny harddisk før jeg sendte den anden retur. Men det ødelægger ikke billedet af at jeg synes servicen generelt har været rigtig god. Folk der har været omkring mig når Zepto har ringet har også været forbavset over den service de har ydet.
Mht. mit indlægs berettigelse, så ja det kan godt være der er meget herinde om Zepto, men nu har jeg tidligere skrevet om mine problemer med tikkende harddisk, så synes jeg egentligt det var lige så nemt at lave en helt ny tråd og forklaret problemet rent faktisk er løst nu. -- Mvh
Morten Lige før jeg kan høre violinen spille.......... så kom dog udenfor knægt! -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 426 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|