Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Bil - bør jeg lease eller købe?Af Monsterbruger Jimstar | 03-05-2019 12:46 | 4963 visninger | 51 svar, hop til seneste
Hej,
Jeg står overfor at vil erhverve mig en ny bil, men jeg er lidt i tvivl om hvilken retning jeg skal gå, primært omkring finansieringen af den - hvilken type af bil jeg vil have har jeg som sådan rimelig godt styr på.
Mine behov:
Kører ca. 18.000 km/året (3-4k privat, resten firma)
Blandet kørsel, mange små ture 0-5 km, men også ugentligt minimum én tur på 3-600km (kundebesøg)
Jeg får udbetalt kørepenge for alle de firma km jeg kører (~3,6 kr/km)
Eftersom jeg kører så få private KM og ikke decideret har krav om at få ny bil hver 3. år, har jeg ikke valgt firma bil, da det rent økonomisk set vil være dyrere for mig.
Jeg kigger pt. efter en lettere brugt, 4-6 år gammel ca., helst kørt under 150k, med automat gear og div. andet standard udstyr efterhånden, fart pilot, osv.
Det kunne f.eks. være en BMW 3 serie, til 225-250k i pris.
Nu til spørgsmålet:
Vil det være bedre for mig, at lease en bil af sådan en klasse? Evt. gå op i en 4/5 serie i stedet, hvis jeg leaser?
Eller bør jeg købe bilen selv? Jeg har sådan set pengene stående kontant, så jeg behøver ingen finansiering i bank eller andet. --
Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p
Kan du svare ja til størstedelen af spørgsmålene, så ja til leasing:
1. Vil du gerne have en ny bil hver 3. år?
2. Er du i tvivl om hvilken slags bil du har brug for?
3. Ønsker du at fjerne risikoen ved vedligeholdelse?*
4. Ønsker du ikke at binde så mange likvide midler i en bil?
5. Kender du dit kilometertal?**
*) Er 80% sandt, ved tilbagelevering kan du komme til at betale for slid der er udover normal slidtage, fx lakskader, buler m.v. der ikke ordnet inden tilbage leveringen
**) Det varierer vildt hvor meget ekstra det koster at køre over det aftalte km. tal. En VW golf kost fx kun 61 øre per overkørte km. Det er ikke nødvendigvis en kæmpe udfordring at køre for meget.
-- lorem ipsum et dolores Leasing ofte dyre end køb via finansering. Har du pengene, vil jeg klart købe. Det afhænger dog af at du gerne vil have bilen mere end de 3 år. Du er ofte km begrænset ved leasing, husk at dine arbejdsforpligtigelser kan ændre sig og blive en dyr fornøjelse med overkørte km. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hej Jimstar,
Jeg antager du mener finansiel leasing, når du omtaler leasing? Herunder fx flexleasing. Finansiel leasing differentierer sig fra operationel leasing ved, at du selv skal betale for vedligeholdelsen samt at bilen skal købes fri efter endt leasingperiode. Finansiel leasing er hyppigst anvendt for brugte biler.
Flexleasing har den fordel at du kun betaler en procentvis del af registreringsafgiften i ejerperioden, da bilen er >3 år vil det være 0,5%. Du vil dog skulle købe bilen fri efter endt leasingperiode, typisk excl. moms, som du selv vil skulle afhænde - eller indregistrer hvis du vil beholde den. Evt. tjek efter om forhandleren vil købe den tilbage - og til hvilken pris.
Det er dog ingen hemmelighed, at leasingselskabet ønsker at tjene på dig, hvorfor der er omkostninger ved leasing.
For at tale lidt konkret om pengene - og hvad det i bund og grund vil koste dig.
Pengene du har stående i kontant. Står de i aktier/obligationer? Altså hvad er alternativomkostningerne på pengene? Vil det koste dig eksempelvis et afkast på 5% p.a. at bruge pengene nu og her på at købe en bil? Eller står de bare i banken til 0% i rente?
Overordnet er det værd at bemærke, at uanset om du leaser eller køber, da vil det være en ekstra udgift at gå fra en 3-serie til en 4/5-serie.
-- Tak for gode input indtil videre!
#3 - pt. har jeg egentlig bare lidt penge stående, som ikke er investeret, lidt med vilje da jeg havde tænkt jeg ville købe mig en ny bil her inden så længe.
Jeg er klar over merprisen for f.eks. at gå op i en 4 serie, men jeg kan se at jeg kan få en 3 serie til ca. 240, hvor en 4 serie af ca. samme stand/alder og med tilsvarende udstyr står i 290-300.
Derfor overvejer jeg lidt begge dele, men egentlig havde jeg sat mig et max budget på de ca. 250, baseret på hvad jeg synes er "rimeligt" at købe bil for, med mit kørsels behov. -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p Hej Jimstar,
Har du en historik på dine investeringer? Det er for at gå til dit spørgsmål ud fra et rentabilitetsmæssigt perspektiv
Eksempelvis; Hvis du har en historik med et afkast på 5% p.a., og du fortsat forventer dette, da kan det være en fordel af lease, da dit afkast ved en investering kan være højere end omkostningerne ved leasing. Dermed kan leasing outperformace et køb.
Regnestykket er egentlig ret simpelt.
Dine alternativomkostningerne kan du bruge som en diskonteringsfaktor til de udgifter du har.
Dvs. at du tilbagediskontere dine betalingsstrømme, for at se hvad det vil koste dig at lease eller at købe nu og her i tidspunkt 0. Det du finder er reelt set NPV - Net present value (Nutidsværdien). Dit NPV kan du bruge til at sammenholde udgifterne.
Således hvis du forventer et afkast på aktiemarkedet på 5%, da skal du tilbagediskontere betalingsstrømme ved et køb og leasing med 5%.
Hvis ikke du har mod på det store regnestykke kan en grov tommelfingerregel være, at hvis du tror du kan hente 5-10% fra aktiemarkedet, så lease. Hvis pengene alternativt står i en dyr investeringsforening der plyndre dig med gebyrer eller bare i banken, da køb.
-- #0 Jeg har faktisk nogenlunde samme kørselsbehov og split mellem privat og arbejdskørsel.
Jeg ser lidt sådan på det at jeg selv vil bestemme hvilken bil og udstyr den har. Ved leasing bliver alt ekstra udstyr meget dyrt og det vil jeg ikke lade mig begrænse af så jeg har selv købt bil uanset om det så er den billigste løsning eller ej. Og så betaler kørselsgodtgørelsen for en del af fornøjelsen ved at have præcis den bil jeg har.
Hvis du på nogen måde kan få plads i budgettet til en BMW 5 serie fra f.eks. 2013-2014 så ville jeg klart anbefale den fremfor en 3 eller 4 serie.
5 serien er en super komfortabel og vindstabil motorvejs cruiser med langt højere kvalitets oplevelse end 3 eller 4 serien. Har selv en 530d der dog ikke er helt så økonimisk som f.eks. en 520d. Tilgengæld er 6 cylindre altså bare godt.
-- #0 Lease all the way, hvis det er de modeller.
(Du skal under ingen omstændigheder eje en nyere BMW). -- Grafikkort oraklet! Oh, and don't mind the vase. #7 Du er nødt til at bakke noget op omkring din påstand. -- Vil nu også sige at BMW har en uigennemskuelig nybils prisliste med konstante kampagne modeller, så hvis alternativet er en ny BMW så ville jeg nu fokusere på at lease hvis man kun ser på det økonomiske. -- Manden spørger jo ikke efter en ny bil. Han kigger efter en lettere brugt på 4-6 år. Det er uvæsentligt for overvejelsen. -- FLEEEEEEEEEEX leasing
Eksempel:
Indestå for 100k i restværdi - dvs det skal du sælge bilen for når du ikke gider mere (uden afgift)
BMW 530i/d fra 2011-2013
Audi A6 fra 2011-2012
Mercedes CLS fra 2010
Forventet månedlig ydelse på 2500-3500 inkl moms
Forventet månedlig service kost, olie skift, dæk og mindre service - 1000,-/måned
En tur på 500km om måneden i firma regi og du har bilen gratis
På den måde har du en stor bil med en lille økonomisk risiko, alt det udstyr du vil have og den motor og HK du gerne vil have.
Du tegner kontrakt på 6 eller 12 månedes basis og skifter bil når du vil. -- #11 - Bliver det ikke meget dyrt at lease og skifte hver 6. eller 12. måned?
Har du et helt konkret leasing eksempel på f.eks. sådan en 530i som du skriver der? -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p #6 - ingen tvivl om at en 5 serie eller sågar en 530D kører rigtig fint og er super lækker ved motorvejs kørsel.
Men prisen for sådan en løber også lidt højere op, med mindre den er lige lidt ældre eller har kørt en del længere end det jeg søger :) -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p #5 - Har desværre ikke den store investerings historik, det er ikke noget jeg har fået gjort så meget i.
Har efterhånden en del stående på min konto i banken til ingenting i rente, det har lidt været tanken at en del af det skulle gå til en ny bil snart, også ellers noget indskud til ejerlejlighed, men jeg synes markedet er meget højt i øjeblikket for sidst nævnte.
Burde nok se mig om efter noget at investere de resterende penge i, efter jeg har købt ny bil. -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p #12
Der er intet billigt i at have en bil, men dette er imo den billigste måde og køre en stor bil.
https://suchen.mobile.de[...]
Den der vil nok koste passe meget godt på mit eksempel, ville ligge på 2900/måned inkl moms, men eks, forsikring, vægafgift, benzin ovs.
Men de sidder i en bil med udstyr du bare ikke finder i DK.
Så hvis vi antager du køber den og forhandlet den til 100k kr, så vil du sidde for 2900kr per måned og indestå for en værdi på 100k minus 12% per år du kører i den, dvs om et år skal du sælge den for 88k uden afgift i DK, som er overraskende let. Eller du kan vælge og køre videre og tegne en ny kontrakt.
Du kan så få den vurderet af SKAT igen og få afgiften nedskrevet, typsik falder din leasing ydelse 15-25% fra år 1 til 2. -- ellers så vil en Tesla være fint :D -- Køb all the way.
Leasing giver jeg ikke meget for. -- Må jeg forsigtigt spørge hvorfor så dyr en bil?
Du ville kunne få glimrende biler, dog produceret lidt mere syd end Bayern men til en væsentligt lavere pris, og hvis ikke kunne tjene penge så gå i break-even på med det du får i kørselspenge.
18.000 km om året må jo siges at være relativt beskedent i sammenhæng med en bil til en kvart eller halv million. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #18 - Jeg kigger ikke noget i nærheden af en halv million, som udgangspunkt ville mit limit være omkring 250k - netop fordi jeg trods alt ikke kører mere.
Jeg ved ikke hvad alternativet skulle være, men hvis jeg sænker budgettet til f.eks. 150k i stedet, men gerne vil have automat gear og en bil som i min optik er velegnet at køre motorvejs ture i, så synes jeg bare udvalget er meget småt - det er selvfølgelig en smagsag hvad man er til. -- Fractal R6 / I9 9900K / Aorus Ultra Z390 / Aorus 1080TI / G. Skill 3600MHz / 1TB 970 EVO / Corsair H150i / EVGA Supernova 850w / ASUS PG279Q 27" 1440p Tænk på det, at hvis du leaser har du på f.eks 3 år smidt ca 100.000 kr efter en bil som du bare skal aflevere tilbage, men hvis du køber har du på 3 år afbetalt med ca 100.000 kr. -- #20 Til gengæld er bilen så sjovt nok også blevet 100.000kr mindre værd på de 3 år, så hvad skulle pointen/fordelen være, i at eje her? ;-)
Er du ude efter en specifik lækker "ny" bil at køre i (det er ikke det, som jeg læser af din beskrivelse), så ville jeg vælge leasing.
Er du derimod blot ude efter en (hvilken som helst) bil, som der er behagelig at køre i, og som du kan beholde i 5-6 år, så giver det hele næsten sig selv, jo ;-)
Jeg vil dog sige, at man sagtens kan få rigtig god lettere brugt motor-vejs cruiser til < 200.000kr, hvis det er det man vil. Som andre siger, så ville jeg holde mig fra en 5-6 år gammel BMW, der har kørt 150K. Du kan være heldig, at den ikke koster dig særlig meget i reparationer, men du kan også være rimelige uheldig, så den kunne gå hen og blive et dyrt reparations-bekendtskab. Med mindre selvfølgelig, at du bare sender den til den lokale "orange" mekaniker - eller f.eks. kører til tyskland for at få den fixet.
Så ville jeg hellere købe en 2-3 år gammel <indsæt billigere bil her>. Det kunne være en VW Golf, en Seat Leon, en Peugeot 308 eller f.eks. en Nissan Qashqai (blot for at nævne et alternativ). Udvalget er rimelig stort i 200-250K segmentet af lettere brugte biler, som ikke tilhører en af de tyske luksusmærker ;)
Blot en tanke! Jeg har selv kørt i BMW, og synes at det var en dejlig bil (den var privatleaset). I dag kører jeg i en Peugeot 308, og den er jeg faktisk ganske fin tilfreds med (til prisen!).
Edit: Måske endda en Skoda Superb?...Den kører efter min mening lige så godt, som en BMW 3 (med risiko for at blive buh'et ud hehe). -- Don't let your mouth write checks your ass can't cash! --
Sidst redigeret 06-05-2019 09:24 #20
Teorien er god.
I praksis kommer udfordringerne.
Tit er der omkostninger forbundet med et lån i oprettelse.
Lad os anslå at man køber en bil til 300.000 og kommer med de 20% (som er normalen)
Så skal der oprettes et lån, omkostningerne her er hos forhandlerne tit 15.000 i oprettelse.
Dertil renter.
Renter af 240.000 er i det første 3 år ved 4% i rente er over 15.000 også.
Så inden du får set dig om, har du brugt 30.000 på bankudgifter på 3 år.
Så kommer der service, som tit er inkluderet ved leasing. Det kan være noget ala 3000 årligt.
Og så afskrivningen.
Jeg siger ikke leasing altid er løsningen, men det kan hjælpe med at holde på likviditeten, da Førstegangsydelsen tit er lav - mod 60.000 i udbetaling på en købt bil til 300.000 - og dertil følgeomkostninger.
I øjeblikket kører jeg en ejet bil, da jeg kører for langt til at leasing kan svare sig, men alt kræver en beregning. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. står selv i samme dillema..... Leasede en bil for 2 år siden og på 14 måneder havde jeg kørt 6500 km (rundt regnet)
JA leasing koster lidt mere pr. mdr. men hold nu k*** man slipper for mange bekymringer - herunder hvis den en dag skal sælges.
Anyway omkring aflevering så har langt de fleste selskaber en afleverings forsikring som dækker skader op til 25.000 kr. Jeg havde en skadet fælg + en bilka bule, samt et sten slag i forruden.
det endte med at koste mig 0 kr! + jeg fik ikke kørte km refunderet.
vil jeg lease igen?
OH YES! -- Signed by me #26 #23 Disel til at køre 18.000 om året og 5 km i daglig dagen... Slow clap...
Hvis du ikke har brug for pladsen i en BMW 5 serie, hvorfor så ikke bare tage en 3ere eller en 1 serie?
Hvis du har alle pengene til at stå eller det meste af dem ville jeg da købe en. Kan ikke se hvor det skulle kunne betale sig at lease den, hvis pengene alligevel er øremærket bil.
Alternativt vælger du noget billigere end BMW, som også kører godt og tager på ferie for resten.
For både bilens og pengepungens skyld, kan jeg ikke se du skal vælge andet end en benzinbil.
Vil heller ikke købe en bil der har kørt over 100.000, bare for at undgå de fejl de kan løbe ind i. -- Sidst redigeret 06-05-2019 14:38 #0
Jeg ved ikke om det er nævnt, men i 2022 kommer der formentlig nye EU regler for sikkerheds udstyr og kunne forestille mig at brugte biler der ikke har dette vil falde lidt i værdi.
Hvis jeg skulle have ny bil nu, ville jeg helt sikkert lease og så se hvordan marked ser ud om 2-3 år.
Så brænder du hvertfald ikke fingrene og kan skifte som du lyster uden at skulle bytte/sælge en brugt bil. -- #28 Så du gætter dig frem til to ting, regler der måske kommer og en pris der måske falder, og vil så smide en masse ekstra penge efter leasing, som du MÅSKE vil tabe ved et køb?
Der kommer jo hele tiden nye tiltag, miljøændringer/regler, justeringer af afgifter osv., men du kommer jo ikke til at brænde fingrene så meget på en bil til 250.000, at man kan udtale sig så skråsikkert om hvad der kan svare sig for alle.
Hvorfor betale en masse for at skifte fra bil A til bil B, hvis man er glad for bil A. Så drejer det vel sig mere om at tage det rigtige valg første gang?
Lav regnstykket, hvis man er i tvivl om det økonomiske.
Hvad der så praktisk er bedst, må man jo så opveje med det økonomiske. -- #29 Du bakker min teori rimelig godt op, al usikkerheden er grunden til at JEG ville vælge leasing lige nu.
Bil markedet er så uforudsigeligt og skifter agenda med hver regering syntes det.
I nogen tilfælde er det billigere at lease i andre er det dyrere.
En bil til 250.000 vælter næppe budgettet, men det kan da sikkert godt gøre av hvis vi snakker en Bmw til over en halv million.
Enig der er ingen grund til at skifte hele tiden, men det er vel også et temperaments spørgmål.
Nogen gider ikke bekymre sig om værksteds regninger osv andre kan bedre lide og eje sine ting :) -- #0
hvis jeg var dig ville jeg finde 380k i budgettet og købe en tesla model 3 til 380k. det er en hurtig og lækker bil. plus der er ingen registreringsafgiften, som bliver sat på fra 2020. hvis det skal være en diesel bil, så køb en Mercedes . jeg ville holde mig væk fra Audi og især BMW. efter de er 5-6 år gamle begynder der, at dukke en del værksteds regninger op, på grund af alle de plastikdele der er i motorrummet. hvis du ikke tror på mig, kan du finde en del om det på nettet -- #30 Ikke at jeg fatter hvad du går og er så bekymret for på en forholdsvis ny bil. Men du betaler jo overpris for at dække din bekymringer, så økonomisk set er der ingen fidus i det.
Jeg tror simpelthen ikke på at tingene ændre sig så hurtigt, at der er grund til at bekymre sig i det omfang du mener. Der er ingen rationale bag det, hverken fra regeringen, miljøaktivister(Medmindre de får os alle op på en cykel) eller bilindustrien, som jeg ser det.
Praktisk set er det rigtig nok en anden ting, men det opvejer bare ikke det økonomiske i min verden. Der er også meget praktik ved at eje. -- #31 Du vil holde dig fra en BMW pga. værksteds regninger, men du anbefaler en Tesla. En bil kendt for middelmådighed, løse dele, ruder der er i udu, lakfejl, listen er lang... en bil der er klasket sammen som en cheeseburger fra McDonalds.
Det er da okay at være sjov, men burde man så ikke give udtryk for at man er sjov?...
Hvis du ikke tror mig, så synes jeg du skal sætte dig ind i de problemer Tesla har på deres biler, inklusiv Model 3 ;-) -- tvangsauktioner biler -- Vandkølet I7 2600k@5+GHZ asus p67 maximus iv extreme
2x4GB Samsung 1333MHZ@2133MHZ 1.4v
AMD HD 7970 bios mod 1200/1650
Jeg kan ikke finde ud af om jeg skal lease eller købe. på den ene side er jeg doven, og gider ikke bøvle med mekaniker regninger og salg af min gamle bil til fordel for en ny. Jeg hader også "risikoen" ved at have sin egen bil. Altså hvis nu et eller andet fucking dyrt går i stykker, eller der er noget der mangler når man skal sælge bilen, til måske en vanvittigt lav pris, fordi der kommer et bedre produkt på markedet til færre penge.
På den anden side gider jeg heller ikke smide penge ned i et hul, som man et eller andet sted gør med leasing. Det er vel ligesom at leje en lejlighed. Man smider pengene væk, men til gengæld står man ikke for at skifte ting der går i stykker, som indgår i lejemålet.
Jeg er virkelig splittet. Jeg kunne godt forestille mig leasing, da jeg kører relativt lidt om året. Måske 10.000 km. Og foretrækker at køre i nyere biler.
Jeg dummede mig og hoppede ind i denne tråd, i håbet om at få pros and cons. Men jeg burde have vidst det blev til en latterlig flamewar, med "mit råd er bedst! Kun jeg ved hvad trådstarter vil have! Lyt til mig!" argumentation.
Det jeg søgte var egentlig en pros and cons liste fra en unbiased person. -- - Indsæt signatur - #35 Forstår ikke hvad du vil have, for nogen fungere en ting for andre fungere en anden.
Hvis du synes leasing lyder som noget for dig, så prøv det dog og find ud af hvad du synes.
Bare husk altid at regn det økonomiske ud, så du ved hvad det koster dig ekstra at gøre den ene ting fremfor den anden.
På en købt bil skal du ca. regne 30 øre pr. kørt kilometer i vedligeholdelse, det skal du huske både at ligge til side og medregne i dit regnstykke. På leasing skal du huske at medregne hvad du kommer til at give ved aflevering og evt. klargøring til aflevering.
Hvad det praktiske er værd for dig, skal du selv gøre op i sidste ende. -- Sidst redigeret 07-05-2019 10:11 #35 Hov, hov. Jeg synes nu ellers, at der allerede har været en del "unbiased" gode råd.
Som jeg læser det, lyder du som en oplagt kandidat til (privat) leasing. De fordele du beskriver, er jo netop det du får, ved at lease. Mit umiddelbare råd til dig vil være, at lade være med at lytte til råd fra folk, som ikke har prøvet både at lease og eje ;-)
Jeg har privatleaset 5 biler (på 11 år), og ejer samtidigt kone-bilen (en Skoda Rapid). Mit hovedargument for at gøre begge dele er, at jeg godt kan lide at få en ny bil hver 3. år, og konen er ligeglad - ergo er den billigste måde at have bil på til hende, en vi ejer og beholder til den ikke gider/kan mere - eller til vi bliver trætte af den.
Har man et kørselsmønster på de 10.000-15.000km/år (som de typiske privatleasing kontrakter går på), og samtidigt ønsker sig et nyt bekymringsfrit køretøj (jævnligt), så vil jeg klart vælge leasing - såfremt vi ikke snakker mikro/mini-biler. Det er min klare overbevisning, at de ikke kan betale sig at lease. FDM laver ofte sammenligninger mellem køb/leasing, og her er det typisk de lidt dyrere biler (300K+). hvor privatleasing ofte bedre kan betale sig (såfremt man sammenligner et forholdsvis kort ejerskab, 3-4 år).
Hvis du vil have bil billigst muligt skal du købe den, og beholde den, til den falder fra hinanden. Sådan har det altid været.
#36 med reference til de 4 biler jeg har afleveret, har jeg haft 0kr i udgift - dog koster det mig 1 time til vask og støvsugning hver gang, men det regner jeg altså ikke for den store udgift ;)
Leaser man bil igennem FDM har man automatisk en forsikring imod større skader ved tilbagelevering. De fleste forsikringsselskaber tilbyder dette i dag, og det er ikke vanvittigt dyrt - jeg har dog aldrig haft denne type for forsikring, da jeg har svært ved at se nødvendigheden af denne.
Hvis jeg havde 150-200K til en bil, ville jeg lease en god mellemklasse-bil (kunne feks. være en VW T-Roc eller noget i den stil), og investere de resterende midler i <indsæt foretrukken aktiv-klasse her>. -- Don't let your mouth write checks your ass can't cash! --
Sidst redigeret 07-05-2019 11:07 #37 FDM's koster 5.000 på 3 forskellige skader der kan være forvoldt. Plus at FDM er ret dyr at lease igennem, synes deres månedlige ydelser er ret høje.
Jeg vil altid som minimum sende bilen til klargøring, det klares for omkring ~3.000. Så risikere man ihvertfald ikke noget.
Nu skriver du jo ikke hvor du leaser, men det sker stadig at man kan rende ind i en forholdsvis stor regning ved aflevering, hvis den er væsentlig skal den jo medregnes.
Hvilke regnstykke er det FDM laver hvor det kan betale sig på en bil mellem 300-400.000 med et kørsels behov på 10-15.000 km? -- #36 - Det jeg gerne vil have er en simpel liste med pros and cons, fra folk der har prøvet begge dele. Mit brugsmønster er ikke så vigtigt i denne sammenhæng, men mere fordele og ulemper jeg kan forholde sig til. Man kan læse nok så meget når man googler det. Leasing firmaerne er pro-leasing, mens sælgerne er pro-kontaktkøb, så det er svært for mig at danne et overblik over fordele og ulemper, uden at det bliver biased i en eller anden retning.
#37 - Takker for råd, jeg kører også selv Skoda Rapid (2014) som jeg er glad for. Men hvis jeg skal op i en Octavia, har jeg overvejet leasing som en mulighed, hvor jeg så afleverer min Rapid i bytte, som der iøvrigt aldrig har været problemer med. Jeg har fået skiftet dæk, bremser og ellers kun lavet service. Den har kørt de første 100k fuldstændig fejlfrit! Det er den første bil jeg ejer, som har formået det, uden underlige ting som bærearme, bremserør eller styrekugler har skulle skiftes. Og andre ting, som jeg ikke aner hvad er. Måske jeg bare er blevet snydt :P
Jeg afdrager 1675kr/md på min bil nu, og skylder ca. 60K på den. Jeg forventer at kunne "byttesælge" den for væsentligt mere end de 60K ved skifte til større bil jeg leaser. Eftersom jeg afdrager på denne bil, så er det et relativt beskedent beløb jeg skal lægge oveni ved leasing. Da min nuværende bil er en fast udgift, uanset hvordan man vender og drejer det, så er det jeg tænker leasing. Min bil er en fast udgift alligevel, så hvorfor ikke bare lease, når jeg alligevel skal betale et fast beløb uanset hvad. Ligesom med en lejlighed. Fast udgift uanset om man bruger den eller ej, da jeg ikke har råd til at købe en bil kontant. Så om "overskuddet" ved salg af nuværende bil går til ny leasing, eller oprettelse af lån til en anden, kan være lidt det samme.
Det bliver nok leasing. Håber der kommer et godt tilbud fra skoda! :D
-- - Indsæt signatur - #38 Du vil altid sende bilen som minimum til klargøring - og det er baseret ud fra erfaring med aflevering af hvor mange biler?...
Selv den dyreste omgang steam-wash med det hele (ind-og udvendig vask + voks) koster 999kr i nærmeste shopping center, så 3.000kr bliver det aldrig.
De 5.000kr er selvrisiko (det er ikke unikt for FDMs forsikringer), hvad der er ret normalt, men du kan sagtens betale for en mindre selvrisiko. Der er dog efter min mening ingen idé i, at betale ekstra for sådan en forsikring, fordi du passer naturligvis på din bil? Alle de biler jeg har afleveret har haft mindre skrammer og bilka-buler og skjolder på sæderne - dette er forventelig slitage på en 3 år gammel bil. Hvis du laver en større skade, får du den naturligvis udbedret (via forsikringen), nøjagtigt som du ville gøre, hvis det var din egen bil? Der er da ikke nogen, der gider køre rundt i en bil med en (større) skade *?* Hvis du ikke udbedrer den (og du ejer bilen), kan du jo forvente en tilsvarende forringet salgspris til den tid hvor du sælger den.
Jeg leaser ikke igennem FDM, men har dog (tilfældigvis) min forsikring hos FDM. Det er korrekt, at "all-inclusive" leasing-løsninger sjældent betaler sig. Det er som regel altid distributørerne af de enkelte mærker, som har de bedste tilbud på deres specifikke biler. Jeg leasede min seneste bil da Peugeot havde et lager af biler de skulle af med (lige inden den faceliftede model kom), så jeg fik den til en god pris og uden udbetaling. Til gengæld får jeg stort set intet tilbage for underkørte kilometer, hvad jeg kan se er ved at være standard efterhånden. Der var engang, hvor man fik 0,50kr tilbage for underkørte kilometer. Det er ikke så almindeligt længere.
En af de seneste analyser jeg kan finde er denne: https://www.bilpriser.dk[...]
(se dokumentet i bunden der viser de præcise modeller mod hinanden)
Denne analyse viser et ret tydeligt billede, skulle jeg mene ;) -- Don't let your mouth write checks your ass can't cash! --
Sidst redigeret 07-05-2019 13:28 #39 Der er lidt langt fra 1675kr/måned til en Octavia skulle jeg mene :P Hvor meget sætter du til siden til rep hver måned?...Lad os bare runde det op og sige 2500kr/måned. En Octavia koster i billigste version 3499kr/måned - hertil kommer 4.995kr i 1. gangsydelse. Det svarer til en leasing-ydelse på 3637,75kr/måned. Men der er selvfølgelig også forskel på en Rapid og en Octavia. Rapid'en er godt nok skrabet, synes jeg. Hvis du har kørt 100.000km i en årgang 2014, så kører du markant mere end 10.000km/år? ;)
Skoda har ikke for vane at lave brandudsalg på leasing, men det sker at de har nogle special-tilbud ifbm. Tour De France (Skoda er sponsor). Så du kan jo holde øje med priserne henover sommeren ;) -- Don't let your mouth write checks your ass can't cash! --
Sidst redigeret 07-05-2019 13:37 #40 En komplet klargøring koster et sted mellem 2 og 3.000 kr. Man bør altid aflevere ting, som man gerne selv vil modtage det.
Jeg har set den PDF udregning før fra bilpriser og den stemmer overhovedet ikke. Jeg har kommenteret mere specifik på den tidligere.
Og når der er gået 6 år og du har leaset 2 biler, så har du kastet rigtig mange penge ud af vinduet kontra en købt. -- #41 - Fra 2014 til 2017 havde jeg 50km hver vej på arbejde. Altså 100km om dagen bare for at komme på arbejde og hjem. Derfor de mange km. Nu har jeg blot 12km hver vej, så jeg skal ikke bruge så mange km som tidligere. Min Rapid har den største udstyrspakke der var tilgængelig, plus spoiler, tonede ruder i bag og bagrudevisker. Fik den i august 2014 og jeg er sgu glad for den!
Jeg lægger 500kr om måneden fra til mekanikeren. Men der er jo også en restværdi i min Rapid som jeg kan bruge som udlæg til en leasingvogn.
Jeg skylder som sagt 60K i den. Hvis vi antager jeg kan sælge min Rapid til 100.000kr i "byttepris" tænker jeg, at jeg kan tage de 5.000kr til førstegangs ydelse, og lægge de resterende 35.000kr til side og bruge som "tilskud" til fremtidige månedlige ydelser, og betale "differencen" fra 1.675kr op til den månedlige ydelse. Så er det pludselig lidt mere spiseligt :) -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 07-05-2019 16:19 #33 Tesla var et dårligt eksempel, det indrømmer jeg. Men der andre mærker der ude i bedre kvalitet og jeg fastholder stadigvæk i hvad med BMW er. Broken money wagon :D -- #35
Jeg kan ikke give dig pros and cons, jeg vil bare give dig ret i at det er et sort hul at smide penge i hver måned. Sådan virker det i hvert fald på mig. I de eksempler som som findes i #0 "ejer" du lidt over halvdelen af bilen efter endt leasingperiode på 3 år. Dvs at du efter mindre end 6 år ejer bilen og kan nu lægge 24000 kr til side til mekanikerregninger og diverse andre udgifter.
Der vil selvfølgelig være lidt service og noget, som man selv skal betale, som er inlkuderet i leasingen. Men udgiften er til at overskue i de første 6 år.
Ulempen er at du efter 12 år kører rundt i en gammel spand som du ejer.
Jeg synes kun leasing giver mening hvis man gerne vil køre nyt altid ligesom Satter.
Kan se at links er væk fra #0, men ovenstående udregning tager udgangspunkt i en bil til 2000 kr om måneden.
https://www.renault.dk[...]
-- Google først, spørg bagefter.
Man skal ikke græde over spist bacon. #45 - Jeg har ingen interesse i at eje, eller komme til at eje, den bil jeg leaser.
Jeg ser på leasing på samme måde som jeg ser på en lejlighed. Man betaler et depositum, kører i bilen, slipper for at betale mekaniker regninger hvis noget går i stykker og når kontrakten udløber, så var det bare det. Videre til næste bil/lejlighed hvor jeg igen kan vurdere om jeg vil lease eller købe.
Jeg har indset at bil bare er en fast udgift jeg altid kommer til at have. Om man afdrager på et lån eller betaler en månedlig leasingydelse er stadig bare en fast udgift hver måned. Hvor den ene måde lader mig beholde bilen når jeg har betalt den ud, eksempelvis efter 8 år, hvor den alligevel ikke er en skid værd, eller jeg kan slippe af med den og enten hoppe i en anden eller bare sige det var det. -- - Indsæt signatur - Jeg har undersøgt sagen og jeg har besluttet mig for at fortsætte med køb ved finansiering fremfor leasing. Til dels fordi der er en skattemæssig fordel i at have et billån. -- - Indsæt signatur - Altid køb selv.
Leasing kan slet ikke betale sig... Det var i hvert fald det vi hurtigt fandt ud af da vi undersøgte sagen -- "Good design is good business"
Jeg elsker skinnende ting. #47 Spændende! Hvad har du så besluttet dig for at købe? :-) -- Don't let your mouth write checks your ass can't cash! #42 Man skal levere ting tilbage, efter de præcise vilkår, som det er angivet i kontrakten - intet mere og intet mindre - og en klargøring til 3.000kr er ganske enkelt spild af penge, i denne her sammenhæng!
Jeg har gentagne gange påpeget, at den billigste måde du kan have bil på, er ved at købe en (let) brugt bil, og beholde den til den ikke kan køre mere (læs: til mekaniker-regningerne overstiger bilens værdi).
Lige så vel, som at det ikke kan betale sig (over tid) at leje sin bolig, så kan det (ofte) heller ikke betale sig (rent økonomisk, over tid) at leje sin bil - ikke desto mindre er der mange mennesker der gør begge. Hvorfor? Fordi det er pisse nemt og bekymringsfrit. Er det så forkert at leje sin bil og/eller sin bolig?
Nej ;-) -- Don't let your mouth write checks your ass can't cash! --
Sidst redigeret 10-05-2019 14:37 #50
Ja, det er billigste løsning, men vil man gerne skifte bil hvert 3. år og have ny, så er leasing typisk den billigste løsning.
Den store forskel mellem bil og fast ejendom er at fast ejendom typisk bliver mere værd hele tiden. Det samme kan man sjældent sige om biler.
Biler taber mest værdi som helt nye og så bliver tabet mindre år for år, men kan man lide at have en ny bil og skifte ofte, så må man bare acceptere det værditab.
Der er jo ikke mange ting som er dyrere end at køre ens nye bil ud fra forhandleren. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|