* Uofficiel Black/White liste V3
|
Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Olie på bilenAf Maxi Supporter Gajda | 05-10-2016 17:06 | 3557 visninger | 12 svar, hop til seneste
Har brug for lidt ekspertise. Har lige tjekket olie på min bil, men ved faktisk ikke helt, hvad jeg skal se efter. Ser alting fint ud? Andre gode råd. Hvad med kølervæske, hvordan tjekkes det?
https://drive.google.com[...] --
#0
Ser umiddelbart ud som det skal være.
men jeg ville råde dig til at slå tråden op et sted der faktisk har med biler at gøre :)
såsom striben forum på facebook eller et forum omkring det mærke du nu har, der er forummer til alle bil mærker.
-- All Done!
Specs i Profil Oliemængden er fin. Tæt på max eller ved max. Du laver en rookiemistake. Man må aldrig vende oliepinden om, da olien kan løbe op af pinden og give forkert aflæsning.
Nogle biler skal lige startes først og så aflæses bagefter med slukket motor.
Angående kølervæsken, så kig på ekspansionsbeholderen, der er tit angivet niveau i kold tilstand
-- HO, HO, FUCKING HO! #3 på det første billede står der står der cold eller kalt ca under slangen, midt på beholderen. Der skal være en streg omkring der hvor
kølervæsken skal være over i kold tilstand, men umiddelbart ser det fint
ud. På sådan en Opel er det normalt ok hvis niveau er lidt over midten -- HO, HO, FUCKING HO! Nu ved jeg ikke hvornår du tog kørekort, men det er en del af teorien nu om dage at man skal kunne aflæse de forskellige beholdere, og olie standen. -- Intel I5-2500K|GeForce GTX 560 SLI|8 GB Corsair vengeance DDR3 1600Mhz|Coolermaster Elite 430 --
Sidst redigeret 05-10-2016 17:29 #2 Nogle biler skal lige startes først og så aflæses bagefter med slukket motor.
Øhh.. det er da ikke helt korrekt det giver da forkert aflæsning.. bilen skal gerne have stået slukket lidt tid, for at olien ikke er skvulpet rundt, så man kan aflæse korrekt.. -- - Dont hate the player, hate the game!
"Never argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience." #6 Ja jeg fik mig formuleret kluntet
Det står specifikt i min instruktionsbog at kontrol af olie niveau kontrolleres på denne måde. Motor og olie skal være varm, motoren slukkes og kontrolleres efter kort tid ( et par minutter). Desuden må du køre på verdens tykkeste olie hvis det er så lang tid om at finde tilbage i bundkaret -- HO, HO, FUCKING HO! --
Sidst redigeret 05-10-2016 19:08 #7 Han har dog ret , spørgsmålet er hvordan du tolker lidt tid?
http://www.circlek.dk[...]
#0 Du kan jo også slå alt den information op på google? Der er masser af biltråde om præcis samme emne og tricks til at aflæse oliestand ;) Oliestand skulle være lettere, hvis du lægger den på et papir efter du løfter den op? (et af mange råd)
-- tilføjelse til #7 Iøvrigt er der faktisk ingen målbar forskel på vores bil og hvilken målemetode man bruger, så det er uendeligt ligegyldigt
#8 Jeg har skrevet et par minutter, ligesom dit link også siger?
Men forskellen er uendeligt lille. En moderne bil kører alligevel på så tynd olie så den er tilbage i bundkaret nærmest med det samme. Hvis man slukker bilen, stiger ud, finder noget papir, åbner motorhjelmen, slæber pinden op og tører den ren inden man tager målingen, så er der vist også gået den tid der skal til. Det kræver vel ikke den store viden. Man skal bare undlade at vende oliepinden på hovedet når man aflæser den -- HO, HO, FUCKING HO! --
Sidst redigeret 05-10-2016 19:13 Frem gangs måden for at tjecke olie er enelig simplet nok men nogle begår alligevel fejl. Så her kommer lige hvordan det gøres korrekt og lidt andre fif.
Bilen skal først og fremmest stå helt plan altså lige og ikke skråt på f.eks. fortov eller i en indkørsel der heller ned ad og ligene. På et plant flat område. Det er for at olien ligger helt lige i bundkaret, for ellers kan man ikke regne med olie standen 100 %.
Har motoren lige været startet skal man lige vente lidt tid (f.eks. 2-5 minutter) med at tjekke det så olien lige får tid til at løbe tilbage i bundkarret. Ellers får i en forkert måling og risiko for at der kommer for meget olie påfyld og det er ikke sundt for motoren med for meget olie heller.
olie pinden trækkes op og tørres af med et styk papir specielt hvis bilen lige har været ude at køre da olien har plasket rundt i bundkarret derfor sikkert har røst oliepinden over max så det ikke giver en korrekt aflæsning og der efter helt ned igen også op igen. Olien skal nu være mellem minimum og max. Kan der slet ikke måles noget olie på pinden er det i den grad på tide at få noget på. Det anbefales at komme olie på motoren når olien er midt mellem max og minimum men overfyld heller ikke da det også er skadeligt for motoren. Hyppigt olie påfyldning er ikke altid alvorligt da nogle motoren godt kan bruge meget olie selv helt ny. Op til 1L olie for værd 1000 km kan være normalt men er du usikker forhør dig hos din mekaniker da det svinger meget fra bil til bil model. Derfor anbefales det også at tjekke olien for værd 500 km eller ved værd tankning af bilen. specielt på gamle biler er det vigtigt da ældre biler typsisk bruger mere olie eller kan være blevet utæt for olie og tro mig det er ikke billig at få lavet en motor som har kørt uden olie, i værste tilfælde kan det betyde en ny eller anden brugt motor.
Et eksemple på max og minimum på en oliepind.
http://peternormann.dk[...]
Der ud over tjeck også kølervæske, servo olie, bremsevæske samt springlervæske løbene. Kølervæske og servo olie tjekkes bedst mens bilen er helt kold. Igen her er der typisk en max og minimum på enten beholder eller på en pind ned i væsken.
Pas desuden meget på med at åbne låget på kølervæske beholder mens motoren er varm. Væsken er under tryk og typisk mellem 85-90 grader når motoren er drift varm og det kan give nogle ret slemme hudskoldninger.
Dæk tryk bør også tjekkes løbene og mindst engang om måneden og helts hver anden uge. Korrekt dæktryk giver både lavere brændstof forbrug, mindre dækslid og bedst muligt vej greb.
Forkert dæktryk kan øge brændstof betragteligt da for lavt tryk forøger rullemodstanden og det gør også dækket varmt som kan resultere i at dækket springer i værste tilfælde og det kan være livs farligt. Der udover giver forkert dæktryk mere slid på dæk og/eller dækket bliver slidt skævt og vejgrebet forringes.
Lige et bonus tip: advarsels lamperne i bilen er der ikke for sjov. Gul lampe betyder kør hurtigst muligt på værksted og rød lampe betyder ind til siden med det samme og kør ikke videre. At ignore en rød lampe kan blive dyrt og fatalt for din bil som f.eks. hvis du køre videre med en rød lysene olie lampe da det betyder motoren ikke har noget olie tryk også går det altså stærk med at motoren bryder sammen.
God kørsel og pas nu på jeres 4 hjulede følgesvend. Mis vedligeholdes kan koste kassen. -- I7 920 4 GHz|ASUS Rampage II Extreme|12 GB DDR3 ram 1600 MHz|GTX 970 SLI|Crucial M4 64 GB|2x WD velociraptor 150 GB|WD caviar black 1 TB --
Sidst redigeret 05-10-2016 19:44 Tillæg til dæktryk. Bemærk også at biler typisk har et klister mærke enten i føre døren eller et sted på falsen ved føre døren og kan side sammen med andre klister mærker eller i tank dækslet med hvad dæktryk skal være, hvis det ikke er der så kig i instruktions bogen eller spørg din forhandler/mekaniker. Der er på nogle biler to tryk områder en for med 1-3 personer og lidt bagage i bilen og en med fuld oppakning. Måle skala er i PSI eller bar, nogle skala har bægge dele.
Et dektryks markat kan se sådan her ud. På den her bil sider markatet på tankdæksel og har både PSI og bar tryk skala.
http://daektips.dk[...] -- I7 920 4 GHz|ASUS Rampage II Extreme|12 GB DDR3 ram 1600 MHz|GTX 970 SLI|Crucial M4 64 GB|2x WD velociraptor 150 GB|WD caviar black 1 TB ej, nu skal i ikke gøre noget så simpelt til en videnskab. :p
bilen skal sådan set bare ikke holde på hovedet. træk pind op, tør den af med papir/klud, jag lortet i igen, og op igen og aflæs. færdig slut.
og olien render retur så hurtigt at det ikke er værd at skrive hjem om.
efter olie+filter skift skal bilen dog have været startet, for at pumpe olie rundt og fylde filter/indsats huset igen. der kan nemt være en halv liter i forskel ellers.
i næsten alle tilfælde vil olien jo også være en multigrade, og derfor ret letløbende i kold tilstand, så olien behøver sådan set ikke være driftsvarm for at kunne aflæse. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|
|
|