Jeg ville da sige at luften hjælper til at mindste gnidningsmodstanden, da det giver en opdrift til objektet.- derved mindre gnidningsmodstand.
correct me if i am wrong ;D
--
--
E6750, XFX 8800 GTX, 2 GB 6400 DDR2, Samsung 226 BW
Luften er det vel for at man kan antage at gnidnigsmodstanden er lig 0 og derfor er den vinkelrette kraft ligegyldig. Mener jeg, det er ved at være nogle år siden.
--
--
Som allerede nævnt så mener din lærer at kraften fra banen er ligegyldig fordi den er vinkelret på vognen, den flytter altså ikke vognen hverken frem eller tilbage, men sørger bare for at der er minimal gnidningsmodstand så det eneste der har indflydelse på vognens bevægelse er den kraft du udøver på den ved at skubbe til den :)
--
--
husk spis aldrig, aldrig! gul sne.
#3 Skal luften, der blæses op, medtages når du siger "kraften fra banen"?
--
--
Har formuleret det sådan her:
"Betingelserne for bevarelse af den mekaniske energi for vognen er opfyldt i forsøget. Der vil være en luftmodstand, men den er så lille, at vi med god samvittighed kan se bort fra den. Der vil også være en gnidningsmodstand mellem vognen og banen, men den er søgt minimeret ved, at der blæses luft op af banen, hvor vognen kører, så den er så lille, at vi også kan se bort fra den. Der er også en kontaktkræft mellem banen og vognen, men kraften fra banen står vinkelret på vognen og er derfor uden betydning."
Går det an?
--
--
Der er også en kontaktkræft mellem banen og vognen, men kraften fra banen står vinkelret på vognen og er derfor uden betydning.
Ja men når du bevæger dig frem, på banen, så vil der være en gnidningsmodstand modsatrettet bevægelsesretningen.
Det kraft du taler om er vel en normalkraft.
--
--
#7 Den søges jo udelukket vha. luften.
--
--
Derfor synes jeg den er beskrevet?
--
--
Ok, forstår godt hvad du mener nu, synes ikke du behøver at nævne de to sidste linjer, for så kan du ligeså godt også nævne tyngdekraften.
--
--
Jeg vil skrive noget ala:
For at fylde betingelserne for mekanisk energi bevarelse, må energitab ikke finde sted. Imidlertidigt er der to forholde, der medvirker til dette, nemlig luftmodstanden, og gnidningsmodstanden mellem vognen og banen. Gnidningsmodstanden er søgt minimeret ved at blæse luft op af banen. Luftmodstandens størrelse afhænger dels af objektets fart og arealet det fremadrettet kontaktflades areal, da disse to størrelse er relative små, er luftstanden ligeledes lille. Således kan der med lidt god vilje konkluderes, at betingelserne for mekanisk energi bevarelse er opfyldt for systemet.
--
--
#10 og #11 okay. Så bare i mine noter, at min lærer havde gjort opmærksom på dels gnidningskraften og kontaktkræften. Men lyder også rigtig godt det du har skrevet :)
--
--
#12 og hvis vognen slet ikke rører udneræaget men "flyder" på luften skal man i virkeligheden have fat på lidt halvavanceret fluidmekanik og kigge på de luftstrømme der smyger sige rund under vognen.
meningen med et sådan forsøg er at vise at det næsten er som om der ingen gnindning er.. og der ved at den mekaniske energi er bevaret.. dvs at hvis du skubber til den vil den køre i evig tid (vil den så alligevel ikke pga modstand mellem luften foran vognen og luftmodstanden under)
--
--
I am Dragonheart Halfelven. Ordained by the Valars, honoured by many a Maia. For I am the first to be counted amongst Men, and Elves.