Eftersom han spørger om det efter salget, vil jeg ikke give ham nogen rabat.
Det kunne han have spurgt om inden han havde købte den af dig.
Du har jo ikke gjort noget forkert :-)
--
Intel i5 | 12 GB RAM | GTX 970 | WIN 7 64-bit | Corsair 750W | Noctua NH-U12 | Fractal R3 | BenQ XL2420T
Hvis man vil være helt fair, kan man tilbyde at lade handlen gå tilbage og deles om forsendelsesomkostningerne.
Hvis køber er glad for kortet og kan leve uden en garanti, ville jeg nok tilbyde 10-20% retur for den manglende garanti.
--
#0 Hvis du åbenlyst har skrevet at der er garanti, og der ikke er, er 200-300 kr i afslag vel meget fair samt muligheden for køber at returnere kortet til dig og få pengene igen uden problemer:)
--
* ITX of Doom *
Node 304, i7 4770k @ 4.2 GHz, Z97I-Plus
GTX 970, 16 GB Ram, 240 GB SSD
CM V550, CM Hyper 212 Evo
der er vel stadig normal reklamations ret hos butikken.. de skal vel stadig understøtte 2 års reklamations ret på kortet.
har da solgt ASUS kort hvor vi har kørt garantisager på.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
Det er ikke producenten der SKAL give garanti og reklamationsret. Det er butikken hvor du har købt det der skal. Hvis du giver ham kvitteringen på kortet, så har han den garanti der skal være. Hvis du har købt mere på samme. Så giv ham en kopi af kvitteringen.
--
#3 Jeg skrev inde i salgstråden "3 års garanti ved ASUS (står på kassen)", uden reelt at vide om ASUS gav 3 års garanti.
#4, #5 Det er en gave direkte fra ASUS. Ingen kvittering, derfor ingen butik der kan retuneres til.
--
Umiddelbart ville jeg sige 20%-25% tilbage til køber eller pengene tilbage. Det er trodsalt ikke bare reklamationsret, men garanti der mistes. 3 år faktisk
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
#6 Ja okay. Så havde jeg uden tvivl personligt gjort som i #3 :)
--
* ITX of Doom *
Node 304, i7 4770k @ 4.2 GHz, Z97I-Plus
GTX 970, 16 GB Ram, 240 GB SSD
CM V550, CM Hyper 212 Evo
#0 Hvis jeg var dig, ville jeg ikke lave et afslag men derimod tilbyde at tage varen retur og overføre pengene retur.
Jeg ved godt du handlede i god tro, siden garantien står på kassen, men det viser sig slet ikke at være forkert og derfor er det kun godt at annullere købet også efterfølgene sælge kortet med de korrekte informationer (altså oplyse at der ikke er garanti).
Men hvis køberen vil beholde kortet, så må I komme til enighed om hvad kortet så skal koste.
Evt lave en falsk salgstråd (eller vurderingstråd), også se hvad folk vil byde for kortet uden garanti også udbetale differencen til ham? :)
--
Jeg ville også tlibyde at tage varen retur. Der er omkring 90% chance for, at køber bare siger "Nå ok... ah... pyt med det".
Hvem gider ud og finde et andet grafikkort, når nu det sidder i maskinen og spiller som det skal? ;-)
--
2500k,970,8@1600,212,830:250,pg279q,k65rgb,315bee,concept1,60/60,f-91w
Taber den ikke også værdi, når nogen har haft åbnet og brugt grafikkortet? Den værdi den taber, taber man jo, hvis man tager kortet retur.
--
Husk på at garanti og Reklamationsret er to vidt forskellige ting.
Der er 24 måneders reklamationsret på alt købt i Danmark.
En garanti skal stille dig bedre end reklamationsretten, og garantien skal komme fra producenten selv.
Når det sagt, hvis det var en gave, må du tale med køber og evt tilbyde et afslag i prisen. Hvis køber ikke vil gå med til dette, og køber ønsker at du tager kortet retur, er der ikke andet for end at gøre dette.
--
Sidst redigeret 04-11-2016 11:28
Tilbud om at handlen kan gå tilbage eller for begge parter fair prisnedslag. Hvis 80-85% af nypris er normalt for nye varer med garanti, så er vi vel nærmere 50-60% når uden. Snak med køber og find en løsning i begge er tilfredse med. Hvis han vil have større afslag end du er villig til at give er det jo bare at lade handlen gå retur.
Selv hvis du ikke havde skrevet noget om garanti i tråden, ville køber gå ud fra,at det var der når ny vare. Al relevant info er det jo sælgers ansvar at give, og garanti eller ikke er altid relevant ligesom virker/defekt.
--
#0 Du kan da bare stå inde for garantien i de 3 år, så behøver du ikke tilbagebetale noget. Jeg formoder i er enige om, hvad garantien skal dække over?
--
Sidste mulighed er at du selv yder 3års garanti på kortet.
Sker der en fejl på kortet om 18 måneder, så skal du blot refundere værdien af et sådan kort, når/hvis det står af.
Det kræver så noget tillid begge veje.
Til dig at du overholder det og til køber, at han ikke bevidst brænder det af, for at slippe fpr besværet ved et salg.
--
Asus B150 med i5-6500
2x2GB Kingston HyperX BLU PC10600 CL9
2x4GB Kingston HyperX FURY PC12800 CL10
Inno3D GTX 770 2GB
#0 Jeg ville lade handlen gå tilbage. Så han sender dig kortet og du sender ham pengene. Porto dækker sælgeren fordi du lovede ham noget som ikke holdte.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Ringede du til ASUS Danmark?
Jeg ville bede dem fremsende dokumentation for, at garantien ikke er gældende ved videresalg. Jeg kan ikke umiddelbart se det nævnt nogle steder i deres vilkår.
--
#17 det uden garanti, da det er en gave fra Asus, sådan har har jeg forstået det.
--
Slettet jfr GDPR
#18 Måske, lyder dog besynderligt hvis det er problemet. Hvorfor skulle de garantere produktets levetid ved køb, men ikke som gave?
--
#19 når man køber et produkt, er der iregnet en slags 'forsikring' til dækning af evt. rma. Så klart de ikke tilbyder noget garanti på en foræring.
--
Slettet jfr GDPR
I givet fald, kunne du vel være mellemmand til garantien?
--
#21 For den garanti der ikke er?
--
HO, HO, FUCKING HO!
Jeg ville give køber valget mellem enten at lade handlen gå tilbage, og holde ham skadesfri for porto omkostninger, eller en rabat på et eller andet rimeligt beløb for den manglende garanti.
Så kan han selv vælge om han vil tage imod lidt rabat, eller om han slet ikke vil have kortet, når ikke der er garanti på det.
--
Whatever
Synes det lyder underligt at ASUS siger at der ikke er garanti på, selvom det er en gave.
Det svare lidt til at du deltager i en konkurrence på nettet og vinder et RX480. Efter 7 måneder går kortet i stykker, men i og med du har vundet det via en konkurrence, så bortfalder garantien? Det tvivler jeg stærkt på at f.eks forbrugerrådet er enig i.
Hvis de reklamere for 3 års garanti på æsken, så skal de følge dette, ellers kan der være tale om falsk reklamation, uagtet om det er en foræring / gave eller ej.
Da du modtog det som gave, fik du så fortalt / udleveret informationer om at sådan noget som garanti osv ikke er gældende for produkter som gives som gave? Fordi hvis det ikke er tilfældet, så er garantien bindende uanset hvad :)
--
#24, Der er ikke garanti på præmier
--
Du kan da bare selv tilbyde ham en garanti. Hvis kortet så står af, så afregner I bare inbyrdes. Det ville være god kundeservice.
--
Hvis I skulle være interesseret, så har jeg netop sendt 450 DKK tilbage til køber.
Reelt har han så fået grafikkortet til 1350 DKK.
Takker for alle jeres input :)
--