Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Grafikkort
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Solgt grafikkort, falsk forudsætning

Af Bruger Aspirant Spuc | 04-11-2016 08:05 | 3896 visninger | 27 svar, hop til seneste
Hej HOL. Jeg har solgt et ASUS Strix RX 480 Gaming til 1800 til thefmrg (bruger her på sitet). Tråd: http://www.hardwareonline.dk[...] Efter salget blev thefmrg ved med at spørge ind til om der var garanti på. Jeg undersøgte sagen ved ASUS, og her var svaret et meget konkret nej. Jeg gik selvfølgelig med denne info til thefmrg, som gerne ville høre HOL's anbefaling (hvilket jeg også synes var en fin idé). Jeg er klar til at give et beløb tilbage til thefmrg fordi jeg føler at jeg har snydt ham. TL;DR: Original beløb var 1800 DKK Ingen garanti, modsat hvad der var oplagt til i salgsopslaget. Snakker vi 50 % eller 20 % rabat? Eller snakker vi måske ingen rabat? Derfor spørger jeg nu: Hvad ville I gøre? God fredag.
--
#1
nicolasjn
Elitebruger
04-11-2016 08:15

Rapporter til Admin
Eftersom han spørger om det efter salget, vil jeg ikke give ham nogen rabat. Det kunne han have spurgt om inden han havde købte den af dig. Du har jo ikke gjort noget forkert :-)
--
Intel i5 | 12 GB RAM | GTX 970 | WIN 7 64-bit | Corsair 750W | Noctua NH-U12 | Fractal R3 | BenQ XL2420T
#2
Raskolnikov
Supporter
04-11-2016 08:15

Rapporter til Admin
Hvis man vil være helt fair, kan man tilbyde at lade handlen gå tilbage og deles om forsendelsesomkostningerne. Hvis køber er glad for kortet og kan leve uden en garanti, ville jeg nok tilbyde 10-20% retur for den manglende garanti.
--
#3
EmilAblaa
Ultra Supporter
04-11-2016 08:15

Rapporter til Admin
#0 Hvis du åbenlyst har skrevet at der er garanti, og der ikke er, er 200-300 kr i afslag vel meget fair samt muligheden for køber at returnere kortet til dig og få pengene igen uden problemer:)
--
* ITX of Doom * Node 304, i7 4770k @ 4.2 GHz, Z97I-Plus GTX 970, 16 GB Ram, 240 GB SSD CM V550, CM Hyper 212 Evo
#4
Mion
Super Nørd
04-11-2016 08:16

Rapporter til Admin
der er vel stadig normal reklamations ret hos butikken.. de skal vel stadig understøtte 2 års reklamations ret på kortet. har da solgt ASUS kort hvor vi har kørt garantisager på.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#5
Momberg
Monsterbruger
04-11-2016 08:19

Rapporter til Admin
Det er ikke producenten der SKAL give garanti og reklamationsret. Det er butikken hvor du har købt det der skal. Hvis du giver ham kvitteringen på kortet, så har han den garanti der skal være. Hvis du har købt mere på samme. Så giv ham en kopi af kvitteringen.
--
#6
Spuc
Bruger Aspirant
04-11-2016 08:28

Rapporter til Admin
#3 Jeg skrev inde i salgstråden "3 års garanti ved ASUS (står på kassen)", uden reelt at vide om ASUS gav 3 års garanti. #4, #5 Det er en gave direkte fra ASUS. Ingen kvittering, derfor ingen butik der kan retuneres til.
--
#7
kabsdk
Maxi Nørd
04-11-2016 08:34

Rapporter til Admin
Umiddelbart ville jeg sige 20%-25% tilbage til køber eller pengene tilbage. Det er trodsalt ikke bare reklamationsret, men garanti der mistes. 3 år faktisk
--
I5 2500K@4,5 Ghz, ASUS 670 DCII, Corsair CX750, Corsair Vengeance 1600 Mhz, Corsair 750D, ASUS P8Z77 V-LE Plus, Samsung 830 128 GB, Swifttech H220
#8
EmilAblaa
Ultra Supporter
04-11-2016 08:35

Rapporter til Admin
#6 Ja okay. Så havde jeg uden tvivl personligt gjort som i #3 :)
--
* ITX of Doom * Node 304, i7 4770k @ 4.2 GHz, Z97I-Plus GTX 970, 16 GB Ram, 240 GB SSD CM V550, CM Hyper 212 Evo
#9
JBC87
Gigabruger
04-11-2016 10:20

Rapporter til Admin
#0 Hvis jeg var dig, ville jeg ikke lave et afslag men derimod tilbyde at tage varen retur og overføre pengene retur. Jeg ved godt du handlede i god tro, siden garantien står på kassen, men det viser sig slet ikke at være forkert og derfor er det kun godt at annullere købet også efterfølgene sælge kortet med de korrekte informationer (altså oplyse at der ikke er garanti). Men hvis køberen vil beholde kortet, så må I komme til enighed om hvad kortet så skal koste. Evt lave en falsk salgstråd (eller vurderingstråd), også se hvad folk vil byde for kortet uden garanti også udbetale differencen til ham? :)
--
#10
Wut
Junior Supporter
04-11-2016 11:06

Rapporter til Admin
Jeg ville også tlibyde at tage varen retur. Der er omkring 90% chance for, at køber bare siger "Nå ok... ah... pyt med det". Hvem gider ud og finde et andet grafikkort, når nu det sidder i maskinen og spiller som det skal? ;-)
--
2500k,970,8@1600,212,830:250,pg279q,k65rgb,315bee,concept1,60/60,f-91w
#11
H1545
Nørd
04-11-2016 11:13

Rapporter til Admin
Taber den ikke også værdi, når nogen har haft åbnet og brugt grafikkortet? Den værdi den taber, taber man jo, hvis man tager kortet retur.
--
#12
Team_CSC_Ulrik
Super Nørd
04-11-2016 11:26

Rapporter til Admin
Husk på at garanti og Reklamationsret er to vidt forskellige ting. Der er 24 måneders reklamationsret på alt købt i Danmark. En garanti skal stille dig bedre end reklamationsretten, og garantien skal komme fra producenten selv. Når det sagt, hvis det var en gave, må du tale med køber og evt tilbyde et afslag i prisen. Hvis køber ikke vil gå med til dette, og køber ønsker at du tager kortet retur, er der ikke andet for end at gøre dette.
--
Sidst redigeret 04-11-2016 11:28
#13
matx2008
Maxi Supporter
04-11-2016 11:34

Rapporter til Admin
Tilbud om at handlen kan gå tilbage eller for begge parter fair prisnedslag. Hvis 80-85% af nypris er normalt for nye varer med garanti, så er vi vel nærmere 50-60% når uden. Snak med køber og find en løsning i begge er tilfredse med. Hvis han vil have større afslag end du er villig til at give er det jo bare at lade handlen gå retur. Selv hvis du ikke havde skrevet noget om garanti i tråden, ville køber gå ud fra,at det var der når ny vare. Al relevant info er det jo sælgers ansvar at give, og garanti eller ikke er altid relevant ligesom virker/defekt.
--
#14
Clegg
Mega Supporter
04-11-2016 11:37

Rapporter til Admin
#0 Du kan da bare stå inde for garantien i de 3 år, så behøver du ikke tilbagebetale noget. Jeg formoder i er enige om, hvad garantien skal dække over?
--
#15
Qax
Semi Supporter
04-11-2016 21:46

Rapporter til Admin
Sidste mulighed er at du selv yder 3års garanti på kortet. Sker der en fejl på kortet om 18 måneder, så skal du blot refundere værdien af et sådan kort, når/hvis det står af. Det kræver så noget tillid begge veje. Til dig at du overholder det og til køber, at han ikke bevidst brænder det af, for at slippe fpr besværet ved et salg.
--
Asus B150 med i5-6500 2x2GB Kingston HyperX BLU PC10600 CL9 2x4GB Kingston HyperX FURY PC12800 CL10 Inno3D GTX 770 2GB
#16
mig
Gæst
04-11-2016 22:31

Rapporter til Admin
#0 Jeg ville lade handlen gå tilbage. Så han sender dig kortet og du sender ham pengene. Porto dækker sælgeren fordi du lovede ham noget som ikke holdte.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#17
Business
Mega Supporter
05-11-2016 00:18

Rapporter til Admin
Ringede du til ASUS Danmark? Jeg ville bede dem fremsende dokumentation for, at garantien ikke er gældende ved videresalg. Jeg kan ikke umiddelbart se det nævnt nogle steder i deres vilkår.
--
#18
Slettetbruger21
Guru
05-11-2016 00:34

Rapporter til Admin
#17 det uden garanti, da det er en gave fra Asus, sådan har har jeg forstået det.
--
Slettet jfr GDPR
#19
Business
Mega Supporter
05-11-2016 00:45

Rapporter til Admin
#18 Måske, lyder dog besynderligt hvis det er problemet. Hvorfor skulle de garantere produktets levetid ved køb, men ikke som gave?
--
#20
Slettetbruger21
Guru
05-11-2016 01:23

Rapporter til Admin
#19 når man køber et produkt, er der iregnet en slags 'forsikring' til dækning af evt. rma. Så klart de ikke tilbyder noget garanti på en foræring.
--
Slettet jfr GDPR
#21
Slæden
Ultrabruger
05-11-2016 13:42

Rapporter til Admin
I givet fald, kunne du vel være mellemmand til garantien?
--
#22
Kasperkk
Ultra Nørd
05-11-2016 15:46

Rapporter til Admin
#21 For den garanti der ikke er?
--
HO, HO, FUCKING HO!
#23
Duckman
Maxi Nørd
05-11-2016 21:46

Rapporter til Admin
Jeg ville give køber valget mellem enten at lade handlen gå tilbage, og holde ham skadesfri for porto omkostninger, eller en rabat på et eller andet rimeligt beløb for den manglende garanti. Så kan han selv vælge om han vil tage imod lidt rabat, eller om han slet ikke vil have kortet, når ikke der er garanti på det.
--
Whatever
#24
Klump
Ultrabruger
06-11-2016 02:53

Rapporter til Admin
Synes det lyder underligt at ASUS siger at der ikke er garanti på, selvom det er en gave. Det svare lidt til at du deltager i en konkurrence på nettet og vinder et RX480. Efter 7 måneder går kortet i stykker, men i og med du har vundet det via en konkurrence, så bortfalder garantien? Det tvivler jeg stærkt på at f.eks forbrugerrådet er enig i. Hvis de reklamere for 3 års garanti på æsken, så skal de følge dette, ellers kan der være tale om falsk reklamation, uagtet om det er en foræring / gave eller ej. Da du modtog det som gave, fik du så fortalt / udleveret informationer om at sådan noget som garanti osv ikke er gældende for produkter som gives som gave? Fordi hvis det ikke er tilfældet, så er garantien bindende uanset hvad :)
--
#25
Tyller
Guru
06-11-2016 09:49

Rapporter til Admin
#24, Der er ikke garanti på præmier
--
#26
Birk1986
Ultrabruger
06-11-2016 20:30

Rapporter til Admin
Du kan da bare selv tilbyde ham en garanti. Hvis kortet så står af, så afregner I bare inbyrdes. Det ville være god kundeservice.
--
#27
Spuc
Bruger Aspirant
08-11-2016 19:47

Rapporter til Admin
Hvis I skulle være interesseret, så har jeg netop sendt 450 DKK tilbage til køber. Reelt har han så fået grafikkortet til 1350 DKK. Takker for alle jeres input :)
--

Opret svar til indlægget: Solgt grafikkort, falsk forudsætning

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning