Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Nyheder

Det koster det at eje en Tesla Model 3 i 4 år

Skrevet af Thomas Eriksen | 07-05-2024 15:34 | 10725 visninger | 69 kommentarer, hop til seneste
Sidste år lavede jeg en artikel omkring hvad det har kostet mig at eje min Tels Model 3 LR i 3 år. Nu er der så gået et år mere og jeg tænker derfor det er på tide med en opdatering. Det sidste år har jeg kørt 23867 km og det er det mindste jeg har kørt siden jeg fik den. Jeg har simpelthen ikke haft så mange møder der krævede at jeg kørte ekstra lige som ferien sidste sommer foregik med fly og derfor ikke talte op på bilens forbrug. Det er ret interessant at se, om det har påvirket mine omkostninger i løbet af året. Læs hele artiklen her


 
#1
Martin.v.r
Guru
07-05-2024 15:40

Rapporter til Admin
vildt du betaler så meget,sider og ser på leasing bare for sjov
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI
#2
Romaniuz
Semi Supporter
07-05-2024 15:53

Rapporter til Admin
Fed opfølgning på sidste års artikel, og godt med en reel gennemgang af udgifterne forbundet med ejerskabet og brugen af bilen.
--
#3
Thomas
BOFH
07-05-2024 16:39

Rapporter til Admin
#1>>Det er dyrt at være firstmover :-) på denne slags områder. For der er da ingen tvivl om at hvis man køber en ny, så vil afskrivningen være markant mindre end den jeg har oplevet. Men jeg vil da også sige at der er nogle noget mere attraktive leasing muligheder idan i forhold til da jeg købte for 4 år siden. Men tjekkede lige når først jeg får lagt ting som vinterdæk, glasforsikring, træk og ikke mindst 30.000 km om året til så kommer man hurtigt op på 7000 kr om måneden. Derudov skal man huske at der skal lægges en 1. gangs ydelse også på de fleste leasing aftaler. #2 Tak for de pæne ord.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#4
waskustobaskus
Mega Nørd
07-05-2024 16:58

Rapporter til Admin
Tesla ejere er som alle andre ejere: De elsker deres bil på godt og ondt:)
--
#5
Pendor
Mega Supporter
07-05-2024 18:38

Rapporter til Admin
#4 haha...ja jeg har aldrig hørt en bilejer med en metalklump til 300-500K indrømme at det var et dårligt køb ;-)
--
#6
Thomas
BOFH
07-05-2024 19:27

Rapporter til Admin
#5>>Jeg har da tit set folk fortryde køb af biler af den ene eller anden grund. Ser man objektivt på det er bilkøb næsten altid en dårlig økonomisk beslutning
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#7
Qax
Elite Nørd
07-05-2024 20:47

Rapporter til Admin
Prøv at skippe et service lidt for længe. Så går din bil pludselig i stå og vil først køre videre når den har været en tur forbi et værksted, for at få skiftet et eller andet dyrt. Plus det service som du har skippet. Før kan den ikke blive låst op. Det kender jeg flere der har oplevet.
--
ASUS TUF B550M - 5800X - NZXT Kraken X62 G.Skill 2x8gb 3200Mhz CL14 ASUS TUF 4070 ti super - Samsung LC34G55T Adata XPG SX8200 Pro 1TB
#8
Qax
Elite Nørd
07-05-2024 20:59

Rapporter til Admin
men typisk skal bilen alligevel serviceres hver 20.000 km. Det lyder mere som et abonnement, end som et nødvendigt service eftersyn. Og 1.600 kr for et AC service, hvor de laver hvad? Hiver kølemiddel af og på, uden grund? Det gøres ikke på andre anlæg med kølemiddel.
--
ASUS TUF B550M - 5800X - NZXT Kraken X62 G.Skill 2x8gb 3200Mhz CL14 ASUS TUF 4070 ti super - Samsung LC34G55T Adata XPG SX8200 Pro 1TB
#9
jbred
Elite Supporter
07-05-2024 21:09

Rapporter til Admin
#7-8 tjo tjo, men en bil skal bare køre, og hvis man laver hustandsmæssigt 1,4-1,8 mill alt efter bonus, så vil man da skide på hvad service koster, så det vigtigere at bilen kører og man har alt dækket ind til møder og ture til syden.
--
#10
Sofacykel
Giga Supporter
07-05-2024 21:13

Rapporter til Admin
"på software siden er jeg mere forbeholden, faktisk så forbeholden at jeg ikke har oppdateret den siden sidste efterår. Jeg blev simpelthen træt af at opdateringer roder med ting der kan ændre hvordan bilen virker. " Ja tak! Endelig en anden der har set lyset af fornuft. Det går igen med næsten alt "smart" i dag. Det var den eneste elbil der gav mening i min optik for år tilbage, så det er helt vildt fedt at se "hvad nu hvis" scenariet udspillet. Tak for data! Hvis du ikke agter at sælge så er afskrivningen jo ligegyldig, og så har bilen da egentligt ikke været så dyr igen i ejerskab.
--
#11
white
Redaktør
07-05-2024 21:33

Rapporter til Admin
Fik du opdateret lyden på vej hjem af Thomas ? :-)
--
Hilsen Heini Redaktør på HardwareOnline.dk
#12
Thomas
BOFH
07-05-2024 21:43

Rapporter til Admin
#7>>Min Tesla har ikke rigtigt nogle serviceintervaller jeg kan skippe. Så ved ikke helt hvad du snakker om. #8>>Nærmest alle biler har nogle faste service intervaller. Jeg ville personligt aldrig købe en dyr bil og så ikke få lavet service på den. Jeg har fået efterfyldt mit AC anlæg, var det dyrt, måske lidt i den høje ende men det overlever jeg nok. #9>>Det er nok de færreste familier der tjener så meget. Vi ligger nærmere omkring halvdelen. #10>>Jeg er egentligt ovenud begejstret for princippet i at min bil kan blive opdateret og virke endnu bedre. Men jeg synes bare at trenden på det seneste har været at introducere ligegyldige nye funktioner og så glemme at rette de ting som betyder noget. Feks blev min bil leveret uden one pedal driving, men det var introduceret i en opdatering der var kommet nogle måneder før. Så da jeg havde hentet den opdaterede jeg bilen og det virkede bare. Jeg fik i efteråret 2020 skiltegenkendelse, det virkede ikke 100% men det skulle jo nok komme. Nej det gjorde det så ikke og selv hvis jeg opdaterede min bil så ville det ikke virke perfekt. Så jeg ville bare ønske at de fokuserede på de ting der er vigtige under kørslen virker 100% før de beslutter sig for at ændre hvor regen baren står. Men ja jeg har købt min bil med det blik at beholde den i mindst 8 år. Jeg havde også regnet med at den ville være 100% afskrevet efter 8 år. Så jeg er ikke i tvivl om at den nok skal blive billigere over tid. Men mine daglige udgifter er næsten faste 6500 til bilen fylder 8 år og derefter ville det kun være 1500 kr om måneden. #11>>Ja Rube sov lidt så skruede jeg op for anlægget:-)
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#13
HenrikM
Guru
08-05-2024 02:00

Rapporter til Admin
Nu er det jo 4 år hvilket betyder både garanti udløb og første syn - jeg ser ingen udgifter i den forbindelse? Jeg vil jo nok betale for at få checket min forholdsvist grundigt inden garantien løber ud. Så du har ikke haft nogen til at kigge under bilen udover de 3 bremseservice til 1400/stk? - hvor meget checker de op på andre ting dér? #12: ift opdateringer er det vel efterhånden lidt det forventlige med din ældre model er lidt mere "sat" feature wise (ligesom alt andet softwareopgraderbart..) - Du må have uss og mangle ryzen cpu og matrix lygter, hvilket nok eliminerer alle de største forbedringer siden i sommers. Omvendt mindes jeg nu heller ikke nogle ændringer du ikke har taget, der har generet mig.
--
#14
Mango
Semi Nørd
08-05-2024 03:33

Rapporter til Admin
Vil du igen købe en Tesla?
--
#15
Thomas
BOFH
08-05-2024 08:23

Rapporter til Admin
#13>>Jeg havde glemt at tilføje syn i en af tabellerne, men total tallet i den inkluderede synet. Så jeg har opdateret artiklen med den linje og en omkostning på 460 kr men totalen forbliver den samme. Jeg har ikke fået nogen til at kigge på andet end bremserne, det eneste der kan komme er jo noget med affjedringen og det ville jeg jo alligevel høre og mærke hvis der sker noget. En elbil er når alt kommer til alt jo meget simpel mekanik og det meste af et normalt service foregår jo alligevel omkring motoren og jeg har ikke behov for at nogen tjekker mine dæk, skifter vinduesviseker eller kabinefilter. derudover så har du ret i at den største opdatering der er kommet i tiden jeg ikke har opdateret et Matrix lygterne er blevet aktiveret. Havde jeg haft dem havde jeg også opdateret, det skal der da ikke være nogen tvivl om. #14>>Det er ikke helt så sikkert som det var for et år siden, for der kommer mange lækre modeller på markedet disse år. Men når det er sagt så synes jeg stadig udvalget i biler af den type jeg går efter er lidt begrænset. Jeg er faktisk ret vild med BMW I4 men BMW tror jo de er lavet af guld med de priser de tager for dem. Men der er virkeligt mange spændende kinesere i disse år og de er jo nærmest de eneste der har forstået at der også er købere til almindelige lave biler. Men de har så nogle andre ulemper, feks at de er kinesiske og så er assistent systemerne i dem ofte til at blive sindsyge over. Så ja der er god mulighed for at det ville blive en Tesla igen, i det mindste når der er nogen der får lavet en afviser arm til eftermontering.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#16
Freak13
Elitebruger
08-05-2024 08:36

Rapporter til Admin
#7 - Kan du ikke uddybe det lidt? Jeg følger rimelig heftigt med på diverse Tesla forums, og har ikke set en eneste tråd med det du omtaler. De har jo ingen service intervaller på en Tesla - Der dukker ikke en lampe op der siger "Husk service". Min Tesla er også fra 2020, og den har ikke set noget service endnu. Så man kan godt sige, at jeg er sprunget kraftigt over :D
--
Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz |
#17
BetteTap
Semibruger
08-05-2024 11:56

Rapporter til Admin
#8 Ved service på ac anlæg, der tømmes systemet helt, og væsken vejes. Så vakuum testes der for lækager, da det er både forbudt og uhensigtsmæssigt at påfylde utætte systemer. Systemet påfyldes så med nominel væske mængde, samt tracer og kompressor olie. Man betaler så typisk for difference mellem påfyldt / aftappet, men der er ofte div. Kampagner med fast pris, eller X antal gram der er inkluderet i prisen. Og alle biler produceret efter september-ish 2017 (mener jeg), skal benytte 1234yf væske, som er væsentlig dyrere end den tidligere brugte 134a.
--
#18
Bender82
Elite Supporter
08-05-2024 12:09

Rapporter til Admin
https://www.youtube.com[...] Why is Tesla struggling? | About That
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#19
animal-mik
Super Supporter
08-05-2024 12:21

Rapporter til Admin
Tak for en Saglig gennemgang at omkostninger. For mig : En for dyr investering på min normale løn, uden for store afsavn andre steder.
--
Z370I Strix ITX,I7-8700k,16 gb ram,Samsung 970 EVO,Intel 1TB W34-LENOVO//3440x1440-144 mhz,Fractal Torrent ITX 850W Evga G3. GFX1080TI ROG Poseidon.
#20
Thomas
BOFH
08-05-2024 12:21

Rapporter til Admin
#18>>Hvordan er det relevant i forhold til denne artikel?
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#21
Bender82
Elite Supporter
08-05-2024 12:30

Rapporter til Admin
#20 måske værditab og dårligere service end gennemsnittet af andre mærker, Tesla har en god ide til en bil, men deres service center kunne godt blive meget bedre og de siger bygge kvaliteten er i top ah.. den er blevet bedre
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#22
Mattii
Monster Nørd
08-05-2024 12:33

Rapporter til Admin
.
--

--
Sidst redigeret 08-05-2024 12:33
#23
Mads321
Supporter Aspirant
08-05-2024 12:37

Rapporter til Admin
Hvad er levetiden på batteriet? Hvor meget kapacitet har det tilbage, og skal batteriet skiftes på et tidspunkt? Hvad koster det?
--
#24
Ronson
HOL Moderator
08-05-2024 12:42

Rapporter til Admin
#23: Sådan ser min ud efter 4 år. Der er 8 års garanti på batteriet og drivlinje og jeg regner med at sælge inden da. https://i.imgur.com[...]
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#25
Bender82
Elite Supporter
08-05-2024 12:43

Rapporter til Admin
#24 det ser fornuftigt ud batteriet
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air
#26
Lars2222
Maxi Nørd
08-05-2024 12:50

Rapporter til Admin
Kun väre intressant at sammenligne Tesla vs BYD (Build your dream) som er eneste värdie konkurrrent til Tesla selv om der er et par runners up som Nio, Och Xiaomi (et par år mere så er de også der oppe) og Xipeng
--
My first computer was a Vic 20 at that time computer was new
#27
Thomas
BOFH
08-05-2024 13:21

Rapporter til Admin
#19>>Jadet er en dyr bil det kan man ikke komme uden om. Men med elbiler skal man til og se lidt anderledes på sin bil økonomi end man måske er vant til. For måske bilen er dyrere end en tilsvarende Benzin bil, men drift omkostningerne er typisk lavere. Men igen det hjælper jo ikke noget hvis man ikke kan låne mindst 250.000 kr. #21>>Jo men det er jo ikke det min artikel handler om. Det handler om prisen på at eje den. #23>>For at være ærlig, så er der ingen af os der kan give et 100% ærligt svar. Problemet er jo lidt at der ikke er ret mange elbiler der er så gamle at alderen begynder at spille ind. Men folk der ved noget om emnet forventer at batteriet vil holde hele bilens brugbare levetid, hvilket med andre ord vil sige omkring 15 år og mindst 250.000 km. der begynder dog at tegne sig et billede af at batterierne nok klarer sig bedre end man havde frygtet. Min egen bil rapporterer lige nu 460 km på en fuld opladning men det svinger lidt op og ned med 450 km som midtpunktet. Med den nuværende rækkevide siger min 7,8% tab, men det intressante er at den siden den rundede 25.000 km faktisk har ligget fast på det nuværende niveau. Så jeg har ingen frygt for at den ikke kan klare 200.000+ km mere. https://imgur.com[...] #26>>Jeg har faktisk flere gange tænkt på at det kunne være interessant at teste nogle elbiler, men det er ikke helt det som vi gør os mest så spørgsmålet er om nogle af producenterne ville være interesseret i at sponsorere os.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#28
Mango
Semi Nørd
08-05-2024 13:24

Rapporter til Admin
Jeg købte en benzin bil for ca. 3 år siden og fortryder jeg ikke købte en el-bil, benzinpriserne har været høje i mange år og de stiger fortsat, tror ikke benzinpriser kommer ned omkring de 10 kr/L. Benzin koster nu 15 kr/L. Havde sparet mange penge, hvis det var en el-bil, især med de lave el-priser om natten, hvor man lader.
--
#29
Anomynous
Nørd
08-05-2024 13:28

Rapporter til Admin
#27 Det klinger, for mig, lidt hult når du siger at driftomkostningerne er lavere end benzin mens at det samlede regnstykke har kostet dig over 8.000,- om måneden i 4 år. Jeg købte min Ford Fiesta fra ny tilbage i 2016, den har gået 90.000km nu og er længe betalt af. Hvis jeg vil det, så holder den snildt 10 år endnu. Jeg kan altså få ret meget brændstof og vedligehold, for 8.000,- om måneden.
--
#30
MOAAA
Gigabruger
08-05-2024 13:45

Rapporter til Admin
#29 Ahh se lige tallene? Afskrivning er sat med i den opgørelse... hvis manden beholder bilen fremover er den jo ligegyldig. Hvis du køber en spritny Tesla i dag vil afskrivningen også være mindre da startprisen er optimeret markant på bare få år. Men du bør helt klart beholde din bil så lang tid som mulig, det er den bedste løsning for naturen og ikke mindst din pengepung + du ved hvordan den er blevet behandlet da du har haft den fra ny.
--
#31
Thomas
BOFH
08-05-2024 15:28

Rapporter til Admin
#29>>Der er ikke noget forkert i mit udsagn. Driftomkostninger er de omkostninger som kommer fra den daglige drift af den. Det er bla dem der gjorde det muligt for mig at købe en så dyr bil. Men du kan jo ikke sammenligne en FordFiesta fra 2016 som formentligt har kostet under 180.000 kr med en bil der kostede 470.000 kr. Naturligvis vil den billige bil være billigere over tid end den dyre bil. En del af afskrivningen kommer fra at de nye biler er blevet billigere. Havde jeg givet det samme ca 395.000 kr en tilsvarende koster fra ny idag, så kunne jeg have reduceret min afskrivninger med 1500 kr om måneden Men man kan godt stille nogle intressante regnestykker op som måske er lidt overraskende. Da jeg købte min bil havde jeg en 10 år gammel Ford Mondeo og jeg kørte 50.000 km om året. Med det kørsels behov så ville økonomien så nogenlunde sådan ud Diesel 3250 kr Ejerafgift 465 kr Forsikring 400 kr Service 500 kr Reperationer * 750 kr Samlede omkostninger 5.365 kr om måneden excl afskrivninger dæk og andet * jeg kunne mærke at koblingen nok var ved at være godt slidt og bremserne stod også foran for at få en tur. Det ville efter min erfaring havde kostet 20-25.000 kr
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
--
Sidst redigeret 08-05-2024 15:29
#32
Qax
Elite Nørd
08-05-2024 18:07

Rapporter til Admin
#16 De der blev ramt af dette finder du ikke på en Tesla gruppe. Det er ældre mennesker. #17 Men hvorfor? Det er et lukket kredsløb, som man slet ikke bør pille ved. Du hiver jo heller ikke kølemidlet af dit købeskab og vejer det, for så at fylde det tilbage igen. Det gør du heller ikke på luft/luft varmepumpe. Det er heller ikke et lovkrav med eftersyn, så længe at der er under 1.000 gram kølemiddel på bilen. De skal ikke benytte 1234yf. Mercedes nægter at bruge det, så de kører med CO2. 1234yf er skadeligt for miljøet af helvedes til og 1234ez er endnu værre. Det bliver til Saringas, når det brændes af og det dør man af. #24 Carging cycles passer da slet ikke!?! Der står 111 og det er med 968 opladninger. Så skulle du have ladet 11,5 % hver gang, i gennemsnit. 1 cycle er jo en fuld opladning fra 0 % til 100 %
--
ASUS TUF B550M - 5800X - NZXT Kraken X62 G.Skill 2x8gb 3200Mhz CL14 ASUS TUF 4070 ti super - Samsung LC34G55T Adata XPG SX8200 Pro 1TB
#33
Jacob S.
Juniorbruger
08-05-2024 18:58

Rapporter til Admin
#32 Dit svar til #17 er delvist forkert, men den del der er forkert er alvorligt meget forkert. Mercedes kører ikke med CO2 det er alt for krævende, de brugte kortvarigt R1234yf, grundet nogle uheld skiftede de tilbage til R134a, indtil de rettede ind igen og bruger R1234yf. hverken. 1234ez der mener du formentligt R1234ze, hverken den eller R1234yr laver saringas, det er kemisk umuligt. Men de og alle andre HFC kølemidler laver flussyre som er aldeles ækelt. det slår fint ihjæl og så ætser det glas. Derfor er der krav til at AC delen inde i bilen er særligt sikret så der ikke kan ske et udslip inde i bilen. Der er ingen lovkrav til eftersyn af et AC anlæg på en bil også selv om fyldningen er over 1000g, og det er den på flere elbiler. Dit svar til #24 indeholder antagelser der er forkerte. en chargiong cycle svarer til at lade batteriet fra 0-100% og da klatladning er det et lithium batteri bedst kan lide er det helt normalt at man klat lader. Det er ikke unormalt at sætte stikket i når man ankommer til et sted, så trækker den strøm fra stikket til at forvarme eller afkøle bilen inden afgang. Det tæller ikke med i opgørelsen da det aldrig har ramt batteriet.
--
#34
Ronson
HOL Moderator
08-05-2024 19:42

Rapporter til Admin
#32: Det er sikkert ikke fuldstændig i skoven med 11,5% per opladning. Hvis jeg kigger listen af opladninger igennem så er de fleste mellem 10-20%. Jeg arbejder ofte hjemme og har ikke længere på arbejdet end at jeg kan jagte billige strømpriser og lade når det er billigt i stedet for at være tvunget til at lade når det er dyrt. Går ud fra den mener mine opladninger samlet svarer til 111 cycles?
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...] Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
#35
NiceRag
Maxi Nørd
08-05-2024 19:55

Rapporter til Admin
tænk at betale 8600 kr om måneden og så alligevel bare ha en grim Elon Musk-Tesla i indkørslen :( jeg er dog nysgerrig hvilken bil skal du så ha nu, og vil du lave et lign beregningshalløj på den, og sammenligne?
--
Sidst redigeret 08-05-2024 19:56
#36
R4p70r
Elite Supporter
08-05-2024 19:59

Rapporter til Admin
Vil bare sige super spændende beregninger, især hvis man går og overvejer at skifte til el. Jeg har ihvertfald taget lidt data og smidt ind i mit eget "kan det betale sig-dokument" :) Til sammenligning koster min BMW 520d 0,809 øre pr km i diesel
--
It seems like I'm always getting stuck Between the handshake and the fuck
#37
BetteTap
Semibruger
08-05-2024 20:33

Rapporter til Admin
#32 Jeg havde et længere svar, men timede ud :/ Kort og godt, så er en bil typisk ikke 100% tæt i længden, af flere årsager. Den lever også et andet liv end både køleskab og varmepumper. Derfor bør man typisk servicere hver andet år, men der er ikke noget lovkrav herom, hvilket jeg heller ikke mener jeg skriver.
--
#38
jalling
Maxibruger
08-05-2024 21:15

Rapporter til Admin
#32 Kan du ikke sætte mig i kontakt med nogle af de mennesker der har oplevet dette? Vi er nogle stykker 50-100 som stadig har vores S'er fra 2013 og vi ses af og til. Jeg mindes ikke at nogen af os i DK har oplevet noget som dette. Hvis du kender nogle som har haft disse problemer, kan vi måske hjælpe. Mvh Jonas
--

--
Sidst redigeret 08-05-2024 21:17
#39
Thomas
BOFH
08-05-2024 23:07

Rapporter til Admin
#35>>Tekniskset har jeg heller ikke betalt 8600 kr om måneden. Men det er den samlede omkostning incl ALT. Min månedlige udgift er omkring 6500 kr hvilket betyder at jeg er teknisk insolvent i bilen lige nu. Jeg er dog ikke enig i at den er grim. Jeg synes faktisk at Profilen af den er en af de flotteste biler og jeg kan sagtens adskille person fra produkt. Jeg regner med at beholde min bil i mindst 4 år mere, så har ikke taget seriøst stilling til hvad jeg ville skifte til nu. #36>>Ja det er noget billigere pr km at køre på el. Afskrivningen er dog lidt høj disse år, men omvendt hvis du har kørt BMW 520 så er du vant til store afskrivninger. #37>>Tesla foreskriver at man hver 6 år skal have skiftet en pose i AC anlægget. Men jeg valgte at få den efterfyldt da jeg kører til Frankrig til sommer og gerne vil være sikker på at den har optimale betingelser. Jeg fik fyldt 141 enheder på. #38>>Jeg undrer mig også, jeg har været i diverse Tesla grupper i ca 4½ år nu og aldrig hørt om den slags. Det lyder mest som en anti Tesla Historie.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#40
HenrikM
Guru
08-05-2024 23:23

Rapporter til Admin
#15: Jeg tænkte heller ikke så meget på selve prisen på synet, som om der var dukket udgifter op i den forbindelse, eller du bare gik glat igennem uden bemærkninger. Og ja, om du i øvrigt havde gjort lidt ekstra ifm garantiudløbet (udover forhåbentligt at syne FØR). Jeg ved ikke om man nødvendigvis selv bemærker hvis slør i hjulophæng kommer snigende ganske langsomt.
--
#41
Freak13
Elitebruger
09-05-2024 23:42

Rapporter til Admin
#32 - Jeg bliver lidt forvirret. Du kender en masse gamle mennesker som har oplevet, at fordi de "sprang over" et service på en Tesla så ville den ikke køre mere, selvom der ingen serviceintervaller er på Tesla? Det lyder lidt mærkeligt. Tror det er en Tesla-and, selvom du kender de gamle folk.
--
Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz |
#42
Snazzy
Monsterbruger
16-05-2024 10:55

Rapporter til Admin
#7 Når man er fuld af løgn
--
#43
waskustobaskus
Mega Nørd
16-05-2024 11:17

Rapporter til Admin
I Tesla model 3 fb gruppen læser man dagligt indlæg som dette: Så er det min tur i bærearmsland, har lige fået et overslag på 25K for to nye forhjulsophæng og et baghjulsophæng også. Lige over 80.000 km og garanti udløb for 2 måneder side.... AV!Det var Tesla i Hillerød, flinke og viste mig problemerne og var fair og sagde det nok kunne gøres billigere ude i byen. Hvem kan I anbefale, jeg har deres overslag hvis nogen vil se det.Den bil må have verdensrekorden i at få skiftet bærearme:-)
--
#44
Thomas
BOFH
16-05-2024 15:30

Rapporter til Admin
#43>>Ja jeg er enig, det er en af de svage sider på Tesla, men den pris lyder til at være noget i overkanten. Jeg synes at man pleher at høre priser på 7-10.000 for forhjulsophæng i begge sider. Min har dog nu kørt 4 år og 110.000 km uden at den er begyndt på det. Om det er den med rekord ved jeg ikke. Tror faktisk at Renault Zoe godt kan være med der. Den kører med affjedrings dele fra Renault Clio og en Zoe er en hel del tungere. Så bærekuglerne dør super hurtigt. Det er dog en noget billigere reperation.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#45
Jacob S.
Semibruger
16-05-2024 20:31

Rapporter til Admin
Også model Y er hårdt ramt af fejlende bærearme. Bilen er jo møg tung og har rigeligt med kræfter, så bære armene er udsat for meget stor belastning. Jeg tænker at det er derfor at erfarne bilfirmaer ikke lader deres biler have helt så mange kræfter som tesla.
--
#46
Olding
Monsterbruger
16-05-2024 20:48

Rapporter til Admin
Mangler der ikke finansiering af udbetaling og rentefradrag for at omkostnings beregningen passer
--
#47
Thomas
BOFH
17-05-2024 08:49

Rapporter til Admin
#45>>Model Y er på mange måder teknisk ens med Model 3, så problemer fra den ene vil gå igen på den anden. Jeg synes dog ikke man kører så meget om bærearme på Model Y som på Model 3 men det kan også bare være at jeg ikke har lagt så meget mærke til dem. Jeg tror dog ikke at det er bærearme der er årsag til at europæiske bilproducenter ikke udstyrer deres elbiler meg mange kræfter. Jeg tror mere de prøver at beskytte deres normale forretningsmodel hvor de smidt mange forskellige motorer i den samme bil. Så de vil gerne have plads til at tage meget mere for en bil med 350 heste end en med 200 på trods af at produktionsomkostningen er næsten ens på de 2 modeller. #46>>Nej jeg har betalt udbetalingen kontant og jeg synes ikke man skal blande offeromkostninger ind i beregner som denne og hvis jeg ikke havde købt min bil, så ville jeg alligevel ikke investeret dem. Jeg har heller ikke taget min skattebesparelse med da jeg tænker det er de færreste der vil tage det med i en bil beregning. Men man kan naturligvis godt argumentere for at man med rette kunne tage skatteværdien af renteudgifterne med da det jo reducerer mine omkostninger.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#48
jbred
Elite Supporter
17-05-2024 08:58

Rapporter til Admin
#47 Ja man skal ikke undervurdere indtjeningen på kørselsgodtgørelse (ikke kørselsfradrag) jeg har en kammerat der hvert måned har +4500 kr efter brændstof og udgifter er betalt, kører i arb tiden i egen bil. Han får i gnms 8000 i kørselsgodtørelse om mdr. Den er værd at tage med når bilen er betalt.
--
#49
-Henrik-
Elitebruger
17-05-2024 09:19

Rapporter til Admin
Det er altså en flot bil! Men som ejer, generer det dig slet ikke, at der er så mange Teslaer på vejene nu om stunder? Jeg synes personligt, det er en skam på en måde. Tesla er blevet lidt "allemandseje" IMO.
--
Sidst redigeret 17-05-2024 09:20
#50
Thomas
BOFH
17-05-2024 10:41

Rapporter til Admin
#48>>Ja det kan løbe op i mange penge, jeg har selv prøvet at få godt over 100.000 kr (skattepligtigt pga 60 dages reglen) nogle år hvor jeg var udlånt til vores moderselskab. Men den indtægt er jo uafhængig af bilen og skal derfor ikke med i regnskabet lige som jeg ikke mener at befordringsfradrag skal med. #49>>Nej jeg synes ikke min glæde ved min bil er mindre fordi der er mange der har den. Men set i bakspejlet ville jeg nok ønske at jeg havde valgt den i en anden farve end hvid :-) Men jeg synes faktisk at min model er rigtig pæn i hvid så jeg fortryder det ikke. Men det var noget anderledes da jeg købte min bil. Vi Tesla ejere vinkede til hinanden og mange folk vendte sig om og kiggede efter os når vi kørte rundt i den. Der var også en del er kom med positive kommenterer om den og var nysgerrig. Der må man sige man er noget mere anonym idag.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#51
Anomynous
Nørd
16-07-2024 13:54

Rapporter til Admin
Faldt lige over denne video hvor de gennemgår en "Tesla Taxi" som har knap 700.000km på bagen. https://www.youtube.com[...] Ret imponerende hvor godt den har holdt og ikke mindst at batteriet stadig er rimelig sund og kun har mistet cirka en fjerdel kapacitet. Det er da gode nyheder for folk med elbil og måske ikke så skræmmende, som først antaget, at købe brugt elbil. P.S. Thomas; you've got mail !
--
#52
Mikevds
Giga Supporter
17-07-2024 14:44

Rapporter til Admin
Tak for en nøgtern og objektiv gennemgang af det at eje og køre Tesla. Det er et velkomment frisk pust i forhold til de diskussioner man ser andre steder, når snakken falder på elbiler generelt og Tesla i særdeleshed. Nu ved jeg godt at dit indlæg handler om økonomi, men hvor er det dejligt at der er ikke en eneste der har sagt "Jeg skal f***** aldrig have sådan en legetøjbil", eller "Håber f***** ikke sådan en brandbil er med når jeg skal med færgen" :D Ved ikke hvorfor lige præcis Tesla, for mange er noget der får dem helt op i det røde felt. Hvis min næste bil skal være andet end Tesla, bliver det ikke fordi at jeg er utilfreds med min nuværende, men fordi jeg syntes Musk er gået fra visionært geni til utålelig tågehorn. Som du kan høre har jeg mere svært ved at adskille person fra produkt.
--
#53
Pengekær
Maxibruger
17-07-2024 23:12

Rapporter til Admin
#52 Tesla får folk op i det røde felt af 2 grunde som regel. 1) De kan ikke lide Elon Musk. Han er heller ikke særlig elskværdig, men jeg tror det er meget menneskeligt - desværre - at blive sådan hvis man er som ham. Mindst 20 iq-point højere end stort set alle andre omkring ham. Han ser og forstår tekniske og videnskabelige sammenhænge andre ikke gør. Det er ikke fordi han selv har stablet space-x og Tesla på benene, men det kræver et geni at lede sådanne firmaer, få hyret de rigtige til jobbet osv. man kan ikke bare købe sig til teknologisk succes. Se hvordan det gik med Rivian og lucid, Blue Origin og Virgin galactic når ikke-genier prøver at lege med i den “ballpark”. Det er hårdt arbejde og kræver et geni i spidsen at lykkedes. 2) folk der ejer eller drømmer om at eje en luksusbil. Specielt dyre tyske biler, de afskyr ham fordi han har udfordret tysk bilindustri, olieindustrien og hele det etablerede bilmarked og, i store træk, vundet. Folk der elsker Audi og Mercedes-Benz må se deres elskede bilmærker i krise fordi Elon har sat gang i et game, de ikke kan være med i. Kinesisk industri havde dog gjort det eventually, men Tesla har speedet elbilernes komme op med 15-20 år. Der er intet uddannet menneske som tror at forbrændingsmotoren har flere år foran sig end bag sig. Elon var blandt de første som forstod dette, og at batteriteknologien var klar til det efterhånden. Resultatet er, at Tesla er idag mere værd på Børsen end den samlede tyske bilindustri. Fordi det er et firma der har teknologien, især indenfor software og evnen til at gigacaste og masseproducere elbiler. Kun BYD har lidt af det samme. Elon var den første der indså, st en elbil skulle være konkurrencedygtig med en benzinbil, have avanceret software (faktisk være mere en computer end en bil), at et ladenetværk skulle etableres (som Tesla selv løftede byrden med, no less) da ingen andre gad eller troede på at en elbil kunne være andet end en gimmick til bykørsel. Han har kort fortalt ageret drengen i kejserens nye klæder, der råbte at kejseren (bilindustrien generelt, og den tyske bilindustri med deres dieselsvindel og manglende vilje til at forske i elbiler i særdeleshed) ikke havde noget tøj på. Og det har de stadig ikke.
--
#54
Mikevds
Giga Supporter
18-07-2024 09:18

Rapporter til Admin
#53 Jeg syntes at du rammer sømmet lige på hovedet og jeg er enig i alt hvad du skriver. Godt formuleret. Bare lige for klarhedes skyld, så syntes jeg stadig at Elon Musk er vor tids største visionær og uden tvivl et geni. Hvis han dog bare kunne slappe lidt af på Twitter - sorry - X.
--
#56
Pendor
Mega Supporter
18-07-2024 12:05

Rapporter til Admin
#53 Mange gode betragtninger, men tysk bilindustri ville have det fint hvis der var fuld afgift på elbiler. Jeg synes europæerne har været for langsomme med el-biler, men forstår ikke hvorfor folk går så meget amok over Tesla. El-biler er nok fremtiden, men det kommer til at tage tid at få modeller der dækker alles behov. Når alle i DK har fået el-biler så hæves afgiften på el igen, og så er det pludselig knap så attraktivt :-) Afgifter styrer alt i DK.
--
#62
Calchas
Elitebruger
30-09-2024 09:24

Rapporter til Admin
Kigger lidt på 5 år gamle Model 3'ere og overvejer lidt en udskiftning i Q4. Brugtprisen for en 2019 model LR med 88.000 km på tælleren er lige nu 200.000 kr. Hvis "tsunamien af teslaer fra Holland" i Q4 kommer til at medføre 20-30% prisfald, så vil en tilsvarende bil have en brugtpris på 140.000 kr.-160.000. Det synes jeg egentlig er en god pris for at blive kørende i en elbil med fin rækkevidde. Link: https://www.motormagasinet.dk[...] Hvad tænker I om køb af brugt tesla i fjerde kvartal?
--
-all you trekkies and tv addicts -CP7271K, AX1000, 12700kf, H150i, Aorus Elite Z690, 3080 GameRock OC, 850 EVO 1tb+SX8200 Pro 2TB , O11d-9 LL120
#63
uff82
Superbruger
30-09-2024 10:33

Rapporter til Admin
#5 Jeg har købt en 300k+ kia ev skod 6 el-spand. Det er den værste bil jeg har haft i de 24 år jeg har ejet bil. og der har været en del biler igennem tiden nok en 17-19 stykker. vi har altid haft 2 biler da vi bor på landet.
--
Det ku' da ha' væt møj værre.
--
Sidst redigeret 30-09-2024 10:35
#64
Kelas
Ultrabruger
30-09-2024 15:15

Rapporter til Admin
#62 brugtprisen på en 2019 M3 LR med 'bare' 150.000km på tælleren er indenfor dit prisspænd allerede. Jeg handlede en SR+ til 139.000kr tidligere i år. Fortrød jeg ikke valgte en LR, men sådan er det at være nærig. Min erfaring med tesla er at der kan gå en bærearm, stabilisator link eller noget andet i undervognen. Næppe noget du kan undgå uanset km-tal. Med alder kommer der lidt andre problemer af mere elektrisk karakter, og efter det rust. Men Motor og batteri kan holde rigtigt længe. Mit råd er; slå til nu :)
--
#65
Martin.v.r
Guru
30-09-2024 16:03

Rapporter til Admin
for meget kina pis,for meget følger de med i,mon ikke de blier også slader ?
--
asus maximus xiii apex z590 i9-11900K @ 5.1GHZ 2x16 Corsair 4600@5000MHZ cl18 1000W ROG STRIX ROG,RTX 3080 MSI case phanteks nv9
#66
Joller79
Semi Supporter
30-09-2024 18:34

Rapporter til Admin
Skimmede kun lige igennem, men 2 ting faldt jeg over i tråden… ac service. Hvis en el bil har varmepumpe, som også bruges til batteri pakken, så kan den ikke køre hvis systemet er tomt..samt hvis der påfyldes forkert kompressor olie, som er ledende, så melder den overgangsfejl, og igen, ingen kørsel…hvis ikke systemet kan skylles igennem, så er det nyt på, komplet, det læber hurtigt op i 40-60000. bærearme…. Det er ligesom audi vw dengang sidst 90 erne og frem, dem med 4 i hver side, de kostede også kassen dengang… mener vi laver det for 12K på arbejdet på tesla 3. er ikke sikker, men mener det er deromrking… øtilføjer lige.. om det bare er ved os, ved jeg ikke, men teslaejere , specielt dem som leaser dem, vil ikke gi en kr ekstra ved ser ice, så bremserens fravælger de, hvis resulterer i fastfgroede monteringskit, som knækker, og enten skal varmes, bores ud, eller ny caliber på… elbiler generelt…. Større moment, større dækslid, igen et sted mange af vores kunder bliver overrasket over, at de skal have nye dæk efter 20-40000km, som måske koster en del mere end til fosilbiler, da der skal XL loadindeks på, pga el biler tit er meget tunge…. igen et sted de sparer og vi tit afleverer biler som kører på slidmærkerne om elbiler definativt er fremtiden, er jeg ikke sikker på, jeg springer nu ikke på endnu.. med mekaniker løn på under 1/2mil om året, kan jeg slet ikke være med i forbrugsfestwn, med lån og leasing. Jeg laver mine biler selv og sparer jo løn, osv.. men leasing ideen har jeg aldrig kunne se fidus i, til mit behov, sikker på det fungerer for andre, men igen til min løn… nej
--
Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram 10700kf, asus proart rtx 4070 Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet 2X m.2 ssd. Asus pg279q
--
Sidst redigeret 30-09-2024 18:35
#67
Pengekær
Megabruger
30-09-2024 21:09

Rapporter til Admin
#66 tak for et spændende, grundig og informativ post. Dem er der for få af på HOL. Er det din oplevelse, at Tesla M3 har flere mekaniske skavanker og problemer end andre biler? Har den høje vedligeholdsomkostninger? Udover de ret dyre bærearme?
--
#68
Bender82
Junior Nørd
30-09-2024 21:11

Rapporter til Admin
#67 nej det du har set, det er folk har tydeligvis været test personer siden 2019 og op til nu, de har rettet alle de typisk fejl der været op til nu, så Tesla M3 2024 er den bedste model nu, og folk venter på model Y 2025 Næste år får 1600 værksteder muligheden for at fejl finde på alle tesla "Med en kommende opdatering af Bosch's diagnose-software ESItronic, vil en lang række danske værksteder få adgang til al data fra Tesla, så de får bedre mulighed for at servicere og reparere alle Tesla-biler." Det med bæredele, så det lige med BMW i 2000 Mayle delene er de bedste dele man kan vælge, de holder længere end Tesla dele, og de kan købes på FTZ og autoteile
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Gunnir Intel Arc A770 16GB
--
Sidst redigeret 30-09-2024 21:17
#69
Pengekær
Megabruger
30-09-2024 21:18

Rapporter til Admin
#68 Tak. Ja selvfølgelig bliver bilerne bedre. Generelt vil jeg dog sige at alle automakers til en grad bruger deres kunder som testpersoner i større eller mindre grad. Fx sendte også VW med ID3, ID4 og Audi med Q4 i starten dårlige modeller på markedet, der ikke var færdigudviklet (det er bare et faktum). jeg spørger dog stadig nr 66 da det er ret interessant, hvis man kunne få en ærlig og velunderbygget mening om, hvorvidt hans oplevelser på vedligehold og reliability er. Med Tesla er det indrømmet svært at være helt sikker, udover når fdm og teknologisk institut laver studier, for folk på nettet skriver jo alt muligt lort om biler på nettet. Især om Tesla. netop derfor er det ret spændende når der er mekanikere tilstede som tydeligvis ved noget om emnet.
--
Sidst redigeret 30-09-2024 21:21
#70
Joller79
Semi Supporter
30-09-2024 21:24

Rapporter til Admin
#67, tak, men det jo mit syn på sagen… så om den er helt passiv neutral, eller elbil had agtig, må folk selv rode med… vi hører lidt fra tesla ejere/kunder, at tesla(odense) kan være lidt tunge og danse med, lange tider før man kan komme til osv..samt en kolegas søn er mekker ved et tesla værksted, de er meget opdelt i opgaver, og låst i hvad de må og ikke må. igen, de teslaer. VI holder i firmaet(10-20 stykker) fra de første modeller til de nyere 3 ere, de er, hvordan kan jeg sige det…..amerikanske. Vedligehold, laver vi ikke så meget, af samme årsag som jeg skrev før, de kommer bare for at få synet, eller skiftet dæk, og i den forb. Skiftet bremser, eller bærearme, der er ikke s åmeget på dem, endnu. Men der er altid skræmme scenarier, og solstrålehistorier… hvis du søger råd og hjælp i facebookgrupper, er det måsle en bedre hjælp(men pas på de mærkespecifikke grupper) de plejer at kun have ros for eget mærke…. vi har ikke så mange rep/fejlsøgningsoogaver på el biler ednu, for det koster bare kassen, når det fejler… sidste måned måtte jeg give op, på en audi q7, 4år gl, 88000km, Den røg ud til audi.. dom, død drivlinie… ingen kolace, ingen kære mor…. Regning/overslag på 150000kr… Lidt surt. ;( men så er der de enkelte elbiler med 2-300000km, som bare kører… siger bare toyota har da haft prius fremme i en del år, og de kører da endnu…. Så kan ikke eigtig sige hvad man skal vælge. jeg favoriserer nok de japanske, samt kia/hyundai, da de har god holdbarhed generelt, måske kedelige osv, men stabile. alle de mange nye fra kina, ikke så meget, jeg tvivler på man kan få dele lige så nemt som til andre mærker…..specielt skadesdele/karosseri.., selvom de er de største i kina, er det ingen garanti for eftermarkedslevering herhemme..
--
Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram 10700kf, asus proart rtx 4070 Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet 2X m.2 ssd. Asus pg279q
--
Sidst redigeret 30-09-2024 21:26
#71
Joller79
Semi Supporter
30-09-2024 21:29

Rapporter til Admin
#68.. spændende med kommende opdatering til ESI.
--
Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram 10700kf, asus proart rtx 4070 Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet 2X m.2 ssd. Asus pg279q
#72
Kelas
Ultrabruger
30-09-2024 21:31

Rapporter til Admin
#66 lidt et tænkt eksempel med kompressor olien. Hvis mit værksted fylder forkert kompressor olie på vognen er det ikke min regning, men deres. Bærearm bag - fik et sæt skiftet på min 2014 Model S RWD efter 205.000km. 3096kr for 2 stk, 150kr for bolte, 2,6 montørtimer 1162kr plus moms. Er der ikke noget med en tandrem v/ 200.000km på diesel biler der koster væsentligt mere? Mine dæk holder 50.000-60.000km i snit på en performance model. Er det så meget kortere end en fossilbil? Hvor langt kan en Passat eller C-klasse køre? Jeg kan købe nyt gummi for 4.000kr fra hankook. På mig virker det ok, en smule dyrere end de 3000kr min bror gir for dæk til hans golf nede hos SDS. Og selvfølgelig skal man vedligeholde sin bil. Bremserens min. hvert eller 2. år. Kølevaske skal skiftes 4. år etc. Men har ikke været til et 'regulært' service eller check i 9år nu. Kun når noget skulle laves, det fortæller tesla'en faktisk brugeren. Det er noget der går rent ind hos mig.
--
Sidst redigeret 30-09-2024 21:32
#73
Bender82
Junior Nørd
30-09-2024 21:42

Rapporter til Admin
#71 ja helt sikkert, så det nemmere at køre ud til andre værksteder
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Gunnir Intel Arc A770 16GB
#74
Bender82
Junior Nørd
30-09-2024 22:02

Rapporter til Admin
https://www.bosch-presse.de[...] ESI[tronic] Evolution supports comprehensive Tesla diagnosticsWith its ESI[tronic] Evolution diagnostic software, Bosch has set a milestone in vehicle diagnostics: starting in 2025, the software will support the full range of work on Tesla vehicles. Up to now, the only way workshops could communicate with Tesla vehicles was by using the manufacturer’s own special diagnostic equipment. Following this update, Bosch diagnostic equipment can be connected to Tesla vehicles via their central diagnostics interface to perform comprehensive diagnostics. This includes reading out and emptying fault logs and using various service functions. The integration of Tesla vehicles into ESI[tronic] Evolution opens the door to new possibilities for workshops and underlines Bosch’s commitment to continuously improving its diagnostic solutions.
--
Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Gunnir Intel Arc A770 16GB
#75
Joller79
Semi Supporter
30-09-2024 22:17

Rapporter til Admin
#72, yup, ved det, men det er. Iget mange små værksteder overser….men så kan vi sige kompressoren ryger, og lejet går, og forurener olien i systemet, et meget sansynligt scenarie.. tandrem, er der på både diesel g benziner, enda også i oliebad. Samt klder der springer eller bliver lange og rasler….automatgearkasser der fejler…hvis man vil, kan man finde ting ved alle parter. dæk holdbarhed, kommer an på kørestil… mange ny elbilsejere, gir den gas, fordi det sjov(ville jeg nok selv gøre), Men så sætter man da bare regen på max også… det giver også dækslid og godt du er glad for din vogn, og tydeligvis får den holdt…..ikke alle der gør.. eksemplet med. Ærearmene på en 3er, er alle armene foran, kan det passe der er 8?
--
Asus tuf b460m wifi, 4X8GB hyperX RGB ram 10700kf, asus proart rtx 4070 Artic freezer 2 240 cpu køler/nr400 kabinet 2X m.2 ssd. Asus pg279q
--
Sidst redigeret 30-09-2024 22:20

Opret svar til nyheden: Det koster det at eje en Tesla Model 3 i 4 år

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning