At folk tror at Warhammer Online (WAR) er en kopi af WoW sker meget ofte, det kunne dog ikke være længere fra sandheden.
Jeg er i Open Beta og har fulgt spillet intenst i de sidste 2 år, og jeg vil gerne bruge lidt tid på at fortælle lidt om spillet. Jeg kommer kun rundt om toppen af isbjerget, og derfor er dette langtfra fyldstgørende hvis du vil vide mere om spillet. Dette er dog det grundlæggende.
Interface og Gameplay:
Interfacet minder meget om WoW, og måden man styrer spillet på er ligeledes meget ens. Da man ofte ser screenshots og videoer af spillet uden at læse om det, er jeg enig i at det næsten ligner en tro kopi af WoW.
Selve gameplayet er dog meget anderledes. Combat føles en smule anderledes grundet flere instant abilities. Det er svært at forklare mere præcist, men jeg vil sig at det fungerer godt, og føles meget naturligt efter de første par levels, hvor WoW stadig sidder i fingrene på de fleste.
En anden ting ved selve combat som er meget anderledes fra WoW er TTK (time to kill). TTK er længere, specielt i PvP, hvilket muliggøre en del flere taktiske beslutninger under en kamp.
Races, Realms og Classes:
Spillet har i alt 20 classes fordelt på 6 racer. Racerne er opdelt i to realms (en realm i WAR svarer til for eksempel Horde i WoW): Order og Destruction.
Order:
Dwarf
Empire (Human)
High Elfs
Destruction:
Chaos
Greenskins
Dark Elfs
Spillets fokus:
Selve spillets fokus er, i modsætning til WoW, på PvP, som kaldes RvR i WAR. Mens det er muligt at levle til cap udelukkende via PvE, så er det tydeligt at spillet er bygget til at spille mod andre. I modsætning til WoW får man både XP fra andre spillere, ligesom der også er et loottable svarende til almindelige PvE mobs på andre spillere.
Endgamets fokus er på både RvR og PvE, og det overordnede formål er at intage fjendes Capitol City. Dette gøres gennem den såkaldte Campaign, som forklares nu.
The Campaign:
Spillets "verden" består af 4 tiers (en samling af zoner som har nogenlunde samme levelrange) i 3 forskellige racial parrings. De er Dwarf vs. Greenskins, Empire vs. Chaos og High Elfs vs. Dark Elfs. Ud over disse tiers er der de to Capitol Cities.
Alle tiers kan overtages af den ene realm, ved at optjene såkaldte Victory Points, som fås fra både RvR og PvE. Victory Point indsamles af alle spillere for en realm til en samlet pulje. Når en realm overtager et tier 4 bliver der åbnet op for et såkaldt Forstress, som er et enormt Open-world RvR fort, som kan overtages. Hvis en realm formår at overtage 2 Fortresses (ud af de i alt 3) bliver der åbnet til modstanderens Capitol City som herefter kan indtages.
Capitol Cities har forskellige "levels" (1-5) og alt efter hvor højt level byen er jo mere er der tilgængeligt for begge realms. I Capitol Cities er mange af de højeste level dungeuns. Det er også fra Capitol City Sieges at det bedste gear i spillet opnås.
Alt det andet:
Ud over dette overårdnede mål er spillet bygget op omkring Quests og dungeons som i WoW. WAR har dog introduceret de såkaldte Public Quests til MMO-genren, og jeg er sikker på at alle fremtidige MMOs vil kopiere dette element.
Public Quest:
Public Quests er en quest som alle i en bestem zone deltager i, og alle kæmper mod samme mål. Det er langt at forklare, og jeg vil foreslå at søge på Public Quest på Youtube og se et par stykker der. Det er så nice!
Scenarios:
Scenarios er en vigtig kilde til RvR i spillet og er i princippet det samme som battlegrounds i WoW. I modsætning til WoW få har WAR dog mange (mener det er over 20) forskellige i de forskellige tiers.
Keeps:
En anden vigtig ting i spillet er Keeps. Keeps er ligesom Fortresses Open-world forts som han overtages. De er dog væsentligt mindre. En Keep kan overtages af Guilds, og beholdes så længe de kan forsvare dem. Keeps tilbyder det mest intense Open-World PvP jeg nogensinde har prøvet.
Grafik:
Grafikken i spillet er fantastisk. Det er på ingen måde Crysis eller Age of Conan, men i forhold til WoW er det et enormt skridt opad (ligesom det helst skulle være ;)) Dog ikke være end at det kan spilles på low settings på alle computere under 2 år med et grafikkort større end GMA950.
Generel vurdering:
Jeg har brugt den sidste uge på at spille Open Beta, og jeg må indrømme at jeg blev meget imponeret, efter at have deltaget i adskillige andre Betas. Jeg havde i forvejen meget store forventninger til spillet, og det formåede alligevel at overgå dem alle.
Det er klart et spil jeg vil anbefale, og alle som jeg har vist spillet til i de sidste par dage skal da også spille med mig til release. ;)
Jeg vil klart foreslå at du ser lidt videoer på
www.warhammeronline.com[...] og læser op på ting som Tome of Knowledge, Living Guilds, Lairs, The Chicken og meget mere som jeg ikke kom ind på her.
Håber på at se dig og mange andre i WAR ;)
--
Hvis man kan kravle op i et træ kan man også kravle ned igen... med mindre man har tømt papirkurven.