Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Fortrydelsesret hos MM-Vision.Af Maxibruger yoshi | 15-08-2014 04:45 | 2302 visninger | 16 svar, hop til seneste
Hej Hol. :)
Håber der er nogen der kan lidt mere jura en jeg kan. ( det kræver nok heller ikke meget )
Jeg har bestilt og betalt en bærbar hos MM-vision, som jeg nu desværre ikke for brug for, grundet nyt arbejde.
Jeg har ikke hentet computeren ved pick-up piont, så den ligger stadig urørt.
Men jeg har bedt om, at få lidt ekstra i ved bestilling, såsom windows 8, integreret bluetooth og en ekstra harddisk installeret.
Normalt er der jo 14 dages fortrydelsesret på det meste købt over nettet, inkl. bærbarer computere, men jeg ser på MM-visions hjemmeside, at de trækker op til 15% fra i refundering, hvis en tekniker har installeret modifikationer, men bliver det ikke i strid med købeloven? Eller har jeg bare brændt nallerne (endnu en gang)??
Link til deres hjemmeside: http://www.mm-vision.dk[...]
Venlig hilsen Peter :) --
Uden at være 100% sikker. Er jeg ret sikker på du har brændt nallerne. De 15% de trækker fra, er jo basalt set en ydelse, som de har ydet. Se det som timeprisen på en håndværker. De har jo brugt tid på at installere de ting.De har jo fx. Bundet en windows key til computeren, og hvad du nu ellers kan have bestilt. Hvis du ikke har bedt om nogle modifikationer så er det bestemt ikke lovligt. Men det formoder jeg du har.
Håber det gav mening. -- #1 Ja, det er også det jeg læser på deres hjemmeside.
Hvad en håndværker får i timen og om det er rimeligt osv. kan der så diskuteres om ;-)
Men ved nærlæsning af den tilsendte ordrebekræftelse fremgår dog noget andet:
"Tilbagebetaling af købsbeløbet:
Hvis du fortryder dit køb, får du naturligvis det beløb, du har indbetalt til os, tilbage. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købet.
Hvis du benytter din fortrydelsesret, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra omkostninger som følge af dit eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde denne aftale. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet.
Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, med mindre du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den."
Det vil jeg så henholde mig til. - man læser jo (næsten) altid det med småt bagefter ;-)
-- Det er en del af de nye regler vedr. forbrugerkøb i Danmark der betyder at firmaerne nu rent faktisk er begyndt at håndhæve deres ret til at fratrække beløb fra produkter når de bliver returneret inden for 14 dage og ikke som de er kan videresælges til en ny forbruger.
Så den er god nok.
Jeg håbede personligt at ændringerne i forbrugerloven medvirkede til at folk tænkte sig lidt mere om inden de bestiller produkter, så de ikke bare køber hovedløst og returnere et brugt produkt inden for 14 dage og får det fulde beløb tilbage selvom det er et ubrugeligt produkt for sælgeren.
Jeg ved godt at produktet som sådan ikke er brugt i denne sag, men de kan jo heller ikke lige beholde din computer i samlet tilstand, til der lige præcis er en der vælger samme konfiguration. De bliver nødt til at splitte skidtet fra hinanden når den kommer retur. -- FFHAU! --
Sidst redigeret #0 Som #3 forklarer, du har købt før du tænkte dig om, så det er nok rimeligt at de får betaling for det arbejde som er brugt på at klargøre maskinen. Så bid i det sure æble, næste gang tænker du dig om inden du køber. -- Jeg er 100% enig i det #3 skriver! Jeg synes endda at 15% lyder yderst rimeligt.
Så du får selvfølgelig dine penge tilbage, dog minus den ydelse/værdigforringelse modregnet ^^ -- www.chaosbird.com[...] (under udvikling!) Der er ingen værdiforringelse, når varen hverken er afhentet eller åbnet, så den nye del af købeloven er ikke gældende her. Nej, det der er tale om her, angår skræddersyede varer, du har købt. En sådan er som udgangspunkt specialiseret, hvorfor den kan være sværere at sælge til en anden kunde. I købeloven er der mulighed, for at fratrække et beløb for denne skræddersyning, om man vil.
Det er den del af købeloven MM vision gør brug af her. Det er ærgelige penge, men set fra en virksomheds syn, er det sådant set fair nok. -- I7 4790K; Asus Ranger Z97; 8gb DDR3 1600; Asus 290 4GB DCUII; Wrapped In Lian Li v700wx; Dual Dell 2007wfp; Logitech diNovo Laser; Windows 8.1 B64. Ja #6 har selvfølgelig ret, den tænkte jeg også på da jeg nærlæste deres betingelser. Men i hvert fald er det berettiget at du får et lille nedslag :) -- www.chaosbird.com[...] (under udvikling!) #6 Den nye del af købeloven dækker det som tidligere var custom ændringer men nu er generel returvarer, sorry!
Forretningen kan tage 15% i ekspeditionsgebyr for at varen nu skal tages retur.
De er bare så heldige at den nye købelov dækker dem bedre end før men korrekt er det nok er deres gamle beskrivelse for en modificeret bærbar som har fået lavet ændringer som ikke er en del af deres standard pakker.
En modificeret maskine, kommer jo også i en uåbnet pakke, og så skal man ikke betale for det, fordi man ikke åbner pakken? Den går nok ikke. -- Jeg vil stille spørgsmål ved om det er en "custom" maskine. At der er sat en ekstra HDD i eller et bluetooth i gør ikke at den er "custom", imo. Hvis du havde fået dit navn ingraveret eller andet så var det en anden sag-
De giver dig besked om det er "custom" inden dit køb, har de det?
Fra deres hjemmeside:
"Ved specielt tilpasset/specialfremstillede bliver kunden oplyst om betingelserne inden køb."
Men ring til dem og spørg, de har åbent nu:-)
-- Jeg vil påstå, at de ikke kan kræve noget.
For det første, er de nye indsat regler i forbrugeraftaleloven, ikke for købeloven.
Loven gælder for forbrugerkøb, hvilket det er , når du køber som forbruger køber noget af en erhvervsdrivende.
Reglerne om fortrydelsesret finder anvendelse, da det er et såkaldt fjernsalg (internet, telefon mm.)
De nye regler giver sælger mulighed for at fratrække et beløb, hvis du som forbruger af brugt varen mere end nødvendigt for at undersøge, hvordan varen fungerer. Det har du ikke i dette tilfælde.
Reglerne om skræddersyede (bestillingskøb) gælder kun, hvis varen ikke er sammensat af standardkomponenter, som butikken har stillet til rådighed. Når du sammensætter en computer på deres hjemmeside, bliver den derfor IKKE skræddersyet i lovens forsstand. Se mere i denne afgørelse fra forbrugerklagenævnet: http://www.forbrug.dk[...]
Kort sagt:
Købet er IKKE et bestillingskøb.
Der er fortrydelsesret.
Du mister IKKE din fortrydelsesret, når du henter varen.
Sælger kan IKKE fratrække noget, allerede fordi du ikke har åbnet varen og den er intakt. -- #10 Hvis OP har fået Win8 installeret, så er Win8 typisk bundet til den præcise hardware. Derfor kan Win8 ikke bare "puttes tilbage i æsken".
Det må da tælle som en forringelse af standardkomponenterne.
Måske skulle MM-vision i stedet tage et "bestillingsgebyr" på specialbyggede PCer, som så ikke kan refunderes. Ville det være lovligt? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Sjovt som man på denne side aldrig kan få svar på hvad det egentlig er man spørger om.
Stort set alle, med enkelte undtagelser har haft travlt med, at fortælle mig, at jeg har har dummet mig, og jeg skal tænke mig om en anden gang osv. - Det var ikke det jeg spurgte om.
Jeg spurgte om der var nogen der kunne lidt mere jura en jeg selv, og det ser det meget småt ud med. Der var tilsyneladende heller ingen af de meget bagkloge, der har ulejliget sig med, at læse mit indlæg #2.
Desuden har de fleste taget fejl mht. de 15% Jeg har nu talt med MM-vision, og hele beløbet bliver refunderet som det også fremgår af min ordrebekræftelse hvilket jeg også selv mente aftalen burde følge.
-Men nu har jeg fået svar, og problemet er løst
Venlig hilsen Peter -- #11 - det er ganske rigtigt hvad #10 siger. Men hvis du har købt et stykke software som forseglingen er brudt på fordi de har installeret for det, så kan du ikke kræve penge tilbage for det software. Plus de kan trække for den arbejdstid der er lagt i at installere det. Men det skal der Selvfølgelig skrives på fakturaen. Så de ikke bare finder på et tal. -- Kend dine rettigheder ved reklamation. Spørg RMA-hjælpen. Det er gratis.
https://www.facebook.com[...] #10 Tak for link, den er god at huske.
#12 Så du får det hele tilbage? Ok det er fedt nok. -- I7 4790K; Asus Ranger Z97; 8gb DDR3 1600; Asus 290 4GB DCUII; Wrapped In Lian Li v700wx; Dual Dell 2007wfp; Logitech diNovo Laser; Windows 8.1 B64. #10 Ja, tak for dit input, det var rigtig fint :)
#11 Rigtigt med software, der gælder andre regler, men det software kan jo som bekendt kopieres osv så det er nok en rigtig god grund til at nægte returret ved brudt emballage.
#14 Ja, det gør jeg :-)
-- #12 Man kan også sige din tråd er komplet ligegyldigt.
1. man starter normalt med at ringe/skrive til Sælger
2. hvis der er problemer med det så laver man en tråd.-
3. Man får altid en del svar fra folk
der bare gætter(Tror de er skide kloge) -- MacBook pro 15 Retina. Note 3.Ingen win skodmaskine
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|