Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

må butkken godt beholde mine penge?

Af Supporter Aspirant enigma2009 | 22-07-2012 15:55 | 3319 visninger | 79 svar, hop til seneste
jeg har været inde og købe en bærbar i føniks til 4000 da jeg kommer hjem finder jeg ud af at den har en halvdefekt skærm som er helt ubrugelig.. da jeg går ned i butikken nægter de at give mig en ny eller pengene tilbage og siger de skal sende den tilbage og at der går mindst 1 uge inden de finder ud af hva der er galt med den..? er det ikke ulovligt at de sælger mig noget lort som ikke virker og nægter at give mig penge eller ny computer ? har man ikke nogle retigheder her? så man ikke bare kaster gode penge ud føler mig virkelig dårlig behandlet af dem
--
#1
Denuush
Guru
22-07-2012 15:57

Rapporter til Admin
Hvor lang tid har du haft computeren, inden du tog ned i Føniks? Du fortæller det som: Du tog derned, købte computeren, kom hjem - så fejlen, ringede til Føniks - Alt samme dag?
--
#2
gasolin
Monster Supporter
22-07-2012 15:58

Rapporter til Admin
Der er 14 dages returret :-)
--
#3
Canity
Ultrabruger
22-07-2012 15:59

Rapporter til Admin
De må reparere den 3 gange, og først derefter må købet ophæves...
--
AMD Phenom II X6 1090T, Gigabyte GA-990FXA-UD3, Gigabyte GeForce GTX 570, Kingston hyperx DDR3 1600MHz 8GB, Corsair GS 700W
#4
enigma2009
Supporter Aspirant
22-07-2012 16:00

Rapporter til Admin
nogle der har styr på købeloven evt ..?
--
#5
enigma2009
Supporter Aspirant
22-07-2012 16:01

Rapporter til Admin
det hele skete samme dag... gik derned igen samme dag de har solgt mig noget lort og jeg ville havde mine penge igen
--
#6
SShadowS
Elite Nørd
22-07-2012 16:01

Rapporter til Admin
Så nu tuder du fordi du ikke kender reglerne... Ingen fysiske butikker behøves at retunere dig pengene bare sådan. De har til gengæld lov til at forsøge at udbedre problemet indenfor rimelig tid først. Tag nu at lære reglerne inden du tuder på nettet. Alt dette står på forbrugerstyrelsens hjemmeside. Det #2 skriver er direkte forkert.
--
2600K|Maximus IV Extreme-Z|16GB Ram|2xGainward460GTX GS SLI|BenQ XL2410T&BenQ M2700HD OCZ Vertex 2&3 120GB|Corsair GT 120GB|4x1TB|4x2TB Raid0
#7
nanaki
Semi Supporter
22-07-2012 16:01

Rapporter til Admin
#2 Da han ikke har købt den via fjernkøb, har han ikke 14 dages returret. #0 Kan godt følge dig i at du føler dig uretfærdigt behandlet, men sådan er det desvære. Der er intet du kan gøre.
--
#8
Ilwaz
Ultra Supporter
22-07-2012 16:03

Rapporter til Admin
#4 Hvis den er helt ny og den er købt fra nettet så er der 14dages returret,såfremt du ikke har smadret det.
--
The beauty of argument, if you argue correctly, you're never wrong.
#9
Gæsten
Gæst
22-07-2012 16:03

Rapporter til Admin
#2 14 dages returret gælder kun ved fjernsalt, altså hvis op har købt computeren over nettet. Og ja det kan de godt tillade sig, dog undrer jeg mig over de ikke bare gav dig en ny med det samme hvis det var samme dag.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#10
gasolin
Monster Supporter
22-07-2012 16:04

Rapporter til Admin
Elgiganten har 14 dage,4sound 14 dage bilka 30 dage, og jeg mener at komplett har 45 dages returret. Så man behøver ikke have købt ens pprodukt via nettet for at der er mindst 14 dages returret, men kender så heller ikke fønix http://www.fcomputer.dk[...] (at produktet er taget i brug er ikke unormalt da man ikek finder evet fejl og mangler ved et produkt De 3 uger giver dig som forbruger råderum til i ro og mag at tjekke op på ovenstående, men ikke ret til at levere et brugt produkt tilbage. Der er 3 ugers returret Denne fortrydelsesret, er ekstraordinært udvidet til 3 uger hos Føniks A/S og gælder foruden online bestillinger også for en vare købt direkte i en af vores butikker. Hos Føniks A/S tilbyder vi 3 ugers fortrydelsesret – og det uanset hvordan eller hvor du køber din vare.
--
#11
enigma2009
Supporter Aspirant
22-07-2012 16:04

Rapporter til Admin
det sku da sindsygt de bare kan sælge en noget der ik virker.. så kan de jo sælge alt muligt gammelt lort til en og håbe folk ik brokker sig
--
#12
Kronholm
Semi Supporter
22-07-2012 16:05

Rapporter til Admin
Butikkerne giver jo ikke just folk lyst til at fortælle når de har modtaget et defekt produkt, hvis man så bliver nødt til at vente mere end en uge før man ved mere. Af en eller anden årsag skal det gå ud over kunden, at man fortæller der er en defekt på et nyt produkt. Man skal bare være kold i røven og benytte sig af sin fortrydelsesret, hviiis man altså har en. F-computer - godt jeg ikke købte min bærbar der... SAKSET FRA F-COMPUTERS HJEMMESIDE: Fortrydelse af køb De 3 ugers fortrydelsesret Den korte version: Køber du et produkt men er i tvivl om at det er det det rigtige, kan du benytte fortrydelsesretten. Denne fortrydelsesret, er ekstraordinært udvidet til 3 uger hos Føniks A/S og gælder foruden online bestillinger også for en vare købt direkte i en af vores butikker. Du skulle bare ha brugt din fortrydelsesret.
--
Amd Athlon 64 3700+, 1024 GeiL DDR-pc3200, 80 gb Maxtor SATA hd, Asus Geforce 6600 GT. RaidMax Mirage kabinet.
#13
ClausBH
Bruger Aspirant
22-07-2012 16:05

Rapporter til Admin
Fortrydelse af køb De 3 ugers fortrydelsesret •Den korte version: Køber du et produkt men er i tvivl om at det er det det rigtige, kan du benytte fortrydelsesretten. Denne fortrydelsesret, er ekstraordinært udvidet til 3 uger hos Føniks A/S og gælder foruden online bestillinger også for en vare købt direkte i en af vores butikker.
--
#14
SShadowS
Elite Nørd
22-07-2012 16:07

Rapporter til Admin
#11 Dig der er helt forkert på den. Det er DIG der skal sikre dig varen virker når du tager fra butikken. Så det er DIG der er forkert på den. Det er kunden der skal sikre at produktet er som det skal være når han tager fra butikken. Derfor du ikke har 14dages returret efter loven. For du kunne bare åbne kassen i butikken og så se om det var som det skulle være inden du gik ud.
--
2600K|Maximus IV Extreme-Z|16GB Ram|2xGainward460GTX GS SLI|BenQ XL2410T&BenQ M2700HD OCZ Vertex 2&3 120GB|Corsair GT 120GB|4x1TB|4x2TB Raid0
#15
enigma2009
Supporter Aspirant
22-07-2012 16:10

Rapporter til Admin
anyways hold jer langt væk fra den skod butik... jeg handler der aldrig igen... og til dig shaddows du ville være ligeså sur hvis du havde oplevet det samme... så tag en slapper knægt
--
#16
nanaki
Semi Supporter
22-07-2012 16:11

Rapporter til Admin
#10 Jo, det gør man. At enkelte butikker har den service har intet med købeloven at gøre. Det er op til butikkerne selv. Og det har fønix jo tydeligvis ikke, eftersom det ikke kunne lade sig gøre for #0. #11 De kunne jo ikke vide at den ikke virkede? Du kunne jo bare have købt den via fjernsalg? Så havde du sagtens kunne få dine penge tilbage. Er dog enig i #9. Det undrer mig de ikke bare har givet dig en ny, og sendt den anden til rep. Du handler jo tydeligvis ikke der igen. Så det har de jo mistet en kunde på. De gør dog intet ulovligt.
--
#17
SShadowS
Elite Nørd
22-07-2012 16:12

Rapporter til Admin
#15 Så nu er det butik'en der er skod fordi du ikke aner hvad du laver? Ha ha. Knægt? Sweet længe siden jeg er blevet kaldet det.
--
2600K|Maximus IV Extreme-Z|16GB Ram|2xGainward460GTX GS SLI|BenQ XL2410T&BenQ M2700HD OCZ Vertex 2&3 120GB|Corsair GT 120GB|4x1TB|4x2TB Raid0
#18
Denuush
Guru
22-07-2012 16:12

Rapporter til Admin
Fandt lige det her på nettet 2. Du kan først få ombyttet en vare, når den har været repareret tre gange Vrøvl. En ombytning af en vare er et forsøg på at løse problemet på lige fod med en reparation. Hvis forhandleren vil have lov til at ombytte en vare, skal det ske inden for rimelig tid. Har varen først været repareret flere gange, er den rimelige tid ofte gået, og jeg har ret til at få mine penge retur. 3. Forhandleren bestemmer, om din vare skal byttes eller repareres Nej, det er faktisk lige omvendt! Jeg bestemmer, om jeg vil have repareret den defekte genstand, eller om jeg hellere vil have en ny, identisk model. Kun hvis forhandleren kan dokumentere, at mit ønske vil være uforholdsmæssigt meget dyrere at opfylde end den modsatte løsning, kan forhandleren bestemme, hvilken løsning der skal få varen på ret fod igen. Hvis mit ønske slet ikke kan lade sig gøre, eksempelvis fordi forhandleren ikke kan skaffe en identisk model til en ombytning, er jeg nødt til at acceptere en anden løsning end den, jeg ønskede. - Min søster købte en bærbar, den fik BSOD - ram fejl (kode) hun gik derned 1 uge efter den var købt, og fortalte hvad jeg havde sagt - og hun fik en ny samme dag. Ved ikke om man kan kalde det god service, eller standard procedure. Hvis jeg køber en ny tlf, og opdager en fejl samme dag. Så går jeg fandme ned og kræver en ny. Og det er sket både med en bærbar, en Iphone. Går det ikke ind under DoA?????
--
#19
Juusuhako
Super Nørd
22-07-2012 16:14

Rapporter til Admin
#14 Ej, det da det dummeste jeg længe har hørt. Man pakker da ikke et 50" TV ud midt i butikken efter køb for at tjekke om alt er som det skal være. Man regner da med produktet er testet igennem inden det forlader fabrikken hvor det nu produceres. At den så har fået en fejl under transport e.l. er da ærgerligt, men samtidig heller ikke forretningens skyld, og da slet ikke kundens skyld.
--
//Juusuhako
#20
gasolin
Monster Supporter
22-07-2012 16:18

Rapporter til Admin
Har før uden nogen som helst problemer fået byttet noget jeg har købt der var defekt(eller pengene tilbage) i elgiganten,fona,bilka og computercity (sikkert også kt radio odense)det høre med til god service at gøre sådan noget (At computercity beholder et % del af beløbet hvis en kunde vil have pengene tilbage skal bare fremgå TYDELIGT)
--
#21
Bjørn39
Juniorbruger
22-07-2012 16:18

Rapporter til Admin
giver #19 helt ret
--
#22
SShadowS
Elite Nørd
22-07-2012 16:19

Rapporter til Admin
#19 Folk GØR det ikke, men det er sådan loven skriver det. Så du BURDE gøre det, men du gør nok ikke. Du køber nemlig varen som beset. Og man kan tude lige så meget man vil, men det er faktisk kundens ansvar at varen virker når det forlader butikken(Gælder selvfølgelig ikke fjernsalg, men er så også hele grunden til der er de 14 dages returret på lige den type salg).
--
2600K|Maximus IV Extreme-Z|16GB Ram|2xGainward460GTX GS SLI|BenQ XL2410T&BenQ M2700HD OCZ Vertex 2&3 120GB|Corsair GT 120GB|4x1TB|4x2TB Raid0
#23
Canity
Ultrabruger
22-07-2012 16:20

Rapporter til Admin
#18 Det er en kombination af både rimelig tid, og at vare skal have været forsøgt repareret 3 gange, før købet kan ophæves, ikke KUN rimelig tid. Dette skyldes, at rimelig tid svinger fra produkt til produkt, da det ikke er alle produkter der tager lige lang tid om at blive repareret.
--
AMD Phenom II X6 1090T, Gigabyte GA-990FXA-UD3, Gigabyte GeForce GTX 570, Kingston hyperx DDR3 1600MHz 8GB, Corsair GS 700W
#24
gasolin
Monster Supporter
22-07-2012 16:30

Rapporter til Admin
Man kan godt få¨peneg tilbage selv om man har udpakket produktet og brugt det bare det leveres tilbage inden de antal dage er gået som butikken kræver. For man så repareret et produkt 3 gange uden det lykkedes at lave fejlen, så kan kunden forlange at få ophævet købet og få sine penege tilbage eller et andet tilsvarende produkt
--
#25
zubrowka01
Elitebruger
22-07-2012 16:34

Rapporter til Admin
Det korte og det lange er: Når føniks skriver TYDELIGT på deres hjemmeside http://www.fcomputer.dk[...] at du har 3 ugers fortrydelsesret, uanset om du handler i fysisk butik eller på nettet, så går du ned til dem, og siger du gerne vil gøre dig brug af denne fortrydelsesret. Føniks ville handle imod gældende lovgivning hvis de så nægter, eftersom det er en del af "kontrakten" mellem dig og føniks. Punktum. Gå derned, evnt med en udskrift af siden der i hånden (printscreen den lige under alle omstændigheder) og sig du gerne vil gøre dig brug af din fortrydelsesret.
--
I just have an opinion, not the truth
#26
ToFFo
Guru
22-07-2012 16:36

Rapporter til Admin
Jeg synes det er irriterende når folk diskuterer noget der står sort på hvidt, men alligevel bliver der kastet rundt med rigtige OG forkerte facts mht. returret og købelov. For helvede da... Føniks har en fysisk butik. Ikke en kæde. Men det er sådan set også fuldstændig underordnet. Fx elgiganten har VALGT at have returret i deres butik. Det er et VALG de træffer som kæde og som del af deres kundeservice. En fysisk butik kan VÆLGE at have returret som på en webshop. Hvis der skiltes med at der er returret i deres fysiske butikker, så kan de ikke sige noget om at det kun er i visse tilfælde... Ligesom fx T.hansen gør. Føj. Du har købt et produkt i en fysisk butik. Det betyder dit køb er underlagt de regler der er for handel i en fysisk butik. Connect the dots. Hvis du køber en vare i en Webshop men afhenter den i en fysisk butik, så har du din returret. Derfor, har fx Komplett.dk 45 dages returret uanset hvordan man vender og drejer den. Varen er stadig bestilt over nettet. Men den udleveres bare i stedet for du samler den op på posthuset. Så kan du, sammen med de ansatte/ansvarlige pakke din vare ud, inspicere den for fejl og mangler, i deres nærvær, for at bevise at der er fejl/mangler og derved ophæve køb eller få byttet på stedet. Hvis du køber, betaler og modtager i en og samme butik, og det ikke er en bestillingsvare, har du lavet et køb i en fysisk butik og er under de love og regler der er om køb i fysisk butik. Denuush - Kan se dit copy/paste kommer fra Tænk.dk. Det er god og spændende læsning. Men de tager fejl i mindst 2 punkter. Punkt 3 er delvist forkert. De overdriver jo helt vildt. Sælger HAR nemlig ret til at forsøge at reparere fejlen, idet det som regel altid er billigere at reparere selv. Desuden reparerer de færreste selv. Idet der er garanti på fx bærbare computere, fra producentens side, vil alt andet være idioti. Sælgeren kan få repareret fx en bærbar fuldstændig gratis, ved at sende den til reparation hos producentens servicepartner. Så at give kunden en ny bærbar er god kundeservice. Ikke et lovmæssigt krav. Og her snakker jeg ikke om produkter indenfor returret eller købt i fysisk butik. Kun varer der er underlagt reklamationsret. De tager også fejl med batterier, idet et batteri er en sliddel. Det dækkes kun af 2 års reklamationsret hvis det DØR helt. Hvis det mister kapacitet er det bare ærgerligt. SShadows - Enig. EDIT: Kan se Føniks Computer skilter med at deres 3 ugers returret også er gældende ved køb direkte i deres butikker. Det betyder derfor, at køber har ret til at få ombyttet sit produkt på stedet, hvis denne er afleveret i samme stand og mængde som ved købstidspunktet. Føniks Computer skal bevise at du har forårsaget defekten på din nyindkøbte bærbar, hvilket de ikke kan. Derfor har du ret til en ombytning på stedet eller pengene tilbage. Hvis jeg var dig, ville jeg kræve mine penge tilbage. Hvis ikke de vil høre på at skærmen er defekt, kan du fortælle dem, at produktet ikke lever op til dine forventninger. Hovedsageligt pga skærmen er ret så pisse ringe. /Thread
--
Join min facebook fansite! http://kortlink.dk[...] Alt gik galt i Danmark, da man gav opvaskemaskiner navne og stemmeret
#27
Denuush
Guru
22-07-2012 16:41

Rapporter til Admin
#26 Okay tak :) ja det er rigtigt, fandt det på taenk.dk. Jeg kan bare ikke forstå, hvorfor det ikke går ind under DoA. når det er tydeligt at fejlen har været der fra start. Jeg syntes ikke at det er retfærdigt, at der skal være tre reperationsforsøg, hvis fejlen har været der fra start af :s
--
#28
ToFFo
Guru
22-07-2012 16:45

Rapporter til Admin
#27 - Der skal ikke være reparationsforsøg overhovedet overfor kunden. Kunden har ret til sine penge tilbage. Smækket på disken på STEDET idet han benytter sin returret og ikke sin reklamationsret. Det burde forløbe således: 1: Kunde køber bærbar i butikken som skilter med 3 ugers returret uanset om der er købt i deres butik eller webshop. 2: Kunde får produkt men konstaterer der er fejl på produktet ved modtagelse. 3: Kunde går til butikken og fortæller, at den nye bærbar er DOA og skærmen er defekt ved modtagelse, samt viser at alt tilbehør og original emballage (fordelagtigt) er med og alt er i samme stand og mængde som ved modtagelse. 4: Butikken vil kompensere kunden med en ny maskine af samme model, eller en tilsvarende model. Lever dette ikke om til kundens ønsker, kan kunden kræve sine penge tilbage. Inklusiv fragt til kunden, hvis der har været fragtomkostninger af nogen art TIL kunden. Fragtomkostninger FRA kunde til butik skal ikke dækkes af forretningen.
--
Join min facebook fansite! http://kortlink.dk[...] Alt gik galt i Danmark, da man gav opvaskemaskiner navne og stemmeret
#29
Denuush
Guru
22-07-2012 16:50

Rapporter til Admin
Godt så tog jeg ikke helt fejl. Tak Mr. Komplett ( :D ) Og sorry for mit rage flip dengang.
--
#30
ToFFo
Guru
22-07-2012 16:54

Rapporter til Admin
#29 - Huh? Rage? Whatever. Point is, at vi er enige :) Der er meget snak om købelov og sådan. Det er let at blive forvirret på et forum, da der er så mange forskellige vinkler til tingene. Det OP skulle have gjort er, at ringe til forbrugerrådet. Hvilket han alligevel skal, hvis det ikke går igennem med føniks som smurt. Så skal han forklare hele historien igen og have alt dette at vide igen. Sikke et cirkus xD
--
Join min facebook fansite! http://kortlink.dk[...] Alt gik galt i Danmark, da man gav opvaskemaskiner navne og stemmeret
#31
gasolin
Monster Supporter
22-07-2012 17:00

Rapporter til Admin
#30 eller linke til hol ;-)
--
#32
ToFFo
Guru
22-07-2012 17:04

Rapporter til Admin
#31 - Kan ikke se hvad det skulle hjælpe, idet OP jo alligevel er i kontakt med dem. Med mindre han mailer selvfølgelig. Men den bedste ide er sgu at ringe. Så kan de kontakte føniks med det samme, og så er problemet løst. Med mindre Føniks er fuldstændig retarderede. Hvilket jeg tvivler på, siden de driver en ganske habil webshop efter min mening. Har dog ikke haft RMA hos dem. Gad egentlig godt høre deres side af historien. Det kan jo sagtens være, de har konstateret fysisk skade på maskinen ved indlevering. Man kan jo være så uheldig at tabe bærbaren eller whatever, og så vil de måske bare gerne have lov til at undersøge den nærmere, inden refundering. Fremfor bare at tage kundens ord for det. Selvom det er hvad de burde.
--
Join min facebook fansite! http://kortlink.dk[...] Alt gik galt i Danmark, da man gav opvaskemaskiner navne og stemmeret
#33
zubrowka01
Elitebruger
22-07-2012 17:12

Rapporter til Admin
#14+22 sshadows: Det er forkert at man køber en vare som beset http://www.forbrug.dk[...] Generelle forbehold, som fx ”købt som beset” eller ”uden ansvar”, er ikke gyldige. Selvom sælgeren har skrevet på regningen, at varen fx er købt som beset, kan du alligevel klage, hvis der viser sig en mangel ved varen.
--
I just have an opinion, not the truth
#34
Sch0sler
Monster Supporter
22-07-2012 17:22

Rapporter til Admin
Hold da op hvor bliver er der postet meget lort her. Man skal efterhånden passe på hvad man spørger, da for at få et rigtigt svar, skal man filtrere gennem 10 forkerte og dumme.
--
#35
ToFFo
Guru
22-07-2012 17:23

Rapporter til Admin
#33 - Den er ikke købt som beset, når den slet ikke er blevet beset. Uanset hvad, så har kunden sin returret. Så må føniks adlyde. Men igen, vi kender ikke deres side af historien, så det er svært at afgøre hvem der har ret. I stedet for at diskutere som vilde dyr, så lad OP ringe til forbrugerstyrelsen. Så er hele virvaret opklaret i løbet af ingen tid, og ingen mudderkastning eller moderationer er nødvending.
--
Join min facebook fansite! http://kortlink.dk[...] Alt gik galt i Danmark, da man gav opvaskemaskiner navne og stemmeret
#36
enigma2009
Supporter Aspirant
22-07-2012 17:44

Rapporter til Admin
bare luk tråden... men ja syntes også det lyder totalt idiotisk at man ska pakke tingene op ned i butikken og side dernede og tjecke dem ud? kan slet ikke være meningen og det er der sku INGEN som helst der gør så SShadowS hvis du vil side og pakke dit 50 tommer tv ud nede i butikken og sætte det til dernede jamen så velbekommen *gg*
--
#37
Mattii
Nørd Aspirant
22-07-2012 18:16

Rapporter til Admin
ring derned og klag, og hvis de ikke gør noget, tag det til forbrudsrådet eller hvad det hedder :>
--
#38
Pico
Nørd Aspirant
22-07-2012 18:17

Rapporter til Admin
Har du købt den i København eller Århus?
--
i7-950|ASUS P6X58D-E X58|12GB Kingston 1600mhz|1024MB ASUS 5850 DirectCU Top 2Dis|80GB Intel SSD|160GB Intel SSD|2x 1TB Seagate|650W Corsair|22x DVDRW
#39
ANDREWEN
Ny på siden
22-07-2012 18:18

Rapporter til Admin
De SKAL tage maskinen retur grundet din returret. Hvis jeg stod i dine sko, ville jeg gøre det enkelt for dem. Enten tager de computeren retur, eller også får de forbrugerstyrelsen på nakken.
--
yessss
#40
Pico
Nørd Aspirant
22-07-2012 18:30

Rapporter til Admin
#39 Nej de SKAL ikke tage den retur.
--
i7-950|ASUS P6X58D-E X58|12GB Kingston 1600mhz|1024MB ASUS 5850 DirectCU Top 2Dis|80GB Intel SSD|160GB Intel SSD|2x 1TB Seagate|650W Corsair|22x DVDRW
#41
KCheKRiK
Ultra Nørd
22-07-2012 19:03

Rapporter til Admin
Uanset hvad de skal så er det fandme uanstændig at dem at nægte at give ham ordentlig service samme dag som han har købt hos dem.
--
|i7-3770k|ASUS P8Z68-V PRO/GEN3|2x4GB Crucial BallixtiX Elite 1600MHz|Gainward GTX570 GLH|Crucial M4 128GB|X-Fi Prelude 7.1|4,25TB|Dell U2711|Z-5500|
#42
zubrowka01
Elitebruger
22-07-2012 19:10

Rapporter til Admin
#40 Jo de Skal lige netop tage den retur, jvf deres hjemmeside hvor de skriver at du har 3 ugers fortrydelsesret - uanset om du handler på nettet eller i butik
--
I just have an opinion, not the truth
#43
ToFFo
Guru
22-07-2012 19:17

Rapporter til Admin
#40 - Se #42. De skal lige netop tage den retur, med mindre de kan bevise at kunden har fysisk skadet maskinen eller har smidt tilbehør væk, således den ikke er i væsentlig samme stand som ny.
--
Join min facebook fansite! http://kortlink.dk[...] Alt gik galt i Danmark, da man gav opvaskemaskiner navne og stemmeret
#44
Fjummer
HOL Moderator
22-07-2012 19:24

Rapporter til Admin
#43 Hvis skærmen er defekt , bliver den jo ikke returneret i væsentlig samme stand, da man må formode at fabrikker har leveret en fejlfri pc
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death.
#45
zubrowka01
Elitebruger
22-07-2012 19:33

Rapporter til Admin
#44 Heller ikke korrekt http://www.forbrug.dk[...] 0-6 måneder: formodningsreglen gælder 6-24 måneder: forbrugeren skal bevise, at fejlen, der klages over, var til stede på leveringstidspunktet. Formodningsreglen 0-6 måneder Når en fejl eller mangel viser sig inden for de første seks måneder efter leveringen, gælder der efter købeloven en ”formodning” om, at fejlen eller årsagen til den allerede var til stede da varen blev leveret til forbrugeren. Denne regel kaldes ”formodningsreglen”. Du skal - som forbruger - derfor ikke bevise andet, end at varen har den fejl eller mangel, som du nu klager over.
--
I just have an opinion, not the truth
#46
zubrowka01
Elitebruger
22-07-2012 19:35

Rapporter til Admin
Det tar ca 20 sekunder på google at finde http://www.forbrug.dk[...] som er skrevet af konkurrence- og forbrugerstyrelsen check nu lige før i udtaler jer om hvad i tror og ikke hvad i ved
--
I just have an opinion, not the truth
#47
KalleDKnudsen
Juniorbruger
22-07-2012 19:36

Rapporter til Admin
Altså jeg ville mene at, du skulle få pengene tilbage, eller en ny udleveret, hvis den var ødelagt da du fik den ? :)
--
#48
Fjummer
HOL Moderator
22-07-2012 19:41

Rapporter til Admin
#45 Det gælder jo ikke ved returnering, med derimod RMA sager
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death.
#49
ToFFo
Guru
22-07-2012 19:49

Rapporter til Admin
#44 - Hvis skærmen er defekt, kan han stadig bruge sin returret. Idet det er butikken der skal bevise at skærmen intet fejlede ved udleveringen af bærbaren til at begynde med. Idet der er tale om en DOA sag, skal butikken kontakte producenten for at indberette en DOA sag. Så kan forhandleren få krediteret maskinen af producenten, og kunden kan få sine penge tilbage. Hvis forhandleren ikke overholder DOA perioden, som er specificeret af den enkelte producent, er det forhandlerens eget tab, og forhandleren må derfor sende bærbaren til reparation på producent garantien. Derefter kan bærbaren sendes som en demo model. Med andre ord. Forhandler skal bevise at fejlen IKKE var der da maskinen blev solgt og udleveret. Kunden har derfor ret til at ophæve købet, idet der skiltes med returret i butik. Trust me, det her er hvad jeg lever af. Jeg ved hvad jeg snakker om. Det er butikken der skal bøvle med producenten, hvis producenten har leveret en defekt vare. Det er sgu ikke kundens fejl, idet det er butikken der har ansvaret for den solgte vare er i orden. Og jeg kan ikke se hvorfor Føniks ikke bare giver ham pengene tilbage, da de bare kan få maskinen krediteret af producenten. Med mindre det er et mærke der nærmest er fuldstændig ukendt og ikke har nogen DOA tid.
--
Join min facebook fansite! http://kortlink.dk[...] Alt gik galt i Danmark, da man gav opvaskemaskiner navne og stemmeret
#50
BabaMac
Semi Nørd
22-07-2012 20:49

Rapporter til Admin
Toffo har ret... Case closed. Hiv fat i Føniks imorgen og få det ud af verden. PS: Forbrugerklageklanen er først tilbage 1/8, men du kan skrive en mail til Føniks, så har du det på skrift hvis det kommer så vidt at du skal lave en sag mod dem.
--
Imac 21.5" - MacBook Air 13.3" - Ipad 2 - WD TV Live HUB
#51
pk
Elitebruger
22-07-2012 22:11

Rapporter til Admin
nej nej nej... hold da helt kæft hvor folk lukker meget lort ud. Der er ikke kun tale om returret da der tilbageleveres en åbnet og defekt vare. butikken har handlet korrekt ved at tage den ind til test og evt. reperation. "For at returnere et produkt kræves det, at produktet er i samme stand som da du pakkede det ud." ^^ ved fysisk defekt er det ikke samme stand, derfor skal varen tjekkes. De kan selvfølgeligt returnere beløbet hvis den dømmes DOA. "Føniks A/S returnerer beløbet inden 30 dage i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens § 21 stk. 3 og 4." ^^ betingelserne for returnering af ens penge. Stop tuderiet og afvent til den er testet og teknikkeren har kommet med sin konklusion. Hvis du mener de ikke handler efter loven er det jo blot at starte en sag mod dem.
--
#52
Føniks A/S
Gæst
23-07-2012 10:27

Rapporter til Admin
@ Enigma2009 Jeg kan ikke finde din sag ud fra de oplysninger du har opgivet her på HOL.dk Jeg vil meget gerne i dialog med dig omkring sagen, så jeg kan finde ud af hvad der er sket og hvilken løsning vi kan komme frem til. Du er velkommen til at kontakte mig direkte på [email protected] med dit sagsnummer, navn, telefonnummer eller lign., så jeg kan finde din sag og dermed give dig svar på forløbet. Ser frem til at høre fra dig. Mvh. Stefan, Føniks A/S
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#53
Ryqiem
Semi Supporter
23-07-2012 10:33

Rapporter til Admin
#51 Men #0 siger jo, at det er "samme stand, som da jeg pakkede den ud". Altså at produktet var defekt lige efter udpakningen.
--
#54
Meaning
Supporter
23-07-2012 11:57

Rapporter til Admin
Jeg har nu aldrig haft problemer med Føniks, i hvert fald ikke den butik i KBH. En enkel gang havde jeg et defekt bundkort som jeg lige havde købt, men der smed jeg det til RMA med ønske om at få penge igen og købte ved lejligheden også et ASUS-bundkort. Så lærte jeg at ASRock ikke er vejen frem for mig. Jeg har nok købt det meste af min serverpark der, så de er bestemt en fornuftig forretning. Problemet er bare idag (og det oplever jeg også selv i min egen forretning) at folk elsker janteloven så hulens højt så de fremfor at tage en fornuftig diskussion, forventer i øst og vest. som udgangspunkt bør man lige tage en slapper og så forsøge en fornuftig dialog, for hvis man bare kører sagen over kogepunktet så vil de da slet ikke samarbejde..
--
PrivatHost.dk - Colocation, Dedikerede servere og Gamehosting til overskuelige priser.
#55
mr.hein
Maxi Supporter
23-07-2012 12:05

Rapporter til Admin
#54 oplever det samme i mit job, defekt produkt de har haft i et par mdr = splinter nyt produkt med det samme, siger du rep eller værksted bliver du nærmest hængt.
--
>>> 2 års reklamationsret
#56
ToFFo
Guru
23-07-2012 12:08

Rapporter til Admin
#51 - Det er butikken der skal bevise at den ikke var defekt ved udlevering. Det kan de naturligvis ikke. Derfor kan kunden bruge sin returret og få pengene tilbage hvis det er det han ønsker. Hvis ikke de bare giver kunden penge tilbage uden spørgsmål, er det bare ufattelig dårlig kundeservice. Det er noget de kommer til at mærke. Det er en butik. De lever af kunder. Især glade kunder. At afvise kunden på et så lamt grundlag er fuldstændig til grin. Stefan fra Føniks, læs lige med, ikke?
--
Join min facebook fansite! http://kortlink.dk[...] Alt gik galt i Danmark, da man gav opvaskemaskiner navne og stemmeret
#57
naaab
Gæst
23-07-2012 12:17

Rapporter til Admin
SShadowS jeg syntes du skal holde din kæft/lade være med at bruge ord du ikke ved hvad betyder at tude er et andet ord for at græde, man kan ikke græde på et forum, han viser sin utilfredshed, med et andet ord så brokker han sig og syntes du skal lade være med at benægte at du er en lille dreng, for det ville være en kæmpe fordel for dig, for så kunne man bare tænke, hvad ved han også, han er bare en lille dreng, men nu er du bare en mand som går rundt og fatter hat af verden ;) blev nu lidt voksen, og tag en lykke pille, og så lad vær med at gå rundt og vær så sur :D
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#58
pk
Elitebruger
23-07-2012 12:28

Rapporter til Admin
#53 man må jo som udgangspunkt formode at produktet ikke er fysisk defekt fra producenten, så hvis kassen var fin så burde den skade jo ikke være der fra start = så skal der undersøges hvad der kan være sket. Kan godt ske at jeg har overset at der er skrevet præcis hvad der er galt med skærmen ud over "halvdefekt", så det kan jo være alt fra kraftige pixel-fejl til kæmpe flænge i den. #54 jeg tror desværre at det er en generel tendens, for den har jeg også oplevet. #56 hvor vidt de kan bevise det må vi jo lade være op til dem at vurdere... og en evt. klagesag efterfølgende ;-) men lige gyldigt hvad så får du pengene tilbage indenfor 30 dage ifølge betingelserne når returretten benyttes. Så #0 må jo følge spillets regler og vente som alle andre også ville skulle gøre.
--
#59
pengemaskinen
Monster Supporter
23-07-2012 12:43

Rapporter til Admin
F'niks har altid været lort :D Aldrig handle derinde ^^
--
I7 930 > 64Gb SSD OS - 254GB SSD Div. > 6 Gb Kingston Ram > Nvidia 690Gtx > 1000Watt Silverstone > Gigabyte 3DUR-X58 & Haf 932.
#60
Contradel
Junior Nørd
23-07-2012 13:08

Rapporter til Admin
- Butik sælger defekt vare til kunde. - Kunde er (i sin ret) ulykkelig over at have brugt 5000 kr. for defekt vare. - Kunden kontakter butikken, som ikke vil høre tale om rimelig hjælp. - Kunden søger hjælp online. - SShadowS håner kunden yderligere. - SShadowS mener kunden bare kunne have læst lovteksterne. - SShadowS hentyder at det er kundens skyld, mere end det er butikkens skyld. Hvad sker der for SShadowS? Håber du arbejder for Føniks eller har et eller andet incitament til at forsvare Føniks, ud over at bare være uhøflig og led online.
--
I am a signature virus, please copy me to your own sig to help me spread.
#61
Ashardis
Juniorbruger
23-07-2012 13:24

Rapporter til Admin
Jeg glæder mig nu til at høre #0's opfølgning efter #52's respons.
--
#62
Ryqiem
Semi Supporter
23-07-2012 13:25

Rapporter til Admin
#58 I min verden må man, som udgangspunkt, forudsætte at kunden ikke lyver. Jeg kan ikke forestille mig at Føniks, eller producenten, kan se forskel på en skade der er sket før varen blev pakket ind, og efter varen blev pakket ud. Derfor er det bare meningsløs spild af kundens tid, når de vil sende den til undersøgelse. Jeg tror at de i virkeligheden bare vil have den repareret, så de har flere computere i butikken, og ikke selv løber nogen risiko.
--
#63
pk
Elitebruger
23-07-2012 13:49

Rapporter til Admin
#49 elsker dit svar ifht dit brugernavn :-) #61 jeg kunne forestille mig at den ender med at han får pengene retur hvis den dømmes DOA... Men ja, bliver spændende. #62 Det udgangspunkt kan jeg godt forstå. Samtidig vil jeg sige at jeg ville formode at der ikke er nogen fysisk defekt (som jeg forstår dette som værende) på en pc hvis der ikke er skader på indpakningen. Så der er 2 modstridende ting i min optik der ikke kan være gældende samtidig i denne sag. Butikken er selvfølgelig ikke interesseret i at miste penge på dette, ligesom de (formodentligt) ikke ønsker at det koster kunden penge. Hvis vi antager at butikken vil give kunden pengene tilbage når de har haft den inde til test/konstatering af DOA vil de jo komme indenfor 30 dage ifølge deres egne/lovens betingelser :-)
--
#64
Ryqiem
Semi Supporter
23-07-2012 13:59

Rapporter til Admin
#63 forudsat at deres "undersøgelse" tager under 30 dage. Problemet er bare, at det ikke er det butikken har kommunikeret til kunden. Der er vel kun to ting butikken kan tro: 1. Kunden har ikke selv ødelagt produktet -> refundér pengene. 2. Kunden har selv ødelagt produktet -> send ikke til reperation, og tag klagesagen. Den her mellemting skaber kun splid, problemer og trækker sagen i langdrag. Uanset hvordan sagen ender, er #0 en utilfreds kunde, pga. bøvlet. Om kunden vil vinde klagesagen afhænger af skadens karaktér - og da den er "halvdefekt", lyder det ikke som en totalskade/synlig fysisk skade af skærmen.
--
#65
pk
Elitebruger
23-07-2012 14:12

Rapporter til Admin
#64 ja selvfølgelig, men ville mene at der burde være en afklaring på under 30 dage for at det er gjort "indenfor rimelig tid". jeg mener ikke at kunne have læst hverken hvordan defekten har været eller kommunikationen fra butikken... du har umiddelbart ret med de 2 ting der kan gøres, men det kan jo først ske når teknikkeren har vurderet hvad der er sket med produktet. det er klart at ventetiden skaber utilfredshed, men jeg vil mene at denne utilfredshed bunder i forestilling om hvordan tingene foregår foregår... og at denne forestilling om hvordan tingene burde være ligger langt fra virkeligheden/loven. Fra #0: "har en halvdefekt skærm som er helt ubrugelig.." ^^En halvdefekt ting kan ikke være helt ubrugelig :) så er den jo hel-defekt... så udfra denne dobbeltkonfekt skal #0 uddybe hvordan skaden så ud. Min cykel kan også godt have et halv-defekt gear hvis 6 af de 7 gear ikke virker, men hvis blot 1 gear virker så er den ikke helt ubrugelig.
--
#66
Ryqiem
Semi Supporter
23-07-2012 14:16

Rapporter til Admin
#65 God service ligger jo netop i, at strække sig ud over lovgivningen. Hvis man ikke engang kan få god service i de fysiske butikker, hvor kan man så få det? Jeg forstår simpelthen ikke, hvad det er en tekniker kan vurdere, som den almindelige sælger i Føniks ikke kan? Man skal da være godt inkompetent, for ikke at kunne se forskel på en pixel-fejl og en smadret skærm.
--
#67
pk
Elitebruger
23-07-2012 14:20

Rapporter til Admin
#66 god service er jo de 3 ugers returret ifht. ingen returret ;-) det er teknikkerens job at tage den vurdering, ikke sælgerens. Og det er selv om sælgeren kan se at skærmen er smadret. Så sælgeren har (normalt) ikke mandat til at tage den beslutning. Det er jo derfor der er sælgere og teknikkere... ellers kunne vi jo godt droppe titlerne
--
#68
Ryqiem
Semi Supporter
23-07-2012 15:10

Rapporter til Admin
#67 Så du siger, at grunden til kunden bliver behandlet dårligt, er pga. strukturen i forretningen? Det er vel udelukkende forretningen der må stå til regnskab for det - og det er da absolut ikke god service, at det skal gå ud over kunden. God service er en helhedsoplevelse - man har ikke god service, bare fordi man tilbyder returret. At sælgeren ikke har mulighed for fleksibilitet og forståelse, kan ikke være gavnligt for butikken.
--
#69
pk
Elitebruger
23-07-2012 15:16

Rapporter til Admin
#68 nej, det er almindelig virksomhedsstruktur. Hvis den slags ikke fandtes kunne vi lige så godt nedlægge titler (sælger, teknikker, leder, direktør osv.) og blot kalde alle for "ansatte". Det er lige som at du kan forvente at en fra kundeservice kan svare på et spørgsmål der er indenfor teknisk-support´s område. Og selv om de kan burde de være fornuftige nok til ikke at gøre det da det ikke er deres område. forretningen følger deres betingelser og lovgivningen, så hvad skal de stå til regnskab for?
--
#70
Ryqiem
Semi Supporter
23-07-2012 15:23

Rapporter til Admin
#69 Jeg siger ikke at sælgeren i alle tilfælde, skal foretage vurderingen. Jeg kan bare ikke forstå, at man står fast på, at sælgeren ikke MÅ foretage vurderingen i NOGEN sager. Virksomhedsstruktur skal være der, når det er en fordel. Her er det jo tydeligvist ikke en fordel, for nogen parter. HVORFOR må sælgeren ikke foretage sådan en vurdering, da dét er ham der taler med kunden? Og hvis han ikke er kvalificeret, hvorfor taler kunden så med ham, og ikke en tekniker/supporter/kundeservice-medarbejder? Det her er jo ikke et teknisk-support spørgsmål, men en simpel vurdering af, om kunden har smadret computeren selv. Deres omdømme skal stå til ansvar for, at deres service er urimeligt langsom. (Urimelig, fordi det eneste argument jeg endnu har hørt er: "det er almindelig virksomhedsstruktur".) Jeg siger ikke at Føniks er de eneste der gør det, eller beskylder dem for at være en dårlig virksomhed. Jeg problematiserer praksis, i et (naivt) håb om, at forbedre den.
--
#71
pk
Elitebruger
23-07-2012 15:36

Rapporter til Admin
#70 sælgeren er ansat til at... sælge ;-) Teknikkeren er ansat til at tage den slags vurderinger... Hvorfor han ikke har talt med en teknikker kan jo så være et spørgsmål, men måske der ikke var teknikkere på arbejde den dag? eller måske skal den sendes til en teknikker valgt af producenten? at sige at virksomhedsstrukturen skal være der når det er en fordel giver jo ingen mening. En virksomhedsstruktur er der for at sørge for at tingene bliver gjort på den rigtige måde... at du ikke mener det er den rigtige måde kan jo være et spørgsmål om forståelse af hvordan tingene bliver gjort bedst for kunden. Det kunne være rart hvis man blot kunne henvende sig til 1 person og så ville han/hun kunne klare det hele, men det er utopi at tro det kan lade sig gøre.
--
#72
underworld
Junior Supporter
23-07-2012 15:55

Rapporter til Admin
førniks er bare noget lort du kunne ha gået 500 m længre ned af vej til data engros der har en super service. som altid hjælper kunder 100% med alt, jeg har ikke en eneste gang haft problemer der. de har altid taget retur hvis der har været et problem
--
#73
ToFFo
Guru
23-07-2012 17:49

Rapporter til Admin
Hvorfor diskuterer i stadig? Lad drengen ringe til forbrugerstyrelsen hvis ikke Føniks har morale nok til at hjælpe. Men inden jeg forbander føniks, ville jeg selvfølgelig gerne have mere kendskab til den konkrete sag. Jeg kunne jo også lave en tråd der hedder: "Ansat hos Føniks computer sparkede mig i bollerne" Og så skrive: Da jeg spurgte om jeg kunne få en lille bitte smule kølepasta gratis. Sparket var så hårdt at jeg fik pubes i munden og nu kan glemme alt om nogensinde at få børn. Må de det? Og så giver folk selvfølgelig mig ret. Forhåbentlig. Vi kan naturligvis ikke vide, om Føniks har konstateret skader på bærbaren. Men de burde ikke skulle bruge lang tid på at konstatere, at bærbaren er DOA.
--
Join min facebook fansite! http://kortlink.dk[...] Alt gik galt i Danmark, da man gav opvaskemaskiner navne og stemmeret
#74
pk
Elitebruger
23-07-2012 18:13

Rapporter til Admin
#73 fordi der jo stadig er noget der er uafklaret ;-) som du selv siger, der mangler der info i sagen for at give et klart billede af hvad der er sket. tror ikke moralen mangler, men det må tiden jo vise. I mine øjne lyder det til at de har fulgt deres egne retningslinjer og loven.
--
#75
enigma2009
Supporter Aspirant
23-07-2012 19:23

Rapporter til Admin
takker for alle svarene.. håber føniks er vågnet lidt op nu efter mit indlæg :)
--
#76
Ashardis
Semibruger
23-07-2012 19:33

Rapporter til Admin
Hvorfor er der bare ingen der på nogen måde kommenterer #52?? Folk snakker bare og bagdelen går.. *suk* Jeg synes da personligt at det er rivendes positivt at de rent faktisk henvender sig, da enigma2009 åbenbart ikke selv har kontaktet dem igen. Det har han da ihvertfald ikke skrevet noget her om.
--
#77
ToFFo
Guru
23-07-2012 19:43

Rapporter til Admin
#76 - Der er ingen der svarer, idet indlægget er rettet mod trådstarter.
--
Join min facebook fansite! http://kortlink.dk[...] Alt gik galt i Danmark, da man gav opvaskemaskiner navne og stemmeret
#78
enigma2009
Supporter Aspirant
23-07-2012 19:52

Rapporter til Admin
har skrevet en mail til dem og nu må vi se hva de siger.. luk bare tråden
--
#79
pk
Elitebruger
23-07-2012 22:24

Rapporter til Admin
#78 jeg håber du får et positivt resultat af det. kan vi lokke dig til at beskrive fejlen mere præcist? og evt forløbet i butikken?
--

Opret svar til indlægget: må butkken godt beholde mine penge?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning