Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Returret for CPU hvis man fortryder køb?

Af Megabruger JLH | 19-01-2012 22:19 | 3425 visninger | 47 svar, hop til seneste
Har man egentlig de samme regler for retur af en ibrugstaget CPU?
--
#1
Renetarderet
Monsterbruger
19-01-2012 22:20

Rapporter til Admin
Vil mene at du som udgangspunkt altid har ret til at prøve produktet når du vil returnere det, så fremt butikken tilbyder en returret, hvilket de vidst er forpligtet til når det er ehandel, men ved jo ikke hvor din cpu er kobt
--
#2
JLH
Megabruger
19-01-2012 22:25

Rapporter til Admin
mm-vision i deres fysiske butik. - Vær opmærksom på at returnering af ikke defekt vare, bliver faktureret 350,- dog ikke varer omfattet af 14 dages fortrydelses retten. Fra deres HP, var lige doven til en start :)
--
#3
mfj1985
Elitebruger
19-01-2012 22:30

Rapporter til Admin
Ikke enig med #1 Vil mene man ikke har retur ret når det først er taget i brug, med mindre det tilbydes som ekstra service af forhandleren.
--
#4
Fjummer
HOL Moderator
19-01-2012 22:35

Rapporter til Admin
#3 I hardware verden melder returrets systemet falit. Hvornår er cpu prøvet og hvornår er den taget i brug. Pga ESD ville jeg sige at altle elektronikstumper ej kan retuneres når forseglingen er brudt. Retur retten er for blødevare som tøj hvor man skulle kunne prøve det for at se om det passer da ingen er bygget ens, men i hardware verden er alle stumper ens.
--
Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death.
#5
Renetarderet
Monsterbruger
19-01-2012 22:36

Rapporter til Admin
Kan naturligvis godt være jeg tar fejl .. Lader eksperterne om den ^^ Men hvis den driller dig kan du jo lige så godt prøve at returnere den, så må de jo melde tilbage om de tar imod den eller ej
--
#6
Alienwannabe
Nørd
19-01-2012 22:40

Rapporter til Admin
Mener heller ikke det kan passe man kan bruge et stykke elektronik og så få det byttet igen, eneste gyldig grund efter mit hoved er at kun hvis produktet er i stykker er det rimeligt at få det byttet.
--
-Michael J I7,920|Custom vand på Cpu |Evga 4waysli|Asus480GTX|6ddr3Dominator 1000GbF3x2|80Gb Intel SSD|corsairAX850Watt
#7
JLH
Megabruger
19-01-2012 22:46

Rapporter til Admin
Men det er vel det alle butikker har en demo pris på? Det er taget ind og testet og smidt til salg igen for X % lavere?
--
#8
EQuiNoX
Monster Supporter
19-01-2012 22:49

Rapporter til Admin
ved online handel har du altid 14 dages retur ret, også selvom du har afprøvet varen. har du dog handlet i den fysiske butik, har du kun retur ret hvis butikken tilbyder dette, og du må kun have taget varen i brug hvis deres retur ret tillader dette. ( dette tillader de sjælendt )
--
¨~NoX~¨
#9
mfj1985
Elitebruger
19-01-2012 22:50

Rapporter til Admin
#JLH Men det er jo heller ikke en returret, hvis mm-vision vil tage den igen imod du ikke får det fulde beløb tilbage men de beholder lidt, er det jo en service de som forretning udbyder og ikke en returret.
--
#10
JesperZ
Supporter Aspirant
19-01-2012 22:52

Rapporter til Admin
Ja, så længe varen er i væsentligt samme stand og mængde, således at den kan sælges som ny. Dvs. CPU, boks, manual, tilbehør, osv skal være intakt. Dette gælder dog kun ved bestilling over nettet, medmindre butikken tilbyder yderligere service. Så når nu du har købt i MM-vision's fysiske butik har de ingen pligt til at tage imod din vare, men du kan jo prøve at høre om ikke de har lyst alligevel. Men lad være med at give dem et indtryk af at du godt ved du ikke har krav på noget.
--
i7 860 | Radeon 5850 | MSI P55-CD53 | 6GB DDR3 1333MHz | X-Fi Titanium HD | Corsair TX650W | 640+1024GB SATA3 Caviar Black | Cooler Master HAF932
#11
Alienwannabe
Nørd
19-01-2012 22:53

Rapporter til Admin
#7 jo det har mange, men det kan være en varen der fx er send ind til rep hvor efter butikken så bare har sendt nyt ud og behold det til, det de fik ind blev fixet, så har de så smidt det under demo da det er brugt og rep, demo kan osse være en udstillings model. Men jeg mener ikke det hviler på forretning at de skal tabe x antal % pga folk afleverer noget tilbage fordi det ikke var godt nok
--
-Michael J I7,920|Custom vand på Cpu |Evga 4waysli|Asus480GTX|6ddr3Dominator 1000GbF3x2|80Gb Intel SSD|corsairAX850Watt
#12
Nick
Gæst
19-01-2012 23:11

Rapporter til Admin
Det er returretten der gør at man kan risikere at modtage en brugt vare :-)
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#13
Hans
Elite Nørd
20-01-2012 00:13

Rapporter til Admin
Det er måden varen er bestilt på, der er afgørende for returretten. Er varen bestilt ved fjernkøb, så har man 14 dages fuld returret, også selvom varen er afhentet i en fysisk butik...
--
http://www.NoteBookWorld.dk[...] Useriøse sælgere: Mr. Don (se profil)
#14
Jackiethechan
Megabruger
20-01-2012 12:35

Rapporter til Admin
Hardware er utrolig svært at bedømme. Men jeg vil mene stort set næsten al hardware sagtens kan have samme ordning som cd'er og dvd'er. Du har købt en vare som du gerne vil have. Det er ikke tilfældigt du har købt en 2500k (eksempel). Ligesom det ikke er tilfældigt du køber en cd med Kim Larsen. Det er fordi du har en preference for hvad det er du har købt. Det sekund du åbner den, så har du "taget den i brug". Det samme gælder i øvrigt sådan noget som in-ear headphones. Hvis du har haft dem i ørerne så er det dine - Dog er det her pga. hygiejne. Jeg vil mene at fortrydelsesretten bliver brudt med stort set al hardware i det sekund du bryder forseglingen. CPU'en - Den skal du vel have noget kølepasta på, right? :-) At handle på nettet i dag er ret almindeligt. Specielt fordi folk VED hvad de køber. Der er en som giver eksemplet på tøj (eller sko), og det ér et ret godt eksempel, for det er derfor loven er lavet. Det kan være tricky at købe. At købe en CPU på nettet, så handler du den der, fordi du kan få den billigst og ikke behøver rådgivning på varen - Hvis du ikke aner hvad du køber når du køber en CPU eller kender dens specifikationer, så vil du næste gang være bedre tjent med at gå ned i en butik og få noget vejledning og så betale det det koster. Forbrugerne i Danmark er rigtig godt beskyttet, men hvis forbrugeren udnytter det i for høj grad, så vil priserne kun stige, og de dårlige forretninger som kan levere den aller billigste pris uden at tage noget ansvar (Getmore er et godt eksempel) kan leve højt på det. I min verden er det god service og rimelige priser der er vejen frem, men forbrugerne skal også i mange tilfælde tænke sig om inden de laver deres impuls-køb på nettet "uden ansvar".
--
#15
Jezpar
Gæst
20-01-2012 12:52

Rapporter til Admin
#14 lige for at give en kort bemærkning mht. CD og DVD så er denne for at beskytte copyright haveren imod piratkopier af deres produkter. Overvej hvis man kunne købe en film, brænder den og så returer den efterfølgende ;) Det er ikke tilfældet med køb af et stykke hardware.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#16
Mion
Semi Nørd
20-01-2012 12:55

Rapporter til Admin
loven er vel ufravigelig, har du købt varen over en internet side, så er der 14 dages retur ret, med mindre varen er forgåelig.. Det der dog er med CPU´er er at jeg tror ikke mange ville købe en CPU som har været pakket op. og der har været folk der har spekuleret i at få en CPU der var en rigtig god OC´er og derved "afprøve" en del af produkterne... det synes jeg egentligt ikke er i orden. Ved også hvergang jeg har fået en vare købt som "NY" og den har været oppakket, at der er noget galt med den. det er pisse irriterende. har nu 4 gange fået ram moduler som var op pakket og hvar gang kunne jeg finde ram fejl på dem. så er det spild af min tid at personen har brugt returret istedet for RMA. men ja du har 14 dages returret, men du vil komme i kamp med butikken, for de vil bruge energi på at få en CPU tilbage, som de sandssynligvis ikke kan sælge igen, andet som DEMO model.
--
Sådan en firkantet dims med en masse ben i en sort box, det er hvad jeg har. og den kan sgu trække hjertefri over Lan.
#17
las
Super Supporter
20-01-2012 12:59

Rapporter til Admin
Hardwaren skal være i samme stand og som ny. Det gør det jo svært at retunere ting der er forseglet osv. Det er sådanne ting der bliver solgt som demo vare. Intel har jo et factory sealed klistermærke på deres box CPUer ihvertfald. Det får man ikke af uden man kan se det.. Dvs. du får ikke hele prisen refunderet hvis du beslutter dig for at retunere sådanne ting, da varen jo ikke er som ny. Seglet er brudt. Med de fleste andre produkter kan det ofte være muligt at retunere selv om det har været taget i brug, hvis man er forsigtig når man åbner.
--
#18
Laust
Super Nørd
20-01-2012 13:02

Rapporter til Admin
#0 når varen er købt i en fysisk butik, så har du som udgangspunkt ikke 14 dages fuld returret. Dog har jeg oplevet flere forhandlere som stiller kunden med samme rettigheder, men det er de ikke forpligtet til i henhold til købeloven. #17 selvfølgelig gør man det, det er intet problem at levere en cpu tilbage indenfor 14 dages returret.
--
Information overload? - http://www.zettabyte.dk[...]
#19
Izaaq
Super Supporter
20-01-2012 13:03

Rapporter til Admin
#16 Man kan kun kræve at returnere en vare, hvis den er i "væsentlig samme stand, som den blev modtaget". Hvis CPUen har været smurt ind i kølepasta og/eller emballagen er gået i stykker under udpakning (forsegling) osv, så har man ikke returret som så.
--
#20
las
Super Supporter
20-01-2012 13:08

Rapporter til Admin
#18 Hvis seglet er brudt, er den jo ikke i samme stand som ny. Derfor kan de sagtens undgå at betale 100% af beløbet tilbage da varen efterfølgende skal sælges som demovare eller hvis de er smarte, bruge den i en "færdigsamlet PC" Jeg ville næppe bliver glad hvis jeg modtog en CPU hvor seglet var brudt. Nu køber jeg dog ikke hardware disse steder da jeg får dem direkte gennem arbejdet, så jeg er ikke sikker. -> http://www.komplett.dk[...] "Dette produkt er en demovare til reduceret pris. Produktet sælges ikke som nyt og dette kommer af at det kan have været brugt, har ødelagt emballage, er returneret på fortrydelsesret, repareret af leverandøren e.l. Hvis ikke andet er angivet er varen i god stand." Jeg er næsten sikker på at de IKKE ER TVUNGET til at give dig 100% af beløbet tilbage hvis den har været åbnet. At nogen kan gøre det, er vel bare service. De 14 dages returret betyder jo ikke at man kan åbne og clocke CPUen langt ind i helvede for derefter at sende den retur hvis den ikke lige nåede den hastighed man havde forestillet sig.
--
#21
JLH
Megabruger
20-01-2012 13:08

Rapporter til Admin
#19 du skriver det selv :) "Væsentlig samme stand" ordet væsentligt kan gradbøjes i flere dimensioner, da væsentlig stand kan jeg f.eks. stadigvæk mene er i orden når al tilhørende materiale medfølger selvom det er brudt. På det punkt er love en herlig ting :) Nu skal den ikke retureres, sad bare og funderede over det.
--
#22
Laust
Super Nørd
20-01-2012 13:12

Rapporter til Admin
#20 hvis du levere varen tilbage i væsentlig samme stand, så er de forpligtet til at give dig det fulde beløb tilbage. Med en CPU vil det betyde at du gemmer original emballage og tørre det værste kølepasta af. Butikkerne sælger produktet til en anden kunde, bruger det i en maskine de selv samler eller sælger det i deres demoshop med rabat.
--
Information overload? - http://www.zettabyte.dk[...]
#23
Jesp3r
Ny på siden
20-01-2012 13:32

Rapporter til Admin
#22 Nej det passer ikke, det er bare god service hvis man får det fulde beløb tilbage! Varen er jo netop ikke som ny mere
--
Z68, i5 2500K, 8GB, 570 GTX SLI, 240GB SSD, 120 Hz LCD.
#24
Laust
Super Nørd
20-01-2012 13:39

Rapporter til Admin
#23 det vil jeg gerne se, for købeloven siger "i væsentlig samme stand og mængde" så får man sin købssum tilbage, der står ikke dele af købssummen og jeg har aldrig personligt oplevet ikke at få det fulde beløb tilbage.
--
Information overload? - http://www.zettabyte.dk[...]
#25
las
Super Supporter
20-01-2012 13:43

Rapporter til Admin
#24 Altså "Factory Sealed" klistermærker er jeg næsten 100% sikker på man ikke må bryde. Det vil jo forringe gensalgsværdien når det er brudt.. Ville sgu blive sur hvis jeg fik en CPU der var blevet tapet sammen igen, den var røget lige tilbage.. -> Nogen der ved det med sikkerhed?
--
#26
Laust
Super Nørd
20-01-2012 13:45

Rapporter til Admin
#25 den eneste undtagelse for returretten er som andre nævner software, hvor man ikke engang må åbne. Men ellers har man ved online køb som privat, altid 14 dages fuld returret med mindre det er et specialfremstillet produkt (hvis du beder mm-vision om at samle en computer skræddersyet til dig)
--
Information overload? - http://www.zettabyte.dk[...]
#27
Michael
Gæst
20-01-2012 13:47

Rapporter til Admin
"Handel på nettet Når du handler på nettet, kan du først se og prøve varen, efter du har købt den. Hvis du vil fortryde dit køb, skal varen ifølge forbrugeraftaleloven leveres tilbage i væsentlig samme stand og mængde, som du modtog. Sælgeren kan derfor ikke forlange, at du skal lade være med at pakke varen ud og afprøve den, hvis det er åbenbart, at afprøvningen ikke forringer varens værdi. Du kan fx prøve en bluse, en telefon, et kamera eller en computer, men ikke tage varerne i egentlig brug. Det er en forudsætning for at bevare fortrydelsesretten, at varen nemt kan bringes i orden, så den kan sælges igen som ny. Sælgers krav om ubrugte varer Sælger kan kun kræve, at en vare er ubrugt, hvis det er åbenbart, at ibrugtagning vil forringe varens værdi. Et sådan krav er kun gyldigt, hvis du er blevet klart oplyst om det , fx i en mail eller et brev. Sælgers krav om ubrudte forseglinger Sælger må gerne kræve, at forseglinger er ubrudte, når det gælder lyd- og billedoptagelser, fx dvd’er, cd’er og edb-programmer. Her gælder det også, at et sådan krav kun er gyldigt, hvis du er blevet klart oplyst om det, fx i en mail eller et brev." http://www.forbrug.dk[...]
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#28
Izaaq
Super Supporter
20-01-2012 13:52

Rapporter til Admin
#22 Som #27 har kopieret så står der "Sælgeren kan derfor ikke forlange, at du skal lade være med at pakke varen ud og afprøve den, hvis det er åbenbart, at afprøvningen ikke forringer varens værdi." Jeg vil ikke betale fuld pris for en CPU, som har været monteret i et bundkort (hvilke fejl kunne den have?), og som har rester af kølepasta og forseglingen er brudt osv. Det synes jeg klart er en forringelse af produktets værdi. Jeg tror ikke, at der er mange, der vil acceptere en "brugt" CPU til fuld pris. Det er noget andet med f.eks. en harddisk, som jo kan formateres til originalstand, eller en t-shirt i en butik. Men ja "samme stand" kan gradbøjes, hvorfor der står "væsentlig" foran. Det er en skønssag. ;)
--
#29
Laust
Super Nørd
20-01-2012 13:57

Rapporter til Admin
#28 læser du kun halvdelen af hvad folk skriver? #27 fortsætter jo.. "Sælger kan kun kræve, at en vare er ubrugt, hvis det er åbenbart, at ibrugtagning vil forringe varens værdi. Et sådan krav er kun gyldigt, hvis du er blevet klart oplyst om det , fx i en mail eller et brev." Jeg har aldrig fået sådan et brev eller mail og jeg har aldrig haft problemer med at sende en cpu (eller noget som helst andet i øvrigt) tilbage indenfor de 14 dage.
--
Information overload? - http://www.zettabyte.dk[...]
#30
Jepperdepper
Supporter
20-01-2012 13:58

Rapporter til Admin
#28 Men loven siger, at man godt må prøve cpu'en og fortryde.
--
#31
Izaaq
Super Supporter
20-01-2012 14:04

Rapporter til Admin
#29 Og hvorfra ved du, at de handelsbetingelser, som #0 har godkendt under handlen ikke beskriver netop, at man ikke kan levere CPUer tilbage, som har været monteret? Det er da en oplagt paragraf i handelsbetingelserne, at skulle en bruger bryde en forsegling, så bortfalder returretten. #30 Nej, læs #27 Kun såfremt du kan levere den tilbage i væsentlig samme stand...
--
#32
Jepperdepper
Supporter
20-01-2012 14:06

Rapporter til Admin
#31 Ja, selvfølgelig ved jeg da det. Regnede med det gav sig selv ud fra Michaels svar og mit svar til kommentaren til hans svar.....
--
#33
Laust
Super Nørd
20-01-2012 14:07

Rapporter til Admin
#31 læs nogle kendelser på retsinfo.dk så kan du se eksempler på hvad væsentlig samme stand dækker over. Som forbruger i Danmark er man overbeskyttet, købeloven er ihvertfald ikke specielt sjov hvis man sælger B2C
--
Information overload? - http://www.zettabyte.dk[...]
#34
Izaaq
Super Supporter
20-01-2012 14:14

Rapporter til Admin
#33 Lige som eksempel skriver komplett.dk: Varen skal returneres i væsentligt samme stand og mængde. Ved køb af elektronisk udstyr F.eks. Computere, blendere m.m. udgør den intakte originalemballage altid en væsentlig del af varens værdi. Emballagen skal derfor altid sendes med retur, for at betingelserne for at udøve fortrydelsesretten er opfyldt. Hvis man skal klippe noget i stykker eller bryde en forsegling for at prøve en CPU, så kan emballagen ikke siges at være intakt. Og da komplett.dk mener, at det er en væsentlig del af varens værdi, så har man altså ved køb godkendt, returretten bortfalder hvis man pakker CPUen ud.
--
#35
Laust
Super Nørd
20-01-2012 14:16

Rapporter til Admin
#34 nej... De skriver at du ikke må ødelægge emballagen, ikke noget om at du ikke må bryde forseglingen. Ellers har du jo ingen mulighed for at prøve produktet - hvilket er grunden til at loven er som den er. Men læs på emnet, du kan læse en masse spændende på bl.a. retsinfo.dk eller forbrug.dk
--
Information overload? - http://www.zettabyte.dk[...]
#36
DotMaster
Ultrabruger
20-01-2012 14:16

Rapporter til Admin
Jeg købte for 2 år siden et grafikkort af SHG.dk (Proshop nu). Jeg havde den en time i min computer, men driverne på det tidspunkt var til at lukke op og skide i, så jeg brugte min returret og købte i stedet en ældre generation, hvor der ikke var driver-problemer. Altså et grafikkort er ret nemt at levere tilbage i væsentligt samme stand og mængde, men hvis der er kølepasta på en cpu-stockkøler og du bruger den, så er den ikke i samme stand mere.
--
AMD Phenom II X4 955 || Radeon HD 4770 || HyperX 1600 Mhz 4 gb || Corsair SSD 60 gb
#37
Jepperdepper
Supporter
20-01-2012 14:20

Rapporter til Admin
#36 Nej, men den kan nemt bringes i samme stand til salg som nyt, som loven siger, at den skal kunne. Er den brugte pasta det der fulgte med, så kan man ikke levere tilbage i samme mængde, og så går den ikke.
--
#38
Izaaq
Super Supporter
20-01-2012 14:22

Rapporter til Admin
#35 Jeg opgiver. Det er spild af tid at diskutere med dig.
--
#39
Jepperdepper
Supporter
20-01-2012 14:23

Rapporter til Admin
#38 Jeg tror faktisk, du har ret, hvis man bryder en forsegling. For så er emballagen ikke intakt.
--
#40
Izaaq
Super Supporter
20-01-2012 14:30

Rapporter til Admin
#39 mmvision.dk har samme paragraf som komplett.dk i deres handelsbetingelser. sharkgaming.dk skriver følgende: Returnering - hvad betyder ”væsentlig samme stand og mængde”? Det betyder, at såfremt du vil returnere en vare, skal denne være uåbnet og i samme stand, som da du modtog denne. Det indebærer, at du ikke kan fortryde dit køb, hvis du f.eks. har taget produktet i brug eller hvis du har brudt forseglingen på æsken. hvilket betyder at : "Sælger kan kun kræve, at en vare er ubrugt, hvis det er åbenbart, at ibrugtagning vil forringe varens værdi. Et sådan krav er kun gyldigt, hvis du er blevet klart oplyst om det , fx i en mail eller et brev." er opfyldt. Kunden er bevidst om, at forseglingen ikke må brydes (jævnfør handelsbetingelserne), da sælger vurderer forseglingen som en væsentlig del af produktets værdi. Hvorved man ikke kan returnere varen.
--
#41
las
Super Supporter
20-01-2012 14:33

Rapporter til Admin
Intakt = som den er. Er forseglingen brudt er den IKKE intakt mere - Det er jo ikke for sjovt de sætter de klistermærker på. Der er tale om elektronik, og det er en garanti for at varen er som lovet og ikke er blevet mishandlet af en anden før køb. En eller anden skriv til Komplett og spørg. :P Men er pænt sikker på det er rigtigt.
--
#42
jxs
Junior Supporter
20-01-2012 14:33

Rapporter til Admin
#2 - Du har ikke returret på varer købt i en fysisk butik. kun på fjernsalg. Dette er selvfølgelig medmindre MMvision giver returret på varer købt i deres fysiske butik. Som de skriver det på deres HP tager de den retur, mod et gebyr på 350 kr. hvilket er rimeligt nok, hvis du accepterer det.
--
En passende mængde, tak. You know that website BikeWithMike? well... I'm Buck
#43
Jackiethechan
Gigabruger
20-01-2012 15:03

Rapporter til Admin
#35 Jeg har forbrugerstyrelsens ord for at jeg som web-butik ikke nødvendigvis skal tage et sæt in-ear headphones tilbage på fortrydelsesretten - Grundet hygiejniske grunde. Af den grund har jeg taget et sæt af hvert (gerne nogen som har været inde som reklamation), så folk er velkommen til at komme og teste ergonomien. Det er en gråzone, men i loven KAN der tages højde for fortrudt køb og FEJLkøb. Fejlkøb er hvis man i tvivl omkring sit køb, det kan man sagtens fortryde, men det kræver at man IKKE tager det i brug. Det tilrådes at man IKKE handler på nettet hvis man er i tvivl om en vare. Men i stedet køber det fysisk. Heldigvis synes jeg i dag at vi har et godt system i Danmark, men det er helt klart en problemstilling hvis kunderne føler de intet ansvar har for deres køb. For hvis en sådan holdning eskalerer, så vil du se de webshops med en generelt god service, og som er villig til at strække sig langt i mange tilfælde, gå over til at have en langt mere striks holdning samt prisstigninger. Det tror jeg vi hurtigt kan blive enige om ikke er i nogens interesse. I væsentlig samme stand betyder, at man ikke må bryde en forsegling - Varen skal kunne sælges igen som den så ud første gang den blev solgt, og det inkluderer original-emballagen hvis denne har en værdi, hvilket en forseglet emballage selvsagt har.
--
#44
las
Super Supporter
20-01-2012 15:07

Rapporter til Admin
#43 Det mente jeg nok og sådan skal det osse være.
--
#45
Izaaq
Super Supporter
20-01-2012 15:31

Rapporter til Admin
#43 Tak for forklaringen! Jeg kom til at tænke på, at det også må være en balance mellem behovet for at prøve varen, og nødvendigheden af, at butikken kan videresælge varen. F.eks. et par bukser bliver bliver man nødt til at prøve for at være sikker på, at de passer. Samtidig med kan de sagtens foldes pænt sammen, så de kan sælges til en anden. Som du skriver med ørebøfferne, så må folk også prøve, men så kan de ikke videresælges. Angående CPUer er der måske ikke det store behov for at "prøve" den. Man kan vel se diverse tests på nettet og få et indblik i, hvad den kan. Det står mod at CPUen ikke kan videresælges pga brudt emballage. Angående grafikkort kan jeg bedre forstå behovet for at "prøve det", og samtidig kan det fint pakkes ind igen og videresælges. Et grafikkort kan performe ret forskelligt i to forskellige setups, så det er lidt mere kompliceret at forudse end når man køber CPUer. Det må i hvert tilfælde være en vurderingssag, hvor begge behov må tilgodeses. :)
--
#46
Jackiethechan
Gigabruger
20-01-2012 16:15

Rapporter til Admin
#45 Angående grafikkort kan jeg bedre forstå behovet for at "prøve det", og samtidig kan det fint pakkes ind igen og videresælges. Et grafikkort kan performe ret forskelligt i to forskellige setups, så det er lidt mere kompliceret at forudse end når man køber CPUer. Det må i hvert tilfælde være en vurderingssag, hvor begge behov må tilgodeses. :) Det er et godt eksempel. Her vil man helt sikkert opleve web-butikker som tager det retur hvis der ikke er forsegling på, og som vil være large overfor et sådan. Det er generelt det jeg mener med, at hvis forbrugerne handler ansvarligt, så vil man i høj grad se virksomheder der leverer en god service og er prisbevidst have bedre forhold. Hvis en virksomhed "taber" 10-15% på en vare fordi den er i open-box/demo så kan man nok godt regne ud, at den fortjeneste skal findes et andet sted i virksomheden :) I USA er loven simpelthen at webshops kan charge 10% hvis man fortryder sit køb og ikke har en komplet original-emballage. Et eller andet sted kan jeg godt lide ideen, men omvendt - hvis forbrugerne generelt handler rimeligt og ikke i stigende grad fortryder deres fejlkøb, så ser jeg ingen grund til at indføre sådan en lovgivning.
--
#47
Stoffer
Supporter
20-01-2012 16:56

Rapporter til Admin
Jeg har returneret en CPU, inden for de 14 dage. Der var ingen problemer i at få alle pengene retur igen!
--
Asus SABERTOOTH X58 - Core i7 @ 4,2 ghz - 12 GB RAM - 2x HD5850 - Corsair HX1000W - Lian Li PC-A70B - Vandkøling - Dell UltraSharp 2707WFP

Opret svar til indlægget: Returret for CPU hvis man fortryder køb?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning