Side
1 2 næste »
Gå til:
MybloCK: Når Klagekoret Tager Over
Af Thomas Christensen | 26-08-2007 | 11660 visninger | 3 kommentarer
Producent:
Sponsor:
Ingen DirectX10.1 support?Vi kender alle fornemmelsen af, at et firma eller en person fratager os rettigheder, samt reducere værdien af noget, vi lige har betalt dyre domme for. Vi bliver rasende, og er skuffede over de løfter samt egenskaber, vi mente, vi købte produkter under.
Heldigvis har vi internettet, hvor vi kan finde sammen og udtrykke vores utilfredshed. Det er her, vi sammen finder sammen, og får banket sund fornuft ind i de skrupelløse firmaer. Det er trods alt vores rettighed som slutbruger - ikke?
Dette var hvad utallige personer udtrykte for ganske kort tid siden i forbindelse med SIGGRAPH, hvor Microsoft frigav den første BETA version af deres DirectX10.1 SDK (Software Developer Kit). En af nyhederne var nemlig, at eksisterende DirectX10 som Geforce 8800 og Radeon HD 2900 kort ikke kommer til at understøtte DirectX10.1.
Sider som Softpedia, The Inquirer, DigitalBattle og mange flere bragte nyheden og sider som Slashdot og Digg bragte historien til masserne. Derfra samlede masserne sig på diverse udenlandske så vel som danske hardware, IT samt spil fora, og udtrykte deres vrede.
Folket følte sig snydt, og rasede over Microsoft. De brugte dermed deres rettighed til at klage, men hvad sker der, når det ikke er firmaerne som fejler, men i stedet budbringeren? Hvad sker der, når skribenter behandler emner de ikke er bekendt med, eller tilsidesætter god journalistik til fordel for en god overskrift og punchline? Dette var tilfældet forleden, hvor Microsoft annoncerede det åbenlyse: DirectX10.0 kort understøtter ikke DirectX10.1.
Hvad vil det sige, at eksisterende DirectX10 kort ikke understøtter DirectX10.1? Hvordan plejer det her API ræs at forløbe, og hvorfor skal vi ikke føle os snydt over Microsofts udmeldelse? Dette og mange andre spørgsmål skal vi kigge nærmere på, så velkommen til MybloCK.
Sagens kerne
Hvad flere nyhedssider glemte i kampen om hits var, at eksisterende hardware aldrig har understøttet en nyere API end den var lavet til. Nøjagtig ligesom din computerskærm ikke understøtter kommende TCO standarder, dine DDR2 RAM ikke passer i DDR3 slots osv. Når der kommer en ny DirectX opdatering, ændres spillereglerne og egenskaberne for hardwaren. Sådan har det været siden tidernes morgen, hvilket nedenstående oversigt illustrerer:
- DX3 hardware understøttede ikke DX5
- DX5 hardware understøttede ikke DX6
- DX6 hardware understøttede ikke DX7
- DX7 hardware understøttede ikke DX8
- DX8 hardware understøttede ikke DX8.1
- DX8.1 hardware understøttede ikke DX9
- DX9 SM2.0 hardware understøttede ikke DX9 SM3.0
- DX9.0 SM3.0 understøttede heller ikke DX10.0
Grundet denne uges hysteri omkring Microsoft’s udmelding, var der desværre en grund til ovenstående kronologiske gennemgang af DirectX historien. Nogle opdateringer er større end andre, og nogle af de egenskaber samt spilleregler, der bliver introduceret, kan til tider være understøttet af ældre hardware uden det lever op til dem alle.
Det sker fra tid til anden, at en hardware producent finder ud af, at udføre visse egenskaber som hardwaren egentlig ikke var lavet til, eller havde taget højde for. Det er dog mere undtagelsen end reglen, og gælder kun meget specifikke effekter.
Microsofts udmelding, at DirectX10 hardware ikke levede op til DirectX10.1 kravene, var ligeså forudsigelige som amen i kirken. Vi kan ligeledes allerede nu forudsige, at DirectX opdateringen efter 10.1 heller ikke vil være understøttet af DX10.1 hardware.
Alle med en lille smule forstand på markedet burde med andre ord have vidst, at de eksisterende DirectX10 kort ikke vil overholde DirectX10.1 standarden. Det kan derfor undre, at diverse udenlandske og danske sider vælger denne vinkel på oplysningen, samt at andre efterfølgende fortsætter denne vildledning af deres brugere.