I forbindelse med den årlige Mobile World Congress i Barcelona, Spanien, har NVIDIA frigivet deres første CPU ved navn APX 2500. Den er rettet imod mobile enheder - handsets, smartphones og enheder fra UMPC til iPhone lignende produkter.
En egentlig CPU er det dog ikke, men derimod en "system on a chip" ("SoC") opbygning, som integrerer en ARM11 processor samt en GoForce grafikchip. Den kommer derfor med de vanlige visuelle egenskaber fra deres GoForce serier samt de mere CPU orienterede funktioner fra ARM.
Tilsammen kan de udføre anti aliasing, afspille samt encode HD matteriale (afspille 720p i H.264, MPEG-4 samt VC-1/WMV9 og encode 720p i H.264 samt MPEG-4) og opfylder både OpenGL ES 2.0 samt Microsoft Direct3D Mobile.
Grafikdelen kommer med en programmerbar pixel shader enheder og ligeledes programmerbare vertex og lightning enheder. De kan sættes sammen med 12Mpixel sensorer, og skaber dermed et kanon udgangspunkt for foto egenskaberne i de mobile enheder.
Produktet kommer desværre først på markedet i andet halvår 2008, men bliver allerede nu udsendt til de forskellige producenter af mobile enheder, så de første NVIDIA APX2500 baserede produkter kan komme på markedet i 3. kvartal 2008.
Baggrunden for denne mobile platform med integreret CPU/grafik processor er, at både AMD og Intel er på vej væk fra den traditionelle CPU fokus, og arbejder hen imod at være mere generelle processing firmaer, som vil udbrede X86 arkitekturen til alle markeder fra 0 watt og op.
NVIDIA er kendt for at lave gode strategiske beslutninger, og ser altså ud til at ville med på vognen, så Jen-Hsun Huang og hans tropper ikke bliver reduceret til "grafikkort producenten" i et marked, hvor arkitekturer og udregningsevnen spredes over diverse markeder, og ikke kun fra en prisgruppe til en anden indenfor samme marked.