Konsolideringen har længe været dagsordenen for harddiskmarkedet, og ifølge
C|Net foreslår Hitachi oprettelsen af et joint venture sammen med Toshiba and Fujitsu.
Hitachi's økonomi bløder, og de to andre har fået prygl på harddiskmarkedet de sidste år, og som alternativ til, at Hitachi sælger sin harddisk division fra, skulle det japanske firma ifølge C|net have foreslået et sådan joint venture.
Parterne skulle dermed eje en tredjedel hver, og samle teknologi, kapital og produktionskapacitet til at udfordre Western Digital og det nye harddisk powerhouse i Seagate, som efter opkøbet af Maxtor i 2006, er rykket fra konkurrenterne - Western Digital inkluderet.
Harddiskproducenterne står ikke kun overfor en traditionel konsolidering i toppen, men også en øget konkurrence fra RAM producenterne. Som solid state harddiskene bliver større, billigere og mere modne, vil vi se en bølge af nye RAM-producenter træde ind på harddisk markedet.
Flere flash RAM-producenter har allerede meldt deres indtræden på harddiskmarkedet, og listen inkludere bl.a. Intel/Micron, Transcend, Samsung og senest Super Talent. Alt imens de tripper de kendte retail RAM-producenter som OCZ, Kingston, Crucial m.fl. i baggrunden for at komme med på bølgen.
Vi kunne meget vel få en situation i stil med grafikkortmarkedet, hvor vi har en blanding af chipproducenter og firmaer, som samler produkterne og brander dem overfor forbrugerne. Uanset hvordan markedet reagerer, vil de traditionelle harddiskproducenter i de kommende år opleve en øget konkurrence, da man ikke længere behøver producere hverken diske eller læsehoveder for at være harddiskproducent, men kan købe delene hos flash-producenterne.