Hej igen.
Forbrugerstyrelsen er lidt svære at danse med, når det angår specifikke forbrugerspørgsmål. De henviser bare til at man kan læse på nettet. Men jeg var heldig at kunne spørge Forbrugerrådet Tænk, som har jurister siddende som besvarer tvivlsspørgsmål for forbrugere. Jeg har spurgt i rollen som forbruger, hvad mine rettigheder er, hvis jeg køber en brugt harddisk af en virksomhed.Som jeg læser nedenstående svar, underbygger det hvad jeg allerede har skrevet flere gange i tråden her. Man har reklamationsret på brugte varer, men om man kan gøre brug af den afhænger af nogle ting – ikke mindst slid. På en harddisk kan man f.eks. ret nemt checke stats på BackBlaze, for at se om harddisken har kørt længere end hvad man normalt kan forvente.Og igen, i virkelighedens verden er jeg altid interesseret i at dem jeg handler med har en god oplevelse, så selvom jeg måske havde ret til at afvise nogen, vil jeg sjældent gøre det. I kan selv checke White/Black listen – der er ingen sure miner der.
”Kære Mick Johansen
Mange tak for din henvendelse til Forbrugerrådet Tænk.
Indledningsvist skal jeg gøre dig opmærksom på, at købeloven også gælder for brugte varer. Det betyder, at du altid har 2 års reklamationsret, når du handler i en butik eller hos en forhandler, der sælger brugte varer. Imidlertid skal du være opmærksom på, at du ikke kan forvente det samme af en brugt vare som af en helt ny vare.
I tilfælde af, at der viser sig at være noget galt med varen, kan det være svært at fastslå, om der er tale om en mangel, der er omfattet af købeloven eller om det skyldes almindeligt slid. Dette vil bero på en konkret vurdering, hvor manglens karakter, hvor gammel og slidt varen er samt hvad sælger har lovet dig ved købet bl.a. er faktorer, som kan være afgørende i vurderingen af, om der er tale om en reklamationsberettiget mangel. Med andre ord må det overvejes, hvor lang holdbarhed man i almindelighed forventer, at en harddisk af nøjagtig samme type bør have. I tilfælde af, at harddiskens holdbarhed er ringere end forventet, vil du kunne kræve enten afhjælpning (reparation) eller omlevering. Du skal være opmærksom på, at du ikke kan kræve omlevering, når der er tale om en brugt vare, da det ikke er muligt at anskaffe en anden vare, der er helt magen til.
Du vil derfor ikke kunne kræve harddisken erstattet til en ny og bedre harddisk. I tilfælde af, at sælger ikke er i stand til at fikse harddisken vil du i stedet kunne kræve enten et forholdsmæssigt afslag i prisen eller en ophævelse af købet.
Hvis du ikke kan finde en tilfredsstillende løsning på tvisten med sælger, kan du klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager, hvis varen har kostet minimum 1110 kr. I modsatte fald kan du klage til Forbrugerombudsmanden. ”
--
Sidst redigeret 08-08-2024 14:57