Der er efterhånden flere steder der ikke har 2 års garanti, men derimod 6mdr garanti og ialt 24mdr reklamationsret.
Så du kan nok kun få den repareret på garantien hvis du kan bevise at fejlen er sket indenfor de første 6mdr.
--
--
A8N-SLI pre|AMD x2 4200+|Club3D x300SE|2x1GB
kedeligt,
anyway tak for hjælpen
--
--
-J
#1 .. Jeg er ikke sikker på jeg har læst det samme forbrugsret som du har, men den skal stadig repareres på reklamationsretten om det så er efter 23 måneder. Hvis ikke netkortet har lidt fysisk overlast fra ejer. Jeg har endnu ikke hørt om et eneste sted der ikke fixer ting der ikke synligt har lidt overlast så længe det har været inden for reklamationsretten.
Jeg ved godt at reglerne siger "det første år skal sælger bevise og det andet år skal køber bevise", men der plejer nu ikke at være det store problem fra hverken køber eller sælger hvad angår brug af reklamationsretten i disse tilfælde.
Denne sag går efter mit hoved helt klart ind over reklamationsretten og at sælger skal fixe problemet så længe det er under 24 måneder gammelt. Hvordan skal køber overhovedet kunne bevise at det har været stykker fra starten ?
--
--
[C2D E6750][Asus P5KC][2x1024 Corsair DDR2 PC6400][Asus 8600GT Silent][Samsung 193P][Zepto 6214W][KiSS VR-558][Wii]
Er det ikke bevis nok hvis der ikke er nogen fysisk skade ?på netkortet? - men det derimod er indre skade?
Ret mig hvis jeg tager fejl.
--
--
hey hey? :/
#3
#4
nøjagtigt mine tanker.
Zepto argumenterer for at jeg skal bevise at netkortet har været i stykker fra starten. Dette kan jeg naturligvis ikke, og derfor skal jeg så betale deres teknikker 525kr for at finde fejlen (bevise at kortet har været i stykker)
De vil gerne erstatte netkortet, jeg skal bare betale deres teknikker.
Det skal siges at jeg igår tog kontakt til forbrugerstyrelsen, og de vil gerne tage sagen da jeg helt sikkert vil vinde den. Tror Zepto er på lidt dybt vand her.
Anyway, nyt netkort koster 250 og da jeg har læst en del omkring Zepto's uhyrlige rep tider, valgte jeg selv at skille min laptop ad, selvom min reklamationsret så forsvinder (den er jo ikke noget værd hos Zepto alligevel).
Det viste sig at kortet blot skulle trykkes ordentligt ind i mini-pci soklen og så var det problem løst.
No biggie, men er da helt sikkert at jeg ikke skal have Zepto næste gang.
--
--
-J
Bare ring til Zepto og sig du har snakket med forbrugerstyrelsen, så plejer de at ændre deres holdning... ;-)
Jeg havde selv en RMA sag, hvor mit netkort på min bærbare var gået i stykker efter 10 måneder. Jeg sendte den til reparation og der skulle gå næsten 8 uger (med adskillige opringninger til Zepto) før jeg fik den tilbage med det resultat at netkortet virkede, men de tilgengæld havde de smadret lydkortet.
Da jeg kontakter dem omkring det beklager de og vil have mig til at sende den ind igen. Da jeg lige har ventet næsten 2 måneder på min bærbare nægter jeg at sende den ind igen og forlanger en ny bærbar eller mine penge tilbage. Det får jeg at vide ikke kan lade sig gøre. Jeg fortæller at jeg i så fald vil gå til forbrugerstyrelsen og får at vide, at det kan jeg bare gøre, men at sager derinde kan tage op til 2 år. Jeg ignorerer dette og kontakter alligevel forbrugerstyrelsen.
Her får jeg at vide at jeg har krav på at få mine penge igen, siden den første reparation har taget så lang tid og den nye fejl er en fejl de selv har lavet, som ikke har noget med mig at gøre. Jeg kontakter igen Zepto og fortæller dem, hvad de har sagt hos forbrugerstyrelsen. Herefter foreslår de at give mig mine penge tilbage, hvilket jeg selvfølgelig går med til. Så nu har jeg købt en Dell XPS m1330, som jeg er super glad for og jeg skal aldrig have en Zepto computer igen!
--
--
Jeg tror desværre at Zepto har deres på det rene.
Her er en kort beskrivelse fra forbrugerstyrelsen egen hjemmesiden, som forklarer hvordan reklamtionsretten virker:
En reklamationsret over mangler, der ved almindelige varekøb ifølge Købeloven er på 2 år, giver bl.a. forbrugeren ret til at få mangler ved varen afhjulpet eller få varen ombyttet, hvis der reklameres over manglen inden for fristen.
En mangel er en fejl, der har været til stede på leveringstidspunktet - typisk fabrikations- og/eller materialefejl
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #7
man kan vel godt argumentere for at et netkort må forventes at holde mere end 24 måneder. Derfor må det have været fejlbehæftet fra starten.
--
--
-J
#8 Man skal også være opmærksom på at fejl der opstår i reklamationsperioden skal påvises at være opstået under de 6 måneders garanti (formodningsreglen), samt at firmaet skal gøres opmærksom på fejlen/manglen inden for rimelig tid fra fejlen/manglen er opstået. Rimelig tid vurderes normalt til at være ca. 2 måneder. Det vil sige der skal gøres opmærksom på at en evt. fejl/mangel inden for 8 måneder fra køb ellers ses det ikke som en fejl der er på grund af produktionsfejl, men en fejl der er opstået under brug (i de fleste tilfælde, det bliver dog normalt vurderet i hver enkelt sag). Jeg ved i Zeptos tilfælde at de som god service i 6 måneder ud over de 6 måneders garanti, tager maskinerne ind og kigger på reklamationen uden at opkræve gebyr (som ikke er 525kr, men 513kr inkl. moms). Det er en del bedre end de firmaer der holder sig 100% til købeloven.
De gebyrer firmaerne tager er normalt for den tid teknikerne skal bruge for at undersøge fejlen for kunden.
Ja, hardware forventes at holde i mere end 24 måneder, men man ser desværre at folk ikke behandler deres ting ordenligt selvom de selv siger at deres udstyr bare har stået på bordet hele tiden indtil fejlen opstår. Desværre ser det ikke altid sådan ud når tingene rent faktisk kommer firmaerne i hænde.
Et netkort hopper bl.a. ikke bare løs af soklen uden at maskinen har fået en del slag. Jeg har da aldrig oplevet at ting er hoppet løs i noget af mit udstyr, om det så er staionære eller bærbare computere.
og så må i alle have en god aften :)
--
--
#9
Ok, tak for god information. Nok mig som havde lidt for store forventninger til "reklamationsretten".
Vil stadig mene at det helt klart er værd at overveje firmaets reklamationsregler inden man køber hardware, da der åbenbart er milevid forskel.
Nu er det jo ikke sådan at jeg logger på dette forum for at skrive løgnehistorier. Compen har på INTET tidspunkt lidt overlast. Jeg er enig i at et netkort ikke bare hopper ud af soklen, og derfor må konklusionen være at det har siddet løst fra starten. Soklen var så stram at jeg sikkert kunne tabe den ud over altanen, og kortet ville stadig sidde fast i bundkortet.
God aften til dig også.
--
--
-J
Det er sælger der skal med den fornødne ekspatise som skal undersøge varen. Er der en mangel skal den udbedres. Det er lige meget om den er 1 dag gammel er 23 måneder ;)
--
--
P4 3GHz(630), 2GB Kingston DDR2, 6600GT, 2TB harddisk, Sony 21' CRT E500 | CC'SOLO 20Mbit/1024