Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Reklamation/Garanti hos Harald Nyborg ?Af Megabruger mikaelmonrad | 04-02-2014 18:08 | 13799 visninger | 26 svar, hop til seneste
Ved godt dette ikke umiddelbart er forumet for dette emne, men prøver alligevel, da hol.dk har en del brugere med en stor almen viden :)
Jeg købte for lidt over 1 års tid siden, en cirkulationspumpe (Alpha 2, Grundfos) hos Harald Nyborg. Har stadigvæk min faktura/kvittering.
Den pumpe er desværre gået i stykker, havde en vvs-mand ude, og installere et nyt fjernvarme anlæg, i det anlæg sad en helt ny pumpe. Derfor kørte jeg ikke derud med det samme, men nu inden jeg skal derud vil jeg gerne være sikker på følgende. Har jeg krav på, at få mine penge retur?
Eller bytter de bare pumpen til en ny?
Håber I kan hjælpe. --
Dreams are never stupid!
Du har ikke krav på at få penge retur, du har krav på at få en ny/reperaret pumpe i samme stand som den du indleverer. -- Mener først, at man har krav på tilbagebetaling, hvis der har været fejl på ens produkt 3 gange. -- Du har faktisk krav på at få pengene tilbage, MEN (Stort Men), forhandleren har ligeledes altid krav på at få produktet sendt til reparation i stedet for.
Så hvis forhandleren dømmer den skal repareres så skal den det. -- Veni, Vidi, Vici.
dimidium facti qui coepit habet syntes nu folk blander garanti og reklamationsret ?
Du har som standard 6 måneders garanti, hvor forretning skal bevise at du har skadet produktet.
Så har du 18 måneders reklamationsret , hvor du skal dokumentere at produktet havde fejlen fra starten da du købte det.
og du taler om cirkulationspumpe, så denne kan hurtig ødelægges i anlæg med for meget luft i rørene eller du har haft snavs i rør som ikke er renset, så det kunne godt skabe tvivl når du nu spørger om ansvar og rettighederne.
Går pumpen i stykker efter 6 måneder , så er det altså dig som skal forklare forretning at defekten var tilstede fra dag1 da du købte den, så derfor når den sendes til rep. kan de vende tilbage og forklare den rigtige årsag, som kan være til deres fordel, og du skal betale for rep. -- #4 det er en gammel lov du referer til.
det hedder nu bare 2 års reklamations ret, og ved alle tekniske produkter ligger bevisbyrden hos forhandleren, men han kan på et hvilket som helst tidspunkt forlange at få det undersøgt af en teknikker for at konstatere hvordan fejlen er opstået.
er der ikke tegn på på mishandling er fejlbrug, er den dækket. -- I5-3570K, P8Z77-V, 8GB Kingston HyperX, 256GB Samsung 840 Pro, Gigabyte GTX760OC 2GB, Fractal Define R4, Corsiar HX650 Pro series Du har ikke ret til at få din penge tilbage da det er over 6 måneder siden du har anskaffet dig pumpen. Desuden har du heller ikke ret til at få pengene tilbage med mindre manglen på pumpen har været der siden købet >ifølge købeloven -- Interesser er computer IT, Smartphone og tablets og lign. læs evt denne http://www.forbrug.dk[...] -- I5-3570K, P8Z77-V, 8GB Kingston HyperX, 256GB Samsung 840 Pro, Gigabyte GTX760OC 2GB, Fractal Define R4, Corsiar HX650 Pro series #5, den fik nogen lige sniget ind igennem bagdøren, vidste ikke forbrugeren var så godt dækket nu :)
men pengene tilbage er ikke aktuelt, så skal den være langt ude, som en kopi vare af et grundfos produkt. -- Har arbejdet i Harald Nyborg Horsens
nogle gange kan man få pengene tilbage hvis du taler pænt med dem
Men det er ikke altid ellers vil de bare sende den til rep
Så må du jo bare sælge den via dba eller sådan noget -- HOLD JER TIL EMNET I MINE INDLÆG TAK
ting der ikke høre til i mine indlæg som fx brok mm vil blive Rapportet til admin [BLUE]Du er velkommen til at deltage, men deltag venligst med noget relevant.[/BLUE] -- #10
Harald Nyborg har også mærkevarer,
som nemt kan koste 40-50% ekstra i Bauhaus. -- #10 i weekenden i nyk.falster var der masser af kunder hos haraldnyborg inkl. mig selv derinde. Der er intet bedre end at spare penge på vare du finder andre steder til ågerpriser.
#11 tror #10 har har for mange penge eller bare ikke ved hvad man går glip af, det er jo ikke vores problem :) synd! -- Har selv arbejdet der. De prøver først rep/bytte.. hvis ikke de kan det giver de dig sikkert pengene retur. -- http://www.hardwareonline.dk[...]
+4/-0 MrtinL89 (#539, #621, #659, #1063) Har selv arbejdet i HN Nyk F. i halvandet år. Inden for de første 30 dage bliver varen typisk ombyttet eller penge retur. Inden for 2 år er det til rep (dog med få undtagelser).
Du kan være heldig at vores service afdeling siger 'Nyt eller tilsvarende produkt kan udleveres. Hvis udsolgt, penge retur' men dette er ikke noget du kan regne med! Men smut ind i din lokale HN butik og hør dem ad. Det variere alt efter hvem der er på arbejde som lukkeansvarlig :) -- I'm a gamer. That makes me unique right?
Acer Aspire 5750G
Core i7 2670QM, Nvidia GT 630M 1GB, 250gb Samsung EVO 540, 6GB DDR3 ram Det var utrolige mange svar som ingen steder er korrekte.
Du har som forbruger reklamationsret i 24 måneder. Formodningsreglen dækker de første 6 måneder og har ikke noget med garanti at gør.
I de 24 måneder kan du vælge mellem. Pengene retur, varen ombyttet, varen repareret eller et nedslag i prisen. Så er det op til forhandler hvad han finder mindst dyrt.
Det er ikke noget der hedder at ting skal til rep. 3 gange før du kan få pengene retur. -- Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death. #15 Mig der huskede forkert. Som udgangspunkt så har forhandleren 1-2 gange. -- #16 Nej forhandleren har lige så mange gange han har brug for. Loven nævner intet om antal gange. -- Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death. #17 Det passer ikke det du skriver.
" Som udgangspunkt har en sælger kun ét forsøg til at reparere en fejl, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for at forsøge mere end en enkelt gang."
Kilde: www.forbrug.dk[...]
Bemærk, at jeg i #16 Skrev "Som udgangspunkt".
Sælger kan jo ikke bare sende en ting til reperation 10-15 gange, så selvfølgelig er der regler på dette område, som jeg dokumenterer ved ovenstående link. :) -- #18 Forbrugerrådet er ikke loven, så hvis forhandleren skal bruge 10-15 gange, så kan han gøre det. -- Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death. #19 Nej, selvfølgelig er Forbrugerrådet ikke loven. Men de agerer ud fra Købeloven.
www.youtube.com[...] -- #20 De arbejder efter deres fortolkning og hvad de mener er godt for forbrugeren. Som jeg har sagt antal gange er ikke nævnt i loven -- Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death. #21 Det er op til domstolene at dømme. Andre, herunder forbrugerrådet, kan få sager prøvet ved domstolene, hvis de mener en erhvervsdrivende ikke overholder købeloven.
Så jo, man kan ikke bare sende f. eks en telefon til reperation 10-15 gange. Så kan man klage til forbrugerrådet, som så henvender sig til den erhvervsdrivende. Hvis og såfremt den erhvervsdrivende ikke retter sig efter forbrugerrådets afgørelse, så kan forbrugerrådet lægge sag an mod den erhvervsdrivende, hvorefter sagen kommer for retten og her vurderer retten sagen ud fra købeloven. -- #22 Derfor er det stadigvæk ikke nævnt eller dømt til hvor mange gange noget må sendes til rep. Lovgivningen nævner ulempe for forbrugeren og her kan man sige at 10-15 gange nok er for meget men intet er nævnt. -- Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death. #23 Jo, der står i købeloven, at den erhvervsdrivende som udgangspunkt har ret til at sende varer til reparation én gang.
Men gider ikke blive ved at diskutere, for du bliver ved at holde på at der intet står om det i købeloven, hvilket der gør, som jeg har dokumenteret.
I'm out. -- #24 Hvor har du dokumenteret at der står i købeloven at sælger kun kan sende ting til rep. en gang?
I hvilken paragraf står det nævnt? -- Yea though I walk through the valley of the shadow of death I will fear no evil for I am the god of death. #25 - Det er rigtigt det ikke står i købeloven, hvad #24 skriver. Men har du læst selve købelovens paragraffer?
https://www.retsinformation.dk[...]
Den er jo intet værd i reklamations situationer. Man skal jo gætte sig frem til ting, som man ikke har den fjerneste anelse om, når man prøver at tolke lortet.
I købeloven, om reklamation står der:
Du har 2 års reklamationsret.
Hvor varen skal sendes hen og at den i visse tilfælde kan sendes til andre end sælger.
At skal kontakte sælger om reklamation indenfor rimelig tid og at 2 måneder er rimelig tid.
I købeloven, om reklamationsret, står der IKKE:
Max antal reparations forsøg
Max reparations tid
Hvem der betaler fragt
Hvem der har bevisbyrde
Hvornår man kan kræve penge tilbage (at ophæve købet)
Hvad produktet skal ombyttes til (altså tilsvarende eller bedre)
At erhvervskunder kun har 1 års reklamationsret og ikke 2 år.
Der står heller ikke noget om, at man har ret til at reklamere over en defekt, som man allerede har reklameret over 1 gang, i op til 3 år efter man fik afhjulpet samme mangel. Fx hvis du sender en bærbar til reklamation med en fejl på harddisken, og den så får præcis samme fejl på harddisken igen, kan du reklamere over reparationen 3 år efter den blev udført.
Alle de ting som ikke står i købeloven? Hvordan i alverden skal man vide det? Hvis man kun firkantet går efter købelovens paragraffer har man ikke ret til en skid, og en sælger kan hundse rundt med en kunde helt åndssvagt.
Men så kommer forbrugerrådet og siger "Hov hov købelov, det er sgu ikke i orden. Her er lige et hav af regler, som også skal overholdes."
tl;dr version til de dovne - Købeloven, som den står skrevet her https://www.retsinformation.dk[...] er ikke noget værd i en reklamations-situation... Så undgå at referere til den som opslagsværk, når der belæres om reklamationsret. Hvorfor? Læs ovenstående. -- Nah.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|