aldser der er flere forskellige opbygninger på en Diesel og en benzin motor men grund opbygningen er den samme. de har bæge ventiler, stempler, krumtap, knast-aksel, motorblock. men så høre ligheden også op.
En Diesel har i forhold til en benzin motor følgene forskelle:
Den har et noget højere komprisions forhold typisk mellem 15.8:1 og op til omkring 23:1, denne høje komprision er nødvendig fordi luft/diesel blandingen skal selvantænde i mod sætning til en benzin motor som har et tændrør til antænding. en benzin motor har til sammenligning en komprisions typisk mellem 8:1 og op til 13:1. diesel motorens høje komprision og hårderer forbrændings måden er også grund synderen til at en diesel motor larmer mere og har den der diesel rallen om man vil (det er bilproduksenterne dov heldig hvis blevet rigtig gode til tøjle via Common-rail teknikken som også har revolusuniret dieselmotorens udvikling og udbreddelse, Rudolf Diesel ville have frydet sig i dag hvis han stadig levede over dieselmotorens udvikling, by the way Rudolf Diesel er dieselmotorens opfinder hvis du skulle undre dig hvem han var).
En dieselmotor har ikke noget gasspjæld. gassen styres at brændstof pumpen alt afhængi af hvor meget brændstof der strøjtes ind. motoren suger lige meget luft ind uanset hvor meget brændstof der sprøjtes ind i motoren, i modsætning til en benzin motor sprøjtes der den mængden brændstof ind som passer til den mængde luft der suges ind styret af gasspjældet (sammen med en masse andet måler og sensor som sidder på en moderne motor, men ikke mere om det, alders kan det hurtig blive for forvirende). da en diesel suger lige meget luft ind uanset hvad så har den også under dellasning en mere mager blading og det er en af hemligheder til at en disel motor går længere på literen men motorens høje komprision spiller også ind her, ved hjælp af de to ting har en diesel motor en bedre brændstrof udnøttelse, dette kaldes også bedre virknings grad. en diesel motor udnøtter brændstoffet ca. 45 % det vil sige at 45 % af energien bliver omsat til fremdrift af bilen mens en benzin motor kun udnøtter 20-25 % af brændstoffet. jamen hvad så med det resterende energi? jo det forsvinder simpelhend ud i motorblocken som varme (derfor har en motor også brug for kølling).
En motor har også det man kalder takter og neden under er det takterne i en 4-taks motor jeg beskriver (2-taks motoren er temlig uinteresandt da den efter hånden snart bliver udfaset på grund af for stor foruregning nivue det tror jeg i vært fald, men alders er 2-takst motoren mest kendt fra at side på mange knallerter og scooter):
første takt: er indsugnings takten her virker Diesel og benzin motor på samme måde. indsugnings ventilen åbner, mens stemplet køre ned ad og danner varkuum (vakuum = undertryk)og suger luft med ind. lige før stemplet når bunden lukkes indsugnings ventilen. og første takt er slut.
Anden takt: her bevæger stemplet sig op og masser luften sammen (den komprimere luften). også danne takt er Diesel og benzin motor ens. lige inden stemplet når toppen bliver diesel eller benzin spøjtet ind i cylinderen.
trede takt: i diesel motoren bliver blandingen nu selvantændt på grund af den høje varme og det antænder og danner tryk som presser stemplet ned ad. i en benzin motor bliver blandingen nu antændt af tændrøret og lige som i diesel motoren bliver stemplet nu presset ned af trykket fra den antænde blanding.
fjerde og sidste takt: udstødnings ventilen åbner og stemplet bevæger sig nu op ad igen og presser den afbrænde blanding ud i udstødning. når stempel når toppen bliver udstødnings ventilen lukket og det hele starter forfra. under de 4 takter drejer motoren 2 omgangen. og alt dette sker med mellem 800 omdr og til 9000 omdr i minuttet hvis det er en gade bil og er det racer biler eller tunede biler kan omdrejnings tallet sagtens være højere.
håber det kunne bruges til noget. dette var bare en simple forklaring vel og mærket.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.