Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Forskellen på diesel motor og benzin motor

Af Juniorbruger Pimp_lars | 26-05-2008 18:56 | 5652 visninger | 13 svar, hop til seneste
Hej Er der en der hurtigt gder fortælle mig forskellen på diesel motor og benzin motor. Mvh Anders
--
#1
Pimp_lars
Juniorbruger
26-05-2008 18:57

Rapporter til Admin
Hej Er der en der hurtigt gider fortælle mig forskellen på diesel motor og benzin motor. Mvh Anders
--
#2
Hyl.dk
Giga Supporter
26-05-2008 19:01

Rapporter til Admin
http://www.howstuffworks.com[...] Søg på de 2 ting og Vupti, en bedre forklaring end nogen herinde gidder skrive til dig.
--
| AMD X2 5000+ @ 3,26GHz | ATI HD3870 512mb | ASUS M2R32-MPV | 2*1Gb Crossair XMS2 PC6400 | 500Gb Samsung Spinpoint T166 | 500W SHG PSU 15+18A @ 12V |
#3
XireuZ
Junior Nørd
26-05-2008 19:02

Rapporter til Admin
Hurtigt Diesel: Luft komprimeres til højt tryk og temperatur. Diesel indsprøjtes og antændes af den høje temperatur. Benzin: Normalvis indsuges en blanding af luft og benzin i cylinderen. Kompression sker (dog ikke til så højt tryk som dieselmotoren) og et tændrør antænder blandingen. Hvor meget vil du gerne vide? --
--
| C2D E6750 @ 3400 | GeForce 8800GTS| | Asus P5K | 2 GB DDR2 PC6400 RAM |
#4
Pimp_lars
Juniorbruger
26-05-2008 19:04

Rapporter til Admin
Mange Tak til begge To :P
--
#5
Keller-
Elitebruger
26-05-2008 19:08

Rapporter til Admin
Jeg trykker på speederen og min nye dejlige cc flyver afsted, det er ca. hvad jeg ved -.-.
--
Anja er Hot? Rollespil & Magic: http://www.kelz0r.dk[...]
#6
Pimp_lars
Juniorbruger
26-05-2008 19:08

Rapporter til Admin
Men så forskellen ligger mest i stoffet og indsprøjtningen?
--
#7
toebs
Elitebruger
26-05-2008 19:11

Rapporter til Admin
#6 Der er mange forskelle på en benzin og en diesel motor Hvad skal du bruge dine informationer til?
--
#8
Pimp_lars
Juniorbruger
26-05-2008 20:00

Rapporter til Admin
Jeg fik bare et spørgsmål: Hvad er forskellen på en Diesel motor og en benzin motor?
--
#9
Hyl.dk
Giga Supporter
26-05-2008 20:14

Rapporter til Admin
Det er 2 ret forskellige principper og jeg ville tjekke "howstuffworks" hvis du skal have en længere forklaring. Der er ret mange forskelle og motoren er bygget op på en anden måde.
--
| AMD X2 5000+ @ 3,26GHz | ATI HD3870 512mb | ASUS M2R32-MPV | 2*1Gb Crossair XMS2 PC6400 | 500Gb Samsung Spinpoint T166 | 500W SHG PSU 15+18A @ 12V |
#10
Pimp_lars
Juniorbruger
26-05-2008 21:11

Rapporter til Admin
I orden:) og Tak
--
#11
tommy
Gæst
26-05-2008 21:30

Rapporter til Admin
aldser der er flere forskellige opbygninger på en Diesel og en benzin motor men grund opbygningen er den samme. de har bæge ventiler, stempler, krumtap, knast-aksel, motorblock. men så høre ligheden også op. En Diesel har i forhold til en benzin motor følgene forskelle: Den har et noget højere komprisions forhold typisk mellem 15.8:1 og op til omkring 23:1, denne høje komprision er nødvendig fordi luft/diesel blandingen skal selvantænde i mod sætning til en benzin motor som har et tændrør til antænding. en benzin motor har til sammenligning en komprisions typisk mellem 8:1 og op til 13:1. diesel motorens høje komprision og hårderer forbrændings måden er også grund synderen til at en diesel motor larmer mere og har den der diesel rallen om man vil (det er bilproduksenterne dov heldig hvis blevet rigtig gode til tøjle via Common-rail teknikken som også har revolusuniret dieselmotorens udvikling og udbreddelse, Rudolf Diesel ville have frydet sig i dag hvis han stadig levede over dieselmotorens udvikling, by the way Rudolf Diesel er dieselmotorens opfinder hvis du skulle undre dig hvem han var). En dieselmotor har ikke noget gasspjæld. gassen styres at brændstof pumpen alt afhængi af hvor meget brændstof der strøjtes ind. motoren suger lige meget luft ind uanset hvor meget brændstof der sprøjtes ind i motoren, i modsætning til en benzin motor sprøjtes der den mængden brændstof ind som passer til den mængde luft der suges ind styret af gasspjældet (sammen med en masse andet måler og sensor som sidder på en moderne motor, men ikke mere om det, alders kan det hurtig blive for forvirende). da en diesel suger lige meget luft ind uanset hvad så har den også under dellasning en mere mager blading og det er en af hemligheder til at en disel motor går længere på literen men motorens høje komprision spiller også ind her, ved hjælp af de to ting har en diesel motor en bedre brændstrof udnøttelse, dette kaldes også bedre virknings grad. en diesel motor udnøtter brændstoffet ca. 45 % det vil sige at 45 % af energien bliver omsat til fremdrift af bilen mens en benzin motor kun udnøtter 20-25 % af brændstoffet. jamen hvad så med det resterende energi? jo det forsvinder simpelhend ud i motorblocken som varme (derfor har en motor også brug for kølling). En motor har også det man kalder takter og neden under er det takterne i en 4-taks motor jeg beskriver (2-taks motoren er temlig uinteresandt da den efter hånden snart bliver udfaset på grund af for stor foruregning nivue det tror jeg i vært fald, men alders er 2-takst motoren mest kendt fra at side på mange knallerter og scooter): første takt: er indsugnings takten her virker Diesel og benzin motor på samme måde. indsugnings ventilen åbner, mens stemplet køre ned ad og danner varkuum (vakuum = undertryk)og suger luft med ind. lige før stemplet når bunden lukkes indsugnings ventilen. og første takt er slut. Anden takt: her bevæger stemplet sig op og masser luften sammen (den komprimere luften). også danne takt er Diesel og benzin motor ens. lige inden stemplet når toppen bliver diesel eller benzin spøjtet ind i cylinderen. trede takt: i diesel motoren bliver blandingen nu selvantændt på grund af den høje varme og det antænder og danner tryk som presser stemplet ned ad. i en benzin motor bliver blandingen nu antændt af tændrøret og lige som i diesel motoren bliver stemplet nu presset ned af trykket fra den antænde blanding. fjerde og sidste takt: udstødnings ventilen åbner og stemplet bevæger sig nu op ad igen og presser den afbrænde blanding ud i udstødning. når stempel når toppen bliver udstødnings ventilen lukket og det hele starter forfra. under de 4 takter drejer motoren 2 omgangen. og alt dette sker med mellem 800 omdr og til 9000 omdr i minuttet hvis det er en gade bil og er det racer biler eller tunede biler kan omdrejnings tallet sagtens være højere. håber det kunne bruges til noget. dette var bare en simple forklaring vel og mærket.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
Dragonheart
Junior Nørd
29-05-2008 12:30

Rapporter til Admin
SÅ det allerbedste er en kæmpestor 2 takst dieselmotor (med filter self)
--
http://www.bricksite.com[...] http://www.bricksite.com[...]
#13
Eidolon
Junior Supporter
30-05-2008 09:29

Rapporter til Admin
Prøv med en HDi istedet :)
--
"If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk a sign of?" - Albert Einstein

Opret svar til indlægget: Forskellen på diesel motor og benzin motor

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning