Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Spørgsmål omkring reklamationsret?

Af Monster Supporter kennyboy | 09-08-2008 23:39 | 894 visninger | 7 svar, hop til seneste
Jeg har en harddiskoptager købt hos Elgiganten for næsten 16 måneder siden, så der er stadig reklamationsret på den. Den har på det sidste været ret dårlig til at læse de DVD'er jeg smider i den, og det er både købe og optagede DVD'er. Mit spørgsmål lyder så, om i tror mit problem med optageren er dækket af reklamationsretten. Jeg kommer lidt i tvivl da der står på Elgigantens hjemmeside: "Du skal være opmærksom på, at der ikke er tale om en mangel, hvis denne skyldes slitage (f.eks. laserpickup)" Hvad tror i?
--
Asus P5N-E SLI Core2Duo E8500 4x1GB Kingston hyperx 6400-ram Inno 8800GTS 320MB Corsair 520W PSU
#1
Xteldk
Junior Supporter
09-08-2008 23:41

Rapporter til Admin
Eftersom det er Elgiganten så ja, så vil du have problemer.
--
hol.dk er blevet for penittengryn! http://www.fis.se[...] !!
#2
Pirate Cinema
Ny på siden
10-08-2008 00:36

Rapporter til Admin
jep, den er dækket af reklamationsretten. Hvad Elgiganten skriver på deres hjemmeside, kan du være ligeglad med, da de ikke kan frasige sig en fabrikations fejl (indenfor den 2-årige reklamationsret). http://www.danskerhverv.com[...] --
--
#3
HunterKiller
Monster Supporter
10-08-2008 00:54

Rapporter til Admin
har du prøvet en renseskive ?
--
http://vibeweb.dk[...] - Glad Ubuntu Bruger
#4
Fatter
Monster Nørd
10-08-2008 01:11

Rapporter til Admin
#2 Du har til en vis grad ret, men er det alm. slidtage så er Elgiganten i deres fulde ret til at afvise som de jo også gør opmærksom på. Det kan man så kun finde ud af ved at indlevere det og håbe på at det er en fabrikations fejl som så bliver dækket. #0 Har du prøvet det som #3 spøger om ?
--
Med venlig hilsen Fatter 8220 Brabrand [email protected]
#5
Schred
Supporter Aspirant
10-08-2008 01:11

Rapporter til Admin
#0 - Her et godt fingerpeg - jeg vil mene at du sagtens kan reklamerer, da man kan forvente at producenten laver et stykke elektronik der kan holde reklamationsperioden ud, som minimum. ---- klip ---- (fra http://www.forbrugerraadet.dk[...] Reklamationsfristen er forlænget til 2 år En af de væsentligste ændringer i købeloven er, at varer købt efter 1. januar 2002 nu er omfattet af en 2-årig reklamationsfrist. Det betyder, at hvis varen går i stykker inden for to år efter købet, så kan man klage til butikken. Reklamationsfristen er som hidtil absolut. Hvis varen går i stykker én dag efter udløbet af de to år, har man ingen mulighed for at klage over varen, medmindre der er givet en garanti som er længere end 2 år. Garanti Forbrugere og erhvervsdrivende blander ofte begreberne 'garanti' og 'reklamationsfrist' sammen, men det er ikke det samme. En garanti er en særlig service - et løfte, som ligger ud over købeloven, og som aldrig kan begrænse de rettigheder, forbrugeren har efter købeloven. For at man kan kalde noget for en garanti, skal det stille forbrugeren væsentligt bedre end man er stillet efter købeloven, eksempelvis ved at tilbyde en adgang til at få varen repareret gratis i 5 år. Formodningsreglen/6-måneders reglen En anden vigtig ændring i den nye købelov er, at man inden for de første 6 måneder af den 2-årige reklamationsfrist opererer med en såkaldt formodningsregel. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet. (Læs om formodningreglen i købelovens §77a stk 3) Vælg mellem ombytning og reparation Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov. Det er Forbrugerrådets klare opfattelse, at forbrugeren i kraft af de ændrede regler kan undgå de kontinuerlige reparationsforsøg, som hidtil har præget praksis. --- klip --- --
--
schred
#6
kennyboy
Monster Supporter
10-08-2008 08:44

Rapporter til Admin
Jeg ved ikke rigtig mht. at smide en renseskive i den. Hvis jeg søger på det, synes jeg der er mange der ikke anbefaler at bruge sådan en. Det er dog ikke noget jeg selv har noget erfaring med.
--
Asus P5N-E SLI Core2Duo E8500 4x1GB Kingston hyperx 6400-ram Inno 8800GTS 320MB Corsair 520W PSU
#7
Pirate Cinema
Ny på siden
10-08-2008 11:51

Rapporter til Admin
#4 Jep, hvis du indlevere et produkt, som ser slidt og ridset ud , og de kan bevise at det er behandlet indenvendigt, ligesom det ser ud udenvendig. Så kan de godt frasige sig reklamationsretten på dit produkt. Dette skal dog tjekkes på et værksted. Nu opstiller jeg et lille eksempel: Jeg køber en computer, efter et år går computeren i stykker pga. at harddisken læseren ikke kan læse mere. Dette må så også være slitage. Kort sagt [Nej]. Det er en fabrikations fejl, og den kan man ikke frasige sig. Når du har købt et produkt, og behandler det ligeefter bogen, og det så går i stykker efter 16 måneder, har de ansvaret for produktet, da produktet skal kunne klare daglig brug. Derfor kan man ikke bruge Elgiganten's ord til noget. Altså at i stiller usikkerhed omkring hans reklamationsret er absurd. Bare ring til forbrugerstyrelsen. Elgiganten tror jo heller ikke, at de er indbefaret af den danske købeloven, det har man jo set før. Derfor er du i din fulde ret til at indlevere dit produkt til reparation. --
--

Opret svar til indlægget: Spørgsmål omkring reklamationsret?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning