Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
VW UP! - skift af bremseklodser og skiver samtidig...Af Nørd Aspirant DH- | 12-12-2018 09:37 | 7818 visninger | 33 svar, hop til seneste
Hejsa,
Jeg fik for nylig smidt vinterdæk på min efterhånden 5 år gamle VW UP! - og i den forbindelse nævnte gutten at jeg nok snart skulle kigge på at få skiftet mine bremseklodser foran, da de så ret slidte ud. Han mente dog at skiverne så fine ud.
Jeg fik efterfølgende smidt lidt info på Autobutler og modtog 3 tilbud. 2 af disse var skift inkl. skiver og ét af dem var kun skift af klodser foran. Prøvede herefter at skrive til VW, og fik bare et (ca. dobbelt så dyrt) tilbud som igen både inkluderede skift af skiver og klodser - og fik aldrig rigtig svar på om det var almindelig praksis at udskifte begge dele, eller om man kunne nøjes med kun at skifte klodserne, hvis skiverne ikke ser ud til at fejle noget.
Er der nogle kloge hoveder der ved noget om dette? :)
Og betyder det noget i forhold til service osv. at jeg får gjort dette hos nogen andre end VW selv, når nu der ikke længere er garanti på bilen? (ja, jeg er idiot til det meste der omhandler biler udover at køre i dem :) --
Jeg ved ikke noget om det med at skifte delene samtidig, men det har ingen betydning hvor du får udført opgaven. Hvis det var i garantiperioden, kunne det måske betale sig at bruge VWs værksted. -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs #0 Nu nævner du ikke om skriver og klodser på noget tidspunkt tidligere er skiftet.
Om du kører by / landevej / motorvej, og hvor mange km.
Personligt skifter jeg skiver efter behov, hvis der er små hakker i dem, så bliver de skiftet.
Hørte en mekaniker engang sige at skiverne skiftes efter 40.000km og at klodserne efter 20.000km.
Har dog også hørt mange sige der kan gå flere km. imellem, afhængigt af kørestil mv. -- Tak for svarene!
#1 Mente også det var sådan, men rart lige at få det bekræftet :)
#2 Hverken klodser eller skiver er nogensinde blevet skiftet - kører primært by hver dag og mener jeg ligger omkring de 52.000 KM efter 5 år, så det er ikke meget den kører rundt. Men tænker der måske slider mere på bremser/klodser konstant at køre bykørsel med kø og opbremsninger osv. ? -- Og tak #3 - kan være jeg lige kigger nærmere på den også :) -- Jeg har brugt Autobutler rigtig meget til at få tilbud på reparation af bil, men underligt nok, så er den bedste og billigste mekaniker aldrig med.
Jeg bruger udelukkende Skorstensgaard kæden som mekaniker. Deres koncept er tysker priser, og de holder hvad de lover. De har givet mig den laveste pris jeg har kunne finde indtil videre. De første 3 gange bilen var til rep hos dem, sammenlignede jeg deres tilbud med priser på autobutler, og de var billigere hver gang. Så der bliver jeg.
Hvis du er medlem af det faglige hus, får du desuden 20% rabat på regningen hver gang. Du ringer bare til det faglige hus og får et skorstensgaard kort. Du skal bare vise det 1 gang dernede, så lægger de rabatten på din "konto" hos dem Det kan fandme mærkes på prisen!
Derudover så skifter de forpærer og støvsuger bilen hver gang. Også når jeg bare får skiftet olie.
Det lyder som om jeg arbejder for dem, men det gør jeg ikke. Jeg er bare mega glad for dem :D -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 12-12-2018 10:04 Bare til random info, så skiftede jeg bremser på min Kia Rio fra 2014 efter 130.000 km.
Kia var selv imponerede over hvor længe de havde holdt, men det var også en pendlerbil uden mange by-kilometer. De mente faktisk at de sagtens kunne holde længere endnu, så jeg *behøvede* ikke skifte dem. Det gjorde jeg dog alligevel.
Det var ikke engang dem der anbefalede at skifte dem. Jeg spurgte selv "Er det ikke snart tid til bremser??" - og de var bare ærlige og sagde at hvis man kører fornuftigt og "smooth", så kan de sagtens holde så længe.
Det kan du næppe bruge til vanvittigt meget, udover "vær opmærksom på at det ikke er sikkert at de skal skiftes - overvej at spørge en anden mekaniker eller bilkyndig"
Jeg endte så også med at bruge AutoButler og fik en meget bedre pris end Kia kunne give mig :)
-- "ORK SATME!" Kan ikke anbefale autobutler.
Lavede en sag ved dem for noget tid siden, hvor jeg havde en EGR der skulle skiftes.
Det endte med at den mekaniker jeg havde valgt igennem autobutler ikke havde udført opgaven, og ødelagt selve stikket.
En anden mekaniker skiftede til samme pris, og filmede det hele undervejs.
Autobutler kunne intet gøre, og den fupvirksomhed af en mekaniker var ikke til at stikke og rykke i, så jeg kunne blot vinke farvel til 7500kr -- Tak for info #6 !
Skorstensgaard lyder godt nok ret fornuftige når man lige for søgt lidt på andre folks erfaringer med dem. Jeg har godt nok kun a-kasse hos det faglige hus, så tror desværre ikke jeg kan udnytte tilbuddet ;) Kan se de både har afdelinger i Taastrup og Ballerup, så tror helt sikkert lige jeg vil prøve at høre hvad de skal have for det! -- #9
Så meld dig da ind i deres fagforening også. Du skal da ikke spare ret meget på bil-rep før de penge har tjent sig selv hjem mange gange. -- Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs ! Du kan tit nøjes med at smørre ågene op og skifte klodserne foran. Skiverne holde længe. -- Bremseskiver har en af fabrikatens bestemmelser en hvis tolerance for hvor meget slid der må være. På min bil er de 22 mm ved køb, og må slides til 18 mm, altså en tolerance på 4 mm. Som tommelfingerregel siger man, at skiver skal skiftes hver anden gang, men det har meget med din kørestil at gøre. Kører du kun på motorvej, med få opbremsninger, ja så slider det ikke så meget som ved bykørsel. Jeg bremser ofte, og hårdt fordi jeg altid kører for stærkt (kører 80% motorvej), og det slider mere på skiverne (og klodser) med mange hårde opbremsninger.
Som oftest er det noget mekanikeren vurderer ved skift. Og ærlig talt, så synes jeg Autobutler er noget pis og papir. Find dine mekanikere rundt omkring, og ring og få en pris, så sparer du de 12% der bliver lagt oveni ved Autobutler.
En helt anden ting jeg kan foreslå dig er, at skifte dem selv. Det er fandeme easy, og som regel kan du få skiver og klodser til omkring en plov, herover skal der jo så smørrelse o.l.
Har selv lige skiftet begge dele foran, og jeg gav 750 for både bremser og skiver, Skorstensgaard ville have 2100 incl moms.
Ps: man SKAL skifte i begge sider. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #0 Som udgangspunkt, skifter jeg altid begge dele samtidig. Ville ærge mig over at mine nye skiver blev skæve, fordi jeg sparede et par hundrede og lod mine gamle bremseklodser sidde, og omvendt.
Især på din model og de andre 2 biler i trillinge familien, er det vigtig at de følges ad.
Trillingerne lider af skæve nav, og i øvrigt for små skiver ifht. den vægt de skal bremse, hvilket i 90% af tilfældene resulterer i skæve skiver og derfor også klodser.
Sørg for at få nogle ordentlige dele på - fx. ATE eller Zimmermann, og ikke et billigt eBay/FTZ bremsesæt, for så er det bare om igen. Sørg ligeledes for at hele fladen bag bremseskiverne bliver renset for skidt og rust. Der skal småting til, før det giver ballade.
Autobutler fejler ikke noget - bare sørg for at læse lidt om værkstedet du vælger forinden.
Alternativt, kan du selv bestille reservedele på eBay/bildeleshop og spørge om pris på montering på Autobutler. Har jeg gjort når jeg selv har haft for travlt til at ordne bilen.
Har selv haft en CitiGo i 2 år, så taler af erfaring. -- hvorfor skifter du dem ikke selv ? det tager igen tid -- Vandkølet I7 2600k@5+GHZ asus p67 maximus iv extreme
2x4GB Samsung 1333MHZ@2133MHZ 1.4v
AMD HD 7970 bios mod 1200/1650
#14 Er det bare at skrue klodser/skiver af og på igen? Eller skal man fedte med at justere dem til med hensyn til hydraulikken og sådan?
(ved intet om bilmekanik) -- Jeg svarer kun til nøds på indlæg fra gæster... Mange tak for info #12 og #13
Der er da i hvert fald billige Zimmermann bremseskiver på bildeleshop.dk - så kunne sagtens være en ide at købe dem selv inkl. nogle klodser og få nogen til at montere dem.
Til jer der spørger hvorfor jeg ikke selv gør det - så er jeg (som skrevet i #0) idiot til at rode med biler, og skal slet ikke begynde at rode med bremserne selv - det betaler jeg mig gerne fra. Smider også hellere end gerne 260 kr. for at få skiftet til vinterhjul ;)
-- #16 Det er billigere og nemmere at køre med helårsdæk. Michelin cross climate kan anbefales. De er væsentligt bedre end ældre typer helårsdæk. -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs jo er er ikke en store kunst i det,laver altid min egen bil til syn
nu ved jeg ikke hvor du bor,men værksted prisen i tyskland ligger ca: på 88,- til 120,- i timen med kvitt -- Vandkølet I7 2600k@5+GHZ asus p67 maximus iv extreme
2x4GB Samsung 1333MHZ@2133MHZ 1.4v
AMD HD 7970 bios mod 1200/1650
--
Sidst redigeret 12-12-2018 11:52 Kan se du kan få begge dele for knap 800 kr ved Refako. Lav en aftale med en lokal mekaniker, om at du selv kommer med delene og kun betaler timeløn, burde du kunne slippe med en enkelt time, eller to.
Helt fair, at du ikke selv vil rode i det, man skal også kende sine begrænsninger. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Som udgangspunkt, hvis du skifter skiver, så skifter du også klodser. Du kan dog sagtens skifte klodser, uden at skifte skiver!
Bilen er typegodkendt med med skive tykkelse, og her skal du finde værdien for minimum tykkelse. Overholder skiverne dette, og er de ellers pæne uden slibe spor/riller, så kan du sagtens nøjes med at skifte klodser.
Ofte kan man køre 2-3 sæt klodser, på et sæt skiver. Det er selvfølgelig vigtigt, at klodserne bliver skiftet i tide, så de ikke ødelægger skiven.
Klodser bag på, bliver som oftes skiftet hver anden gang man skifter klodser foran. Kun ca 20% af bremseeffekten er på baghjulene, hvorfor de bagerste klodser slides noget langsommere.
/Michael -- Sidst redigeret 12-12-2018 12:16 jeg har helårsdæk på min Passat :) bruger Nokian Weatherproof -- Vandkølet I7 2600k@5+GHZ asus p67 maximus iv extreme
2x4GB Samsung 1333MHZ@2133MHZ 1.4v
AMD HD 7970 bios mod 1200/1650
De 2 gange jeg har fået skiftet bremser på min nu snart 9 år gamle bil er både skiver og klodser blevet skiftet. Skiverne har været nede på minimum begge gange.
Bare for god ordens skyld så forventer jeg at runde 240.000 km inden jul. Så jeg kører ret langt på et sæt. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk På min bil fik jeg skiftet skiver ved ca. 110tkm, og med mindre man virkeligt voldtager sine bremser, så vil jeg mene, at de skiver, som bilen er født med, burde holde de første 100tkm. Når du får skiftet skiver - uanset om det er originale eller ej - så er kvaliteten ringere end dem bilen er født med, og der skal du ikke forvente samme distance. Det samme gælder i øvrigt alle andre sliddele (bremseklodser, tromler, bakker, kobling, lejer, kugler etc.), kvaliteten på dele til eftermarkedet er generelt ringere. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 12-12-2018 15:01 #9 - Det faglige hus fagforening koster vist kun 29kr om måneden. Det er hurtigt tjent ind med en 20% besparelse på din mekaniker regning. Plus du skal bare vise dit "VIP kort" som de sender til dig 1 gang, så noterer de det på din "bruger" hos dem, så rabatten følger dig og automatisk tilføjes regningen.
Jeg viste ikke engang mit kort, jeg sagde bare jeg var medlem. Mit kort var ikke kommet med posten på det tidspunkt. Men de tilføjede rabatten anyway.
Nu hvor jeg læser op på det får du faktisk mange fordele ved det... Men også at der er nogle ting de 20% ikke dækker. Men det kunne satme mærkes på prisen da jeg skulle have skiftet bremser og skiver hele vejen rundt på min bil, samtidig med der skulle laves service.
https://www.detfagligehus.dk[...]
Og der står du bare skal være medlem. Der står intet om det skal være både fagforening og a-kasse.
Gratis reparation af stenslag, gratis pæreskift, gratis lånebil, gratis 2L sprinklervæske ved service... Damn.
Se at få meldt dig ind. Det vil jeg også opfordre andre til. Du beholder selvfølgelig garanti og alt det jazz. De har været så gode ved mig gennem årene, at jeg gerne giver dem skamløs promovering.
De har lige åbnet en afdeling tæt på mit arbejde. Før skulle jeg køre 50km for at komme på værksted hos dem. Nu skal jeg kun køre 5km. Det er genialt. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 12-12-2018 15:34 #0 Jeg fremlagde dit spørgsmål, for min ven, som er mekaniker og her er hans svar:
Grunden til at de skifter skiverne når de skifter klodser, er fordi de kan være blevet skæve og det kan være svært visuelt at se om de er skæve.
Det kan give rystelser når du bremser, hvis der er en skævhed.
Hvis det var en bil der lever på sine sidste år, så betyder det ikke så meget, hvis de er skæve. -- https://twitter.com[...] - Ned med #lurerSørenPape --
Sidst redigeret 12-12-2018 16:23 #23>>Den med at reservedele skulle være at lavere kvalitet end originalen køber jeg simpelthen ikke. Originale reservedele er jo de samme som der oprindeligt blev installeret på bilen. -- Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
For at svare kort og præcist på dine spørgsmål.
Ja, det er normen at skifte skiver og bremser samtidigt.
Nej, i praksis har det ikke betydning for din garanti. Slet ikke efter 5 år da bilfabrikanten giver 2 års nyvognsgaranti, 3 års lakgaranti og 12 års anti-rust garanti.
Hvis man skal være helt klinisk omkring det og selvom folk herinde siger skift det selv, så lad være hvis du ikke har den nødvendige tekniske erfaring. Bremser er sikkerhedsudstyr på din bil.
Ja, der er forskel på uoriginale dele og originale dele. Originale dele og OEM dele derimod kan være præcis de samme i nogle tilfælde. Da bilfabrikanterne får andre producenter såsom Eibach, SKF, KYB, Monroe, Sachs osv osv. til at producere delene til koncerner's frabrikker efter deres specifikationer.
Billigste dele er i mange omgange lige med forringet kvalitet, på bremser vil det vise sig i større bremse længder, langt hurtigere slid, mulighed for defekter i at bremser bliver skæve grundet forkert varmebehandling i metallet.
Vil foreslå dig at søge råd hos en mekaniker i stedet for et hardware forum. Da der er mange personer herinde der lader til at have behov for at skrive om noget de ingen forstand har på.
Vagcars.dk er et forum for VAG kocernen (VW,AUDI,SEAT,SKODA)
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Jeg er meget enig med #27's udsagn: "Bremser er sikkerhedsudstyr på din bil." og "Vil foreslå dig at søge råd hos en mekaniker i stedet for et hardware forum."
Det er udemærket forholdsregler, som fortjener lige at blive highlighted. -- https://twitter.com[...] - Ned med #lurerSørenPape --
Sidst redigeret 12-12-2018 17:22 Ja, det er normen at skifte skiver og bremser samtidigt.
Nej, det er ikke normen. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #7 Kan du huske hvad du gav for udskiftning af bremser?
Har lige fået lavet 75000km service på vores 1,4 Rio, 1600 for service, 4100 for undervogsnbehandling, 3400 for skift af klodser og skiver i for.
Fik skiftet i bag ved 50000km. -- #25 + #27 Nej, man skifter ikke skiver uden grund, og hvis en mekaniker siger dette, så ville jeg finde en anden. Skiver kan sagtens holde til flere sæt bremseklodser, og hvis skiverne er skæve, så ville kunden nævne, at bilen ryster ved nedbremsning allerede inden udskiftning af klodser.
#26 Det har været nævnt i Motor (FDM's medlemsblad), og min mekaniker siger det samme. Hvorfor det er sådan, aner jeg ikke, men måske fordi der er mindre avance på reservedele til eftermarkedet, end der er på produktionsdele. Den eneste forskel der er på originale og uoriginale reservedele til eftermarkedet, er den emballage, de leveres i ;)
#30 Du skal regne med 400-600 for klodser og yderligere 1000-1500 for skiver - pr hjul, inkl løn. Så en pris på 3200 for skiver og klodser på 2 hjul lyder helt fint. På luksusbiler er prisen selvfølgelig noget højere. -- http://xlinx.dk[...] i7 2600K, 16GB PC3-12800, GA-X68XP-UD4 R1, GTX 560Ti HAWK, 250GB 840 EVO --
Sidst redigeret 12-12-2018 20:32 #30 - Hmm, jeg tror jeg gav noget der ligner 7000kr for skift af klodser og skiver både for og bag, plus almindelig service. Du ved olieskift, check af alle mulige ting og sådan. -- - Indsæt signatur - Der er med statsgaranti forskel på originale og uoriginale dele, hvorfor tror i t-hansen og hoyers autodele kan sælge dele til noget nær 1/3 til en 1/4 af prisen?
Mange af de uoriginale dele der bliver solgt er af utroligt ringe kvalitet, især udstødning, affjedring og bremse dele.
Min 15 år gamle Audi a4 blev solgt i foråret med den originale udstødning fra 2003, min svigermors audi fik en uoriginal på fra t-hansen, den holdt i knap 3 år.
Problemet med de billige bremseskiver, er, som beskrevet andet sted i tråden, at de ofte bliver skæve efter kort tids brug.
Der findes uoriginale dele på markedet, der er produceret samme sted som det bilfabrikanten får dem fra, men det er ikke altid nemt for lægmand at finde ud af hvor de kan købes, der har mange mekanikere på ordentlige værksteder mere fingeren på pulsen. -- AMD R7 1800X, Asus X370 Crosshair IV 2x8 GB G.skill 3200 MHz 14,Fractal R5,Vega 64 8GB, Samsung 960 nvme 500 GB, AOC Agon 27" m.m. Hmm - selvf. kan man selv skifte skiver og klodser, men det er lidt som at sige, at det er smaddernemt at samle en pc for første gang. Nogle kan gøre det uden problemer, og andre skriver så en del tråde herinde pga. problemer. Desuden kan det være lidt øv at ligge og rode med bilen nede på en trafikeret gade, og selv om man kan køre et stykke vej og leje værkstedspladser, er det heller ikke alle, der har lyst til den slags. På disse steder er der dog som regel kyndige "medhjælpere/orangearbejdere" der mod en mindre sum, hurtigt kan skifte den slags småting, det jo i virkeligheden er :) (Jeg er udlært ved volvo)
For de fleste vil denne form for rep./udskiftninger være oplagte til, at smutte ned hos nærmeste hjørne mekaniker, og spørge om hans "kaffekasse" ku` trænge til lidt kaffe her op til den dyre juletid, og spørg om prisen inden arbejdet går igang.. Det er noget enhver lærlig (næsten) lige kan klare i sin frokostpause +/- så sammenlagt bliver det endnu billigere end med rabat via akasseindmeldelse hehe..
Når du henter bilen, har du selvf. lige en ramme julebryg med, hvorefter du er hans bedste kunde fremover :)
P/S - en bil der bliver leveret fra fabrikken har selvf. originale dele mont. Når man efterfølgende køber originale dele, er det akkurat de samme, medmindre der over tid, er lavet mindre evt. sikkerhedsmæssige ændringer. De uoriginale dele er som regel udemærkede, men der kan være kortere levetid grundet tyndere/dårligere materiale samt dårligere tilpasning grundet lidt ændrede former/længder/hulpositionering osv. der også kan drille lidt ved montering.. Til gengæld kan man også spørge, om der findes f.eks. rustfri udstødning til ens bil, da man så kan køre en hel del år længere - om ikke resten af bilens levetid... Det er så selvf. også noget dyrere.. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 438 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|