Jeg er lidt nysgerrig mht. forsikring - jeg har hørt nogle skrækhistorier om at fx. en Tesla betyder en årlig forsikringspræmie på 12.000 eller mere.
Kan du kaste lidt lys over det?
--
Feeeeed artikkel, har set frem til den lige siden den blevet "teaset", har set frem til et dansk perspektiv :)
Hvordan vurderer du kabinestøj på motervej ifht. de andre biler du har haft?
Du har tidligere linket til dine beregninger (excel ark) i en tråd om Tesla, det kunne du evt. også gøre her, så "folk" ved hvad du har valgt ud fra.
I den tråd var der også mere info om hvad der lå "bagved" valget som kunne have været fine at have med her - jo mere info jo bedre :)
--
Tag altid BACKUP!!
--
Sidst redigeret 18-11-2020 13:34
#1: Jeg giver 7980 kr/år (15.000 km), dog med en kasko selvrisiko på 11.000 kr, for samme bil. Har ikke andre forsikringer ved FDM (= Tryg).
--
Klik her for evig lykke: http://chipsguiden.dk[...]
Klik her for HOL Bladet: http://chipsguiden.dk[...]
--
Sidst redigeret 18-11-2020 13:36
#1 til en Model S giver jeg 11.500 om året, med glas og fri parkeringsskade samt fri kilometer. Jeg er 28.
--
Sidst redigeret 18-11-2020 13:40
#1>>Jeg betaler 9000 kr om året med en fornuftig selvrisiko og fri km. Men det er en dyr bil at forsikre, men det giver vel sig selv du får heller ikke forsikret en BMW 330 til småpenge.
#2>>Tak for det, jeg har også prøvet at komme rundet om det men ja det tog noget længere tid at få lavet end jeg havde regnet med.
God ide med regnearket, jeg der lige om om det kan komme med.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
Hammer godt review Thomas!
Det ligner mere og mere, at selv os der har en del lange ture ud i landet godt kan begynde at se på elbilerne. Der er stadig anskaffelsesprisen der afskrækker lidt, men det kan være totaløkonomien kan opveje det (det er pludselig endnu sjovere at få kilometergodtgørelse). Meeeen der er jo stadig en vigtig ubekendt, kan der ligge en barnevogn bagi? ;)
--
Bum bum
#6>>Jeg har lige udregnet at jeg har brugt 13,6 øre pr km i snit mens jeg har ejet den. Det er dog uden dæk men incl service (som den ikke skal have)
Samlet set har jeg brugt 5398 KWh incl ladetab superladning og den slags.
Ladet hjemme 5398 KWh a 1,80 kr = 9716 kr.
Tesla Supercharger 320 KWh a 0 kr = 0 kr.
Anden opladning 50 KWh =120 kr.
Refusion og Abonnement fra Eon = -6294 kr
Samlet pris for at køre 25983 km = 3542 kr.
Pris pr km 13,6 øre
Reparation og service 0 kr.
Mine dæk har stadig mønster til 10-15.000 km og så har jeg købt vinterdæk for 4000 kr som jeg endnu ikke har fået monteret.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
Rigtig go Artikel Thomas, Den gir du sikkert en køre tur i på et tidspunkt :-)
--
Hilsen Heini
Redaktør på HardwareOnline.dk
En rettelse til prisen på en anden farve:
Den fås i både sort, grå, blå og rød fra Tesla, og de første 3 koster 8400 ekstra, den røde koster af uvisse årsager det dobbelte, altså 16800 kr.
--
#8>>Ja god ide så må jeg kunne trække den fra i firma regnskabet :-) Er dog ret sikker på at skat ikke er enig.
#9>>Ja det er rigtigt men de priser er + afgift så forskellen bliver 10920 og 21840. Det er meget forvirrende og det er nok også meningen så de kan sælge lidt mere.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#10
Nu har jeg godt nok kun en SR+, som jo indtil videre er fritaget for afgifter, og her er prisen som jeg nævnte :) Det kan godt være den er anderledes med LR.
--
Tesla'er er dejlige, men dyre og har en del kabine støj.
(ved vi generelt snakker om Model 3)
På model s er der mindst 3 svage punkter:
undervognskomponenter slides op meget hurtigt forvent regning på 10k+ med mindre du selv kan skrue.
Dør håndtags elektronik dør, Tesla har relativt billig pris på at en ranger kommer forbi og installere mener det er omkring 2500kr pr håndtag. De nye håndtag skulle være forstærkede. Det er muligt selv at fikse fejlene, de er ret banale, men det er ikke helt nemt at komme ind til. Ranger skifter på 1 god times tid.
MCU/Headunit, denne her er helt tåbelig. De skriver memory chippen i smadder. Der sidder consumer grade chip i og linux distroen skriver log til denne chip. Det som er fjollet, der kunne sidde et usb stick som de kunne skrive i smadder. Nyt anlæg ca 20k, der findes en hollænder som kan lode chippen af kopiere indhold over på ny, større og industry grade pris ca3k men så skal du selv skille bilen ad. Det kan lade sig gøre.
Logikken om at den ikke skal serviceres er at strække den lidt. Der er stor belastning på især undervogns komponenter, hvert service inkludere en særlig hjul udmåling (3d eller 4d mener jeg de kalder den).
Bremser slides også stadig afhængigt af kørselsmønster.
Endeligt skal der tjekkes olie... jeppers der er olie på elmotorerne og det bør man få tjekket indimellem, for det kan nemlig løbe ud det skidt.
Tidligere har de også skiftet batteriets kølevæske ud, men det ligner at de stopper med det helt.
Bilens vægt gør også at den slider ganske godt på dæk, og den slider dem relativt nemt skævt.
Andre underlige observationer:
Sideruderne ser ud til at være blødere en andre, der kommer nemt ridser i glasset fra snavs på listerne(når glasset kører op og ned).
Der er en del støj i bilen og en sjov observation, taler du mobil via bluetooth, kan folk udenfor stort set høre det klarere end du kan. Antager det har noget med isolering og højtaler pladsering.
Og så skal man altså ikke stole helt på hvad Elon lover, f.eks. opgradering af MCU skulle have været tilgængelig for længst. Ligesom beskrivelsen af hvad bilen kan skal tages med et solidt gran salt.
Model S er desværre for dyr til at jeg har råd til at købe fra ny, så min er snart 6 år gammel. Ville jeg købe en igen... JEPPERS.
Når det er sagt ville jeg nok også kigge nøje på Hyundai Kona, de har en virkelig pæn rækkevidde og en pris som er overskuelig.
--
#12>>Det er faktisk meget sjovt. Når man læser i diverse fora og facebook grupper så er der meget snak om problemerne som bilerne har og dem du nævner er netop meget typiske på Model S. Men meget få af dem der snakker vil have andet end en Tesla og hvis de vil have andet er det 95% af tiden en anden elbil.
Så de kan uden tvivl noget. Jeg tror desuden at de problemer du nævner ikke er et problem på Model 3, De nye har nemlig en opdateret elektronik så sort skærm burde ikke være et problem (af den årsag). Derudover har den generelt en mere simpel undervogn hvor luftundervogne altid har givet problmer når bilerne bliver ældre. Jeg har sat mange youtube videoer hvor dette er et problem der er dyrt at reparere uanset bilmærke.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#1 Hvis du bor på Sjælland, så er der HF Forsikring - jeg har selv en Model 3 Performance:
Fri km.
Friskade.
Glasdækning (inkl. tag!)
Og en masse andet.
6.500 kr./år.
Det er klart det billigste jeg har kunne støve op... har også flyttet det øvrige dertil, de gør det ok.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.