Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Hjælp til Sonos ERA 300 pairedAf Supporter Botrix | 19-02-2024 21:59 | 1365 visninger | 16 svar, hop til seneste
For 2 uger siden købte jeg en ERA 300 højtaler, da jeg synes det var på tide med noget god lyd til stuen, der ikke krævede alt muligt ekstra
grej, og kabler osv. Det måtte gerne være simpelt, men af en hvis
kvalitet. Så efter lang tids reseach faldt valget på ERA 300 højtaleren.
Jeg blev hurtigt blæst bagover af hvor godt den spillede, især dolby atmos music fra Apple music. Og ikke mindst hvor fedt det var med
noget god lyd til film på tv'et over bluetooth. Så der gik ikke mange
dage før jeg besluttede mig for at udvide med endnu en ERA 300, for at
få det fulde lydbillede i stereo.
Det var så her tingene begyndte at gå skævt.
Lyden cutter med jævne mellemrum ud i et halvt sekund ca, måske en gang eller
to i timen. Dette fænomen begyndte EFTER jeg tilsluttede den anden
højtaler.
Jeg reseachede selv på problemet, og fandt hurtigt ud af, at flere døjede med samme problematik. Jeg fandt så følgende
udbedringsmuligheder, som jeg fik testet igennem:
Fået opdelt mit 1000mbit fiber wifi i 2.4ghz og 5ghz. (600-700 mbit over wifi)
Era 300 understøtter 5.0ghz, men det gjorde ingen forskel hvilken frekvens
jeg kørte dem på. Lyden cutter stadig ud med jævne mellemrum, både ved
2.4ghz og 5ghz. Selvom begge speakers har "fremragende signal" i Sonos
appen.
Jeg fik min internetudbyder til at flytte mit wifi over på den kanal med mindst aktivitet.
Dette hjalp heller ikke.
Jeg har sat endnu en wifi beacon/forstærker (Nokia Wifi Beacon 2) op ved
siden af den ene Era 300 speaker, ca 30 cm, og ca 3-4 meter fra den
anden speaker. Min router (Nokia wifi beacon G6) står ca 5 meter fra wifi forstærkeren, og ligeledes ca 5 meter fra begge speakers,
i samme rum (de kan basically se på hinanden uden nogle forhindringer
imellem dem). Så man skulle tro at en wifi forstærker var overkill, som
helt sikkert ville fixe problemet. Dette hjalp så heller ikke.
Er der nogle der har nogle forslag til tiltag jeg kan prøve?
Jeg synes måske bare det er lidt grotesk at jeg skal have fat i sonos's
kundeservice for at få diagnosticeret speakerne. Især når de er helt
nye, og ikke ligefrem helt billige.
Jeg er helt ny indenfor Sonos verdenen, og trådløse speakers generelt, så kan jo også godt bare være
mine øre der er lidt overfølsomme, og bare skal acceptere at lyden
cutter ud engang imellem?
Jeg tror bare ikke jeg ville kunne acceptere det, hvis det ikke kan udbedres, da det for mig, er ganske
mange penge at bruge på højtalere, og især højtalere hvor lyden cutter ud engang imellem. Så kan det ikke udbedres får hifiklubben dem tilbage. --
Intel i7 2600K entusiast :D
Er der nogle former for afspilning, der er mere påvirkede end andre?
Fungerer hver højtaler, når den anden ikke er sluttet til? -- https://meta.wikimedia.org[...]
45 76 65 72 79 62 6F 64 79 20 6C 6F 76 65 73 20 70 69 65 2E Fang Sonos support, jeg har benyttet dem af et par omgange når der har været problemer med mit setup (5 enheder).
De har altid været meget hjælpsomme og kan se ret meget ud fra deres diag. dump man kan sende til dem.
/Fido-dk -- 0#
Du og så mange andre misforstå fuldstændig hvordan wireless fungerer.
Bedre wifi != flere AP’ere / beacons.
Du skal i stedet forsøge at fjerne støj og ikke skabe mere.
Spørgsmålet er dog om det er dit wifi som rent faktisk er probelmet men igen hvem ved. Det kan også være et Sonos problem.
Prøv at fjerne alle de beacons og se om det gør nogen forskel.
Eller køb et ordentligt AP der er kablet og slå wifi fra på din udbyders udstyr og styr det selv. Det gør fejlfindingen lidt nemmere.
Lige som du er “overfølsom” overfor cuts i lyden, så er jeg overfølsom overfor dårligt netværk generelt :-) -- IDGAF! --
Sidst redigeret 20-02-2024 17:22 Som #3 er inde på er repeaters/beacons osv. nok ikke rigtigt vejen frem. Prøv at kable dem og se om det hjælper til at starte med. Det behøver jo ikke være pænt eller en permanent løsning for troubleshooting.
Har også lidt sonos og det virker umiddelbart helt uden udfald over trådløs. Jeg irriteres bare over den forsinkelse der er på lyden i deres Port og hvis man vælger at aktivere flere grupper hvis man eksempelvis ser TV og lyden hentes via soundbars HDMI. -- R7 5700, RTX 3070, 32GB, Xonar Essence STX+STU - Nom! En ting er sikkert, du skal satme ikke acceptere at lyden er andet end fantastisk med Era 300 højttalere! Det SKAL fikses.
Du nævner TV'et er tilsluttet via Bluetooth. Hvordan afspiller du musik fra din mobil? Er det via Sonos app'en eller også via Bluetooth?
Bluetooth er ret shitty til at overføre data. Hvis ikke du har koblet Apple Music sammen med Sonos app'en vil jeg anbefale du gør det og prøver at afspille igennem Sonos app'en. Det er altid at foretrække. Selvom man bliver lidt begrænset af at være tvunget til at bruge deres skide app.
Sonos er lidt som Apple. Brug deres økosystem eller get fucked.
Jeg har selv en masse Sonos her i hjemmet. Selvom jeg er dybt afhængig af deres app til alting, så må jeg indrømme deres højttalere bare spiller virkelig godt og opsætning/styring er virkelig let.
Som andre er inde på er "mere" netværk ikke lig godt netværk.
Et godt netværk starter med et godt fundament. Hvis du bruger det udstyr din internetudbyder har givet/anbefalet/solgt dig, har du (sandsynligvis) et dårligt fundament.
Era 300 spiller fantastisk. Men de er meget dyre. Du kan få en Arc soundbar til samme pris. Den spiller satme også godt og laver virkelig troværdig surround. Især efter en "kalibrering" med Trueplay via Sonos app'en. Måske en Arc var noget for dig? Bevares den kan ikke spille ligeså højt som 2 Era 300, not even close, men for satan det er en god soundbar. -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) #1 Lyden cutter ikke ud når jeg bruger sonos appen til musik, kun via airplay over apple music og spotify og bluetooth lyd til tv'et når jeg vil se film.
#2 Jeg talte igår med sonos kundeservice, som informerede mig om at mit netværk var perfekt, og at de ikke kunne se at der skulle være nogle fejl. Jeg blev dog informeret om at sonos ikke supporterede era300 paired som stereo TV højtalere over bluetooth. Så det kunne være derfor jeg oplevede udfald.
#3 Jeg bor i en forholdsvis lille 2 værelses lejlighed centralt i en storby. De eneste ting jeg har der kunne give støj på trådløst netværk er : 1 iphone, 1 tv. Det er vitterligt de eneste ting der er koblet til mit wifi, udover de 2 sonos højtalere. Min stationær er kablet. Jeg vil dog prøve at frakoble de to beacons, for at se om de udgør støj? virker bare... ja, ret modsat, ifht at de jo skulle give bedre signal? xD
#4 Der er ikke ethernet indgang i Era300 højtalere. Men usb C indgang. Man kan vist nok købe en usb-c til ethernet adapter, men igen, virker helt grotesk at det er der vi er, ifht at troubleshoote på noget i den prisklasse, samt det faktum at de er helt nye.
#5 Jeg læste godt på reddit at der kunne opstå cut-outs over airplay og bluetooth når man afspillede musik. Jeg har efterfølgende kun brugt sonos appen til at afspille musik via spotify og apple music, det ser ud til at virke upåklageligt, uden udfald. Synes bare det virker absurd at det opstår udenfor sonos appen? Jeg mener mere, har da haft flere billigere speakers i tidens løb, med bluetooth, og der var der sgu aldrig udfald no matter hvilken app lyden blev streamet fra... Men på 6500kr's højtalere opstår der så udfald.
Ift at have et "dårligt fundament", havde jeg en installatør fra Norlys oppe og sætte mit netværk op, han var helt over excentrisk over deres nye Nokia G6 wifi routere, der ifølge ham var de bedste de nogensinde havde haft udbudt til kunderne. Men ja, der fåes nok bedre end det. Men jeg vil prøve at frakoble de to beacons jeg har sat op, og se om de på en eller anden måde kan have været til mere skade, end gavn.
Ift det med en Arc, er planen at udvide med en Arc gen 2/kodenavnet "Lasso" kommer senere i 2024, og så have era300 som atmos baghøjtalere. Men nu må vi se. Har små 2 uger til at finde ud af om de skal returneres eller ej. (håber det ikke)
-- Intel i7 2600K entusiast :D #1 Der er ingen problemer med højtalerne når de afspiller lyd separat, hverken over bluetooth og airplay osv. Problemet opstår når de parres til stereo setup. -- Intel i7 2600K entusiast :D 6#
De kan se at signastyrken er "OK" ikke umiddelbart om kvaliteten af netværket er OK.
Her er der rigtigt mange ting som spiller ind.
Støj er typisk ikke fra de tilsluttede enheder men fra netværksenheder som udsender signaler.
Som skrevet, så er der ikke ret mange som forstår hvordan Wifi fungerer og hvordan man kan optimerer - men blot at flere antenner må være bedst. Well - That's not the case.
Man operere meget med SNR - Signal-to-noise ratio som er forholdet melllem det signal man gerne vil have og støjen som man gerne vil minimerer.
Jo flere enheder du har -> jo mere støj -> jo ringere wifi - Meget basalt set.
-- IDGAF! #6 - Når teknikeren fra Norlys roser produkter solgt af Norlys... Så er det lidt ligesom at købe det dyreste fra Wish... Det er stadig noget skrammel :P
Hvordan fungerer AirPlay? Hjemme hos mig fungerer AirPlay upåklageligt og det må jeg sgu give Apple, Airplay er genialt.
Problemer med 1 højttaler er hvad det er, men problemer med 2 af dem, så er det ikke en defekt. Så er det bare slattent lavet.
Wait det slog mig lige... De der Nokia ting du har... Er de forbundet trådløst med hinanden? Altså, Norlys har jo en hoved-router monteret et sted. Er der trukket kabler fra den og ud til de Nokia Beacons du nævner? Jeg forestiller mig de er sat sammen trådløst. Kan du skrive kort hvordan det er opsat?
For eksempel:
Fiberbox --trådløs--> Nokia #1 --trådløs--> Nokia #2 --trådløs--> 2xEra300
Du nævner det virker fint når du afspiller via app, men ikke udenfor app. Det får mig til at tænke at når du spiller via Sonos App'en er der bare en bedre WiFi prioritering. Hvorimod når du afspiller udenom App og direkte til højttalerne, så flyver signalet rundt. Hopper af Nokia #1 og over på Nokia #2 og så tilbage til #1 igen. Og så pingpong frem og tilbage og det giver de udfald.
Kan du ikke prøve at sætte dine Era 300 indenfor rækkevidde af Fiberboxen, og slukke for Nokia enhederne? På den måde tvinger du højttalerne til at hoppe på Fiberboxen som har den mest stabile forbindelse. Hvis du så ikke oplever udfald der, så har du fundet problemet.
Jeg skulle sætte mesh netværk op på en vens gård. Hans internet udbyder havde sendt ham 3 AirTies enheder som udbyderen også roste til skyerne. Hold nu kæft noget fucking lort mand. Det fik udbyderen direkte tilbage i fjæset. Magen til pre-configured gylle...
Husk din udbyder eksisterer for at tjene penge, ikke for at gøre dig glad. Hvis de kan gøre dig glad OG tjene penge er det jo bare endnu bedre. Men pengene kommer først. Så de vil gå langt for at sælge dig noget skrammel. -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) --
Sidst redigeret 21-02-2024 11:03 TV forbindelse gøres generelt via Soundbar på Sonos. Ikke via Bluetooth.
Det er nok BT forbindelsen, hvis højtalerne virker fint når der streames via app/Apple Music/Spotify osv. :) -- R7 5700, RTX 3070, 32GB, Xonar Essence STX+STU - Nom! #9 Fiberbox på væggen kablet til Nokia wifi beacon 6G(router), kablet til 1 Nokia wifi Beacon 2, som levere trådløst boost til anden Nokia wifi Beacon 2, som er placeret lige ved siden af Den ene ERA300 speaker. Det virker som om det altid er den Højre højtaler der cutter ud, og ikke venstre for some reason.
Som nævnt falder lyden ud når jeg bruger airplay, og as we speak, falder lyden rigtig meget ud, og jeg kan slet ikke kommunikere med højtalerne igennem apple music appen. Efter lidt tid virker det igen. Har sendt diagnostic til sonos igennem app.
Jeg har nu frakoblet begge wifi forstærkere, så må vi se hvad der sker.
Før jeg frakoblede beacons havde kun givet tilladelse til at sonos højtalerne kobler på G6 routerens wifi, og ikke beacons wifi. (de nye beacons levere kun forstærket signal til G6 routerens wifi. Så man skal altså ikke koble på wifi beacons i ens liste af trådløse netværksmuligheder, men koble på G6 routeren. Dette var beskeden fra norlys kundeservice) Før skulle man koble ens, fx telefon, på beaconens netværksnavn, og ikke routeren. -- Intel i7 2600K entusiast :D #10 Men hvorfor så have muligheden for at koble paired ERA300 til ens TV via bluetooth når det åbenbart ikke er supporteret? i mean.. wtf.
Hvis du læser tråden lidt igennem, vil du kunne se at højtalerne kun virker fint over sonos egen app, med integreret apple music og spotify osv. Ikke udenom sonos appen. -- Intel i7 2600K entusiast :D #9 Er ikke helt med på hvad du mener med at bruge fiberboxens wifi, og så slukke Nokia enhederne. Når du siger fiberboxen, er det så den der er fastmonteret på væggen, sat op af dem der installerede fiber i sin tid? Den ene Nokia enhed (Nokia beacon G6) fungere jo som router til min stationær , og wifi, som er kablet til boxen på væggen. -- Intel i7 2600K entusiast :D #9 se bort fra svar 13.
Har nu haft fat i Norlys, og den fiberbox som der sidder i min lejlighed understøtter direkte wifi, den skal bruge en router. Som så er Nokia G6. -- Intel i7 2600K entusiast :D understøtter IKKE* direkte wifi... nogle gange savner man en slet mulighed for ens egne forhastede kommentarer. :D -- Intel i7 2600K entusiast :D #14 - Got it. Okay, så skal du bare slukke for så mange som muligt af de Beacons du har. Prøv KUN at køre med 1 Beacon som er forbundet til Fiberboxen via kabel. Sluk alt andet WiFi.
Altså, du skal ikke slukke for alt der har WiFi, du skal bare slukke for alle de andre Beacons, så dit netværk kun består af Fiberbox--->Beacon#1-->WIFI
Jeg tror måske udfaldene kan skyldes den dårlige forbindelse fra den sidste Beacon i kæden. Så hvis du kun kører med én Beacon som er forbundet via kabel til Fiberboxen, tænker jeg du måske vil opleve færre, eller måske endda ingen, udfald. -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) --
Sidst redigeret 21-02-2024 12:40
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|