Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

1 historie om rma Elgiganten, hvordan er reglerne?

Af Super Nørd KBBajer | 30-01-2012 18:31 | 3096 visninger | 18 svar, hop til seneste
Hey folk lidt hyggelæsning efterfulgt af et par spørgsmål: jeg afleverede min nokia e6 til reparation hos elgiganten en uges tid inde i januar, og kom for at hente den igen d. 17. januar. sidehistorie som bliver vigtig om lidt: der stod en lidt forvirret, usoigneret stakkel dernede på daværende tidspunkt, som netop havde fået sin telefon tilbage fra reparation, med beskeden om at de ikke kunne lave den pga. "uautoriseret reparationsforsøg". manden påstod at det ikke er ham der havde fjernet de par skruer og et stykke plastik det drejer sig om, og mener at det må være det svenske værksted som elgiganten bruger. nok mest pga. mandens lidt tvivlsomme personlige fremtræden er det ikke helt noget medarbejderen tror på, og da vi andre bag ham der venter på betjening i det lille servicelokale bliver utålmodige, bliver han til sidst så godt som bedt om at gå. tilbage til min egen historie: jeg er nede og hente min telefon d. 17., og da det er lidt svært at tyde fra de svenske reparationsnoter hvad der egentlig er blevet lavet, skal jeg først hjem og have fat i et par hovedtelefoner, for at finde ud af at de ikke har gjort noget som helst ved den. fint nok, mig tilbage med min telefon og et par hørebøffer så jeg kan vise elgigantengutten hvad problemet rent faktisk er, og på den måde forhåbentlig få skrevet fejlbeskrivelse dækkende nok til, at der ikke er noget at tage fejl af for den svenske reparatør. jeg får vist problemet, og vi får i tydelige termer beskrevet det, og telefonen ryger igen til Sverige. i dag er jeg igen nede for at hente min telefon, men jeg får at vide at værkstedet ikke har ville reparere den, da der mangler to skruer og derfor er udført et uautoriseret reparationsforsøg! jeg kunne jo ikke sige andet end at kan garanteret at jeg ikke selv har skruer i min telefon, da jeg hverken er dum eller forsynet med det rigtige værktøj http://peecee.dk[...] og i øvrigt udmærket kender mine muligheder for rma hvis først man begynder på den slags. jeg har nu en aftale med servicemedarbejderen om at han skal kontakte mig i morgen så vi kan finde en løsning.. elgiganten har i øvrigt betalt det svenske værksted 462.50 kr. begge gange den har været på værksted, uden at lave den kan jeg se. okay, så er der spørgsmål til jer: 1: har I oplevet noget lignende? jeg synes jo det er ret bemærkelsesværdigt at jeg oplever det samme som en mand foran mig i køen gjorde, et par uger i forvejen, og det virker som om det er deres måde at "løse" problemer på, de ikke har reservedele til eller lignende. 2: ved I noget om hvornår man kan begynde og kræve sine penge retur? nu har jeg været dernede 4 gange i alt på tre ugers i forbindelse med den reparation, og jeg har stadig ingen telefon. jeg ved alt om at fejlen ikke har noget med elgiganten at gøre, men den må de jo tage med deres uduelige værkstedssammenarbejde.. ellers må I have en god mandag aften!
--
#1
Khorngor
Nørd
30-01-2012 18:32

Rapporter til Admin
tl;dr Kan sige min mor sendte hendes bærbar ind til rep hos Elgiganten, de mistede den i Tyskland et sted sagde de og vi fik 6000kr til at købe en ny bærbar (pænt god deal når den vi mistede var 1½ år gammel demo model).
--
i5 2500K / Asus Sabertooth P67 / 6950 CF Unlocked / 8gb Mushkin Redline /
#2
nanaki
Junior Supporter
30-01-2012 19:01

Rapporter til Admin
Har haft en lignende sag med elgiganten. Vi havde en vaskemaskine der var utæt, så der var kommet vand i computeren, så den selvfølgelig ikke virkede mere. Vi meldte RMA til elgiganten, og der gik ikke mange der før der kom en tekniker ud fra reparationsfirmaet og kiggede på den. Vi fik af vide at han ikke kunne lave den, og at vi ville blive kontaktet af dem. Og vi skulle skrive under på han havde været der. Ca. en uge efter modtager vi så et brev hvor firmaet påstår at skaden er selvforskyldt, og får oven i købet en regning på 790,- kr. (sjovt beløb) for mislykkedes teknikker besøg. Det accepterer vi selvfølgelig ikke, da vi er sikre på at det bestemt ikke er selvforskyldt. Og vi ringer frem og tilbage med firmaet mange gange. Men da de holder fast i deres forklaring, undersøger vi hvad vi ellers har af muligheder. Vi vælger derfor at gå til forbrugerklagenævnet, som vi iøvrigt havde truet mange gange med for firmaet, som virkede ligeglade med om vi gjorde det da vi selv sagde det. Vi finder så ud af at forbrugerklagenævnet har en generel bagatelgrænse på 800 kr. Derfor synes jeg det er meget sjovt at regningen vi fik var på 790 kr. Vi kontakter dem dog alligevel, og de siger de gerne vil tage vores sag, da de er sikre på vi ville vinde den. Ikke fordi vi kan bevise skaden ikke er selvforskyld, for det kan vi ikke. Men fordi firmaet aldrig havde informeret os om at vi kunne få den regning for mislykkedes teknikker besøg, men bare sendt en teknikker uden yderlige information. Derefter går der ikke mange dage før vi bliver kontaktet af reparationsfirmaet, som forbrugerklagenævnet nu har kontaktet, om at de lige pludselig gerne vil reparerer vores vaskemaskine. Så sagen endte godt. Og er godt klar over at det ikke er elgigantens skyld hvad der skete. Er dog lidt utilfreds over at de ikke selv gjorde en indsats for deres kunde (mig). Men bare lod mig selv om at diskuterer endeløst med deres lorte firma. Det var et andet firma end det du har med at gøre.
--
#3
Christian Juel Nicolajsen
Junior Nørd
30-01-2012 19:14

Rapporter til Admin
har lidt lingene historie med Elgiganten.. dog med en bærbar, hvor harddisken begyndte at virke løs inden i computeren min fars bærbar, så ringer jeg til Elgiganten og snakker med dem, og de siger den skade har de haft et par gange på den model selvfølgelig vil de reparere den.. jeg tager der ned, venter 1 til 2 uger og for den retur, med den forklaring at jeg skulle have rodet med den og et af de gevind inden i var knækket. det forstår jeg simpelthen ikke , og spørger om de har et billed, og der kan jeg se det nærmer liner at gevindet er fejlstøbt det siger jeg til dem, og det holdte fast i deres afgørelse, så smed den videre til forbruger klagetnævnet, og lige plusdelelig kunne jeg få pengene tilbage for den..
--
AMD Phenom II X6 1090T / Kingston 8GB 1333MHZ Gigabyte GA-990FXA-UD3 / Corsair SSD Force 60GB MSI Radeon HD6950 Crossfire / Corsair Graphite 600T
#4
Ispind
Junior Supporter
30-01-2012 19:21

Rapporter til Admin
har kun dårlige erfaring med elgiganten, købte en flot samsung sa950 skærm med børstet aluminium på hele bagsiden også havde samsung placeret i klistermærke lige bag på den i midten som jeg valgte af pille af fra start, så gik der 5 måneder også gik min skærm fuldstændig i flimmer-pixel-fuck-up og jeg gik ned til el-gigantens kundeservice med den, 2 uger EFTER jeg har afleveret den får jeg en opringning fra en sælger om at de ikke vil udføre reparation på min skærm som jeg har vidst kvittering på fordi de ikke kan bekræfte(stoler på mig) at det er den rigtige skærm jeg har indleveret fordi der sad et serie nummer på det klistermærke jeg havde pillet af fra starten af, så spørger jeg så hvad jeg så kan gøre også siger han at de vil tilbude mig at lave den for 5.000 KR! sjovt nok koster skærmen hos dem 4.999.- fra ny... de må være helt blanke i skallen, sidste gang jeg sætter mine ben i den butik igen det 100%.. heldigvis arbejder jeg selv i en IT butik og skærmen er blevet rep for 1200.- tak chef. fuck jer el-giganten. eod :P /sry offtopic havde lige noget rage jeg skulle af med.
--
#5
Tonser
Ultrabruger
31-01-2012 15:51

Rapporter til Admin
#0 En smule off-topic: Hvad var/er der galt med din telefon (siden du sendte den til reparation)? Jeg har nemlig selv lige købt en Nokia E6 (godt nok hos Proshop.dk). Der skulle i øvrigt være en opdatering af OS klar til februar, jf. http://www.gsmarena.com[...] og http://conversations.nokia.com[...]
--
METAL GEAR COSBY http://www.youtube.com[...]
#6
KBBajer
Super Nørd
31-01-2012 17:35

Rapporter til Admin
så var der lidt andre historier, ja okay.. #5 porten til jack stikket var holdt op med at fungere :) de har lige ringet dernede fra, og fortalt at den er blevet sendt en for tredje gang, men en notits fra elgigantens et eller andet chef om, at den skal laves, og det skal være nu. så nu ser jeg hvad der sker, men havde egentlig regnet lidt med at få pengene betalt tilbage efter alt det her..
--
Kristian http://www.bajerblog.com[...] http://rockscissorsdynamite.org[...]
#7
miscje
Bruger Aspirant
31-01-2012 18:13

Rapporter til Admin
#0 Svar 1: - Min kæreste og jeg købte en vaskemaskine i Elgiganten. Vi købte endda en ekstra forsikring, for "så ville reparatøren komme lige med det samme og lave maskinen", sagde sælgeren. - Kort efter går maskinen i stykker, og vi ringer selvfølgelig efter en reparatør (jeg kan ikke huske firmaet, så vil ikke hænge nogen ud her). - Der går først en uge før han kan komme, han kigger på den, men kan ikke lave den, da han mangler en chip. Den vil han bestille med det samme, og han forventede, at den ville komme tre dage efter. - En uge efter har vi stadig ikke hørt noget fra dem, og jeg ringer derind. De vil lige undersøge det, og ringe tilbage inden for en time. - Dagen efter bliver jeg nødt til at ringe til dem selv, og får at vide, at de forventer at den kommer om tre dage (igen!). Herefter ringer jeg til Elgiganten for at brokke mig over den dårlige deal med den ekstra forsikring, men de siger, at det kan de ikke gøre noget ved. - Jeg venter de tre dage, for at finde ud af, at den ikke var kommet endnu. - Der går endnu en uge, og endelig kommer den hjem. Reparatøren kommer ud, og hvad så?! Han har bestilt en forkert chip!! Nu bliver far tosset, og får fat i en bekendt, der arbejder i en anden Elgiganten-butik. Han får fikset, at jeg kan få ombyttet vaskemaskinen. - Jeg tager ned for at låne en trailer i Elgiganten, og sikrer mig, at de har flere af samme model. Der var heldigvis én tilbage, så det var perfekt. Men da jeg får hentet min egen, og kommer tilbage har de netop solgt den sidste. - Det ender med, at vi får lagt en til side i Kolding (bor selv i Odense), og så kunne vi hente den dér. Super ringe service! Svar 2: Du kan kræve dine penge tilbage når produktet har fået samme fejl tredje gang.
--
#8
KBBajer
Super Nørd
10-02-2012 14:36

Rapporter til Admin
nå, en lille afslutningsupdate: fik den tilbage efter at den havde været inde for 3. gang i går, og de havde stadigvæk ikke lavet den selvom der står de har skiftet stikket som "goodwill rep" fik mine 2600 kr tilbage, og kan ikke konkludere det meget anderledes end det her: elgigantens egen service er sådan set udmærket. de tager ikke betaling for at få sendt produkter til reperation inden for de to års reklamationsret, uanset om der er fejl på eller ej. også selvom jeg kan se på de sedler jeg har fået af værkstedet hver gang, at de tager de der omkring 460 kr. pr gang, selvom de ikke har lavet noget på telefonen. jeg har også kun mødt god betjening nede i elgiganten. deres problem er til gengæld at de servicecenter de har købt sig ind hos er ELENDIGT! set fra min synsvinkel snyder de bevidst og konsekvent, og den her sag har kostet elgiganten i omegnen af 1400 kr i "reperationer" plus telefonen som jeg jo så har fået en kreditnota på nu. og så jeg været 7 gange i elgiganten på en måned. umiddelbart findes der ikke andre servicecentre i danmark med den nødvendige kapacitet, så elgiganten sidder i lidt af et problem der.. et monopolhuld i markedet, hvis der ellers er nogen der kan overskue at starte et nyt center op ;) nå det var det, det endte jo fint, selvom det har været en lidt besværlig vej hertil..
--
Kristian http://www.bajerblog.com[...] http://rockscissorsdynamite.org[...]
#9
JLH
Megabruger
10-02-2012 14:49

Rapporter til Admin
@7 du har ganske vidst ret til at kræve pengene tilbage, MEN iflg. købeloven har forhandleren ikke pligt til at ophæve købet, men i stedet for tilbyde dig en ny. Dertil hvis man ikke har lidt tab i mens telefonen har været til reparation så er det endnu sværere at få købet ophævet. Så længe forhandlerne tilbyder en lånetelefonen og reparere produktet indenfor rimelighedensgrænser så kan de sende den til rep mange gange før man kan få ophævet købet!
--
#10
Slettetbruger5612
Giga Nørd
10-02-2012 16:47

Rapporter til Admin
#9 Vil du ikke være flink og gå ind på forbrug.dk og læse lidt op på reglerne, før ud hælder sådan en omgang ud.
--
#11
JLH
Megabruger
16-02-2012 22:29

Rapporter til Admin
#10 du er da en klaphat og du burde bare holde din kæft lukket når du åbenbart intet kender til "reglerne".. For det første.. FORBRUG.DK ER IKKE EN REGL ELLER EN LOV. Det er en fortolkning af købeloven og en hjælp til den almindelig forbruger. Nu giver jeg dig et lille link til din kære forbrug.dk http://www.forbrug.dk[...] Nu er jeg så flink at kopier det til dig, da du åbenbart er komplet håbløs. Nogle typiske situationer, hvor sælgeren kan have ret til mere end et afhjælpningsforsøg: •Hvis sælgeren havde grund til at tro, at manglen var afhjulpet allerede i første forsøg. •Hvis det er en kompliceret fejl, som er vanskelig at finde og afhjælpe. •Hvis der er tale om en speciel vare, du har fået bestilt hjem, eller en vare, der er lavet specielt til dig. Det kan fx være gardiner syet efter mål eller skræddersyet tøj. •Hvis der er tale om en periodisk fejl, altså en fejl der kun viser sig af og til, og sælger ikke kunne konstatere fejlen ved første forsøg. •Hvis sælgeren har lånt dig en anden vare under det første forsøg. •Hvis manglen er næsten helt afhjulpet allerede i første forsøg. Bid venligst mærke til jeg intet forholder mig til #0 situationer, jeg giver et svar til #7. Derudover kan du læse i købeloven §78, §79, §80 som måske ville kunne interessere dig. Derfor er det faktum med at man ALTID kan ophæve købet efter 3. gang ikke SANDT, men de fleste tilbyder det for at undgå klager fra klagenævnet. Du får også denne som e-mail da du af en eller anden grund fik mit pis i kog :)
--
#12
Juleulven
Ultrabruger
16-02-2012 22:38

Rapporter til Admin
mange tror reelt set at man har en "RET" som forbruger .. og det har man ikke ... der er også mange der tror at forbrugerklagenævnet har en lovmæssig bestemmelse ... og det har de ej heller... faktisk kan et firma vælge og skide HØJT og FLOT på forbrugerklagenævnet ... Så reelt set skal man i et civilt søgsmål hvis man føler sig "bondefanget" ... og ting som "returret", "ophævelse af købet" og meget andet er ikke en REEL ret som sådan ... er en vare købt har man 6mdrs garanti og 18 mdrs reklamationsret ... DET er hvad man har KRAV på jvfr dansk lovgivning.. DET ER hvad man som forbruger skal forvente... alle de andre ting kan man HÅBE på set i lyset af, at forretningen gerne vil passe på sit renomé
--
#13
Juleulven
Ultrabruger
16-02-2012 22:39

Rapporter til Admin
man har 14dgs retturret på internettet... men til gengæld skal man forvente, at modtage en varer der har været pakket op af den forgående kunde... :=)
--
#14
JLH
Gigabruger
16-02-2012 22:43

Rapporter til Admin
#12 jo jo, men det er jo her klagenævnet har sin funktion at beskytte den almene forbruger og fører deres sag i tilfælde af en tvist. Men da de sikkert nok for 100 klage ind om dagen er det nok begrænset hvor mange de kan afhjælpe udover at rådgive.
--
#15
NIRVANA78
Junior Supporter
16-02-2012 23:15

Rapporter til Admin
#4 Hvis du selv arbejder i en IT-Butik så ved du også at ALT RMA med videre foregår via serienumre...Man piller sgu da ikke det klistermærke af...Hvis det er plantet lidt uheldigt piller man det forsigtigt af og sætter det et sted man kan acceptere at det er påklisteret eller man notere sig serienummeret på et lille stykke papir eller lign. Jeg har kun været tilfreds med El-Giganten og har handlet der efterhånden rigtig mange gange. MVH JDH
--
Se SETUP under profil! Nobody is perfect - Not even God!
#16
Ladefoged.
Mega Supporter
17-02-2012 00:06

Rapporter til Admin
har kun haft gode erfaringer med elgiganten på trods af at mine eneste erfaringer med dem er WD 2TB eksterne som er stået af. (det er sket 3 gange med forskellige diske, vil tro det ikke er WD's skyld de har haft det hårdt) men har ført til at de ser en vare der koster 800kr første gang. tilbyder ombytning eller penge retur. listepris gang nummer 2. 700, såe pengene retur og en ny disk tak. det samme er tilfældet anden gang hvor jeg får 700 og køber en disk til 600. #11 gider ikke køre juridisk metode på en lov det er så lang tid siden jeg har beskæftiget mig med, men enten tror du du ved noget om jura eller også læser du jura og er ikke så god til købeloven eller formuleringer??? gider faktisk ikke engang slå op i loven, for når du også bare sidder og gætter, så kan jeg også. har dog en fornuftig viden på området. "du har ganske vidst ret til at kræve pengene tilbage, MEN iflg. købeloven har forhandleren ikke pligt til at ophæve købet, men i stedet for tilbyde dig en ny." forhandleren har pligt til at afhjælpe, dvs. reparere. hvis det viser sig unødigt omkostningsfuldt, kan forhandleren vælge at ophæve købet. dvs. du har ikke ret til en ny telefon. kunne godt smide §'er og domme på, men hvis du nu bare skrev pænt til en person der prøvede at være hjælpsom i #10 på trods af at han ikke har så meget tiltro til dine posts ville det jo være unødvendigt at korrigere på dig. for du er jo ikke meget mere ved siden af end #10 der trods alt giver et link til jura der er til at forstå for dem der ikke har en kandidatgrad i det... #0 beklager OT
--
#17
JLH
Gigabruger
17-02-2012 07:11

Rapporter til Admin
#16 spændende, hvad hvad jeg skrev der er enten taget fra forbrug.dk og henvist til købelovens egen §78,79 og 80. Så hvad er det lige jeg gætter. Jeg påpeger blot at der ingen steder står i loven at efter 3. gang med sammen fejl er sælger tvunget til at ophæve købet. Derudover så er #10 da på ingen måde venlig og afhjælpende. Jeg kan også godt linke til en masse domme fra retsinformation.dk, men der er ligeså mange domme som er for og imod. Køberens mangelsbeføjelser § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem 1) afhjælpning af mangelen, 2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering), 3) et passende afslag i købesummen eller 4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig. Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen. Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet. Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.
--
#18
Robert Luther
Junior Supporter
17-02-2012 09:26

Rapporter til Admin
Jeg har lært at man skal holde sig fra elgiganten så længe man skal købe andet end en dvd film, for kommer der fejl på ting derfra, så får man det ikke fikset. Lille histore om (sjovt nok) en mobil der skulle til rep hos elgiganten. Min søster fik en mobil i jule gave, den gik i stykker (kan ikke huske fejlen), vi sendte den til rep. efter ca. 3 uger får vi den tilbage, der går 1 dag eller 2, så er samme fejl der. vi gør det hele en gang til. da vi så får den tilbage igen, så tester vi den foran ekspedienten, og sørme så, samme fejl, og afsted igen til rep. nu kommer det sjove. da vi får den tilbage efter 3 uger igen, så får vi den tilbage, uden nogen form for reperation lavet, MEN... denne gang kommer den tilbage med et manglene tastatur, og da dette mangler vil elgigantens reperationsværksted ikke gøre noget ved den, men vi kan betale 900 for at få den fikset med hensyn til tastaturet. altså da vi var inde med den, der havde den et tastatur som sad fast, så får vi den tilbage uden tastatur som er vores skyld af en eller anden grund. jeg kunne godt forstille mig at elgiganten ikke vil gøre noget ved det reperations halløj, og så bare "ØDELÆGGER" produktet yderligere.
--
Asus P6T - I7 920 - 6 GB Corsair Dominator 1600HZ - GTX580 Lightning - 60GB OCZ Vertex 2 / 500GB WD Black - Corsair AX850W - Corsair 600T White

Opret svar til indlægget: 1 historie om rma Elgiganten, hvordan er reglerne?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning