Ja vi er da flere der er modstandere af microsoft kontrolleret monopol, men directX bliver meget svært at slå af pinden. Det korte og det lange er, at hvis du skal uden om en kendt og testet api, skal du jo så selv udvikle noget til udfylde det tomrum, plus lærer dine programmører at bruge det.
Den slags koster knaster (ret mange endda), og de knaster er der ikke andet sted at finde end i overskudet på det software du vil sælge.
Jeg ved ikke hvor dybt directX apien stikker, men går ud fra den inderholder compiler til at oversætte til maskinkode der passer til gpu arkitekturen. Hvis det er forkert så ret mig endelig. Hvis det ikke er forkert, ryger directX aldrig af pinden igen, medmindre en gigant går ind og laver en erstatnings api, bare for at give ms ondt i røven (kom nu google).
--
#4
Hvis det skulle blive aktuelt at der skulle komme en form for erstatning for DirectX, så tror jeg at MS ville sende et par lawsuits ind over bordet på den pågældende udvikler :D
copyright og jeg ved ikke hvad..
--
#5
Det kan de skam slet ikke for den gpu arkitektur er ikke deres. Det står alle frit for at skrive lige hvad man vil til den, ligesom det er helt frit at lave hvad du vil til x86 (cpu arkitektur standarden der bliver brugt i øjeblikket).
Problemet er mere at det er satans svært, syntes jeg, og tager oceaner af tid. Hvorfor skulle ea bruge penge på det, når de bare kan bruge directX. De fleste der køber deres spil, har alligevel en windows maskine at spille dem på.
--
Jeg vil da vove at påstå at MS har taget patent på DirectX, og x64 arkitekturen. Så ved at udvikler evt udvikler en ny form for software som kan være erstatning for den nuværende arkitektur og API, så er der stadigvæk grænser der skal overskrides, som jeg tror, er på tyndt is (MS-Patent-område)
Hvis det så ender med at den nye software vil blive aktuel, så vil MS ikke tilbyde samarbejde, men derimod kræve en form for "betaling" af softwareudvikler... Hvis det giver mening #6
Men ja, sådan set alle spil bliver bygget på Windows-arkitekturen og DirectX, og spilproducenter er jo tvunget til at bruge DirectX Patentet, Hvor meget tror du så at spiludviklerne betaler Microsoft for directx pr solgte enhed? 0-100%
--
Det ville da være snot dumt.. Spilprogrammørerne bliver alligevel nødt til at lave en wannabe OpenGL/DirectX API..
Hvorfor? jo for ellers skal de jo programmere hvert spil til meget specifik hardware - akkurat som det var tilfældet i DOS dagene, hvor man ikke havde en DirectX api til at snakke med hardware..
Hvad er formålet med mange forskellige effekter, hvis disse effekter kun kan køre på de kort som spilprogrammørerne vælger at understøtte?
Hvad når man sidder 30 år frem i tiden, og vil game old school? Det vil jo være umuligt, hvis der ikke benyttes en standardiseret grafik-API -_-
--
Der er absolut ingen form for problemstillinger i forhold til MS. De har intet at skulle sige, og er for så vidt ret så ligeglade.
Det vigtigste for MS er, at der er en udvikling af spil på deres platforme, og at de føler det går i den rigtige retning. For et par år siden, havde det været noget andet, men vi lever i en fortsat mere fragmenteret verden, og Direct3D betyder mindre end det har gjort.
Desuden skal der mere end en ny spilgeneration til, før der sker noget. Og det tager altså tid. MS er med andre ord ret ligeglad, og kan på ingen måde forhindre noget som helst, hverken kodemæssigt eller i forbindelse med patenter.
I dag kan du lave spil med diverse andre API'er lige fra OpenGL til forskellige flash typer. Vil du lave en software renderer kan du ligeledes det. Der er intet der hindre dig, ej heller MS. I lever i en forsvunden tid, hvis i tror det.
--
Mvh. Thomas Christensen.
#7 ok jeg troede ikke microsoft havde patent på arkitekturen. Så er det underligt at der overhovedet var noget der hed opengl. Men det er måske så mange år siden, at det var en anden dengang.
Men det giver selfølgelig god mening at det er dem der bestemmer, og ikke hardware siden. De har jo trods alt windows. Der kan man bare se.
Ved sku ikke hvor meget de får for sådan noget. Ud over penge, får de jo i hvert fald et tvungen windows salg til alle der vil spille spil
--
Hejsa
Det er nemt nok, bare lav en spil der skal bootes op fra en DVD med egne drivere og lignende kommunikation over f.eks. internettet og servere så kan de selv bestemme.
Det bliver spændende hvornår den første udgivelse der kræver et boot fra usb eller dvd drev med linux kernel kommer på gaden med drivere og det hele som bare kører - så skal i nok se MS komme på samarbejdstanker vedr. DX og åbne op for andres idéer i deres API.
med venlig hilsen
--
I7 920 : Asus Rampage II Extreme : Corsair xms 6GB 1600Mhz : Asus 480gtx : Asus gamer mus : G19 Keyboard : Patriot SSD 64GB: Toughpower 1500W
det bliver aldrig ti noget spiludviklere er lud dovne og gider ikke gøre deres job ordntlig, mange af dem er ikke dygtige nok,
Prøv at se et spil som TDU 2 hvordan fanden kan man finde på at udgive sådan et beta spil, intet virker og det eneste de kommer med fixes til er dlc casino lol det er squ til grin.
--
*MSI 790FX-GD70*Phenom II X4 965*Inno GF 275*
*G.Skill DDR3 ECO 12800 4GB*Corsair 650 Watt*Hanns-G HG281D*
Og så kan spillene let porteres til Linux. Så er der jo slet ingen grund til at køre Windoze længere :D
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #12 Hvordan man kan finde på det er skam nemt nok at svare: tid koster penge, og ikke alle firmaer hedder Blizzard.
Når det er sagt, så bliver det da spændende at se om det her vil blive til noget.
Jeg tvivler dog på det da, som det så fint blev sagt tidligere, alle kender DirectX og ved hvordan det skal bruges.
--
-21:21:39- (Niko-h) Nå, nu skal jeg se noget fjernsyn med alle mine dejlige analer
Hvis de vil lave det hele på software render basis, så behøver vi vel egentlig ikke grafikkort mere ?. Så skal der vel bare en APU til.
--
|Core i7 870 2.93GHz|Asus P7P55WS SC|8GB XMS3 1333MHz|Tt 1500w|Gainward GTX 580 3-way SLi|Kingston 64GB SSD & 640GB+750GB HD|CM690 nVidia Editon|
De fleste i den her post har vist misforstået det. Der er ingen der vil lave et "nyt" DirectX, eller nogen anden form for API.
Spiludviklere vil selv rendere deres grafik, på en, lad os sige dedikeret driver til spillet. Om det bliver fremtiden tror jeg kun vi kan spå om, der er fordele og ulemper ved alle måde at gøre det på.
Med lav konjunkturen/finanskrisen stadig slæbende bag os, tror jeg næppe det er noget vi ser nærmeste fremtid.
#17
quote: "og ikke alle firmaer hedder Blizzard."
Nej, der er ingen firmaer der hedder Blizzard. Det er efterhånden lang tid siden Blizzard blev opkøbt af Activision. Kom igen ;)
--
GTX 260 896 GDDR3, 4 GB Corsair Dominator, TX650, AMD 64 X2 6000+, G11, G9, Creative Fatal1ty, Samsung SyncMaster 226CW.
#22
Blizzard Entertainment lever i bedste velgående.
Activision Blizzard er produktet af at Vivendi og Activision gik sammen. Blizzard var ejet af Vivendi inden denne sammensmeltning og har ikke været selvstændige siden 1994.
Så for at summe op, Activision Blizzard ejer Blizzard Entertainment, så der er 2 firmaer med Blizzard navnet og det er ikke noget nyt at Blizzard ikke har været selvstændige.
--
AMD Phenom 9850 - 4GB DDRII@1066 mhz - Radeon 3870x2 + 3870 (Tri-fire)
Cambridge Audio Azur 840C - Marantz PM-16 - Jamo D 830 (Concert 8)
"Microsoft's DirectX har udkonkurreret OpenGL"
Ikke helt enig :-) - du glemmer vist
1. Alle PS3 spil
2. alle spil (fx steam spil) på MAC
3. Alle spil til mobile enheder - Android OG Windows Phone
4. Firmaer som ID, som stadig er OpenGL baserede og IKKE agter at skifte i nær fremtid.
Læs #6 i
http://www.hardwareonline.dk[...]
Mvh. Scheea :-)
--
Any intelligent fool can make things bigger,more complex,and more violent.It takes a touch of genius and courage to move in the opposite direction #24 Windows phone 7 & 6.5 bruger DirectX Mobile
--
#25 du kan OpenGL på 6.5. Troede faktisk også man kunne på 7. MS er nok for nervøs over de mange Android OpenGL spil, så ingen vil bruge deres API eller xna for hardwaren understøtter fint OpenGL ;-)
--
Any intelligent fool can make things bigger,more complex,and more violent.It takes a touch of genius and courage to move in the opposite direction
#26 ved godt man også kan bruge OpenGL på windows 6.5, du fik det bare til at lyde som om der slet ikke blev brugt andet end OpenGL :).. Men interessant, troede faktisk de helt havde afskaffet OpenGL i windows phone 7 til fordel for DirectX, akkurat som det var tilfældet med afskaffelsen af GAPI fra 6.1 -> 6.5 :)
--
#24
"Ikke helt enig :-) - du glemmer vist"
Laver AMD PS3 hardware? Nej
Laver AMD hardware til de mobile platforme? Nej, det blev solgt fra
Arbejder Richard Huddy med nogle af de nævnte platforme? Nej
Omhandler nyheden på nogen måde de platforme du snakker om? Nej, emnet er PC gaming, så intet er glemt.
--
Mvh. Thomas Christensen.
#7
Microsoft har intet på x64. Nada. De skriver noget kode der kan afvikles dér. Det er alt.
--