Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Valg af bil.Af Monsterbruger Kris1896 | 10-06-2020 16:27 | 3074 visninger | 34 svar, hop til seneste
Min nuværende bil er afgået ved døden, og jeg skal derfor have noget nyt (brugt).
Jeg har kigget på 3 biler.
Citroën C4 1,6 BlueHDi 100 Feel Complet 5d 80000km/2016
Ford Fiesta 1,6 TDCi 95 Trend ECO 5d 7000km/2014
Renault Clio IV 1,5 dCi 90 Zen 5d 16000km/2018
Jeg ved absolut ingenting om biler, og har svært ved at forstå hvad der reelt bliver talt om når jeg prøver at læse mig frem til information på google. Alle bilerne koster omkring 100.000kr,-
Hvis ikke det er tilladt at poste forums vedrørende biler, så beklager jeg. --
--
Sidst redigeret 10-06-2020 16:28
Jeg har lige ædt et tab på næsten 40k på min nuværende bil.... (jeg er et fjols). Jeg tror ikke jeg har mulighed for at strække budgettet mere end de 100k.
Jeg kan lige nævne, at jeg gerne vil have noget som køre langt på literen. Overstående biler synes jeg rent økonomisk virker okay- Jeg ved godt man kan få nogle mindre biler som er billigere i afgift, men jeg vil gerne have en økonomisk Diesel motor såfremt det kan lade sig gøre. -- Citroën bedste. Motor og mest plads. Du skal dog få værksted til at skifte olie hvis du ikke vil have slam i turbo og så dør den. Kører selv Avensis 2017 -- seasonic x-760- asus rog strix x 470-f-ryzen 2600-vega 64gskill 3200mm mhz rgb-samsung evo 970 500gb Jeg havde faktisk kigget på en Polo og vil egentlig også gerne have en. Men kan ikke finde en jeg har råd til. Jeg havde fundet en til 70k på gule plader fra 2017 som havde kørt 60.000km, men den koster 8k om året i afgift pga. misundelsafgiten... Ellers havde det helt klart været mit valg. -- Jeg kan få omkring 5000kr for min nuværende bil. Den er ikke helt død, men den skal repareres akut for at kan køre. Det koster mere end hvad bilen er værd.
Jeg havde tiltænkt, at jeg ville bruge de 5000kr til at få en mekaniker til at kigge den nye bil igennem så jeg kommer godt fra start. -- Øv med den nuværende.
Helt ærligt så ville jeg overveje at lease en i 6-12 mdr hvis det er muligt at nå at få sparet op til at købe en med adaptiv fartpilot i den periode. F.eks. via GoMore leasing.
Eksempel: https://gomore.dk[...] der koster 3164,- om mdr eller en https://gomore.dk[...] der koster 3575,- om mdr med aut. gear. Begge dele er inkl. forsikring, service og vinterdæk -- Sidst redigeret 10-06-2020 16:46 Hvis man aldrig har haft adaptiv fartpilot er det så ikke lidt ligegyldigt? Jeg kan godt forstå det er rart, men vel ikke nødvendigt? -- Er du one man band, eller familie. Er der børn i horisonten ....
One man, ville jeg nok sigte efter Fiestaen, kører generelt bedre.
Familie, Citroen C4
Spritz har en pointe adaptiv fartpilot er virkeligt rart hvis man ligger meget i kø kørsel. Prøv det evt og se om du syntes det er det værd
Og ja biler er dyre....og dejlige... -- #8
Jeg er one man band ;-) Hvad fremtiden bringer vides endnu ikke.
Jeg er lige flyttet til Læsø grundet job. Jeg er nok "hjemme" i Jylland en weekend i måneden, hvor jeg holder til i småbyer på landet hos familie. Altså er det meget begrænset kø kørsel.
-- Et par timer efter jeg prøvede adaptiv fartpilot besluttede jeg mig i hvert fald for at sælge min "gamle" (Suzuki Swift) og købe "ny" (1,5 år gammel Polo BlueGT)
Jeg vil hellere taget toget end at køre uden adaptiv fartpilot i dag :-D -- #10 Det er pæne ord.
Mine forældres Opel Astra har da også Adaptiv fartipilot, jeg tør næsten ikke prøve hehe :-) Jeg synes måske nok, at 3000kr om måneden er virker som mange penge for at lease en bil. Det er næsten 40.000kr om året for, at køre i noget man ikke ejer..
Men værd at overveje i hvert fald.
Citroen'en er solgt, er jeg blevet informeret om.
-- Helt enig med Spriz ang. adaptiv fartpilot. Gerne kombineret med automatgear.
Vi skiftede vores Peugeot 208 (med alm fartpilot) ud med en Suzuki S-Cross med ægte (gammeldaws) automatgear og med adaptiv fartpilot. Det har vi aldrig fortrudt.
Adaptiv fartpilot er guld værd på lande- og motorveje hvor mange kører elastikkørsel - det er nærmest umuligt at bruge en normal fartpilot over længere stræk uden selv at skulle justere konstant og så igen.
Og automatgearet - ja, selvom det er den tabsgivende udgave med momentomformer og planetgear, så er det simpelthen en luksus ikke længere at skulle geare og koble. Og i og med bilen selv skifter gear, så forbliver fartpiloten på selvom den f.eks skal ned fra 6. til 5. gear grundet en langsommere lastbil foran.
En mulighed for dig var jo at købe en billig synet spand for måske 10K, og så køre i den i 2 år, indtil du har sparet op til noget bedre. Den billige spand kan så måske indbringe 5K retur når du køber den nye. Og da den ikke behøver Kasko har du haft en billig bil i 2 år - og sparet op til noget bedre. -- Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate
(Lad alt Haab fare, I, som indtræder [i Helvede] (Dantes Divina commedia I, 3,9).) Hold nu op med at vælge en bil ud fra om den har adaptiv fartpilot eller ej. Jeg har kørt i et par stykker med det, ja det er da rart, det er +300 heste også, osv osv. Hvis man har et budget der siger 100 k så kan man nemt finde meget gode og nyere biler som kan køre problemfrit i mange år.
Tror selv jeg ville vælge Citroen ud fra dem du har listet, men prøv dem alle og tag den du sidder bedst i og kan lide at køre i. Få en mekaniker til at tjekke den for fejl mm eller meld dig i FDM og få lavet en test derigennem.
Alle kan få en mandagsbil, har selv været der på trods af at bilen var helt ny. Så køb med hjertet ud fra dit budget og kør glad rundt. Adaptiv skal ihvertfald ikke være et besluttende punkt over om du får de bil du bedst kan lide at køre i.
Vil du have det som et kriterie, så er det selvfølgelig noget andet ligesom når jeg vælger en bil med ac og + 200 HK. -- #8 Eneste rigtig gode svar i tråden, synes jeg, da den stiller spørgsmål til trådstarters behov.
Hvor mange kilometer kører du pr. tur og hvor meget løber det op i årligt, og hvilken slags kørsel? Snakker vi kun fra A til B hver dag med arbejde, eller skal den kører meget forskelligt med kør-selv ferie o.l.? Kører du bare, når du kører, eller går der lidt sport i økonomi-kørsel, eller giver du godt med gas i accelerationen? Hvor længe vil du beholde samme bil? Bare et par år, eller vil du køre den ud i 10 år eller mere?
Der er mange spørgsmål, og det bedste svar passer ikke alle spørgsmål lige godt. F.eks. kunne elbil være en rigtig fin løsning, hvis du aldrig kører mere end 200km på én gang, da de er billigst i drift, og kun bliver billigere og billigere: https://fdm.dk[...] Kombiner evt. med et grønt billån for at overkomme den højere udbetaling: https://www.lsb.dk[...] eller https://alfinans.dk[...]
Men skal den bruges på kør-selv ferie til Sydeuropa 2 gange om året, så bliver det røvsygt at vente på, at den lader, og diesel vil være langt bedre. -- Se setup i profil Enig med #8 og #15: Uden at kende købers behov er det hul i hovedet at anbefale - og iøvrigt fokusere på en enkelt faktor.
Det vi ved er:
- Pris og driftomkostninger
- Bor på Læsø = Primært korte ture
- Er ikke hjemmemekaniker
- Har ikke pladsbehov
Ud fra dette vil jeg sige mindst mulig bil, nyest muligt og IKKE diesel.
Med korte ture, bliver det med ekstremt stor sandsynlighed det dyreste. Eks. med de nævnte Ford, hvor holdbarhed er afhængig af hyppigere olieskift end fabriksanbefalet og hvor pumpe, dyser, turbo er meget dyre sliddele, der faktisk kan dø - specielt på en fra 2014.
Tænker nyere minibil i benzin med kun det nødvendige udstyr. Min mekaniker siger altid Ford, når jeg spørger ham om en bil, der samlet set er billig. De er rimelige i indkøb, der er ikke meget, der går i stykker og meget billige at reparere.
Vi er en familie og har derfor pladsbehov. Vi købte derfor et pladsvidunder - Honda Jazz. Den er på miniplatform (=mini udgifter), jeg kører på langture ca. 24 km/L, og har haft trailerture med 22 km/L (overholdt hastighedsgrænser). Lav vægtafgift, ingen teknisk risiko og bedre brændstoføkonomi end i min brors Kia Ceed Diesel. -- Hvis man ikke har meget forstand på biler, skal man starte med at kigge på TÜV liste over holdbarhed og kvalitet:
http://www.anusedcar.com[...] -- For at sikre lave omkostninger i de næste 4-5 år, kunne en nyere Kia være interessant med deres 7 års garanti.
Og hvis en lille benzinbil er målet, kunne det f.eks. være denne: https://www.bilbasen.dk[...]
-- mvh
Jesper \ Jeg ville hoppe ind i den Fiesta du nævner i #0 og prøvekøre den. Spiller det, så har du en relativ billig men efter min mening også god bil.
Jeg har prøvekørt to (godt nok ældre model) og den ene havde ikke automatisk klima. Det er noget møg! Hvis du har tålmodigheden så slå til når du får øje på en med masser af udstyr til en god pris. Har man heldet med dig så betaler man ikke ekstra for udstyr :) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Hvad er dine behov? -- Consider it as a free bump Først og fremmest synes jeg, at man skal kende sit kørselsbehov, og sine forventninger til bilen. Hvor længe forventer du, at en bil til 100.000kr kan holde, og hvor meget påtænker du, at sætte af til reperation om året? Jo ældre bilen bliver, jo mere skal du påregne i rep-udgifter (som tommelfingerregel). Ergo; jo nyere jo bedre, typisk.
De 3 biler du lister er i 2 forskellige klasser. Du nævner, at du ikke vil have en lille bil, hvad jeg sagtens kan forstå. Clio og Fiesta tilhører samme klasse, og jeg tænker at de fint vil kunne dække dit kørselsbehov (uden at vide præcist hvor mange km du kører). Hvis ikke du kører 20-25.000km/år, så ville jeg holde mig fra diesel-bilen.
I klassen "mini-bil" omkring 100K, ville jeg anbefale:
Ford Fiesta
Peugeot 208
Renault Clio IV
Suzuki Baleno/SWIFT
Alle med BENZIN motorer ;) -- Don't let your mouth write checks your ass can't cash! --
Sidst redigeret 11-06-2020 14:59 En Hyundai i10 kan købes til 99.999 fra ny. Men den er måske for lille? -- #0
Ud af de 3 biler - Helt klart Clioen.
Du får næsten en sprit ny bil (km mæssigt)
Derudover er deres 1.5 dci motor ganske udemærket (Vil endda sige bedre end Peugeots HDi)
Du sparer også at skulle hælde adblue på konstant, hvilket du skal på en Peugeot. Derudover skal Peugeot have påfyldt eolyse væske, som er ret dyrt.
kobling,svinghjul,egr-ventil,partikelfilter osv, går også meget mindre i stykker på en Renault 1.5 dci.
Hilsen en autotekniker der har skruet i alle bilmærker i 12 år -- #23 Du sparer også at skulle hælde adblue på konstant, hvilket du skal på en Peugeot
Skal der ikke AdBlue på Renault Clio? Det synes jeg da ikke umiddelbart lyder som noget positivt på en moderne dieselbil. Kan du uddybe? -- Se setup i profil Godt nok en lille smule mere end. De 100.000.- men ny bil med fuld garanti, billige i afgift, okay med udstyr og plads. For mig at se kunne det være et godt alternativ. Men som andre haf skrevet. Så skal du ud og prøve bilerne, for at mærke hvad du er til.
Ellers god biljagt. -- #24
Ja det kan jeg godt uddybe. En Renault kører både med højtryks og lavtryks EGR system til at nedsætte NOX gasserne i udstødningen, derfor ikke behov for adblue. -- Min nuværende bil har både automatgear og adaptiv fartpilot. Begge dele er da lækre, men bestemt ikke noget jeg ikke ville kunne undvære i en kommende bil. -- Jeg glemte lige at tilføje KIA til listen :P Kia Rio kunne også være et godt bud.
Måske en Honda Jazz også kunne bruges?
I forhold til AdBlue så har jeg kørt både Peugeot og Clio, og i forhold til Peugeot har den bare fået adblue ved hvert service, aldrig indimellem. Har kørt 15.000km/år. Clio kører ikke med AdBlue, som #23 siger. Af de to ville jeg nok også foretrække Clio'en..
#27 Det er svært at undvære, når først man har kørt med det i længere tid :P Just saying! -- Don't let your mouth write checks your ass can't cash! Jeg har selv en C4 fra 2012 og har nu kørt 260000 km i den uden nogle problemer andet end alm slid såsom ny kobling efter 200k, ny kondensator pga stenslag mv.
Du kunne tage et kig på den her bil med automat gear dog ikke adaptiv fartpilot, men det kræver en noget nyere bil eller en VW som er notorisk dyrere :)
https://www.bilbasen.dk[...] -- Ud af de 3 biler du nævner ville jeg klart vælge Fiesta'en. Vi fik engang en C4 som lejebil...det er den værste bil jeg nogensinde har kørt i. Elendigt styretøj, skod gearkasse og generelt super dårlig byggekvalitet. Jeg ville for alt i verden undgå en C4. Den er på ingen måde pengene værd. :/ -- #30, haha lige som alt andet er der 1000000 forskellige meninger og oplevelser om ting :D og din holdning er baseret ud fra en lejeperiode på hvad? En uge?
Fysisk så er Fiestaen en noget mindre bil så hvis pladsen er en parameter så skal det tages imed i betragtningen!
C4 har det største bagagerum af alle i dens klasse hvilke var en af mine vigtige parameter ligesom at interiøret er langt mere lækkert en andre tidssvarende biler - ikke noget plastisk kvalitet. -- #30 Ja, det var en uges tid vi lejede den. Jeg skal ikke kunne sige om der er forskel i udstyrs pakker, materialer, motor og gearkasser på den vi fik og den som du kører i, men den vi fik der var godt nok noget af det usleste jeg nogensinde har prøvet. Det var i 2017 vi lejede den så det er da muligt at der er blevet sparet siden 2012 ;) -- Hej igen,
Jeg har haft glemt alt om tråden, men kom altså nu til at læse i den igen.
Jeg spurgte min mekaniker som foreslog at jeg købte Clioen, hvilket jeg så gjorde. Jeg er ovenud tilfreds. Jeg fik en clio fra 2018 som havde kørt 24.000km til 110.000kr. Forhandleren gav 12k for min gamle Matrix.
Jeg synes den kører rigtig godt, og er meget imponeret af hvor meget bil man får for 110k.
Mine forældre har en mazda cx-7 som selvfølgelig er en bedre bil (og meget dyrere omkring 700.000 i nypris), jeg syntes de minder meget om hinanden rent køreegenskabsmæssig. Det skal dog siges at jeg her kun taler udfra kørekomfort, da jeg intet ved om biler og altså kun vurderer udfra "følelsen" ved at køre i køretøjet. -- Jeg har selv for nogle måneder siden kigget rigtig meget bil.
Jeg så rigtig meget på Peugeot 208 fra 2017-18-19.
Der er SÅ mange af dem og mulighed for nogle gode rabatter.
Det der talte for 208'eren med en 1,6 diesel var, at den kørte op til 30km pr. liter og at der netop er så mange, at reservedele er forholdsvis billige - Og så kører den godt :-)
EDIT: Hovsa, så ikke du havde købt bil. Tillykke med den!
-- WHAT'S GOOD, NYAGGA? --
Sidst redigeret 16-07-2020 10:19
Opret svar til indlægget: Valg af bil.
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|