Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Hjælp til valg af bilAf Gæst HjælpTilBil | 03-04-2020 20:02 | 1677 visninger | 27 svar, hop til seneste
Hej alle, skriver lige herinde da folk de fleste gange har megen erfaring med diverse ting. Så hvorfor skulle der ikke være en der har forstand på biler haha.
Når men det er sådan at jeg skal til at købe min første bil, og jeg har fundet et par stykker så søger lidt erfaring med mærkerne. Med hensyn til prisen af reparation af dem osv.
Håber der er en der dele sine erfaringer!
https://www.bilbasen.dk[...]
https://www.bilbasen.dk[...]
https://www.bilbasen.dk[...]
http://brugtbilsliste.autoit.dk[...] --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
De biler har gået rigtig mange km, Jeg vil anbefale at du finder noget nyere, med noget mindre km tal, F.eks en C1: https://www.bilbasen.dk[...]
ved godt at det er 10 kilo over den dyreste du linker til, men til gengæld har den et uhyre lavt km tal, og du vil næsten med garanti ikke få problemer de næste mange år, min bror solgte sin til 18.000.- da den havde kørt 230.000. -- AMD R9 3900X, Asus X370 Crosshair IV 2x8 GB G.skill 3200 MHz 14,Fractal R5,Vega 64 8GB, Samsung 960 nvme 500 GB, AOC Agon 27" m.m. #1
Tak for svaret, jeg vil helst gerne holde mig til de 30k. Da det er første bil gider jeg ikke rigtig smide voldsomt mange penge afsted.
Jeg er kommet frem til 2 biler, suzuki splash 1,0 fra 2012 og kia picanto 1,1 fresh fra 2010.
Splash har kørt 182km samt kia har 136km, er det nogle biler du evt har erfaringer med? omkring reparation pris, holdbarhed osv. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. jeg har en suzuki alto fra 2012 - bygget på samme platform som splash. jeg må sige at jeg er rigtig glad for den, kommer aldrig under 18 km/l på landevejen ligemeget hvor tung min speederfod er og reservedelene er meget billige - tror ikke du vil se dig tilbage hvis du køber sådan en splash.
og husk at få en bilkyndig med ud at kigge på den :) -- #2: De penge du sparer nu på at købe for billigt, kan meget hurtigt komme som uforudsete reparationer og så har du intet sparet. -- MSI G250 I | I5 7600K | 16GB @ 2400mhz | Nvidia 1070-TI |Samsung 840 EVO SSD 240GB | EVGA GQ 650 | Fractal Design Nano S #0 hvad er dit kørselsbehov?
Og hvorfor er det lige primært suzuki du har fundet? -- !AMD HAS RYZEN
Enig med #4
Det handler ikke om hvad bilen koster i indkøb, men de totale omkostninger i perioden du ejer den inklusiv værditab ved salg bagefter.
Jeg kan sige god for Kia Picanto, da jeg har arbejdet ved Danmarks største Kia forhandler i 2 år. Kia/hyundai (samme bil) er et solidt køb, hvis du kigger på totale omkostninger over en længere periode og de holder prisen flot ved gensalg, på trods af at de ikke har et fancy image. -- Sidst redigeret 04-04-2020 08:27 #3
Tak for svaret det lyder som om det ikke er helt galt med en splash ihverfald. Den bliver selvfølgelig efterset af en mekaniker inden køb, det helt sikkert :)
#5
Jeg har kun hørt godt omkring suzuki med hvor holdbare deres biler og bygget, samt hvor billige deres reservedele er. Tror det er derfor jeg er gået efter det mærke. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Kia Picanto er en udemærket spand. -- #5
Hov... glemte helt det første... kørselsbehov er bare bykørsel, så ikke motorvej og mange mange kilometer hverdag.
#4, #6
Tak for jeres svar, jeg er fuldkommen indforstået med risikoen ved at købe lidt billigere. Men føler ikke helt at bruge de helt store penge på en bil, når det er første bil.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #0 - Der er visse punkter i at købe dyre og med mindre kilometer som kan være billigere i længden, men du skal bestemt ikke være skræmt.
Sådan nogen motorer nu til dags er altså +500.000km sålænge de får overholdt service-programmet, lyder den rigtigt og opfører den sig rigtigt og self. lige gearkassen, så er der intet at bekymre sig om der i mange mange år.
Derfor bør dit fokus mere være på slidtage af undervogn og styrtøj fremfor kilometer stand.
Du skal blot have en ven som er lidt bil-kyndig som kan gennemgå styrtøjet og undervognen for evt. sliddele som kommer indenfor nærmeste fremtid - det er der dine største udgifter kan komme, da disse sliddele er mere baseret på kilometerstand end på årstal.
Endvidere så kan du jo faktisk risikere at en bil med 200.000km har mindre vedligeholdelse end en på 120.000km. Af den simple grund at den på 200.000km nok er begyndt at få sikret lidt undervogn/styrtøj løbende - bøsninger - hjullejer - kødben - tårnleje etc.
Alternativt kan du bruge et FDM-Medlemsskab og få dem til at gennemgå bilen for dig - Held og lykke med købet! -- Sidst redigeret 04-04-2020 09:14 #9 Det er lidt et gamble, min første bil var en gammel Seat Cordoba fra 01, købt af en ung fyr, jeg anede intet om biler, og manglede den desparat ift mit arbejde (tog 1 time med det offentlige og passede dårligt, kunne køre turen på ca 10 minutter) så jeg var bare lykkelig for at få en bil.
Den kostede mig mange hovedpiner, inkl at låsen i begge fordøre gik i stykker, at manifolden revnede/var revnet, at den smed et forhjul pga boltene var fuldstændig tæret, det er de ting jeg kan huske, og så var den forfærdeligt dyr i forsikring selv uden kasko(11k årligt) plus 1000 kr i rep pr måned i snit vil jeg tro
Min kone derimod, købte nogle år senere end gammel VW Polo fra 97, men det var en enejers, gamle dame der havde kørt meget lidt i den, alle service overholdt, aldrig problemer udover en abs sensor der skulle skiftes, det var vitterligt modsætningen til min første bil, fortryder vi skilte os af med den :P.
køb noget du har en god føling med sammen med en der ved noget om biler, køb noget du har råd til at reparere på og husk at snakke med flere forsikringsselskaber :)
held og lykke med din første bil :D -- Sapphire Vapor-x 7970 Ghz Version/i7 3770k m. Noctua NH-D14/16 GB Ram/P8Z77-V Deluxe/Samsung 830SSD 256 GB #10
Jeg siger mange tak for at belyse det hele lidt, jeg får den nok kørt til en mekaniker når det er. :)
#11
Det er lidt af en skræmme historie du kommer med må man sige haha.
Dog kan jeg se at Kia'en har fået overholdt service samt fået skiftet tandrem og vandpumpe i 17 ved 101455 km og har kørt de 136km nu. Så det virker muligvis som det sikre valg, men tanken er at prøvekøre begge osv. -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Du skal lige være obs på at tandremme også skal skiftes ved alder, ikke kun km. -- AMD R9 3900X, Asus X370 Crosshair IV 2x8 GB G.skill 3200 MHz 14,Fractal R5,Vega 64 8GB, Samsung 960 nvme 500 GB, AOC Agon 27" m.m. som tillæg til #3 kan jeg tilføje at den suzuki splash kører med kæde, ikke tandrem. -- Picanto kan have en svaghed omkring krumtappen, kan ikke huske hvornår de fik det fikset, har også hørt om svag kobling og gearkasse, jeg har selv en fra 2004, der nu har kørt 268000, uden problemer, kører 110 km hver dag, og går ca 16,5 km/l, så tjek om der kan være noget omkring krumtap, kobling, gearkasse, men mener nu det skulle være fikset på en 2010 model. -- #15
Nyttig viden mange tak! Er det noget som du har haft problemer med siden du ved det? eller er det bare et fact omkring bilen? :) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Der er vel også sikkerheden at tage hensyn til? Jeg ville aldrig køre rundt i en mikrobil og betaler gerne ekstra for at have et stort lokum der er lavet af stål. -- . Ved de første modeller bøvlede med krumtap problemer, min nøvø har fået skiftet motor gearkasse og kobling, på hans, men kan ikke huske årgang -- Personligt, havde jeg sku nok smidt en 15-20k til udbetalingen på en af de små Up's/Citi-go's/Mii's og så haft de der 2/4 års garanti. Og så ikke haft en bekymring i verden. De går aldrig i stykker, og hvis der skal laves noget på dem, er delene så helt utroligt billige, fordi der kører så mange af dem rundt. :)
Held og Lykke -- Sidst redigeret 05-04-2020 03:02 Jeg står lidt i samme situation som OP så prøver lige lykken hehe.
Jeg har fundet sådan en her Ford Ka 1,2 Trend+ 3d fra 2014 kørt 77km, synsrapporten ser lidt spøjs ud syntes jeg så er det noget man skal holde sig fra? Nummerplade AN73664 -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #21 ja, hvis der ikke kan fremvises kvittering på det arbejde, der bør være udført i forhold til det dumpede syn, så ville jeg ikke købe den. -- #21 Hold dig fra en Ford Ka. -- Sidst redigeret 05-04-2020 10:28 Jeg holder mig fra den bil så.
Er der nogle andre biler/mærker i kan anbefale?
Så økonomisk som muligt :) -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Citroen C1, Peugeot 107/108, Toyota Aygo.
Hvis budgettet er til det VW Up, Skoda Citigo, Seat Mii.
-- I see mange tak.
Det virker som om du har lidt styr på biler, faldt lige over den her: https://imgur.com[...]
Vil den overhovedet være noget værd at bruge penge på?
(sidste spørgsmål) :D -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Svært at udtale sig om en bil man ikke har set.
Hvis du ikke ved noget om biler, så find en der ved noget, og tag ham med dig.
Personligt foretrækker jeg en bil med fuld servicebog.
Tjek synsrapporterne på bilen og se om den er blevet omsynet (f.eks. på www.nummerplade.net[...]
Hvis den er blevet omsynet kan det skyldes manglende/dårlig vedligeholdelse.
Det er ikke unormalt at mange små biler ikke bliver passet ordentligt.
Har selv lige købt en lille Suzuki som overgangsbil. 1 ejers (ældre dame), 10 år gammel med fuld servicebog, alle service ved samme mekaniker, er kommet på værksted hver gang der har været noget galt.
Gør også op med dig selv om du vil have aircon. Dejligt at have når det er varmt, men dyrt hvis det skal repareres. --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 438 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|