0#
Yes - gratis strøm følger bilen og der er umiddelbart ikke nogen begrænsning.
Sådan fungerede det i hvert fald da vi købte vores.
/mvh
--
IDGAF!
#1 - Okay, det er jo helt perfekt. Synes bare det er sjovt, at sælger ikke har skrevet det i beskrivelsen på de biler jeg har kigget på, på Bilbasen. Tænker det er et stort salgsargument :)
Så I kan tanke for hvad der svarer til ca. 16.000km om året, gratis?
--
2#
Der er ikke nogen begrænsning på vores umiddelbart.
"Tanker" dog også mest hjemme.
/mvh
--
IDGAF!
#3 - Okay, tak for svaret :)
Jeg vil nok også primært komme til at tanke hjemme, men har en del møder rundt i landet i forbindelse med arbejde, så det er ikke altid de ca 500km vil række.
--
4#
500km..... :-) nok nærmere 350 hvis du køre pænt :-D
/mvh
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 13-03-2019 21:41
#5 - sorry ja, tænkte også mere på ca. 400km :)
Synes måske 350 er lige lavt nok når de står opført til 490km.
Har også overvejet en ny som står opført til 632km i long range modellen. Det må med motorvejskørsel give ca. 500km.
--
Husk på det er kun hos Tesla du har gratis strøm hele levetiden, så du skal lade i Køge hvis du bor i KBH. Du kan også lade hos Telsa på amager, men den giver ikke ligeså meget juice som den i køge. Derudover når du lader, deler du med pladsen ved siden af, dvs når der er fuldt booket og der holder nogen ved alle pladserne så tager det noget længere tid at lade op.
Der er en del man skal huske på inden man køber en Tesla, mit råd er: Har du ikke mulighed for at lade hjemme eller på jobbet, så lad være med at investere i en. En brugt Model S85D fra 2015 koster 450-500k og den har autopilot 2.0, og du har rigtigt nok 450km, men effektivt har du kun 300.
For det første må du ikke lade den op til mere end 90% for ikke at tære på batteriet for meget, men selv når du lader til 90% tager de sidste 10-20% meget lang tid selv hos Tesla da den lader med meget mindre effekt når du kommer tæt på 90%. Derudover skal du have maks km når du kører skal du køre rigtigt tørt, altså citroen c1 tørt og det er bare kedeligt, så regn med hvis du kører normalt du har ca 300km i sådan en bil.
Den er pisse sjov, ingen tvivl om det, men kan du ikke lade på job eller derhjemme så lad vær imo :)
--
6#
Tro hvad du vil :-) jeg taler af erfaring. Har kørt Tesla siden '15 - 2 forskellige og du kommer ikke i nærheden af det opgivende.
Ikke at det er et problem, du skal bare være klar over det.
/mvh
--
IDGAF!
jeg har også tit undret mig over, hvor lovlydige teslaerne er på motorvejen, sjældent de er meget over 110km/t - men jeg har også regnet ud, at det er for at spare lidt på strømmen ;)
--
6800K/Z370F/2080/
Jeg kører en del motorvej i forbindelse med job og møder, og gider ikke ligge på de 110km/t som stort set alle teslaer kører rundt på. Jeg vil kunne køre 130-140 og så køre ind og holde 20 minutter og lade 1 gang om dagen, hvis det kræver det.
Men jeg skal nok lige overveje det en ekstra gang. Jeg tænker bare, at hvis jeg i løbet af i år går ud og køber en benzinbil (f.eks. BMW 420i som jeg også overvejer) så er den svær at få solgt om 4 år?
Vi snakker jo om ren elbiler i 2030 osv (ved godt at det ikke er realistisk)
--
8#
Helt enig i rækkevidden :-).
Min P85DL fra august 2015 står til ca. 350 km i rækkevidde ved 90% opladning.
Kan godt nå de 300 km rækkevidde om sommeren, hvis jeg kører meget pænt. Men om vinteren eller ved blæst, så er vi under de 200 km rækkevidde. Det selvom jeg kører meget pænt og under hastighedsgrænserne.....
Det er så mellem Randers N og Århus S (Viby).
Min Tesla er med fri supercharging og det følger bilen. Jeg benytter det sjældent. Kun ved ture til Tyskland eller København.
--
Sidst redigeret 13-03-2019 22:33
#12 - Den havde jeg faktisk godt kigget på, men den er da ikke ude endnu?
--
#13 den er kommet på hjemmesiden hos Ejner Hessel og man kan book prøvetur så tænker de er landet nu
--
#14 - Fedt. Jeg kontakter dem og tager en prøvetur, så må jeg se om jeg kommer nærmere en beslutning. Tak for inputs :)
--
#7
Har du et link til den påstand, at batteri ikke må lade op til mere end 90% ?
--
#16 Tesla anbefaler selv 90% til hverdagsbrug, skal man ud på roadtrip sætter man den blot til 100%.
#0 Hvad med den nye Model 3? Den holder km relativt flot ifht. de mange Youtube tests jeg har set.
Jeg regner med at snuppe en Model 3 Performance her i løbet af 19 eller 20. Hvid med hvidt interiør og Performance pakken drømmer jeg om.
Og i aften så lanceres Model Y, så kan man lige se hvad det er for noget :-) den bliver bygget over 3'eren men er større SUV agtig.
--
Sidst redigeret 14-03-2019 09:57
#16>>Det handler ikke om at man ikke må, men batterier har det bedst ved at ikke blive fuldt opladet eller fuldt afladet. Du kan se lidt mere om det her hvor der tales om at 30-80% er bedst
https://videnskab.dk[...]
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk Jeg har en kammerat der sælger sin Model S, den har ikke kørt ret mange KM :) Sig til hvis du vil snakke med ham
--
Mobilnørd :)
Jeg må bakke op om #7 og #11. De opførte kilometer kan man ikke bruge til en skid.
Min p85d fra 2015 kører på en meget god dag (optimale temperaturer, ingen vind, ingen regn) ca 300 på 90% ladning. Så skal man medregne at man ikke ønsker at køre den tør, så du skal køre økonomisk for at nå derop.
Dit spørgsmål gik dog på supercharging. Det følger bilen og ikke ejeren.
Vil ikke anbefale at du supercharger hver gang, da det slider på batteriet. Desuden kan du ikke efterlade bilen ved standeren, idet de tager i omegnen af 5kr/min du holder der efter fuld opladning. Du skal således være til stede når du supercharger.
Måske fejllæser jeg dig i #10 men jeg læser det som om du tror at du får fuldt batteri på 20 minutters ladning. Du får ca 50% på den tid, hvilket er nok til at nå næste supercharger med en margin på 10-15% strøm tilbage. Hvis der er fyldt op deler du standeren med nabobilen, og får så kun halv hastighed.
Superchsrging er til langture og ikke dagligt brug. Skal man køre langt skal man som udgangspunkt ladde til 90-100% hjemmefra, supercharge undervejs, lade op ved destinationen og køre retur.
Det lyder i mine ører ikke til at teknologien er moden til dit behov hvis du skal køre 500km dagligt
--
Sidst redigeret 14-03-2019 13:44
#18
Der er også skrevet: "De erfaringer, vi har på Teknologisk Institut, siger, at det kun har en lille effekt på batteriets levetid, om man oplader batteriet fuldstændigt eller ej".
I sidste ende er det fabrikanten, som fastsætter om batteristyringen skal afbryde opladning ved 4,2 Volt eller måske 4,1 Volt. Brugeren af en elbil vil læse at der står 100% i skærmen, men reelt er batteri kun opladt til omkring 90% ved 4,1 Volt.
--
#0
Kan se du også overvejer Merzedes og BMW Benzin.
Ved BMW har de kampange på privat leasing af 330i hvilket er langt bedre end køb i netop dette tilfælde.
Og det er enda den helt nye 2019 model der kom i feb/marts.
--
#22 tak, jeg kigger på det, men er desværre ikke så meget til stationcars :)
--
#23: Den nye BMW 3-serie fås også i sedan udgave...
--
MSI G250 I | I5 7600K | 16GB @ 2400mhz | Nvidia 1070-TI |Samsung 840 EVO SSD 240GB | EVGA GQ 650 | Fractal Design Nano S
--
Sidst redigeret 17-03-2019 13:30
#24 - ah, det har jeg ikke set. Jeg må ind og kigge :)
--
#24 - Kan du linke til hvor du kan finde leasing på 330i ? det tilbud du snakker om.
--
#0 fået hørt noget om A-Klasse sedan prøvetur og lager af dem?
--
#27 ikke endnu, men ringer til Ejner Hessel i morgen.
--
#28 lyder godt, du må meget gerne komme med update.
--
#0
Her er linket til BMW, det er markedets bedste tilbud lige nu :)
https://finans-bmw.dk[...]
Du kan også få en 320i lidt billigere hvis 330i er for voldsom.
--
Sidst redigeret 19-03-2019 11:53