Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
(Dumt) spørgsmål vedr. jernbaneovergang / togovers...Af Gæst Nybygger | 10-03-2019 01:10 | 2426 visninger | 23 svar, hop til seneste
Hej med jer
Spørgsmålet her er stillet lidt fordi jeg ikke aner hvor ellers jeg skal gå hen :)
Vi er ved at bygge nyt hus og relativ tæt ved huset er en jernbaneovergang. Der er tale om en overgang med både lamper, klokke og bumme. Vi kommer til at krydse denne (flere gange) hver dag og derfor satte jeg mig for at finde ud af hvordan disse fungere mht sikkerhed. Jeg kan dog Intet sted på nettet læse om det i detaljer.
Er der nogen her inde der ligger inde med viden?
Generelt synes jeg ikke man hører om at der sker fejl i systemerne omkring jernbaneovergange?
Helt konkret vil jeg gerne vide:
-Kan disse systemer kan fejle (bommer går ikke ned, alarm og lys ikke aktiveres) mens toget alligevel kommer forbi med 120?
-Hvad der sker ved fx strøm afbrud?
-Vil i mene man skal kigge sig for eller blot køre over hvis der ikke er signal ? (Det er utrolig svært at kigge ned af skinnerne på denne overgang, næsten umuligt)
På forhånd tak, alt vidende HOLere. --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
køreskole elever får at vide pr lov at man kun må køre 30 km/t over en jernbane, om det er sandt ved jeg ikke men det giver mening.
Der sker tæt på 0 fejl mht jernbaneovergange, at både bomme og lyset skulle sætte ud, ville være tæt på usandsynligt. Hvis trafikterminalen ikke kan se/kontrollere bommene/lys, så snegler togene også kun afsted. Er der den mindste fejl på den slags, må de kun krydse med 20 km/t (altså toget), samtidig rykker de rimeligt akut ud for at fikse evt fejl.
Du er ret sikker på der intet sker, medmindre du selv tager chancer. Er du i den situation at havne på skinnerne, uden at kunne komme derfra, så ødelægger du bare en pærer (nødstilfælde), så melder systemet fejl og som sagt, så får toget besked på at snegle sig forbi, og derved har mulighed for at stoppe i tide. -- Macbook pro 13" i5 touchbar
144hz xl2411t // Blue yeti black edition // Blue MoFi 0#
Ja bommene kan sagtens fejle og det sker da.
Er ikke så længe siden jeg læste om det i et lokal blad hvor de havde brokket sig over det ikke fungerede optimalt, så det skulle skiftes.og det var vidst en 3 ugers periode det nåde at være ustabilt
Og ja du skal altid orientere dig godt inden du køre over en overskæring da du som du selv nævner, togene kommer altså med 120, -- Jeg har en veninde er sidder og arbejder med jernbanesikkerhed. Jeg spørger hende lige men jeg kan ikke love noget om hvornår, du får et svar -- Det kan sagtens lade sig gøre, at bommen, lyset el. klokker fejler, men det er sjældent at de alle 3 fejler samtidig. Uanset hvad, så skal man være forsigtig, når man krydser en jernbane.
Er der fejl i overkørslen får lokomotivføreren automatisk besked og må køre toget igennem i skridttempo, mens der tudes i hornet.
Bane Danmark har her skrevet lidt om jernbaneoverkørsler:
https://www.bane.dk[...]
Færdselsloven siger dette:
" § 5. Trafikanter, der skal passere jernbaneoverkørsel, skal udvise særlig forsigtighed. Færdsel over jernbaneoverkørsel må ikke finde sted, når det kan ses eller høres, at tog nærmer sig. Kørende skal afpasse hastigheden således, at standsning om nødvendigt kan ske før sporene. Når sporene passeres, skal dette ske uden unødigt ophold.
Stk. 2. Trafikanter må ikke passere jernbaneoverkørsel, når:
1) pligt til standsning er tilkendegivet ved signalanlæg,
2) bomme er lukkede, eller medens bomme lukkes eller åbnes, eller
3) jernbanens personale tilkendegiver, at tog nærmer sig."
Dette er lidt om skiltene som er ved en jernbane:
https://imgur.com[...] -- JEg har selv boet med et tog "i baghaven" og krydsede det derfor også næsten dagligt. Normalt kan du godt stole på lyge og bomme.
Men hvis der er fx tågen eller du har solen i øjnene så du ikke rigtigt kan se dem, som sidst på eftermiddagen lige nu, så vær ekstremt påpasselig.
Jeg fik et barn med et tog i baghaven, og hun har ovrlevet ;) -- Ryzen. Jeg får udslæt at slanger. og hader Apple. Citat fra Amalie : Tissemis ! Hvorfor Ryzen? Fordi Cyrix gik konkurs ! #5 Hvordan pokker får man et barn med et tog? - men kan godt forstå det var i baghaven, må være svært at få et tog ind i soveværelset.. ;) :p
#0 Ja det kan sagtens være fejl - men sjældent alt fejler samtidig..
Det kan også ske at bomme går ned, selv om det ikke kommer tog..
Og JA - selvfølgelig skal du selv orientere dig inden du krydser.. Det er der vel ingen der ikke gør.?
Du køre vel heller ikke bare over et kryds, selv om du har grønt, uden at orientere dig om der er frit.. -- På intet tidspunkt kommer jeg med min personlige holdning til pistacienødder uden skal.. --
Sidst redigeret 10-03-2019 08:45 Jeg arbejder som lokomotivfører.
For, at toget skal have signal over overkørslen skal den være "sikret". Dvs. bomme, lys, lyd osv. skal være iorden før toget kan køre normalt. Der er mange betingelser der skal være i orden.
Det sker ind imellem, at overkørslerne fejler, og så gælder der særlige regler for at passere, og man kan i den forbindelse sagtens kører over uden bommene er nede. Men så kører lokoføren meget langsom og ser sig for. Plus man skal holde hornet i bund mens man passere :-) -- 4790K l Asus Gene VII l Corsair 16gb ram l Samsung 950pro M.2 512gb l 2x4tb WD red l MSI GTX1070 Gaming X l Hegel HD12 l Dynaudio BM5 mkIII --
Sidst redigeret 10-03-2019 11:19 #6 :) :) Good one!!
#1 "køreskole elever får at vide pr lov at man kun må køre 30 km/t over en jernbane, om det er sandt ved jeg ikke men det giver mening." Det er noget vås.
-- Sidst redigeret 10-03-2019 13:05 OK, jeg har talt med banesikkerhedsdamen. Det var meget langt og teknisk, så her er et resume med forbehold for at jeg fejlciteter:De anlæg er drevet af bystøm, hvis det fejler er der en supplerende dieselgenerator der kan drive dem. Så det er sjældent de ikke virker. Skulle de ikke virke, træder der regler i kraft vedrørende togtraffikken. Det var så her det blev lidt for teknisk for mig uden noter. Så vidt jeg forstod på hende er det foreholdene omkring det enkelte anlæg, der afgør hvilke tiltag der iværksættes som f.eks nedsat hastighed og brug af horn. I nogle tilfælde kan strækningen også lukkes indtil anlægget er i drift igen.
Reglerne på området foreskrevet af:
- Regler i sikkerhedsreglementet
- Anlægsbestemmelser
- Færdselsloven -- Mange tak for svar, særligt 7 og 9.
Det giver fint ro i maven, alt andet lige - men det der med at loko føren skal køre langsomt med hornet nede ved fejl på anlægget forstår jeg ikke helt: hvordan ved loko føren at bummer ikke er nede / lamperne ikke blinker?
God aften! -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #10 De får et signal om det i toget.
I det første link i min første kommentar står der lidt om det. :) -- Det læste jeg skam, men hvordan kan de få signal hvis overskæringen er ude af drift ? Og hvor sikkert er det, at Loko føren faktisk opdager hvis bunmer, lamper og klokker fejler så de kan tage forholdsregler ? -- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #10
Via signalerne ved lokomotivføren i god tid, at overkørslen er i "uorden" - Så er proceduren, at man kører hen til selve overkørslen og holde stille foran. Så kan man se om bommene er nede eller hvad der sker. Hvis vi kan konstatere, at bommene er nede, eller der er bemanding til at standse trafikken kan man passere forsigtig uden brug af horn - Ellers skal hornet i bund indtil forenden af toget er forbi.
Afhængigt af hvor overkørslen befinder sig vil toget muligvis bliver bremset automatisk af et sikkerhedssystem. Hvis den ligger på en strækning med det nye signalsystem "ertms" kan toget ikke køre mere end 10 km/t hvis overkørslen ikke er sikret.
-- 4790K l Asus Gene VII l Corsair 16gb ram l Samsung 950pro M.2 512gb l 2x4tb WD red l MSI GTX1070 Gaming X l Hegel HD12 l Dynaudio BM5 mkIII #1 Din påstand om 30 km/t er ikke korrekt, sorry men her må jeg lige rettet lidt ind.
Der står ingen steder at man SKAL køre 30 km/t over en jernbane. Faktisk vil 30 km/t være så hurtigt at du dumper til din køreprøve.
Vi skal efter bekendtgørelsen om undervisningsplan for kategori B undervise i at "Nedsætte hastigheden før jernbaneoverkørsel uanset anvisningens art, således at man kan nå at standse før jernbaneoverkørslen, hvis tog nærmer sig."
Dette betyder at farten skal være langt lavere end de 30 km/t. Vi snakker faktisk helt ned i gå tempo.
Henvisningen i vores undervisningsplan kommer fra færdselsloven. "§ 5. Trafikanter, der skal passere jernbaneoverkørsel, skal udvise særlig forsigtighed. Færdsel over jernbaneoverkørsel må ikke finde sted, når det kan ses eller høres, at tog nærmer sig. Kørende skal afpasse hastigheden således, at standsning om nødvendigt kan ske før sporene. Når sporene passeres, skal dette ske uden unødigt ophold."
Da vi altid er nødsaget til at tænke på risikoen for at der reelt kunne være en fejl på anlægget er vi nødsaget til at holde godt øje med tog inden passage. Noget de fleste bilister glemmer.
Heldigvis er det mig bekendt ikke sket endnu. Men den anden dag troede vi heller ikke at et godstog kunne tabe en sættevogn (mine tanker går til de pårørende).
- Mvh kørelæreren. -- #13 mange tak. Men hvad er det præcist for nogle signlaer som en loko fører kan få, hvis fx der mangler strøm?
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #15
Jeg har aldrig hørt om, at signalerne mangler strøm. Tværtimod har jeg kørt igennem en bydel, hvor der ingen strøm var, men signalerne virkede fint. Tænker det kører på sit helt eget system.
Men skulle det ske at man møder et signal, der er slukket; Så skal man forvente det værst tænkelige signalgivning - Og i forbindelse med en overkørsel er det første man ser et mærke - Altså et gammeldags mærke uden strøm. Når man passerer det skal man kunne se overkørselsignalet. Og hvis det så er helt slukket, så bremser man naturligvis :-) -- 4790K l Asus Gene VII l Corsair 16gb ram l Samsung 950pro M.2 512gb l 2x4tb WD red l MSI GTX1070 Gaming X l Hegel HD12 l Dynaudio BM5 mkIII --
Sidst redigeret 10-03-2019 21:45 #16 Hvad er "et gammeldags mærke uden strøm"?*
Jeg har kun haft kørekort siden 2002, så er nok ikke gammel nok til de gammeldags ting...
*Oprigtigt spørgsmål. -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs #17
Det samme som et skilt :-)
Godt, gammeldags og kan ses selvom der er strømafbrydelser osv ;-) -- 4790K l Asus Gene VII l Corsair 16gb ram l Samsung 950pro M.2 512gb l 2x4tb WD red l MSI GTX1070 Gaming X l Hegel HD12 l Dynaudio BM5 mkIII #18 Hvordan kan jeg se på et togsignal at "det værst tænkelige er sket"?
Er der en lille lampe, der blinker, eller måske en klokke, der larmer??
Normalt er signalerne slukket i forbindelse med overkørsel. -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs
... Der er altfor mange eksempler på at ALT svigter ved mindre jernbaneoverskæringer.
Min farbror bor lidt uden for Bording i Jylland, 300 meter fra en overkørsel, med bom, lyd og lys.
På 25 år er 3 biler blevet påkørt af toget.
-- #21
3 uheld på 25 år er ikke "mange" eksempler, når man dagligt kan se billister som ikke udviser særlig forsigtighed ved en jernbaneoverkørsel ! -- #21
Hvor magne af de3 tilfaelde havde alle ting svigtet ?
Du hoper lidt i din konklussion der -- Sven Bent - Dr. Diagnostic
www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury altså jeg har ikke læst eller hørt om nogen uheld sådanne steder, udover når en bilist har været en komplet idiot
Jeg kunne forestille mig de bliver "tjekket" engang imellem, af sikkerhedsmæssige årsager. ligesom fx. en elevator skal det?
ring til fx. dsb og hør hvordan det fungerer. det ved de da :) --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|