Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
2 Forsikring skader, 1 bil. Hvad gør jeg?Af Gæst Forsikring | 02-07-2017 03:01 | 2619 visninger | 16 svar, hop til seneste
Jeg står i en meget uheldig position.
Jeg har en ældre bil fra 1992 hvor der kun er ansvar på.
for 3 uger siden blev jeg påkørt af en bil, hvor modpart forsikring mener at det er delvis, så de vil dække 50%, men jeg skal i retten med sagen for at få en dommer til at komme med den endelig konklusion. De skader der er kommet på bilen er så store i forhold til bilens værdi, så den vil blive total skadet. Problemet med dette er at når bilen bliver værdisat til en værdi så skal de have bilen og jeg får kun halvdelen udbetalt samt den selvrisiko jeg skal betale, så står jeg har "overskud" på 300-500 kroner og ingen bil.
Meeen
For 1 uge siden, blev jeg igen påkørt. Denne gang kom politiet ind i sagen, og fik konkluderet at det var modparten som har den fuldskyld for ulykken. De skader der er kommet er som før, i et så stort et omfang at den vil blive total skadet. Denne gang vil jeg så få det hele udbetalt meeeen, taksatoren vil jeg værdisætte bilen udfra den skade den har fået første omgang, og bruge det som argument at bilen får en mindre værdi pga det.
Jeg står nu og har en bil med store skader på begge sider, og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Vente på at første forsikring sag er afgjort hos en dommer? eller
Lad den anden forsikring sag ordne sag og give mig fuld udbetaling men til en mindre sum penge? --
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
Find cyklen frem og afvent. -- #0 Eftersom at bilen allerede er totalskadet ved første skade, får du 0 kr. i erstatning for anden skade. Du kan med andre ord ikke slå noget ihjel der allerede er dødt. Det er kun nedgangen i resternes værdi du kan få erstatning for, og det er et helt andet og mindre beløb.
Det med at erstatningssagen skal afgøres af en dommer (retten) lyder helt forkert i mine øre, henset til din bils værdi og det at din bil har ren ansvar. Tror du ikke det er straffesagen du tænker på? -- Sidst redigeret 02-07-2017 08:18 Hvorfor køre rundt i en bil som i forvejen er takseret som totaltskadet, hvordan ville det have stillet dig ved en evt ulykke hvor du havde skylden? -- !AMD HAS RYZEN
#3 der behøves ikke være noget farligt eller uansvarligt ved at køre rundt i en bil der juridisk er total skadet. -- Forsikringen følger nødvendigvis politiets afgørelse. Selvom man har handlet efter færdelsloven. Kan man godt have kørt uforsvarligt ifølge forsikringen. -- To stk. En stationær og en bærbar. Hmm.... Hvis modparten for den første skade får hele skylden, så skal du ikke betale selvrisikoen. Så skal du selvfølgelig holdes skadesfri, og have fuld erstatning for dagsværdien på bilen. Om det er fair med en 50/50 deling ved jo kun du selv.
Det er en meget usædvanlig situation at du bliver påkørt igen inden den første sag er afsluttet, og jeg kan ikke gennemskue hvordan det vil ende. Forsikringsselskabet kan jo, med rette, påstå at du ikke har lidt noget økonomisk tab, da bilen allerede var totalskadet efter den første skade.
#3: Det er, som #4 siger, fuldt ud muligt at en gammel bil med lav værdi kan være totalskadet, og stadig være mekanisk og sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarlig at køre i. En bil til f.eks 10.000 kr skal kun have en ganske lille kosmetisk skade, for at være totalskadet. -- Whatever #6
Bilen har ikke været hos en takstor ved første forsikring, så det er ikke officelt at den er totalskadet. Men udfra min erfaring med biler så er der tale om at der skal fortages reperationer for omkring 15.000-20.000 kroner, og bilens dagsværdi er ikke i nærheden af 27.000 - 36.000 kroner, så jeg ved på forehånd at den vil blive konstateret som totalskadet.
Det jeg tænker på er at, hvis jeg får medhold i retten ved første forsikring sag og de dækker fuld ud, så lad os antage at taksatoren fastsætter bilens dagsværdi til 15.000 kroner.
Men hvis jeg sender den hen til forsikring nummer 2, så skal taksatoren hos deres forsikring fast sætte dagsværdien af bilen, men der vil jo bilens værdi falde pga. skade nummer 1 ikke var en del af forsikringen, og så vil han sikker fast sætte færdien til 10.000 kroner.
Lad os sige jeg acceptere det. Hvad nu hvis jeg får medhold i retten med forsikring nummer 1, men nu står jeg ikke og har bilen som jeg kan sende hen til deres taksator. Skal jeg så sørge for at taksator nummer 2, laver 2 dagværdi af bilen. 1 værdi for bilen med første forsikring skade og 1 værdi for bilen uden den første forsikrings skade.
-- Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. Du skal i retten, fordi din og modpartens forklaring til ulykken ikke stemmer overens. En taksator har vurderet din bil som totalskadet og givet dig et tilbud på bilen. Modpartens forsikringsselskab afventer svar fra retssagen og kan sagen ikke afgøres i retten, får du kun 50% af taksatorens tilbud fra modpartens forsikringsselskab. Du kan ikke få yderligere erstatning fra ulykke 2, da du har 'solgt' bilen. -- #4 jeg er så udemærket klar over at der bare skal en lille latterlig bule på f.eks en bagklap til at en ældre bil takseres som værende totaltskadet, det var bare mere om hvordan man er dækket forsikringsmæssigt hvis man har skyld i en anden ulykke, for forsikringen kan.vel sige at den sag rører/dækker de ikke med en ildtang. -- !AMD HAS RYZEN
#8
kan forsikring 1 så stille erstatningskrav til forsikring 2, da bilen er "solgt" til forsikring 1? -- #11 Så længe sagen ikke er afsluttet, er bilen vel ikke"solgt" endnu.. -- Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!!
Se profil for specs #11
I teorien bliver det så en sag mellem to forsikringsselskaber, hvis #0 efter retssagen vælger at sælge bilen til modpartens forsikringsselskab fra ulykke 1. Hvis #0 vælger at beholde bilen uden at få udbetalt erstatning fra ulykke 1, skal #0 nok være forberedt på at modpartens forsikringselskab fra ulykke 2 kun vil betale for nye skader på bilen, plus at der også skal tænkes på bilen har mistet værdi på grund af skader fra ulykke 1. -- Hvad er det for en omgang radiobilerne du har haft gang i o.O -- Fun: 4790K, Impact VII ITX, 780Ti SC, 8GB@2133, NCASE M1 #193, 500GB SSD, SFX Gold, 30" U3011
Work: 4790K/GTX970 Hackintosh + 34" U3415W, 15" MBPr Husk at ligegyldigt hvilket forsikringsselskab der skal betale dig erstatning for bilen, skal de købe den af dig, ergo er handlen er ikke afsluttet før du accepterer buddet.
Taksatorens gør sit job godt, ved at presse prisen så langt ned som muligt, så jeg ville være (meget) stædig for at få prisen op til et niveau hvor man kan få en tilsvarende bil (eller evt. 50% af det, hvis det er halv skade).
Jeg ville være ekstra stædig hvis modparten er 100% ansvarlig, for så står du i en situation, hvor han er skyld du ikke længere har en bil. Så hvis ikke I kan blive enige om prisen, ville jeg kræve at forsikringen finder en tilsvarende bil til den pris de vil give (km-stand, service, farve, motor, model etc.).
Der skal selvfølgelig være en vis realisme i det, men min udgangspunkt ville være at hvis ikke jeg er skyld i uheldet, så vil jeg ikke stilles ringere end jeg var før uheldet, det ved at acceptere mindre end jeg ville kunne få en tilsvarende bil for igen. Specielt hvis det ikke bare er en gammel smadret kasse. :) -- Nu fremgår det ikke rigtig, udfra dit første indlæg, hvor omfattende den første skade var.
Men var bilen lovlig at køre i efter første uheld ? --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 425 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|