Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Nye regler for returnering og fortrydelse

Af Semibruger aethiops | 15-05-2014 12:16 | 1617 visninger | 10 svar, hop til seneste
Vil bare lige informere jer derude om de nye regler der træder i kraft d. 15. juni 2014. Så kan I selv for fremtiden se hvordan I står, hvis I bliver i tvivl om noget, ang. returnering og fortrydelse. Som jeg ser der, så står vi (forbrugere) bedre, med flere rettigheder, for online e-handel. http://www.fdih.dk[...] Kunne ikke se at dette havde været oppe og vende før herinde.
--
#1
EQuiNoX
Junior Nørd
15-05-2014 12:46

Rapporter til Admin
fuldkommen hul i hovedet lovgivning set fra butikkernes side. Der kommer til at blive et kæmpe problem med svindel med retur varer.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#2
triedset
Elitebruger
15-05-2014 12:49

Rapporter til Admin
Mange tak :) Den skal jeg lige have læst godt igennem når jeg får lidt mere tid :)
--
Intel(R) Core(TM) i7-2630QM CPU 2,00GHz quad-core 4 GB ram Nvidia GeForce GT 540M 1 GB 2x500 GB HDD
#3
Klatretoesen
Supporter
15-05-2014 12:56

Rapporter til Admin
1# Omvendt så kan det måske blive nemmere for butkkerne at tage et beløb for "ulejligheden" hvis en person har brugt varen og ødelagt tape og sådan noget. Har ikke rigtig hørt om nedslag i prisen, medmindre der desideret mangler embalage o. lign. Kan ikke helt gennemskue om regler er gode eller dårlige. Reelt giver det også forbrugeren mulighed for at have varen i op til 28 dage som jeg forstår det, når den bare skal afsendes inden 14 dage efter man har givet besked om man vil returnere den (og man har 14 dage til at give besked).
--
#4
EQuiNoX
Junior Nørd
15-05-2014 18:32

Rapporter til Admin
#3 den må du uddybe, hvordan skal de kunne opkræve noget uden en masse besvær hvis de allerede er blevet tvunget til at refundere alle kundens penge udfra en postkvittering, som de ingen chance har for at kende indhold, stand eller noget som helst om ? Det har man allerede mange steder, hos os skal man fx bare give besked inden for 14 dage, og så afsende inden for 30 dage derefter.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#5
Klatretoesen
Supporter
15-05-2014 19:31

Rapporter til Admin
4# Jeg tænker på dette: "En eventuel værdiforringelse skal så fradrages i det beløb, som butikken refunderer kunden. FDIH: De danske lovbemærkninger fastlægger, at det beror på en konkret vurdering hos butikken, om varen er forringet og i givet fald hvor meget. Eventuelt ingen værdi for butikken i handelsøjemed." Jeg ved godt det ikke er meget anderledes i dag, hvor der også er mulighed for kunden betaler for værdiforringelse. I Praksis synes jeg dog ikke særlig ofte man ser det. Men som jeg forstår det kan butikken stadig vælge at vente med at tilbagebetale pengene til varen er i butikkens hænder. De kan dog vælge at tilbagebetale ud fra en postkvittering.
--
#6
Kaasje
Guru
15-05-2014 19:58

Rapporter til Admin
Uha, der er én ting jeg glæder mig til her: Refundering af beløbbet skal ske inden for 14 dage, fremfor de førhenværende 30 dage.
--
*(Foreveralone face)* Ultimate goal: More bacon! And cola. Thats it. Oh, and Cocio. OOOH, and potato chips.
#7
aethiops
Semibruger
16-05-2014 08:46

Rapporter til Admin
Som jeg ser det, så åbner det muligheder for at begge parter kan udnytte det. Forbruger ved at snyde med forsendelse. Det jeg mest er bange for er, som jeg har læst det, hvordan sælgeren kan nedsætte prisen, efter man har åbnet varen og prøvet den en gang, for at se hvordan det virker. De kan nedsætte det som de "føler" de kan få for den igen, når den skal sælges igen. Jeg kan sagtens se dette blive udnyttet af firmaer :(
--
#8
EQuiNoX
Junior Nørd
16-05-2014 09:48

Rapporter til Admin
5# Det har butikken jo allerede mulighed for, eller de kan vælge helt at afvise returen. Det kommer til at afhænge af hvordan formuleringen er i loven, kan kunden forlange at få udbetalt pengene hvis de blot viser en retur kvittering, eller kan butikken selv vælge og vente. hvorfor denne tvetydighed i en lov, hvorfor ikke for en gang skyld lave en klar forbrugerlov så begge parter ved hvad de har at regne med. #6 Den syntes jeg er helt glimrende, burde heller ikke tage længere medmindre der er et problem med varen. Tror heller ikke at det er mere end 10-20% af alle returnerede varer som tager længere end 14 dage at refundere. #7 Generelt er der ret stort værditab på retur vare, fordi ingen kunder ønsker at betale nypris, selvom varen ser fuldkommen ubrugt ud. I webhallen har vi 5 forskellige klasser for retur/demo/refurb varer ( fyndvarer ) hver klasse giver ca. 10-20 % afslag i købsprisen. det er simpelthen nødvendigt for ikke at kunne få solgt varen. Du ved jo selv herinde fra hvor meget folk brokker sig hvis en webshop ikke har sat en demo/retur vare nok ned. Kunden er jo på ingen måde dårligere stillet rent reklamationsmæssigt når de køber en retur vare
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.
#9
weberollin
Supporter Aspirant
16-05-2014 16:12

Rapporter til Admin
#8 "Du ved jo selv herinde fra hvor meget folk brokker sig hvis en webshop ikke har sat en demo/retur vare nok ned." Det er der nu ofte også hold i.. Det er nogle gange at demovarer, hvor der mangler enten en ledning eller andet, "kun" koster 100kr mindre, og så skal man selv ud at finde den til en pris af lige under 100. Det har jeg selv været udsat for 2 gange. Har også prøvet hvor demovaren tydeligt havde været brugt forkert og havde diverse skavanker = stras tilbagesending.. Men så havner den jo sikkert hos en anden alligevel.
--
I5-3570K @ 4,3Ghz | 4x4 GB Crucial 1600 Mhz | 700W OCZ | 256GB 830' SSD | 1TB 7200RPM | ASUS P8Z68-V | HD7970-Ghz 3GB
#10
EQuiNoX
Junior Nørd
16-05-2014 16:25

Rapporter til Admin
9# så er det jo en helt andet sag, hvis der rent faktisk mangler noget i pakken. det er jeg taler om er ganske almindelige varer hvor der ingen tegn på brug er, intet mangler i pakken, men forseglingen er brudt, her vil folk stadig have rabat på varen.
--
Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all.

Opret svar til indlægget: Nye regler for returnering og fortrydelse

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning