Jeg har aldrig haft det problem og hvis den er nogenlunde frisk burde det altså heller ikke blive et problem på den motor.
Jeg ved godt du skriver du ikke kommer på motorvej med den, men sørg for at give den nogen prygl og godt ud i gearne når den er blevet varm.
Desuden hører en bil heller ikke hjemme ved 1500omdrejninger i topgear. Det er fejlbetjening. Er du sikker på det ikke er fordi den sejtrækker i stedet. Det er absolut ikke sundt for en motor at køre den på den måde
--
HO, HO, FUCKING HO!
#1 Med 1500 omdrejninger er det kun lige som test selvfølgelig og nej den sejtrækker ikke så slemt ved 1500 omdrejninger enelig. Nok fordi det er en gammel 8 ventilet motor (2 ventiler pr. cylinder) som typisk trækker bedre ved laverer omdrejninger end 16 ventilet motorer gør det. Jeg holder altid normalt motoren på mindst 1800-2000 omdrejninger i minuttet.
Men den tændings banker som sagt stadig forbi 2000 omdrejninger og op til ca. 2500 og det burde den ikke gøre da max moment indfinders sig ved 2700 omdrejninger for min bil. Normalt plejer jeg at skifte gear ved ca. 2500 omdrejninger og starter med nyt gear hvor omdrejninger afhængi af gear lander op mellem 1800 og 2000 omdrejninger i minuttet.
Jeg er ikke den tager motoren langt ud i gearne og topper gerne ved 3000 omdrejninger når det går op af bakke.
Men det kan da være tændings banken skyldes netop at jeg ikke "piner motoren lidt mere eller nok". Altså at den ikke bliver brændt af engang i mellem med omdrejninger mellem 3000 og 4000 konstande omdrejninger. Men undre mig bare stadig for som sagt er det ikke korte ture jeg køre.
--
i7 920|ASUS Rampage II Extreme|12 GB DDR3 ram 1600 MHz|GTX 660 TI SLI|Crucial M4 64 GB|2x WD velociraptor 150 GB|WD caviar black 1 TB
#2 Selvom du kun kører lange turer vil den stadig kokse hvis den ikke bliver brændt ud og kørt lidt hårdt af og til. Når du ligger og lumrer ved de omdrejninger altid er jeg overbevist om det er koks og sod der forhindrer en ordentlig motorgang. Når først de er gennemvarme sker der altså ikke noget ved at lade motoren arbejde. Det har ikke noget at gøre med at pine den.
En motor skal spindes op og kunne holde til at arbejde med højtomdrejningstal også.
Det bedste ville være noget friskere kørsel, men du kan jo evt også prøve med nogle rense additiver til at hælde i benzinen
Faktisk kan det give en mere økonomisk kørsel hvis du accelerer frisk op til den ønskede fart i stedet for at ligge og fedte med gassen
Jeg har godt nok en nyere bil fra 08 og jeg giver den altid noget at leve af når den er varm. Der er ikke noget unormalt at jeg rammer fx 6000 omdrejninger når jeg fx kører ned at tilkørsel til motorvej osv. Så får den bare alt hvad den kan ta til jeg når den ønskede fart
--
HO, HO, FUCKING HO!
Hvad er det for en Motor vi snakker om ? 1.3 1.6 1.8 1.8gti ?
ville nok først lige få aflæst tændingen på den, hvor kommer du fra ? kunne godt aflæse den for dig, hvis du ikke selv har måle udstyr til det.. har du huske at sætte kablerne rigtig på? i rigtig række ? det jo ikke lige meget hvordan de sidder..
--
Nu arbejder jeg i Thansen, og har før anbefalet rense-additiver til kunder som #3 også er inde på, hvor de er kommet næste gang og har sagt at det virkede.
Mange gange kan det gøre underværker, og for at det ikke skal være løgn er der lige netop tilbud på sådanne additiver lige nu ;)
Hvis det var mig, ville jeg i hvert fald prøve lykken med det.
--
Carbide 500r, Z68X-UD4-B3, I5 2500k (H55 @4.4), Gainward GTX 570 (@840/2000), 8GB Vengeance Pro, Agility 3 120GB, HX 750
Har aldrig bøvlet med sod. Tror nærmere det er din tænding der skal stilles. Det kan ske på ældre biler de trænger til en justering.
køb en tændings pistol koster ikke ret meget hos biltema.
ellers kør på værksted.
har du forstand på at stille efter gehør kan du også prøve dette.
fx min gamle fiat tipo skulle stilles 10 grader før top +/- 2.
dvs mellem 8 og 12 . Så droppede pistolen og stillede på gehør.
mener golf har et fast punkt de skal stå på.
--
5# han skal passe på de rense aditiver i sådan. En gammel bil da fx sod ved ventiler er med til at holde den tæt når det bliver slidt.
renser man så dette bliver den utæt og kommer til at gå meget dårligt. Samme med stempel ringene kan også blive itæt. Og derved kommer der ( blå røg ) fra udstøningen .
på nyere biler med ikke alt for mange km på klokken kan man roligt bruge dem. Men ikke på de gamle :)
--
#3 okay ja. Det var nemlig også min tanke at den koksed til selv om jeg køre længerer ture.
At jeg ikke piner motoren højerer op, skyldes også lidt bilens alder. Bilen er fra 1991 så en 22 år gammel potte. Så vil helst ikke pinne den gamle motor alt for meget i vært fald.
Men det kunne da godt være jeg lige skulle prøve engang additiv i tanken også ud på motorvejen med motoren på en 3500 omdrejninger over en 100 til 200 km strækning. Vil du mene det vil være en god ide?
#4 Motoren er en 1.6 Benzin (motor kode er PN) og bilen er fra juli 1991.
Jeg kommer fra Gårslev nær Børkop mellem Vejle og Fredericia i trekants området.
Hvis du tænker på en tændings pistol, så nej. Sådan en har jeg ikke til at måle tændings indstillingen før top.
Tændkabler sider 100 % rigtigt. Skifted en af gange, så kan nærmest ikke sætte dem forkert.
#5 Igen additiv vi er inde på her. Når flere anbefaler det kunne det være jeg skulle prøve det. Det er bare blandet hvad jeg høre. Nogle anbefaler det mens andre ikke siger det virker. Men så igen der findes så meget forskelligt af det stas. Jeg kender mest til fra produkcenten Bell add.
--
i7 920|ASUS Rampage II Extreme|12 GB DDR3 ram 1600 MHz|GTX 660 TI SLI|Crucial M4 64 GB|2x WD velociraptor 150 GB|WD caviar black 1 TB
Jeg ville ikke bruge Adiviter i sådan en gammel.bil der er stor risiko for at den kommer til at gå dårligt.
men bell add er nu ret godt mærke. Har selv brugt det på min suzuki liana :) men den er fra 2004 med 150.000 km
--
#9 Jeg kan godt følge dig med det. Ved at man får koks væk med additiv risikere jeg at den bliver mere utæt i stedte for som vil sænke bl.a. komprisionen og få motoren ti lat gå dårligt.
Dog har min bil ikke gået så meget igen taget alderen i betragtning. Den har gået lige omkring 200000 km nu. Altså vi snakker ikke om en udkneppet motor med 3-400000 km på tælleren.
--
i7 920|ASUS Rampage II Extreme|12 GB DDR3 ram 1600 MHz|GTX 660 TI SLI|Crucial M4 64 GB|2x WD velociraptor 150 GB|WD caviar black 1 TB
En omgang belladd benzin additiv vil aldrig skade
Evt. Tændings spolen som måske er slidt ? , rens dine tændrør evt.
--
Before you embark on a journey of revenge, dig two graves.
- Confucius
Du skal ikke lytte til #3. Tag hellere og kør forbi din mekaniker og få en lille snak om bilen. Sidst jeg var i T-hansen anbefalede de noget der efterfølgende var ved at tage livet af cat'en. Så ville aldrig stole på en der arbejder i T-hansen ;)
--
3GHz i3 540, 8GB DDR3, 64GB SSD, 16TB @ Highpoint 2680 controller, Samsung 24' FullHD LED + Lenovo Edge 11 lappy
ja ok kommer fra herning af ;)
men køb en tænding pistol og juster tændingen, gør der hvor du skiftede dækslet, den kan drejsen når du løsner en skrue,
indstil pistolen til 18 + 1 grad ved 900 omdr,
og lys ned på krumtappen der er sådan et tændings mærke, og den skulle du kunne se når hver gang pistolen blinker :)
har du brug for hjælp kan du bare skrive
--
#11 Jeg kan med sikkerhed sige at tændrør ikke trænger til at blive renset, da jeg lige har sat helt nye i så sent som i går.
Men slidt Tændspole kunne det jo godt være eller den dårlig forbindelse. Bilen er tråsalt 22 år gammel så et iret stikben kan sagtens spille ind.
Jeg tror næste skridt bliver og snakke med mekanikeren også tage den der fra. Få han til at tjeckke tændspolen og tændingen før top. Også evt engang additv i tanken.
--
i7 920|ASUS Rampage II Extreme|12 GB DDR3 ram 1600 MHz|GTX 660 TI SLI|Crucial M4 64 GB|2x WD velociraptor 150 GB|WD caviar black 1 TB
#12 Ok så han skal ikke lytte til mig.
Hvad laver du siden du er mere kvalificeret?
Jævnfør dine egne indlæg erkender du jo du ikke ved noget om biler
Jeg kan så godt afsløre jeg ikke arbejder i Thansen og har intet nævnt om thansen
--
HO, HO, FUCKING HO!
#14 Prøv også lige at nævne for ham at den aldrig er over 3000 omdrejninger og spørgs ham om den ikke har godt af at arbejde når først den er blevet varm...
Jeg holder stadig på det er dit kørselsmønster der giver problemerne, men vend endelig tilbage med en opdatering
--
HO, HO, FUCKING HO!
Jeg har helt lidt additiv i både benzin og motorolie (bare rolig ikke det samme additiv) også har jeg aftalt med min mekaniker om at få stillet tændingen på næste fredag også må jeg se der fra.
Også får den lidt mere pisk nu og vil se om jeg en af dagene kan komme ud og køre en god lang tur på motorvejen så den gamle kasse, kan blive blæst lidt i gennem.
--
i7 920|ASUS Rampage II Extreme|12 GB DDR3 ram 1600 MHz|GTX 660 TI SLI|Crucial M4 64 GB|2x WD velociraptor 150 GB|WD caviar black 1 TB
sorry jeg lige bumper tråden. Men har endelig fået fundet løsning på det tændinds banken lige i dag. Det er ikke lavet, men ved hvorfor nu den gør det.
Det har hvist sig at tandremmen sider en tak forkert og jeg er ret sikker på at det er problemmet og også løser de andre små problmmer den har som dårlig tomgang og urolig motorgang samt huggen ved lave omdrejning og ikke ret meget gas.
--
i7 920|ASUS Rampage II Extreme|12 GB DDR3 ram 1600 MHz|GTX 660 TI SLI|Crucial M4 64 GB|2x WD velociraptor 150 GB|WD caviar black 1 TB