Denne tråd er over 6 måneder gammel
Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?
Elbil erfaringer til potentielt ny køberAf Megabruger Lardy | 02-06-2024 17:45 | 1983 visninger | 27 svar, hop til seneste
Kære HOL
Jeg overvejer kraftigt en MUSTANG MACH-E - syntes den er mega flot, skal have farven orange metal, hvis det bliver den - jeg kørt i den hos forhandler og et familiemedlem der har en.
Mit spørgsmål går på hvilke erfaringer I har med jeres elbil?
Jeg har kigget på Tesla Y, Enyaq, Audi Q4 E-tron og Mustang Mach-E
Tænker en elbil med maxpris på 550.000 sådan ca - men jo gerne billigere.
Mine bekymringer ved Audi som jeg også har prøvekørt er, at jeg ikke føler bilen er lige så lækker indrettet, hvilket jeg ville forvente af en Audi. De har også nogle hårde sportssæder som er skidt, da jeg er en stor/bred mand.
Enyaq er egentlig ok og har en god pris, har en Skoda Octavia i dag som jeg har været meget glad for, men jeg er ikke rigtig faldet for Enyaq, desværre.
Tesla Y er den bil alle har - jeg er ikke rigtig imponeret ved noget som helst af den - skod farver og design (min smag) den har en kæmpe fordel med ydeevne og hurtigere opladning. Det i forhold til Mach-E har Tesla Y jo også varmepumpe.
Mustang Mach-e elsker farven og designet - den er god at køre i - kan godt lige dens infotainment. Er lidt bekymret over prisen i forhold til Tesla Y og så den manglende varmepumpe.
Har I nogle erfaringer eller input der kan være værd at tage med i mine overvejelser? --
Hvis du er oppe i den prisklasse jeg havde nok nappet en VW ID7.
Nu nævner du blandt andet hurtig opladning. Men hvor ofte forventer du rent faktisk at hurtigoplade?
Jeg har kørt elbil (Tesla Model 3 Long Range) i 1½ år nu, og 5% af mit forbrug er DC ladning. De resterende 95% er AC ladning derhjemme.
-- Med de nye lavere priser, er Tesla Model Y et godt valg synes jeg.
Der er også fordele ved at købe det samme som alle de andre. Populære biler er populære af en årsag. Nu har jeg ikke sat mig ind i det, men jeg forestiller mig at de biler der kører mange rundt af, er lette at reparere og ikke er så fyldt med fejl. Ellers kørte de jo ikke rundt overalt :)
Hvis budgettet er 550.000kr, så ville jeg fandme ikke købe en Mach-e. Jeg har hørt de er fyldt med fejl og min personlige holdning er at den er både grim OG upraktisk. Jeg er ikke vild med Tesla Model Y designet, men den er da i det mindste praktisk indrettet.
Jeg føler man får meget bil for pengene med de nye priser på Model Y.
God ladehastighed og rækkevidde, godt anlæg, og man kan tilkøbe diverse tilbehør som genvejs-knapper og heads-up display.
Knapper: https://www.astina.dk[...]
Head up: https://greencargear.dk[...] for eksempel. Der er masser af muligheder.
Er en kineser helt udelukket? -- Handels stats: Samme bruger i 20+ år. B/W liste score: +43/-0.
Stats sidst opdateret d. 07/05-2023 (B/W listen er ikke opdateret) --
Sidst redigeret 02-06-2024 18:12 er mustang mach e ikke den med bremseproblemer hvor ford ikke engang har fundet løsningen? har en ven der har købt en af disse, og pludselig virker bremser ikke..
https://fdm.dk[...] -- jep jep #3 jo de løber fra deres ansvar igen ligesom den gang med Ecoboost problemerne
-- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air Hvis du har brug for en rummelig elbil der skiller sig ud, så tag et kig på Hongqi E-HS9 de starter fra 450.000 kr. -- Jeg synes godt nok at de fleste ikke kinesiske elbiler er alt for dyre ifht. "Value for money" sammenlignet med Tesla model 3/y efter prisfaldet.
Har du set på Xpeng G9 (pt op til 50k rabat) og Hongqi E-HS9? -- Jeg har prøvekørt en Mustang mach-e og jeg synes godt nok ikke den vær særlig fed at køre i. Synes den sejlede rundt på banen og var overraskende sløv i forhold til hvor mange hk den skulle have. Indretningen og udsenet er jeg tosset med, det er virkelig en fed bil.
Og så har den mange problemer, så jeg er glad for jeg ikke rendte med den.
Min kone og jeg, valgte at løbe med Renault Megane E-Tech, men vi har erfaret at det måske bliver liiiige småt nok når der skal pakkes klapvogn samt ting og sager til en udflugt. Vi kommer fra en Kia Sportage 2018, så det kan mærkes at der ikke er så meget plads. Men vi lever med det.
Men du kan jo også købe 2 Meganer til det budget du har.
ID7 bliver nævnt, den havde jeg nok kigget på. Ellers kunne du måske vente 1-1½ år og så snuppe en Audi Q6? den ankommer her om lidt og lander i omegnen af 600.000kr, men så måske en lettere brugt bil på 1-1½ år med 15-25.000km, den tænker jeg godt kan fåes til 550.000kr.
Kia har deres EV9, som er et kæmpe lokum, men måske EV5 som er på trapperne, er mere noget for dig?
Toyota Bsjhsj, eller hvad fanden den nu hedder, kunne også være et alternativ. Det er en Toyota, så den render bare indtil du ikke gider længere.
Mercedes måske? Er ikke så vild med deres features på abonnement, men det må man jo afklare med sig selv.
Polestar 3?
Hvis du slet ikke er bange for brugt, så kan du måske godt finde en Tesla Model X til dit budget, men så har de altså 70-80.000km eller mere på klokken. -- ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H150i Elite --
Sidst redigeret 02-06-2024 19:58 Tak for mange gode kommentarer - lad dem endelig fortsætte.
Jeg må indrømme jeg er meget imod kinesisk og fransk. Er heller ikke Vw fan, men tror jeg booker en prøvetur i en id7 alligevel.
Jeg tænker fint jeg kunne leve med f.eks. en tesla y - det er jo meget billige lige pt. Eller i hvert fald til at betale sig fra.
Jeg har ingen børn, koner eller barnevogne der skal ind i bilen. Jeg har aldrig hørt om en Hongqi før - alene det gør mig bekymret.
Det er denne https://i.imgur.com[...] jeg har testkørt og overvejede - oplevede ikke dårlige køreegenskaber på min testtur, men måske det er fordi jeg ikke har nok forstand på det. -- #8 hvad med japaner ? Toyota BZ4x er blevet bedre, jeg taler med erfaring har selv en på leasing, og Subaru Solterra -- Intel 13700k Thermalright Peerless Assassin 120 SE + Asus strix ROG B760i + Sapphire RX 6900 XT Toxic Air #8
Hvis det kan give lidt mere komfort omkring franske biler, så har Renault lavet samarbejde med Nissan om platformen til deres Megane og deres Scenid modeller.
Dog har jeg hørt at Scenic har en del vindstøj og er lidt mere blød i undervognen end Megane. Megane er også den mere sporty bil, og jeg synes satme den kører godt!
Nissan Ariya kan du måske overveje også? den glemte jeg helt.
Min chef har en Model Y Performance, og jeg sir dig den rykker altså satme godt af den gør. Den er maget maget sjov at køre i. -- ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 32GB 3200 - Gigabyte 4070ti Gaming - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - Corsair H150i Elite Er også på udkig efter en ny el-bil, orker ikke at betale så meget for benzin og afgift mere. Kommer nok til vælge det med Clever for 800 kr./måned med ubegrænset opladning, har mulighed for at lade hjemme og på arbejde, samt de fleste steder jeg handler har en Clever ladestander på parkeringspladsen, en ulempe med Clever er, at de ikke har mange ladestander i udlandet, kun et par stykker i Nordtyskland.
Vil anbefale, at når du prøvekører en el-bil, så kør den over så mange huller som muligt, for at få testet de støddæmpere. El-biler er tunge og selv små huller i vejene kan gøre den daglige kørsel ubekvem.
I den prisklasse vil jeg overveje Mercedes eller BMW, i det mindste få prøvekørt dem. Prøvekør så mange forskellige el-biler som overhovedet muligt inden du køber. -- Skæv lige til garantien og fabrikkens historiske opførsel over for kunderne.
Her syntes jeg at VW gruppen bliver dømt ude, de er fløjtende ligeglade med deres kunder når bilen er solgt. de giver kun 2 års garanti på alt det der kan gå i stykker. En omgang elektronik til en elbil er ikke billig. Tesla giver 4 år generelt og 8år på driv komponenter (det må være motore, batteri og inverter). hyundai, kia og lignende giver typisk omkring 7 år.
BMW har jeg ikke råd til, men de kunne være et godt bud på en tysker, hvis garantien er noget værd. om BMW dømmes ude grundet deres går den så går den polimik ved de tilstoppede EGR kølere må du afgøre.
Mercedes har kvalitets og software problemer i følge min omgangs kreds. -- Husk også at kigge på service delen, der synes jeg ikke just man høre gode ting om Tesla.
kigger selv efter en billig el bil (på et tidspunkt) men Tesla bliver det ikke. -- Ryzen 5 3600x - GTX1080 TI STrix 11gb - 32gb Ram Jeg har det også sådan at det eneste der er tiltalende ved Tesla er prisen - problemet er bare at det jo er en stor del af et køb - vil gerne have suv. Kan godt se bmw i5 måske er rigtig god, men prisen er også for høj til mit behov, der skal jo tilvælges en del inden den bliver godt udstyret som de andre modeller på markedet. -- Har en model y.... Affjedringen er ikke noget at råbe hurra for, men på niveau med vores tidligere Peugeot 308sw fra 2018. Men ellers lækker at køre i. Interiøret er en smagssag, men jeg er vild med det, men jeg lige skulle vænne mig til det. Synes mange andre som jeg har kørt eller været passager i, virker mere rodet og ikke så strømlignet.
Vedr. service, så har jeg en gang haft bruge for dem (det var loftsbeklædningen som ikke sad ordentlig fast (3 måneder efter købet). Bestilte service via Tesla appen, dagen efter fik jeg godkendt service på garantien og kunne bestille tid. Jeg kunne vælge tid allerede dagen efter og bare skrive på hvilken adresse bilen ville stå på på tidspunktet for service. Bum dagen efter var bilen lavet uden jeg skulle aflevere bilen på værksted. Det var aldrig sket med vores gamle Peugeot.
Med hensyn til farven så vælg den farve som er billigst og så få den wrappet med film i den farve som du kan li, problem løst.
God jagt -- Tak for tippet om wrapping :)
Jeg er stadig i tvivl om, hvilken vej jeg skal gå.
Overvejer også leasing i en periode for at blive mere afklaret inden køb, men hælder stadig mest til Mach-e -- Jeg har en Tesla, og har prøvekørt en del el-biler.
Som udgangspunkt så skal du følge din mavefornemmelse, og hvad du synes er fedt at køre i. Tror du bliver lige glad, om du kører det ene eller det andet.
Grunden til at jeg valgte Tesla er, at den bare fungerer. Den har nogle små irritationsmomenter, som jeg gerne vil ændre på, men som jeg kan leve med. Men det har jeg haft på alle mine biler, så hvorfor skulle det være anderledes på en Tesla :)
Jeg betegner lidt Tesla som en Iphone. Den fungerer og gør sit arbejde. Alt kører smooth, og generelt er der sjældent problemer. Til gengæld er du også lidt låst i deres verden, og ikke mange muligheder. Jeg kan også godt lide, at der ikke er en masse tilkøb som der er på næsten alle andre biler.
Jeg vælger en Tesla igen næste gang.
Min bror har en Mach-E. Jeg er ikke super imponeret over Mach-E, den er kedelig at køre i, og rodet design, samt en irriterende infotainmentsystem, når man kommer fra en Tesla.
F.eks. så skal man betale ekstra for at have flere kørerprofiler.
Så har de lidt bremseproblemer som Ford er lidt i tvivl omkring - Og de har endnu ikke løst det.
Men brormand han er super glad for den, og den fungerer bare i hans hverdag.
Heldigvis er vi så forskellige.
Ud og kør en masse el-biler og beslut dig. Alle biler kan have børnefejl, og være mandagsbiler, så tag den du finder bedst. -- Ryzen 3950x | RTX 2080 TI | X570 Ultra | Corsair H150i PRO | 970 EVO 1TB | 2 x 8 TB Ironwolf HDD | 64 GB - 3600 MHZ | 3 x 27" Aorus IPS 1 ms 144 hz | Stol aldrig nogensinde på rækkevidden medmindre du kører 70km/t fra 100% til 0% i fuldstændig konstant fart hele vejen og det måske går lidt ned ad bakke også. Afhængigt af årstiden og hvor du skal køre, så skal du nok trække 20-30-40-50% fra den oplyste rækkevidde i hverdagen.
Det er ikke sikkert at det har stor betydning for en i det daglige, hvis man ikke pendler så langt og har gode opladningsmuligheder, men hvis man ikke er klar over det, så kan det fandme slå hårdt når det går op for en. -- Jeg ville enten vælge refreshed Model Y når den kommer ud, eller en Voyah Free som har vilde specs til prisen. Jeg skal ud og se på en i dag. =) -- =) Jeg ville aldrig købe noget med dårligere garanti end f.eks. Teslas m.fl. Det er stadig uforholdsmæssigt dyrt at skulle reparere på batteripakkerne og drivlinie, så det er et must med absolut minimum 4 år.
Har selv lige fået skiftet batteri på min egen elbil - det havde kostet i retningen af 75k uden garanti :-O
Alternativet er naturligvis leasing - og det er kun endnu mere attraktivt, såfremt man skal ud og låne til bilen. Og så er al risiko for skøre CEOs prisudsving og dyre reparationer ikke i spil.
VW har f.eks. nogle rimelig fair priser på leasing af ID4 lige pt (4 års løbetid, og 5/15k i sign-up dummebøde, og ca. 4,5k/md)
Om man så kan lide bilen - det er en anden snak :-)
Stod jeg selv og skulle i markedet i dag, uden børn i ligningen, ville jeg helt sikkert kigge på Standard Range teslaerne, da de har et batteri man (more or less) kan prygle efter velbefindende. Den nye Model 3 er sprød, såfremt man kan leve med blinklyset :-]~
OP, hvad frister dig ved Mach-E? Den er meget langt nede på min personlige liste over attraktive elbiler, men jeg respekterer naturligvis at vi ikke alle er ens :-) -- Det jeg syntes der er fedt ved Mach-e er indrømmet designet og er fan ar den der orange metal farve - ved godt man kan få wrappet en anden vil.
En anden ting er, at jeg sidder godt i den - det er lækre sæder og kan godt lide deres skærm og interiør. Min onkel har en og han er glad for den og ville købe en igen, hvis han skulle tage valget. Jeg har kørt i hans og kørt i en hos en forhandler og jeg kan ikke sætte noget dårligt på den.
Han har ingen problemer med bræmserne og har kørt 70.000 km på dækkene inden de skulle skiftes. Hans skærm er crashet 2 gange på de 75.000km han er oppe på i den nu og det kunne han bare genstarte den.
De youtube jeg har set hvor f.eks. tesla ejer sammenligner med en Mach-e er heller ikke noget der skærmmer mig og den seneste video, hvor en person der har haft 2022 udgaven i 18 måneder giver en status på den. De ting han nævner er ikke noget der gør mig synderligt bekymret i forhold til mine behov.
Jeg er med på tesla kører længere og lader hurtigere, men kan ikke slippe det der med alle har en tesla og det er en fin bil og god pris osv. Jeg er bare ikke hooked. Det er lidt træls for det var jeg for f.eks. 1 år siden - der havde jeg bare ikke behovet og afventede derfor.
Jeg ved godt det fornuftige er at købe tesla lige pt på rigtig mange parametre, men hvis jeg skal købe en bil jeg ikke er ordentlig hooked på så kan jeg jo i princippet bare beholde min octavia nogle år endnu. Ved godt jeg tænker lidt underligt og derfor er det også rart med alle de input der er i denne tråd allerede.
-- Ellers kan du kigge i retning af koreanerne Kia EV6 / Hyundai Ionic 5 hvis du vil have masser af garanti.
Jeg har selv en Polestar 2 og har haft den i ca. ½ år, og den er jeg meget tilfreds med. Konen syntes EV6 var grim, så det kriterie er åbenbart også gangbart uanset bilens øvrige kvaliteter.
Nogle af de ting man skal tage stilling til ved køb er:
* Købe eller lease? Jeg har personligt leaset, da jeg så ikke skal døje med værditab. Jeg har fået en virklig god pris på både leasing og forsikring, hviket har gjort de månedlige faste udgifter tilsvarende dem jeg havde på min Skoda Octavia som jeg havde i 10 år.
* Bilens software
- er det nemt at bruge - Polestar 2 bruge Google Automotive, så er du ven med Google, så er det selvsagt en dejlig platform.
- hvor mange klik skal der til for at slå standard blip og båt ting fra ved HVER ENESTE OPSTART - Polestar 2 = 0.
* Bilens størrelse
- kan du proppe det i den du regner med
- skal du virkelig have den allerstørste og hurtigste suv du kan finde, eller kan du nøjes med mindre - eksempelvis mindre bil med stor batteripakke og baghjulstræk er alt rigeligt fint til de fleste.
* Bilens batteri
- kan du reelt nå derhen du vil, eller skal du lade på farten? Jeg synes det er virkelig træls at skulle lade på farten, så det prøver jeg at undgå hvis jeg overhovedet kan. Det der med tisse/spise/strække ben-pauser er ikke noget jeg har behov for ved ture indenfor landets grænser.
- Du skal i praksis ikke regne med mere end ca. 50% rækkevidde om vinteren, da rigtigt meget af strømmen går til kabine/batteri opvarmning, og måske 85% om sommeren, så vælge en bil med rigelige wltp kilometer - du får aldrig nogensinde bilen til at køre så lang alligevel uanset hvad du gør.
* Ladeabonnement
- Hvis du som jeg lader meget/altid hjemme, så er fast abonnement direkte dumt. Jeg har kørt de første 10.000 km i min bil for ca. 1250 kroner i strøm efter refusion - Det er pænt meget mindre end 800 kroner om måneden for at kunne lade "gratis" ude i byen. Jeg har til dato kun lyn-ladet 2 gange.
* El-selskab
- hvis du skal lade hjemme, så sørg for at have samme el-selskab til ladeabonnement og øvrig el i huset, da du ellers ikke kan få refusion af momsen på dit forbrug på ladeabonnementet. -- Sidst redigeret 04-06-2024 15:14 Hvad med brugt Mercedes EQE eller EQS?
Der er faldet meget i pris. Kvaliteten er høj, assistentsystemer er nogle af de bedste på markedet. Designet.... jaaaaa..... Der er en grund til at de har fået tæsk og at afskrivningerne er høje, men jeg synes personligt ikke de er grimme og kan godt li det sleek look, som også sikrer lav luftmodstand og dermed ret lang rækkevidde.
Personligt er jeg mere til noget sjov køredynamik og vil nok se nærmere på Cupra Born VZ.... men jeg er også typen der synes det er vigtigt med lidt overstyring i svingene ;) -- -all you trekkies and tv addicts -CP7271K, AX1000, 12700kf, H150i, Aorus Elite Z690, 3080 GameRock OC, 850 EVO 1tb+SX8200 Pro 2TB , O11d-9 LL120
Jeg havde fornøjelsen af at hjulre rundt i en Mercedes EQC400 i weekenden. Det er en af de bedste elbiler jeg har kørt i og har da prøvet et par stykker efterhånden inkl en ID.4 som jeg ikke var begejstret for.
#23 Har du nogensinde kørt i en Cupra? Svingermekanikken har en Cupra Fermentor og infotainment systemet (som man praktisk talt styrer hele bilen med) er det arveste lort der nogensinde er opfundet. Lagger helt vildt og er på ingen måde intuitivt. Ødelægger fuldstændig bilen. Mercedes er til gengæld så enkelt at en på 5 ville kunne finde ud af det og så bruger Mercedes stadig fysiske knapper til det mest basale. In which I like! -- Retur til moderation efter personlige præferencer - I love it also! --
Sidst redigeret 04-06-2024 15:28 Jeg kører Mach-E - den nye 2024 model skulle have forbedret undervogn, hvilket jeg tænker, kan være værd at lure på. Jeg har selv en 2021 - den er fast i undervognen, men kører fantastisk (Kom fra Mazda). Vi har ingen udfordringer haft med vores.
Jeg synes stadig, det er den pæneste elbil på markedet.
Jeg har service og reparationsaftale hos VIA-biler til 550 kr pr. måned indtil 200.000 eller 8 år. Det giver meget sikkerhed i økonomien. -- Sidst redigeret 04-06-2024 15:32 Audi Q4 e-tron her. Til november har jeg haft den i 2 år og jeg bare SINDSYGT glad for den. Den kører fantastisk og jeg har ingen elektroniske problemer haft med den. Efter et års gik gik der en støddæmper, men det kunne nok ske på alle biler. Den blev skiftet på garantien uden issues.
Design og indretning er smag og behag men jeg elsker min Q4 netop fordi den minder om en rigtig bil og ikke en iPhone. Og så har de ikke klasket et 32" fladsskærms tv op midt i det hele som ser forfærdeligt ud men som desværre er jævnt trendy.
Hvad med Audi Q6? Den er godt nok lidt dyrere men den er satme fed. Eller en nyere brugt Q8...de kan fåes til omkring de 550k. -- Eneste negative ting ved leasing er sgu de kun inkluderer ALT ALT for få km.
Hvem F.... kører kun 10.000km om året. Så er det næsten billigere at tage en taxa rundt end at lease/købe
Og skal du have flere km, så er det ikke billigt længere --
Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.
Opret bruger | Login
|
Du skal være logget ind for at tilmelde dig nyhedsbrev.
Hvilken udbyder har du til internet? 438 personer har stemt - Mit energiselskab (Ewii f.eks) 12%
|