Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Hyggekrogen
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Bilkøb - Fejl og mangler efter køb.

Af Mega Supporter A.ndersen | 26-05-2021 12:52 | 3050 visninger | 33 svar, hop til seneste
Hey Jeg købte i starten af Maj en bil ved en forhandler. Det er en importbil som er hentet hjem på bestilling og som er hentet hjem ud fra nogle specifikke ønsker. Vi ønskede følgende: 1. Virtuelt Cockpit, 2. Tech pakke, 3. Assistent pakke, 4. S-Line, 5. Ambiente RGB pakke, 6. B&O Surround, 7. Soltag, 8. Ingen dybe ridser i lakken, 9. Under 20.000 kørte km og ikke mindst 10. Matrix forlygter Forhandleren fandt en bil til os, en 11 måned 2019 Audi A3 E-Tron S-Line black Edition. Jeg har nu haft bilen i knap 3½ uge og har lige hentet den fra mekanikeren og har nu fået følgende udfordringer. 1. Batteripakken på bilen er på 81% og kan ikke lade med 22kwt men kun 11kwt. 2. Ambiente pakke mangler - Der er kun standard belysning. 3. Audi Connect virker ikke, den vil ikke godtage Kilometer antallet. 4. 2 højttalere er gået i B&O surround'en. 5. Vi har funder 3 "store/dybe" ridser som er gået igennem lakken - Disse maskeret med silikone. (Der er en del som ikke er gået igennem, men svogeren har et klargøringsfirma så dem er vi slet ikke bange for.) 6. Der er konstant fejl på dæktryksmålingen og den skal indstilles ved hver start. (Vi har testet med 4 x dæktryksmålere på ventilen - Alle stod på 2.6 som foreskrevet.) Audi, som vi har service aftale med, de mener der er fejl og udbedringer for ialt 89.000,- eks moms. Jeg har i forbindelse med dette kontaktet forhandleren og holdt ham opmærksom på det hele, men han nægter pure at bilen ikke var perfekt da han leverede den og at han ikke kan tage bilen tilbage ej heller at holde os "skadesfri" da det er en bestillingsvogn og han nok ikke kan sælge denne igen. Altså, han mener at alt dette er enten sket efter eller som fejl af vores kørsel. Vi har kørt sammenlagt 800km i bilen - De 400 værende turen hjem after afhentning. Er jeg helt gal på den, når jeg mener at bilen ikke lever op til de krav vi fremsatte og som er accepteret, samt at jeg enten ønsker at blive holdt skadesfri eller levere bilen tilbage?
--
Tro kan flytte bjerge - Men almindelig sund fornuft kan få folk til at gå udenom.
#1
Jimminez
Mega Supporter
26-05-2021 12:57

Rapporter til Admin
du har granti hos forhandleren så han skal bare lave bilen mere er der ikke i det
--
#2
Azakiel
Skribent
26-05-2021 12:57

Rapporter til Admin
Du er dækket af reklamationsretten uanset, så medmindre der ret eksplicit kan peges på dig som forvolder af problemerne, så skal du holdes skadefri. Jeg ville dog nok uanset allerede nu tage kontakt til forbrugerombudsmanden for at høre dine muligheder når forhandler stejler så meget, så tidligt i processen.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#3
ToFFo
Guru
26-05-2021 12:58

Rapporter til Admin
Hvis du har købt bilen gennem forhandleren herhjemme, og de ikke bare har formidlet importen, så må de også sørge for bilen er som lovet. Har du læst alt grundigt igennem, så du ikke har skrevet under på en bil, der ikke har de forventede specifikationer?
--
- Indsæt signatur -
#4
A.ndersen
Mega Supporter
26-05-2021 13:05

Rapporter til Admin
#1 Det er også derfor vi kontakter forhandleren med det samme. #2 Jeg har kontakt til FDM, men de har nu taget 6 dage til at svare på en forespørgsel med tilhørende billede materiale. Forbrugerombudsmanden, det lyder sådan lidt skrapt "Straight out the gate" - Eller er det bare der jeg er allerede? #3 Den er købt gennem og via forhandleren - Han har formidlet alt, vi kom med et ønske og et budget. Han fandt bil og stod for alt, lige fra import, klargøring, gennemgang, toldsyn og plader. Jeg har ikke nærlæst enhver linie, men vi gennemgik bilen og den stod fin da vi fik den. Jeg må dog ærligt erkende at jeg ikke testede den ligesom Audi Amager har - Men den spillede fint radio da vi kørte du ved.. Samt blev den hentet i dagslys, så ambiente pakke blev ej heller testet og Audi Connect var jeg slet ikke istand til at opsætte af bar glæde for at have hjul igen.
--
Tro kan flytte bjerge - Men almindelig sund fornuft kan få folk til at gå udenom.
#5
Azakiel
Skribent
26-05-2021 13:09

Rapporter til Admin
#4 Det er meget skarpt, og meget hurtigt, men det er en formentlig stor sum penge du har sat i bilen så reaktionen er proportionel i min verden. Og efter at have stået med RMA i en del år i mit forrige arbejde, synes jeg ikke det er forkert at gøre når forhandler absolut stejler ved første henvendelse, så er det bare om at være rettidig så du ikke skal vente endnu længere på en løsning. Derfor i første omgang er det også nok bare at høre dine muligheder ved forbrugerombudsmanden, herefter kan du altid vælge at handle på de råd de kommer med.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#6
LARMY85
Giga Supporter
26-05-2021 13:11

Rapporter til Admin
Hvis du er medlem af FDM (ellers så bliv det), så snak med deres juridiske afdeling - de hjælper gerne :-) Personligt vil jeg mene du har 6 måneders garanti hvor bevisbyrden er på forhandlerens side så det er godt at du har fået den undersøgt så fejl, mangler og skader kan udbedres.
--
I am not a bot .-. .- - ... 01110000 01101001 01100101
#7
Thomas
BOFH
26-05-2021 13:24

Rapporter til Admin
#0>>Du skal starte med at kigge på din slutseddel, for at se om de ting du omtaler er omtalt. Hvis ikke så kan det være svært. At du har stillet nogle krav ved bestilling er sådanset ligegyldigt hvis der står noget andet på slutsedlen. Punkterne. 1. Du siger den kun kan lade med 11 KW mig bekendt kan A3 E-tron kun lade med 3,6 KW uanset hvilken lader den sættes til. Du skriver desuden den står på 81% kan den ikke lades mere op end det? 2. Hvis det er nævnt på slutsedlen så skal det være der, ellers er det lidt påstand mod påstand om hvad der er aftalt. 3. Det kunne lyde som om at, der er pillet ved km tælleren. Men prøv og tage fat i audi. 4. Skal forhandleren dække under reklamationsretten. 5. Kan være svært at undgå på en brugt bil. 6. Skal forhandleren sække.
--
Hilsen Thomas Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#8
Audi
Gæst
26-05-2021 13:25

Rapporter til Admin
Hej Først og fremmest virker det lidt latterligt at komme tilbage til forhandleren du købte bilen af med et krav på det halve af hvad bilen har kostet for de småting. Ridserne kan han selvfølgelig ikke stå inde for her 3,5 uge efter den er afhentet. Det kunne være både jer selv eller andre der har været for tæt på noget. Det manglende Brian lys kunne i se om den havde ud fra produktkoderne bilen er født med, så det kan ikke være en overraskelse. 81% batterikapacitet er vel meget fint her 1,5 år efter? Den kan jo have kørt en del alene på batteriet. Måler den dæktryk via ABS eller TPMS? Audi dækker nok de B&O højttalere uden bøvl. Bilen er under 2 år gammel.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#9
thechillum
Mega Supporter
26-05-2021 13:58

Rapporter til Admin
#8 - Manden er en simpel kunde, han er ikke en specialiseret fagmand. Der er en professionel og en uviden kunde. Den professionelle har et ansvar som han ikke løfter og derfor skal der self. reageres på det! 1. Batteripakken på bilen er på 81% og kan ikke lade med 22kwt men kun 11kwt. En batteripakke er jo en sliddel og vil jo med tiden stille og rolig blive svagere, der findes kurver/udregninger om hvorvidt dit slidtage er indenfor standard, Audi bør vide mere på denne front. (endvidere så bør Audi jo have en garanti på batteri-pakken) Iforhold til opladningen det må Audi jo kunne besvarer hvorfor du ikke kan lade med den korrekte kwt og de bør jo også have garanti på den del da det er en del af elektronikken/batteripakken. 2. Ambiente pakke mangler - Der er kun standard belysning. Uden tvivl en fejl fra forhandlerens side som du skal modkompenseres eller købe en brugt ambient-pakke og installere for dig kvit og frit. (Endvidere hvis du har lavet 10 KRAV til bilen og du nu har 1 ud af 10 krav som ikke kan løses, så vil det jo være en ugyldig handel og bør kunne ophæves. Det er forhandleren der er den professionelle og skal have styr på den slags!) 3. Audi Connect virker ikke, den vil ikke godtage Kilometer antallet. Dette må jo være noget elektrik/software fejl, her er igen noget som bør være dækket af Audi Garanti på sådan en ny bil. 4. 2 højttalere er gået i B&O surround'en. Dette må jo være noget elektrik, her er igen noget som bør være dækket af Audi Garanti på sådan en ny bil. 5. Vi har funder 3 "store/dybe" ridser som er gået igennem lakken - Disse maskeret med silikone. (Der er en del som ikke er gået igennem, men svogeren har et klargøringsfirma så dem er vi slet ikke bange for.) Dette er jo svært, dette er en visuel-skade som du burde have fundet ved afhentning af køretøjet. Har du brugt nok tid og lavet en grundig nok gennemgang ved overdragelse? (Ligesom ved udlejnings firmaér der gennemgår man bilen for ridser inden man får nøglerne, så man ikke bliver holdt til ansvar for andres ridser) Dog vil jeg sige at hvis der er lavet fusk/sjusk reparationer med silikone og andet som ikke lever op til et fag-værksteds løsninger, så er det uden tvivl en fejl og mangel som forhandler skal udbedre, da dette vil påvirke din originale rust-garanti hos Audi. 6. Der er konstant fejl på dæktryksmålingen og den skal indstilles ved hver start. (Vi har testet med 4 x dæktryksmålere på ventilen - Alle stod på 2.6 som foreskrevet.) Dette skal jo bare laves og det er forhandleren som hænger på denne, er ikke klar over hvordan det hænger sammen på en ETron om det måles ved ABS eller andet. Men der er ingen tvivl om at du skal have det ordnet, jeg tror dog at Audi skal se deres del efter, for de lader til at være ansvarlige for 4 ud af 6 punkter, 1 ud af 6 punkter er klart forhandleren og 1 ud af 6 kan blive svær og bevise/få medhold i, da du selv bærer en del af ansvaret ved inspektion men hvis der er fusk og sjusk involveret, så går den her også til forhandleren. Endvidere kan det jo diskuteres om du bør bruge tid på Audi-garanti-delen, det er stadig et mellemværende imellem dig og forhandler, ikke direkte Audi. Ved ikke om overstående kan bruges til noget, det er blot mine tanker til sagen.
--
#10
A.ndersen
Mega Supporter
26-05-2021 14:06

Rapporter til Admin
#5 Jeg må ringe og forhøre mig hvilke muligheder der foreligger. #6 Jeg meldte mig ind da jeg lavede en forespørgsel ved dem i sidste uge. #7 Den lader med 3.6Kwh - Men ikke såfremt laderen er en 22kwh lader - Altså virker den udelukkende i 11 kwh standere. Jeg har prøvet med et par kabler nu - Har købt 3 forskellige. #8 Lad mig gerne uddybe. 1. Det er langt fra halvdelen, du ved det også, det er bare et uhyre malplaceret forsøg på at skabe lidt "støj" - Det er dog lidt juvenilt. 2. Ridserne er ikke nye, det kan øjensynligt ses ganske let, de har skidt liggende i sig og er ikke skabt af 378km på en dansk motorvej - Professionelle har varetaget en vurdering af dem og har renset dem for silikone hvorved de var "skjult". 3. Det kræver at man ved hvorledes sådanne læses. Det gør jeg ikke. 4. Den måler via TPMS - Ganske ligesom alle andre Audi'er efter 2014. 5. Audi dækker umiddelbart ingenting ifølge Amager afdelingen.
--
Tro kan flytte bjerge - Men almindelig sund fornuft kan få folk til at gå udenom.
#11
Bilejer
Gæst
26-05-2021 14:07

Rapporter til Admin
#9 Man er ikke uvidende bilkøber når man slynger om sig med Audi termer med konkrete ønsker til udstyr. Så har man sat sig specifikt ind i bilmodellen. Det var noget andet vis man sagde den skal være sort, have godt lys foran, super lydanlæg, glastag, skærm som speedometer.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#12
A.ndersen
Mega Supporter
26-05-2021 14:12

Rapporter til Admin
#11 Du taler da som du har forstand til, jeg handler også gerne agurker uden at kunne deres latinske betegnelse..
--
Tro kan flytte bjerge - Men almindelig sund fornuft kan få folk til at gå udenom.
#13
Wildmann
Giga Supporter
26-05-2021 14:18

Rapporter til Admin
#12 Agurk på latin er cucumis. #totallydidntgooglethat Ontopic; Jeg er fuldstændig enig. Som almen bilkøber ville jeg nok have den samme viden som dig. Selvfølgelig har man studset over hvad man kunne tænke sig, men siger ikke bare "DeN SkAL HavE SEjT LyS". Så er man ihvertfald ikke ude efter en Audi med så specifikke ønsker. Det eneste jeg kunne se som værende et problem kunne være ridserne, men herudover vil jeg give dig medhold i at resten kan du ikke stilles til ansvar for, og det burde blive fikset. Jeg har selv købt en anden bil, godt nok en up, men med 2 krav; A) Den skal være økonomisk B) Min telefon skal kunne kobles til den (Til musik og opkald via bluetooth, problemfrit). Jeg har aldrig oplevet så mange problemer med den skide navigon der sidder i den pisbil. Det er en fin pendlerbil, bevares, men navigonen har virket 20% af tiden det 1½ år vi har haft den. Trods gentagne henvendelser til bilforhandleren vil de ikke gøre noget ved den. Den har været til rep 3 gange, og nu siger de blot at den er outdated og at de ikke kan gøre noget ved den.
--
Sidst redigeret 26-05-2021 14:21
#14
Bilen
Gæst
26-05-2021 14:19

Rapporter til Admin
#10 Stort set ingen Audier måler via TMPS medmindre det er tilvalgt... Skuffende Audi ikke dækker. Ærgeligt for dig - du må håbe den ikke går mere i stykker... 90.000 plus moms er ca. halvdelen af hvad bilen koster i tyskland uden afgift... kan ikke se hvad der er forkert i det?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#15
Gunkeeper
Ultrabruger
26-05-2021 14:22

Rapporter til Admin
@12 Alt skal køre igennem forhandleren, for at du er bedst stillet. Husk at forhandleren har bevisbyrden de første 6 måneder. Forhandleren skal tage garantien ved Audi. Det kan komme dig til gode, da det kan reduceret værkstedsregningerne og gøre sagen nemmere at sluge. Skynd dig at få FDM ind over sagen. Såfremt køber har en erhvervsmæssig baggrund indenfor branchen, vil han i rettens øjemed være en uvidende køber. Du står heldigvis godt som privat forbruger. At efterspørger ønsker ud fra Audis produktkatalog på en tilsvarende ny bil gør dig ikke til ekspert.
--
#16
thechillum
Mega Supporter
26-05-2021 14:26

Rapporter til Admin
#10 - Audi Amager vil nok ikke se på noget, det er jo nok mere en eller anden Audi forhandler i Tyskland hvor den kommer fra. Never the less, så er det jo forhandlerens problem og det må han slåes med, jeg tror bestemt ikke du får rykket på ham uden FDM i baghånden. Vi kan jo allerede fornemme hvilken type forhandler han er :-/
--
#17
Wing Man
Super Nørd
26-05-2021 14:27

Rapporter til Admin
#0 Var du medlem af FDM da du kontaktede dem første gang?
--
Den som ler sidst, tænker langsomst!
#18
LARMY85
Giga Supporter
26-05-2021 14:48

Rapporter til Admin
#17. "Jeg meldte mig ind da jeg lavede en forespørgsel ved dem i sidste uge" (#10).
--
I am not a bot .-. .- - ... 01110000 01101001 01100101
#19
M.Mikkel
Maxi Nørd
26-05-2021 16:16

Rapporter til Admin
Kan sku godt forstå du er sur du har købt en bil der mangler hvad dit ønske var. men igen kik på slutseddel står der ingen af dine ønsker og du har skrevet under så har du et problem ellers så en Advokat
--
Imac 27 ipad pro Iphone xs max og en Hyawai x pro win Bærbar
#20
A.ndersen
Mega Supporter
04-06-2021 12:10

Rapporter til Admin
Vi har dags dato afleveret bilen til besigtigelse ved advokaten. Han varetager nu vores forespørgsel på enten en kontant rabat, udbedringer af fejl eller at handlen bliver ophævet. Vi har ifølge advokaten, fremvist væsentlige fejl og mangler - Vi har forsøgt at få forhandler til at udbedre fejl og søgt kompromiser. Dette har ikke været accepteret fra forhandleren side. Ifølge FDM, så har jeg KRAV på udbedringerne da jeg kan dokumentere at ønsker ikke er 100% opfyldt samt at jeg ikke er gjort skriftligt bekendt med dette og accepteret forringelsen af produktet på forhånd. Dette er en handel til i alt ca 435.000 inklusive fælge, dæk, coatinger, installationer, abonnementer, forsikringer og således. Jeg har i den grad været stresset over det, det har været langsomme tilbagemeldinger fra sælger, men derimod konstante rykkere fra sælger når jeg var i kontakt med FDM. Aldrig i mit liv har jeg været med til noget som uprofessionelt, aldrig er jeg blevet kaldt så mange ærgerlige ting i telefonen når sælger blev utilfreds og aldrig kommer jeg til at handle med sælger igen. Jeg opdaterer lige med hvad advokaten finder ud af.. Nu vil jeg køre til weekend i min låne bil.. En Toyota Aygo magen til den vi skiftede fra.. Pokker tage bilkøb..!!
--
Tro kan flytte bjerge - Men almindelig sund fornuft kan få folk til at gå udenom.
#21
Azakiel
Skribent
04-06-2021 12:26

Rapporter til Admin
#20 Rigtig træls oplevelse, men lyder da til at det som forventet falder til din fordel når både FDM og advokat er enige i at det er dig der har handlet korrekt og skal holdes skadesfri.
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#22
ilmep
Supporter
04-06-2021 12:50

Rapporter til Admin
#20 Godt nok ærgerligt og især til de penge der.
--
#23
Hans
Guru
04-06-2021 14:19

Rapporter til Admin
#20 Krav købet ophævet eller ALLE fejl og mangler udbedret, samt dokumentation for dette. Og forbered dig på, at det bliver en langvarig affære, 6-12 måneder, og at forhandleren sandsynligvis lukker sin biks i slutningen eller efter afslutningen, hvis det er en mindre forhandler. Jeg var selv turen igennem, dog heldigvis med en billig Alfa 156... Men endte med at få mine penge tilbage, det var en episk tur i fogedretten :)
--
http://www.NoteBookWorld.dk[...] - RIP, 22/3-2007... Useriøse sælgere: se profil
#24
Christian88
Elite Supporter
05-06-2021 08:23

Rapporter til Admin
Føler for dig, hvor er det dog en træls oplevelse.
--
#25
virus
Megabruger
05-06-2021 08:59

Rapporter til Admin
Hej Sikken en historie og utroligt man skal den vej Jeg har selv en Ford Galaxy som køre på 3 gearkasse og 4 kobling automatisk gear Der har heller ikke været hjælp at hente fra Ford da garantien lige har udløbet hver gang Så jeg har stået med regninger på 70k bare på gearkasse, så alt det andet der skal laves øv øv Jeg er nået dertil jeg aldrig køber brugt mere PS køb ikke ford Good weekend
--
#26
A.ndersen
Mega Supporter
13-07-2021 20:29

Rapporter til Admin
Vi har i dag hørt fra advokaten, han har modtaget et forligsforslag fra sælgers advokat. Det lyder umiddelbart som om vi har fået det som vi ville have det..
--
Tro kan flytte bjerge - Men almindelig sund fornuft kan få folk til at gå udenom.
#27
Renetarderet
Semi Nørd
14-07-2021 08:25

Rapporter til Admin
Spændende.. Hold os endelig opdateret. Jeg har netop fået forhandler til at købe min spritnye bil retur efter 10 måneders kamp. Den har været fejlbehæftet fra start og de har ikke kunne finde en løsning inden for rimelig tid.
--
#28
LARMY85
Giga Supporter
14-07-2021 11:24

Rapporter til Admin
#26. Nice tillykke - håber det kommer i hus :-) #27. Vildt nok - hvad var fejlen?
--
I am not a bot .-. .- - ... 01110000 01101001 01100101
#29
Angloamerikansk
Maxi Supporter
14-07-2021 11:26

Rapporter til Admin
Dejligt med en success historie :-)
--
#30
Renetarderet
Semi Nørd
14-07-2021 11:30

Rapporter til Admin
#28 Det var 99% rent software fuckery i VAG gruppen. Her er blot nogle af de ting jeg har oplevet Elektrisk bagklap ville ikke åbne Elektrisk håndbremse ville ikke slippe (så jeg kunne ikke køre på arbejde) ACC pludselig ikke tilgængelig Travel Assist slår fra af sig selv Bakkamera slår ikke til PDC melder at sensorer skal rengøres selvom de er helt rene Klima anlæg kan pludselig ikke styres Elektrisk (svingbart) Træk ville ikke slippe (så jeg kunne få trailer på) Alle fejlene var periodiske, men skete ofte nok til at jeg kunne få det på video.
--
#31
LARMY85
Giga Supporter
14-07-2021 12:57

Rapporter til Admin
#30. Det lyder godt nok vildt - forhåbentlig var det ikke en Passat B8 3G du havde!? ´:-)
--
I am not a bot .-. .- - ... 01110000 01101001 01100101
#32
Ros3nlund
Ultra Supporter
14-07-2021 13:54

Rapporter til Admin
#30 - Desværre en kendt fejl på mange MLB køretøjer fra VAG. Typisk er det fordi BCM2 har slået en skid, allerede fra fabrikken. Problemet er dog at forhandlere ikke kan skifte BCM2 selv - Bilen skal enten til tyskland eller forbi en der ved hvad han laver. Forhandlere har kun adgang til service software, ikke engineering, hvilket i min optik er totalt latterligt, da man alligevel guides igennem alt i ODIS.
--
i9 9900K | MSI RTX 2080Ti | 32GB Corsair Vengeance Pro @ 3200Mhz |FD Meshify C| MBPr Mid 2017
#33
Renetarderet
Semi Nørd
14-07-2021 14:22

Rapporter til Admin
Det var en Octavia 4 Combi (A8) - Er vidst en MQB Evo platform og ikke MLB. Havde tidligere en Octavia 3 som jeg havde i små 250k km uden problemer. Så jeg tænkte at jeg selvfølgelig skulle have en sprit ny næste gang... Det fortrød jeg hurtigt :)
--
Sidst redigeret 14-07-2021 14:26

Opret svar til indlægget: Bilkøb - Fejl og mangler efter køb.

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning


ANNONCE