Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Internet \ Internetudbydere
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Klage over internetudbyder - har jeg eller de ret?

Af Gæst hej | 28-03-2020 11:03 | 4575 visninger | 42 svar, hop til seneste
Telia installerede i 2015 en bredbåndsforbindelse i min lejlighed i København. En tekniker kom ud og trak et kabel nede fra det fælles gårdareal op til min altan og ind i soveværelset, som altanen sidder ved. Han trak kablet akkurat indenfor døren og spurgte, om han blot skulle installere forbindelsen der - i soveværelset, hvor der hverken er computer, tv eller andre apparater, der bruger WiFi. Jeg protesterede ikke, da jeg ikke vidste, hvilken betydning det ville få. Det stod imidlertid klart for mig kort tid efter: Den trådløse forbindelse er ubrugelig i den øvrige lejlighed - altså der hvor alle mine apparater bliver brugt. Vi snakker en lejlighed på 56 kvm, så den er ikke stor, men det er København: Der er 9 andre lejligheder og dertilhørende WiFi-signaler omkring mig, og der er masser af beton og andet, der kan svække signalet. I min stue kan jeg ikke engang streame netflix eller HBO via trådløst. Tager jeg derimod min laptop/telefon i hånden og går ind i soveværelset, oplever jeg øjeblikke bedring. Jeg vil skyde på, at forbindelsen yder under 50 % af sin kapacitet når jeg sidder i stuen. Selvfølgelig kan man købe en bedre router, WiFi-extenders eller andet. Men mine tanker går først og fremmest på, hvorfor søren Telias tekniker vælger at installere forbindelsen i et soveværelse, der tydeligvis ikke bliver brugt til andet end at sove i og dermed gør det trådløse internet - det, som alle mennesker med en internetforbindelse benytter sig af - ubrugeligt i den øvrige lejlighed. Jeg kan huske, at jeg allerede i 2015 spurgte om hjælp til mit dårlige internet herinde, hvor det virkede til at være almen viden, at forbindelsen på meget kort afstand bliver svækket i en lejlighedsbygning som min. Så det burde en tekniker hos Telia også være klar over IMO. I øvrigt tror jeg ikke, at det trådløse signal i stuen ville kunne nå op på samme kvalitet, selv med en ny router, som hvis forbindelsen var blevet installeret i stuen. Jeg mener, at det er Telias teknikers ansvar at tage højde for dette, når han installere forbindelsen. Det havde ikke krævet noget af ham at trække den videre ind i stuen, så det virker som ren sjusk, at han ikke har gjort det. Jeg har klaget over det til Telia (det gjorde jeg i øvrigt allerede i 2015 per telefon, hvor jeg blev afvist, og da jeg var lidt ung og naiv tænkte jeg ikke mere over det) per e-mail, og jeg har fået klagen afvist med den begrundelse, at Telias teknikere "som udgangspunkt altid installere forbindelsen ved nærmeste indgang til lejligheden". Hvilket i mine øre lyder som om, at Telias teknikere som udgangspunkt ikke vægter signalkvalitet, når de installerer en forbindelse. Jeg møder ingen forståelse fra Telias kundeservice og juridiske afdeling, som jeg senere blev sendt videre til. Snarere det, der tenderer til latterliggørelse, fordi de synes, det er sjovt, at jeg vover at brokke mig over, at min forbindelse er installeret i soveværelset og ikke i stuen. Men det er jo ikke sjovt, når jeg f.eks. ikke benytte mig af helt amindelige ting som Chromecast eller WiFi-højttalere, fordi mit signal er for dårligt. Ja, jeg ved godt, at jeg whiner lidt, men for mig er det en principsag om at en stor internetmastodont sjusker sig igennem en installation og nægter at tage ansvar for det bagefter, hvorfor jeg skal leve med konsekvenserne af det. Har jeg en sag her, eller er det bare ærgerligt - hvad mener I? På forhånd tak
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#1
Tyller
Guru
28-03-2020 11:10

Rapporter til Admin
Han spurgte og du vidste selv ikke bedre, imo ikke noget at laste Telia for Før et kabel ind i stuen og sæt din router til der
--
Intel I9 9900K Coffee Lake, MSI Z370A-Pro, 4x8Gb Corsair Vengeance, MSI GTX980ti 6Gb, Søger: opgradering af GTX980Ti
#2
Palcom
Maxi Supporter
28-03-2020 11:15

Rapporter til Admin
Jeg bekræfter helt klart dit udsagn. Du whiner. Som jeg ser det, har internet udbyderen leveret aftalt produkt til dig. En internetforbindelse der virker med tilhørende wlan. At der er lokale forhold i din bolig, der gør at det trådløse netværk ikke virker optimalt er uden for deres support omfang. Jeg har en anden teleudbyder, og oplever også at jeg ikke har høj forbindelse i det ene hjørne af haven pga. placering af routeren. Dette ser jeg dog ikke som min udbyders fejl. Hvis du mener at dette er uretfærdigt, vil jeg anbefale dig at læse dine vilkår igennem og fremhæve det/de punkter hvor udbyder ikke leverer jf. de vilkår du har accepteret. Vh. Anders
--
#3
Michael
Gæst
28-03-2020 11:16

Rapporter til Admin
Det kan du ikke laste andre end dig selv for. Hvordan i alverden skulle han tage højde for om du nu var typen der helst ville sidde med din bærbare i sengen, ville installere smart-TV i soveværelset ugen efter etc. Jeg kunne også nemt forestille mig (uden at have checket) at der i deres betingelser står netop det du har fået oplyst, at de installerer stikket hvor kablet trækkes ind i lejligheden, og skal det trækkes længere er det for egen regning Køb en wifi-extender og kom videre
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#4
Rasmus12345
Juniorbruger
28-03-2020 11:17

Rapporter til Admin
Enig med de andre. Du tog en beslutning og de gjorde som aftalt. Køb en wifi extender, nogle access points, træk nogle kabler. Et eller andet burde nemt kunne løse dit københavner problem på 56 kvm :)
--
#5
PeterAA
Guru
28-03-2020 11:18

Rapporter til Admin
Jep. Køb et 20 meter patchkabel i El-giganten eller AV-connection og sæt routeren ind i stuen. Få det væk...det fylder ALT for meget inde i dit hoved.
--
9900K.Z390 AORUS Master,Strix 1080Ti,16GB-3200mhz,512GB m2SSd,ML240RGB,650W SupernovaG+,Core P3 Snow edition https://imgur.com[...]
--
Sidst redigeret 28-03-2020 11:18
#6
Kratzen
Supporter Aspirant
28-03-2020 11:19

Rapporter til Admin
Jeg er enig med de andre. han spurgte om du var tilfreds med placeringen og du sagde ikke at du ikke var. Fem år senere vælger du så at klage, længe efter hvad man må forvente er rimeligt. Du siger endda at forbindelsen er god når du er der hvor den er. Du har betalt dem for at føre internet ind i lejligheden, og det har de gjort. Det er en smal sag at trække et kabel videre ind i stuen. Du kan evt. købe sådan et sæt https://www.av-connection.dk[...] og slippe for at trække ledninger.
--
Sidst redigeret 28-03-2020 11:21
#7
gasolin
Guru
28-03-2020 11:20

Rapporter til Admin
Eller få trukket kabler fra soveværrelse til stuen problem læst som #3 med wifi extender evt via strømstikkket
--
#8
pogj
Ny på siden
28-03-2020 11:20

Rapporter til Admin
Du har ingen sag. Hvad hvis han havde installeret det i stuen, og du så fandt ud af at det var grimt at have en router siddende der. Er det så også teknikerens skyld, da han også burde vide det? Træk dog den ledning og flyt din router.
--
#9
Evil Mushroom
Supporter Aspirant
28-03-2020 11:21

Rapporter til Admin
Mener heller ikke du har en sag. Telias teknikere (som vel reelt set er TDC/Yousee), har intet ansvar overfor hvad og hvordan du ønsker at benytte forbindelsen - herunder brug af WiFi. Deres opgave er at installere en forbindelse et sted i din lejlighed, og han spurgte endda til placering, hvilket er ganske fin service. Jeg tror ikke du finder en internetudbyder Danmark der garanterer noget som helst på WiFi. Deres måling og leverance er på kabel. Personligt forstår jeg ikke du ikke kan nå rundt i lejligheden på 56 m2. - Jeg bor på 83 m2, i to plan, armeret jernbeton. Mit WiFi rækker fint i hele lejligheden, og jeg kan endda tilgå det knap 40 meter væk nede ved min garage. Eneste jeg har gjort er at skille 5GHz og 2.4GHz netværkene ad og give dem separate SSID'er. For 5GHz er godt nok hurtigt, men det rækker ikke ret langt, og især ikke gennem armeret jernbeton. Det trofaste (gamle) 2.4 GHz WiFi rækker uden problemer i hele huset, og selv i fjerneste hjørne (vores pulterrum uden vinduer) har jeg omkring 50-55 mbit på WiFi - hvilket er rigeligt til streaming. Enheder som er koblet på 5GHz har ofte problemer med at "hoppe ned" på 2.4 Ghz... de bliver på 5Ghz og så dør signalet når det bliver for svagt. Men... når jeg tænder vores 15 år gamle mikrobølgeovn - så døjer jeg med WiFi. Den støjer så meget, at den nærmest sluger hele signalet, medmindre den enhed jeg benytter er under 1m fra routeren. - det kan jeg ikke skyde skylden for på min internet udbyder - det er mit eget problem. Prøv evt at se om en anden WiFi kanal afhjælper problemet, eller om du også kan skille 5 GHz og 2.4 GHz ad - eventuelt placere routeren højt og åbent (hvilket alle internetudbydere anbefaler). Bor du virkeligt et sted hvor intet hjælper, så er et langt LAN kabel (powerlines) eller WiFi extendere nok din eneste løsning. Men du kan ikke klage over det til Telia - de har intet ansvar i den henseende.
--
Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate (Lad alt Haab fare, I, som indtræder [i Helvede] (Dantes Divina commedia I, 3,9).)
--
Sidst redigeret 28-03-2020 11:22
#10
Madschr
Elitebruger
28-03-2020 11:22

Rapporter til Admin
Det er super ærgerligt, men som du selv har fået forklaret fra Telia vil deres tekniker "som udgangspunkt altid installere forbindelsen ved nærmeste indgang til lejligheden". Han har altså ikke gjort noget forkert. Det er super ærgerligt at du ikke tænker over at få trukket forbindelsen det længere når han spørger, men det gør du nu engang ikke. Har selv siddet med support af bredbånd og selv hvor jeg arbejdede (hvor reglerne var meget large) tror jeg ikke vi ville have gjort noget ved det der. Rent juridisk er det 100% i telias ret at gøre som de har gjort. Betal for at få en tekniker/teleelektriker til at gøre forbindelsen det længere, køb en ekstra router og sæt den i stuen, køb access points/wifi extendere. Det er lidt de løsninger du har.
--
#11
Stroyer
Elite Nørd
28-03-2020 11:26

Rapporter til Admin
0# Desværre - Problemet er dit eget. Den tekniker som installere en internet forbindelse i dit hus/lejlighed kan aldrig tage højde for beskaffenheden ift. trådløs forbindelsesdækning. De steder der fx. bliver leveret fiber fra Stofa er også til nærmeste mur og så er det ens eget ansvar at få trukket kabler til de enheder som skal have forbindelse. Mit bedste råd: Hyr en elektriker til at trække et kabel og få placeret din router mere hensigtsmæssigt. Med mindre du selv kan gøre det.
--
IDGAF!
--
Sidst redigeret 28-03-2020 11:27
#12
hej
Gæst
28-03-2020 11:39

Rapporter til Admin
Først og fremmest tak for svarene og de gode råd. Det lader til, at jeg ikke har en sag, så det er taget til efterretning. Flere af jer peger på, at jeg ikke har protesteret, da teknikere spurgte, om han skulle sætte routeren, hvor han gjorde. En skriver: "Det er super ærgerligt at du ikke tænker over at få trukket forbindelsen det længere når han spørger, men det gør du nu engang ikke." Men hvilke forudsætninger har jeg for at vide, at placeringen ville have så stærk indflydelse på signalet? At otte meter er det, der afgør, om signalet yder 100 procent eller 30 procent? Det er jo ikke noget, de fleste som udgangspunkt ved. Det er en erfaring, man gør sig, når et er sket. Jeg er ikke fagperson. Havde jeg vidst det, havde jeg da selvfølgelig bedt ham sætte den et andet sted. En tekniker, derimod, er udmærket klar over det. Derfor mener jeg, ansvaret ligger hos ham. Men det er selvfølgelig korrekt, at han ikke kan gætte sig til, hvor jeg bruger internettet. Derfor bør han efter min mening informere om, hvad det har af betydning at installere forbindelsen, hvor han gjorde. Jeg arbejder selv med kunder, og det havde jeg gjort i hans sko. Flere af jer anbefaler, at jeg trækker et kabel ind i stuen og sætter routeren der. Men som jeg forstår det, er det ikke så simpelt: Der er tale om, at kablet, der er trukket ind i lejligheden, skal forlænges, og det er ikke noget, man umiddelbart selv kan gøre med et almindeligt internetkabel. Er det korrekt? En person kommenterer "Du har ingen sag. Hvad hvis han havde installeret det i stuen, og du så fandt ud af at det var grimt at have en router siddende der. Er det så også teknikerens skyld, da han også burde vide det?" Nu er der jo forskel på, om jeg synes en router er grim, eller om min forbindelse er installeret på en måde, så den rent faktisk er brugbar, uden at jeg skal investere ekstra penge i den. Så jeg synes ikke, den sammenligning giver nogen mening. Men jeg har forstået pointen i, at Telia formentlig ikke garanterer at levere noget på trådløst signal. Tak for svarene og afklaringen
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#13
Kratzen
Supporter Aspirant
28-03-2020 12:06

Rapporter til Admin
#12 Du har som jeg ser det 3 muligheder for at få internet i stuen 1) Du køber et almindeligt internet kabel i passende længde. Det sætter du i vægudtaget, som teliamanden har installeret. Så trækker du det langs dine lister, evt. i sådan en her: https://www.jemogfix.dk[...] Du skal nok bore et hul gennem væggen for at få kablet fra det ene lokale til det andet. 2) Du køber en wifi-extender 3) Du køber sådan et sæt som jeg linker til i #6. Så er der internet i strømstikkene, og du kobler så bare din router til det udtag du sætter i stuen. Det koster selvfølgelig lidt på hastighed osv. at have internet stikkontakterne, men jeg har ladet mig fortælle at det fungerer fint.
--
#14
vest-aalb-dk
Mega Nørd
28-03-2020 12:59

Rapporter til Admin
#0 hej det er virkeligt et trælst problem du er rendt ind i, men som andre skriver kan Telia her ikke rigtigt klandres for noget. Har du stadig den samme router som du fik ved installationen fra 2015? i min optik burde sådan en være udskiftet med en nyere imellem tiden. Men som #9 er inde på burde du kigge på om den kører 2.4ghz eller 5ghz og om hvilken kanal den køre på, da det højest sandsynligt er her problemet ligger.
--
!AMD HAS RYZEN
#15
byo
Juniorbruger
28-03-2020 13:23

Rapporter til Admin
Det er jo ikke en kæmpe lejlighed, og du nævner selv at WIFI-signaler fra andre lejligheder kan forstyrre. WIFI er et delt medie med 3 ikke-overlappende kanaler (på 2,4 GHz), så ideen med WIFI-extenders vil måske lindre dit problem en smule helt lokalt i din lejlighed, mens det generelle problem med overbelægning på kanalerne forværres. Find (fx med en mobil-app som WIFI analyzer) i stedet den mindst belastede kanal for hhv 2,4 og 5 GHz og indstil din router til at benytte dem. Hvis det ikke er godt nok, så træk en forlængerledning ind i stuen. Just my $0.02
--
#16
~DoN~
Mega Supporter
28-03-2020 13:40

Rapporter til Admin
Du har ingen sag. Bare det at han tilbyder dig at installere den et andet sted i første omgang er god service. Folk vil jo intet betale i oprettelse og derfor får man en alt i en boks som kan det hele, men hvor kvaliteten er mindre god. Wifi er et ekstra gode, men noget de på ingen måde kan eller vil garantere hastighed på, så alt hvad der ikke er kablet er "på eget ansvar". Du kan jo købe telefon kabel (går ud fra det er xDSL) og så flytte din boks til et sted hvor du tror du vil få bedre signal. https://www.av-cables.dk[...]
--
#17
hej
Gæst
28-03-2020 14:04

Rapporter til Admin
#13, #15 og #16 I er langt fra de første i tråden, der nævner at trække et nyt kabel ind i stuen og sætte routeren op der. Men som jeg har forstået det, er det ikke det samme, som hvis kablet i første omgang var trukket ind i stuen. Altså der vil stadig gå en del signalstyrke tabt ved denne metode kontra hvis routeren var sat op i stuen i første omgang. Er det korrekt forstået? Men I mener altså, at dette - evt. kombineret med en ny router - vil være den mest effektive løsning? Jeg har i øvrigt scannet for wifi-kanaler og valgt den mindst belastede. Min kan kun køre på 2,4GHz. Jeg er ikke helt sikker på, om 5GHz er bedre..? Ps #16: Jeg vil ikke sige, at han direkte tilbød mig at installere den et andet sted. Men point taken. Mit spørgsmål til dig vil så være, hvorfor det ville være ekstraordinær god service, hvis han gjorde det. Helt generelt er jeg ret uforstående: Når nu det har så meget at sige, hvor forbindelsen bliver installeret, hvorfor pokker er det så ikke helt standard praksis at drøfte med kunden, hvor man installerer den? Det er jo umiddelbart et ret stort valg, som man mærker konsekvenserne af hver eneste dag, måske gennem årtier. I mit tilfælde havde det f.eks. ikke taget mange minutter ekstra at trække kablet ind i stuen. Jeg er efterhånden helt med på, at Telia eller ander internetudbydere ikke rigtig har ansvar for det trådløse signal. Men der er den rent juridiske diskussion, og så er der almindelig sund fornuft. Det er jo ikke fordi, at WiFi er en eksotisk ekstra feature, som kun få mennesker benytter sig af. Tværtimod tror jeg, det vil være svært at finde én eneste privatkunde, der ikke gør. Derfor forstår jeg ikke, hvorfor det virker helt fjernt for Telia og tilsyneladende også mange andre, at WiFi-signalstyrken er en del af overvejelserne, når man installerer en bredbåndsforbindelse.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#18
Michael
Gæst
28-03-2020 14:33

Rapporter til Admin
Teknikeren har installeret et telefonstik, det kan du ikke selv flytte. Det er routeren der er tilsluttet telefonstikket som udsender WiFi. Den kan du sagtens selv flytte når det ikke er længere vi taler om. Køb et telefonkabel (søg på RJ11) og træk det til hvor du vil have routeren.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#19
Kratzen
Supporter Aspirant
28-03-2020 14:42

Rapporter til Admin
#17 der er intet signal tabt ved at sætte et netkabel i stikket og forlænge på den måde. Inden du gør som #18 siger, så tjek lige om det er et telefonstik eller et nerværksstik (rj45) da du selvfølgelig skal købe det rigtige kabel. Du skal bruge et cat5 eller cat6 alt efter hvor hurtig en forbindelse det skal kunne bære
--
#20
Dragonheart
Guru
28-03-2020 15:31

Rapporter til Admin
#17 5GHz båndet vil nok være en del bedre i en lejlighed når der er mange naboer der også bruger 2,4 GHz. Tjek med inssider eler anden app hvor mange 5 GHz netværk der også er. Hvis din route rikke har 5 GHz så spørg Telia om du kan få en der er nyere. Placerer routeren højt og ikek bagved et skab, kommode osv. Mht dit oprindelige spørgsmål. Nej, du har ikke ret. Det har de. Du kan ikke skyde skylden for dine problemer på andre. Du har ansvar for dine egne handlinger. Hvis telia medarbejderen ikke havde spurgt hvor du ville have det installeret i første omgang, havde det stadig været dit ansvar at bede ham om at gøre det et andet sted.
--
#21
Sven Bent
Giga Nørd
28-03-2020 18:19

Rapporter til Admin
hvem to valget. de gjodre du. hvem har ansvare. de har du Hvor meget navle pilleri og selvynk skal man vaere fuld af for at tror det er andres problem at du ikke magtede at tage det rigtige valgt nar du blev decidere spurgt til det. Tag dog for helvede noget selvansvar og laer at din dumhed i stedet for at fodre din selvfornaegtelse om at hele verdenen skylder dig noget. Bliver du ogsaa suer paa mcdonalds expedient nar du bestiller noget forket?
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#22
hej
Gæst
28-03-2020 19:14

Rapporter til Admin
Tak for tipsne til at forlænge forbindelsen. #21 Hold da op en smøre. Navlepilleri, selvynk, mangel på "selvansvar" og dumhed. Jeg "magtede ikke at tage det rigtige valg". Det er mange ting at blive beskyldt for på fire linjer. Jeg tvivler på, det giver mening at gå ind i en egentlig dialog med dig, for jeg er ret sikker på, at din uforskammethed og mangel på forståelse for, hvordan man taler til andre mennesker, handler mere om dig end mig. Men jeg vil da alligevel give det et skud. Som jeg har nævnt mindst tre gange, har jeg ikke haft nogen forudsætning for at vide, at installationens placering ville påvirke signalstyrken. Jeg er med på, at jo tættere, man er på routeren, jo bedre WiFi-forbindelse. Men jeg har ikke vidst, at installationens placering afgør, hvor man kan placere routeren uden at miste signalstyrke, som jeg efterfølgende har fået fortalt. Hvordan skulle jeg vide det? Måske har du brug for at blive mindet om, at ikke alle er it-kyndige på et niveau, hvor de ligger inde med sådan en viden. Du kan sagtens beskylde mig for at være uviden indenfor netværk og bredbånd, og der vil jeg give dig helt ret. Men at kalde mig dum og sige, at jeg ikke kan finde ud af at tage ansvar... igen, det siger mest af alt noget om dig. At kalde det selvynk, at jeg giver udtryk for, at Telias tekniker burde informere kunder om, at placeringen af en installation vil have endegyldige konsekvenser for signalet i en lejlighed, før de vælger at installere, synes jeg også er helt hen i vejret. Jeg tror ikke, at "hele verden skylder mig noget", men jeg synes at folk, der arbejder med kunder, skylder at kommunikere og informere deres kunder ordentligt. Jeg ved ikke, om jeg har ramt en nerve hos dig, eller om du generelt bare har det meget dårligt med dig selv, siden du giver mig et decideret møgfald, men du har du været så rar at påpege min manglende viden indenfor netværk, vil jeg give dig et menneskeligt tip med på vejen: Tal ordentligt til andre mennesker. Dels fordi det ikke er rart at blive kaldt selvynkende og dum, dels fordi du selv fremstår som en idiot, når du gør det. I sidste ende vinder ingen.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#23
Jim Night
Guru
28-03-2020 20:30

Rapporter til Admin
#22 Du har desværre bare dummet dig med ikke at stille kritiske spørgsmål inden installation. Når montøren spørger hvor der skal monteres, skal man enten stille krav, eller acceptere en standardløsning. Jeg har selv fået monteret fiberboks på et børneværelse, som snart bliver vores soveværelse, fordi det giver bedst mening for MIG i forhold til at trække kabler til wifi osv. JEG overvejede situationen inden montøren gik i gang og JEG valgte den bedste løsning for os. Jeg gav ham ikke bare min adresse og sagde 'monter som det passer dig'.
--
Livet på jorden er kun generalprøven før premieren!! Se profil for specs
--
Sidst redigeret 28-03-2020 20:32
#24
Kilnakorr
Ny på siden
28-03-2020 21:23

Rapporter til Admin
Som alle andre skriver har du ingen sag. Har siddet med disse regler og procedure i mange år og generelt set er 10 m indvendig kabling max hvad tekniker trækker, uden omkostninger. Som #18 skriver kan du trække et rj11 kabel MEN: Får du problemer med forbindelsen og en tekniker kommer ud vanker der 'dumme bøde'. Du må ikke forlænge rj11, da det kan forringe signalet. Korrekt løsning er som nævnt: access point eller wifi repeater.
--
#25
hej
Gæst
28-03-2020 23:33

Rapporter til Admin
#24 Kan du uddybe - hvorfor kan det forringe signalet at forlænge rj11? Hvad indebærer en dummebøde, og hvorfor skulle jeg ikke bare kunne fjerne forlængerkablet, hvis jeg skal have en tekniker på besøg?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#26
Slettetbruger4055
Ultrabruger
28-03-2020 23:36

Rapporter til Admin
#21 Nu hvor du fint lige skal trash talke lidt til Op. Kan du ikke selv finde ud af at stave ? Så vidt jeg ved, skulle et engelsk tastatur nok kunne finde ud af at skrive det du mener.
--
#27
Rolf
Ultra Supporter
28-03-2020 23:53

Rapporter til Admin
Hvordan ser din nuværende router ud? Der må være en udgang, så du kan forlænge uden problemer til en anden placering. Hvis din router er så gammel, at den ikke engang kan levere på 5 ghz båndet, kan det sikkert løses hvis du skifter til en ny, evt med mesh.
--
#28
utyske
Gæst
28-03-2020 23:54

Rapporter til Admin
#0 - Du skriver flere gange, at du ikke har forudsætningerne til at vide om forbindelsen bliver god på WiFi - det har teknikeren altså heller ikke. Jo, hvis han laver en frygtelig masse målinger, som går udover hvad han er der for at gøre, så ville han ganske sikkert kunne finde ud af det, men at en standard (sikkert) ADSL-router/modem ikke kan dække en relativt lille lejlighed, er usædvanligt, men ikke uhørt. Mine forældre hvad ude for det samme i en lejlighed de havde i samme byggeri, som jeg bor i - gammeldags mursten og enkelte vægge er af koks. Deres kontor var noget der ligner 80% wifi-død zone, intet virkede derinde, selvom hvis man kunne se routeren fra deres computer. Løsningen var at lave et hul i væggen, købe en switch til 200 kr., tre netværkskabler og så rockede og/eller rullede de. Det er ulempen ved wifi, der er mange faktorer, som kan påvirke signalkvaliteten, udover at du har naboer med wifi. Er Telia nogle klaphatte? Jeps, jeg har haft mine issues med dem, men i dit tilfælde, er der faktisk ikke noget at komme efter. Så nap en wifi-extender eller to, evt. powerline-adapter, hvis du kan bruge den slags, eller køb et "rigtigt" accesspoint og sæt op centralt i lejligheden. Hvis du har levet med det siden 2015 og først brokker dig fem år senere, så er der under alle omstændigheder ikke noget at komme efter.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#29
Sven Bent
Giga Nørd
29-03-2020 00:14

Rapporter til Admin
@22 Jeg skrev faktisk et laenger svar og udpensle alle detaljerne i dit indlaeg her Men Hol's skod forum kode var saa dejligt at smide det ud. Kort fortalt: 1: hele dit indlaeg er igen et "det er syndt for mig jeg ikke ved noget" indlaeg. Du kunne have spurgt. saa ja ynk og selvcentrering igen 2: saa laenge du konstant saetter dig selv i en offer roller skaber et selvnaegtels omkring hvor du kunne have andre forloebet for naeste gang. saa franaegter du dig selv den maegte at andre det for naeste gang. Selvansvar leder til selvindsigt leder til selvmagt. indse en fejl og ret den i stedet for at stikke af fra ansvaret Havde dit indlaeg nu ikke vare saa fuld af at belemre andre med dit fejlagtige valg saa havde du faaet et andet svar. Det er en irritende sitution ja . men du vaelger ikke at soge en loesning. Du vaelger at kritisere andre i en franaegtelse af dit ansvar. P.S. Jeg kritiserede dig aldrig nogensinde for din viden, saa lad vaere at putte det i munden paa mig. jeg kritiserede dig over din holdning til at tage ansvar om tingene
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
--
Sidst redigeret 29-03-2020 00:19
#30
Slettetbruger4055
Ultrabruger
29-03-2020 00:19

Rapporter til Admin
#29 Vil mene, at skrive ting som "navle pilleri og mage til selvynk. Lær for helvede af din dumhed" og tilmed lige skal lave et scenarie vedrørende Mac D oveni, for at udpensle ham endnu mere, det er at trash talke. Kritisere vil at være "du lærer ikke af dine fejl og du virker til at vil hellere give skylden på andre end dig selv". Der er forskel på, hvordan man snakker til folk.
--
#31
Evil Mushroom
Supporter Aspirant
29-03-2020 08:15

Rapporter til Admin
#24 har ret. Du må ikke forlænge RJ11 kablet. De installationskabler som teknikerne trækker er parsnoede. Parsnoningen betyder at signalet skærmes for udefra kommende forstyrrelser (elektromagnetisk støj fra andre ledninger, apparater og andet). Almindelige RJ11 ledninger til indendørs brug er IKKE parsnoede, der ligger lederne parallelt med hinanden. De er dermed ikke skærmet mod støj udefra. Jo længere kablet er, jo mere støj kan der introduceres. Støj betyder lavere datahastighed eller ustabilitet. Du kan trække lange LAN kabler, da de som standard er parsnoede. Ønsker du at få forlænget din tlf. installation, kan en elektriker eller en TDC tekniker trække nye parsnoede installationskabler og sætte nyt stik op hvor du ønsker det, mod betaling. Og som #24 skriver. Hvis du får problemer med signalet, og der kommer en tekniker ud som vurderer, at det er din "hjemmeinstallation" som giver støjen, ja så får du en fin lille regning for "uberettiget fejlretning", som det hedder. Alt efter udbyder ligger prisniveauet på sådan en regning mellem 600-1200 kr. - og hvis teknikeren så skal rydde op efter dig, vil han tage sig betalt for arbejdstiden oveni. Inden jeg fik fiber havde jeg ADSL - 17/1 via telefonstikket. Mit telefonstik sidder et ufatteligt dumt sted, lige ved fodlisten ved en dør man konstant går ind og ud af - så jeg ville gerne placere routeren på en hylde over døren i stedet. Jeg benyttede derfor selv et 4 meter RJ11 forlængerkabel jeg havde købt i elgiganten. Resultatet.... ca 13/1 i stedet. I første omgang anede jeg ikke man ikke måtte forlænge kablet selv... selvom der stod i materialet fra Fullrate hvor jeg var kunde, at man skulle bruge deres "gule" RJ11 kabel som lå med Zyxel routeren i pakken. Jeg ringede til Fullrate Support og oplyste at efter jeg havde flyttet routeren til en anden placering var hastigheden faldet - det første spørgsmål han stillede var om jeg havde skiftet deres gule kabel ud med et længere. Da jeg svarede ja forklarede han hvorfor og bad mig teste med deres kabel i stedet. Bum, tilbage på 17/1.... så routeren blev hængt op på væggen ca 1 meter over jorden i stedet. Stadigt et dumt sted, men i det mindste sparkede vi ikke til den længere - og takket være en serviceminded og kyndig supporter kunne det løses over telefonen, så jeg ikke risikerede gebyrpålagt besøg af tekniker. Brug Powerlines til dit LAN, træk LAN kabler, eller brug WiFi repeater hvis det er nødvendigt.
--
Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate (Lad alt Haab fare, I, som indtræder [i Helvede] (Dantes Divina commedia I, 3,9).)
--
Sidst redigeret 29-03-2020 08:18
#32
Conluxa
Junior Supporter
29-03-2020 10:47

Rapporter til Admin
Der er nogle muligheder for at forbedre dit WiFi: 1) Placer boks højest muligt og med frit udsyn i værelset. 2) Du kan flytte boks til et bedre sted med frit udsyn. Køb det antal meter som du har brug mellem vægdåse og boks. Om kablet (RJ11-RJ11) skal være rundt (Parsnoet) eller fladt, er der delte meninger om.
--
#33
hej
Gæst
29-03-2020 13:00

Rapporter til Admin
#31 1) kan jeg ikke bare købe et parsnoet rj11-kabel? Eller er de ikke tilgængelige? 2) kan den ustabilitet, jeg kan komme til at skabe på forbindelsen, ikke gøres tilbage ved at skifte tilbage til Telias eget kabel? Det lader til, at de såkaldte WiFI-repeaters/extenders koblet op med et kabel, er den mest simple løsning. Enten det eller simpelthen bare at købe en ny router end den standard Technicolor, jeg fik af Telia i 2015. Så det vil jeg gå efter. Hvis nu jeg forlængede forbindelsen ved brug af repeaters, hvor meget tab kan man så forvente ca.? #29 Kort fortalt:1: hele dit indlaeg er igen et "det er syndt for mig jeg ikke ved noget" indlaeg. Du kunne have spurgt. saa ja ynk og selvcentrering igen Det er svært at spørge om noget, man i situationen ikke er klar over, at man bør spørge om. Det er mærkeligt at antage, at jeg som privatkunde bør have et teknisk vidensgrundlag, der gør mig i stand til at stille kritiske spørgsmål eller vide, hvor jeg bør stille kritiske spørgsmål. Teknikeren er fagperson, jeg er lægperson. 2: saa laenge du konstant saetter dig selv i en offer roller skaber et selvnaegtels omkring hvor du kunne have andre forloebet for naeste gang. saa franaegter du dig selv den maegte at andre det for naeste gang. Selvansvar leder til selvindsigt leder til selvmagt. indse en fejl og ret den i stedet for at stikke af fra ansvaret Selvom jeg ikke helt forstår, hvad du prøver at skrive, vil jeg prøve at svare: Jeg har lært af situationen, kan du tro. Du kan jo se, at jeg er i fuld gang med at lede efter løsninger til at forbedre mit netværk ud af egen pung. Men at jeg skulle have begået en fejl - det er din holdning, og den deler jeg ikke, jævnfør det, jeg skriver overfor. Jeg kan dog sagtens følge andre brugeres argumenter om, at der 1) er gået lang tid og 2) rent juridisk ikke er noget at komme efter. Men din idé om, at jeg er har begået en fejl, deler jeg ikke. Du kommer igen med en lang smøre om selvynk, at stikke af fra ansvar og offerrolle, det lyder som din egen hjemmestrikkede, selvhadende livsfilosofi, som du måske selv er blevet fodret med, og som du nu forsøger at pådutte mig. Jeg er ikke interesseret, så spar bare på kræfterne og find eventuelt et andet sted at få dine frustrationer ud end på en tilfældig person på internettet. Jeg kritiserede dig aldrig nogensinde for din viden, saa lad vaere at putte det i munden paa mig. Jeg vil citere dig: "Tag dog for helvede noget selvansvar og laer at din dumhed i stedet for at fodre din selvfornaegtelse om at hele verdenen skylder dig noget." Udover at hele dit indlæg er enormt grimt og går langt over grænsen for, hvordan vi taler til hinanden - både ift. sidens regler og ift. de uskrevne regler om almindelig omgang med andre mennesker - så bruger du ordet 'dumhed', og dermed kritiserer du mig for min viden, jo. Jeg tror ikke, jeg har mere at bruge dit input til her, så lad os endelige begrave den.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#34
hej
Gæst
29-03-2020 13:09

Rapporter til Admin
Et spørgsmål mere: Hvis jeg køber en ny router, skal jeg så stadig køre den gennem Telias? For så vidt jeg forstår, er Telias også en slags modem. Eller er det en misforståelse?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#35
Tyller
Guru
29-03-2020 13:13

Rapporter til Admin
Så skal du køre det i bridge mode, så bruger man for så vidt kun modemdelen fra Telia, og du sætter din egen router op til trådløst
--
Intel I9 9900K Coffee Lake, MSI Z370A-Pro, 4x8Gb Corsair Vengeance, MSI GTX980ti 6Gb, Søger: opgradering af GTX980Ti
#36
Evil Mushroom
Supporter Aspirant
29-03-2020 14:24

Rapporter til Admin
#33 - i princippet jo. Men jeg har ikke set færdige parsnoede "forlængerkabler" i handlen. Enten kan du købe parsnoet kabel i løs vægt (metermål) , og så selv montere RJ11 stik med en crimp tang. Alm LAN kabel indeholder 4 parsnoede par, så LAN kabel kan også benyttes. Du skal så dog kun benytte 1 af parrene. Det bliver lidt jank, men det kan godt lade sig gøre at få RJ11 stik på dem. - og jo, hvis du oplever hastighedstab med andet kabel end det Telia har leveret, så kan du altid gå tilbage til Telia kablet, og placeringen af routeren. MEN: Hvis du har fået en Technicolor Router fra Telia i 2015, er det med garanti 788'eren. Den var elendig da den kom på markedet (både hvad angår stabilitet og WiFi delen), og den er med garanti ikke ældet som rødvin.... Prøv at ringe til Telia support og klag din nød over dårligt WiFi på din snart 5 år gamle router. Tænker de ombytter den til en nyere model uden problemer. Hvis de stadigt kører med Technicolor, så har de for længst opgraderet til 799 VAC eller 799 Xtream. Begge har meget bedre WiFi del end 788'eren. Kan du løse problemet med et gratis routerskifte, så er det da den billigste løsning for dig.
--
Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate (Lad alt Haab fare, I, som indtræder [i Helvede] (Dantes Divina commedia I, 3,9).)
--
Sidst redigeret 29-03-2020 14:26
#37
Conluxa
Junior Supporter
29-03-2020 17:53

Rapporter til Admin
#33 Er det nuværende kabel mellem vægdåse og boks et 4P4C eller 6P4C ? http://ae01.alicdn.com[...]
--
#38
inckie
Guru
30-03-2020 06:44

Rapporter til Admin
#33 1) kan jeg ikke bare købe et parsnoet rj11-kabel? Eller er de ikke tilgængelige? 2) kan den ustabilitet, jeg kan komme til at skabe på forbindelsen, ikke gøres tilbage ved at skifte tilbage til Telias eget kabel? Jo, man kan godt købe parsnoet (twisted pair) telefonkabler i arbitrære længder: https://elektronik-lavpris.dk[...] og du burde bare kunne skifte tilbage hvis der er problem #33 Hvis nu jeg forlængede forbindelsen ved brug af repeaters, hvor meget tab kan man så forvente ca.? Jeg ville i første omgang undgå powerline, wifi repeatere og alt muligt andet, hvis probleetm kan løses ved at flytte routeren eller udskifte den med en med bedre wifi, men i teorien burde du ikke mærke den store forskel.
--
https://twitter.com[...] https://linuxmint.com[...] - Få dit privatliv tilbage. https://cinnamon-spices.linuxmint.com[...]
--
Sidst redigeret 30-03-2020 06:48
#39
hej
Gæst
30-03-2020 14:42

Rapporter til Admin
Udmærket, så vil jeg da forsøge mig med en ny router til at starte med. Jeg forstod ikke helt svaret på mit spørgmsål før: Er det nødvendigt at blive ved med at benytte sig af Telias router, da den vel også fungerer som en slags modem, eller kan jeg uden problemer skifte den ud med en anden router, f.eks. en Asus. Altså kan de fleste routere i dag sagtens fungere som modem også? #36 Der er tale om en Technicolor tg799vn v2. Kunne problemet løses ved at skifte den ud med f.eks. en af Asus' populære modeller (som jeg ikke kan huske modelnavn på på stående fod)?
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#40
Conluxa
Junior Supporter
30-03-2020 17:23

Rapporter til Admin
#39 ASUS router skal have DSL modem (DSL stik) indbygget.
--
#41
Evil Mushroom
Supporter Aspirant
30-03-2020 19:00

Rapporter til Admin
Hvis du køber din egen router, så ring til Telia support og bed dem sætte deres router i Bridge mode. Så er deres router reduceret til et ADSL modem, og din egen router sørger for at distribuere signalet rundt.
--
Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate (Lad alt Haab fare, I, som indtræder [i Helvede] (Dantes Divina commedia I, 3,9).)
#42
inckie
Guru
30-03-2020 19:23

Rapporter til Admin
#39 Er det nødvendigt at blive ved med at benytte sig af Telias router, da den vel også fungerer som en slags modem, eller kan jeg uden problemer skifte den ud med en anden router, f.eks. en Asus. Altså kan de fleste routere i dag sagtens fungere som modem også? Sådan strengt taget så nej, hvis man kan finde en router på markedet, med indbygget xDSL modem - altså af den rette slags. Personligt ville jeg dog forsøge at rykke Telias router til en ny placering, for at se om det ikke løser problemet med dårlig WiFi dækning - jeg har linket i #38 til en forhandler der sælger parsnoet telefonkabler, med RJ11 stik på, markedsført til brug med modems og enda i præcis den længde du vil have, hvis du sender dem en mail - altså klar til brug. Hvis det virker bare at flytte Telia routeren, er det jo en relativ lavteknisk løsning. Men hvis du virkelig ønsker at forsøge med en helt ny router, så er det, som er mest "plug'n'play", at få sat Telia routeren i "bridge mode", fordi det gør valget af den nye router meget nemmere, da udvalget er større og opsætningen lettere, men jeg fandt dog denne tråd, der handler om udskiftning af en Telia Technicolor TG799vn v2 med en ny router, med xDSL modem https://www.hardwareonline.dk[...] ) Det står lidt mere om "bridge mode" i denne "quick guide" fra Telia Erhverv: https://www.telia.dk[...] (side 10, FAQ) Husk i øvrigt også at routere også er computere, som en gang i mellem har sikkerhedsfejl, som skal håndteres. så hvis du vælger at købe din egen router, så er du f.eks. også selv ansvarlig for at sikre at routeren bliver sikkerhedsopdateret (producenterne supportere ikke deres udstyr for evigt) - Du fravælger altså også den service Telia yder dig i form af, at sikre at udstyret er sikkert at anvende og den beskyttelse der er i det - det er noget som de færreste lige tænker over og slet ikke efter udstyret er installeret. Her er et link til en historie, som eksempel på, hvorfor det er vigtigt: https://www.version2.dk[...]
--
https://twitter.com[...] https://linuxmint.com[...] - Få dit privatliv tilbage. https://cinnamon-spices.linuxmint.com[...]
--
Sidst redigeret 30-03-2020 19:27

Opret svar til indlægget: Klage over internetudbyder - har jeg eller de ret?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning