Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Software \ Spil
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Er PC spil ved at dø?

Af Ny på siden lallemande | 28-12-2007 15:02 | 1734 visninger | 10 svar, hop til seneste
En anden ting man... I det seneste nummer af PC player, er der en artikel om at salget af PC spil er faldet drastisk, siden at det boomede i 2001. I det år var der salg for omkring 1,5 Mia. PC spil. I 2006 har det været helt ned på under 970 Mio! Der er mange konklusioner på hvorfor det her er sket. Nogen siger at det er Microsofts skyld. De var for grådige og fokuseret på at vippe Sony af pinden på konsolmarkedet, at de helt har glemt at støtte deres PC platform. Andre siger at konsollerne simpelthen er ved at indhente PCen. Nu er konsollerne online. Nogen af dem tilbyder simpel-og-easy-to-set-up online muligheder. First person shooters er nu blevet standard på konsollerne. Specielt de største har mere vægt end dem på PC. Det latterlige hype og salg der følger konsol skydespil som Halo 3 og Killzone 2, ville have virket utænkeligt for bare 5 år siden. Som om det ikke er nok, er konsollerne ved at blive bombaderet med en anden niche der altid har været bedst på PCen. RTS spillene. Strategispil. Xbox 360 er frontrunner i denne her. Det startede sødt med Lord of the Rings: BFM2 på 360. Senere fulgte monster franchises Command and Conquer 3, og nu er World in Conflict også på vej. Som John Carmack(Doom, Quake) har sagt i et interview for nyligt, så er MMORPG spillene, den eneste spilform nu, som gør PCen overlegen over konsollerne. Interfacen er generelt anset, at være for svær, at modificere for en simpel konsol controller. Der har været MMO spil, på konsollerne som Final Fantasy XI, som var en pæn succces i Japan. World of Warcraft føre kampen. Med 9,3 millioner brugere, er det stadig på toppen af salgslisterne. Efter 3 år, er spillet stadig et monster. Men hvad er det at der er ved at ske? Crysis var årets flotteste og mest hæsblæsende og teknisk banebrydende spil, men alligevel har salget været skuffende! Imens har Nintendos Wii, som er fyldt med Shovelware, og andre middelmådige spil, en maskine som skovler penge ind. Nintendo forventes ikke at kunne møde kundernes anmodninger om flere maskiner i det næste år. Så populær er maskinen blevet. Nintendo har snydt døden. De snød Microsoft. De snød Sony og deres Playstation. Også på håndhold markedet, i kampen mellem Nintendo's DS, og Sony's Playstation Portable(PSP) er Nintendo vinderen. Det hele viser det samme senario - Pris vinder over teknisk overlegenhed. Spillene på Wii er ikke kønne, og de er ikke nye(som regel). Mange af spillene består udelukket af ports fra deres tidligere konsol(Gamecube) som var en skuffelse, hvis man kigger efter nogen af deres tidligere succes historier(NES, SNES). Nogen mennesker jeg har snakket med, føler at PCen som en spil platform, ikke er det værd mere. Den generelle census ser ud til at lyde som om, at selvom PCen giver masser af customization som selv at kunne justere de tekniske, grafiske, og audio baserede detaljer i spillene, og tilføje mods, så er tanken om inkompatibel hardware, patches og andre problemer med til at ødelægge lysten til at spille på en PC. Dog er det største problem, at de grafisk intensitive spil, som Crysis, UT3 og Call of Duty 4, alle kræver hardware opgrades, præcis som det er tilfældet næsten hvert år. Der ser ud til at være en mening om at når man spiller på konsol, så køre spillene altid flot og optimeret, men på PC køre de tit dårligt, medmindre man meget tit går ud og køber et nyt dyrt grafikkort. Er det mon fair at kritisere PC udviklerne for ikke at optimere deres spil til nuværende hardware? Personligt mindes jeg Half-Life 2s udgivelse i 2004, som var bygget på VALVE's imponerende Source teknologi, som et spil der var meget veloptimeret på trods af sin flotte grafik og det kørte meget flot for mange mennesker på trods af den revolutionerende fysik der var med i spillet. En anden ting der kunne være med til at have en indflydelse er at teknologi som XNA, har gjort det lettere at porte spil. Det vil sige at det er blevet lettere for PC udviklere at hurtigt og effektivt, udgive deres spil på konsollerne. Dette er selvfølelig også rigtigt den anden vej, men resultatet af det, er ikke altid at fortrække. Specielt nogen af de store japanske firmaer har haft problemer med at lave gode konsol spil, om til gode PC spil. Eksempler ville være Lost Planet og Devil May Cry 3, som i sig selv er populære action spil, men på har de ikke fået den samme behandling som de har behov for, for at tilpasse sig PCens input systemer, som Mus og Keyboard. I et interview om Unreal Tournament 3, sagde en medarbejder engang at det knuste firmaets(Epic) hjerte at de var blevet nød til at udgive spillet til Xbox 360 og Playstation 3. Men forklaringen er simpel. Prisen for at udvikle et computerspil nu til dags er uhyrlig. De bedst sælgende spil kommer for det meste over 100 Millioner Dollars i omkostninger. Og det inkludere kun selve udviklingen. Ikke marketing, shipping etc. Der er simpelthen ikke nok der køber spillene, til at de kan få profit. Og markedet er så hårdt og kynisk at udviklerne er tvunget til at udgive på flere formater, og måske reducere kvaliteten af spillene for at få noget salg ud af det. En anden berømt kommentar er kommet fra Gabe, en af de højeste hos VALVE, skaberne af Steam teknologien og Half-Life serien. Han sagde at han hadede PS3en og den var spild af alles tid. Han havde tidligere også haft negative ting at sige om Xbox 360. På trods af det, har de valgt at udgive deres spil til formaterne alligevel. PS3 versionen er blevet kritiseret for at være ustabil og dårligere end de andre. Ikke destro mindre, siges det at 360 og PS3 versionerne har solgt meget bedre end PC versionerne. Og når den slags sker, kan man begynde at undre sig over, hvor længe at PC udviklerne kan holde fast i at der er penge at tjene i at lave PC spil!? En anden ting man måske kunne sætte spørsmålstegn ved er om, det egentlig ikke burde have været lettere at redigere, opgradere, optimere og ændre ved sin PC, end det rent faktisk er i herrens år, 2007, som snart bliver til 2008. Set fra øjene af en person som måske elsker spil, men som ikke har en interesse i at rode ved en PC, er det at spille på en PC, måske ikke nogen god ide. Burde PC gaming, kun være beholdt de mennesker der går op i overclocking og den slags? Hvis ja, er der så nok af den slags mennesker til at PC spille markedet kan eksistere i sig selv? Med økonomien der boomer i Kina og Indien, er mange mennesker pludslig begyndt at få råd til at købe computere, og specielt den kinesiske regering har ofret mange mange milliarder Yen, til at udvikle kinesiske MMORPGs. Det er uvist om det vil blive et folke fænomen, som i Syd Korea, hvor hele befolkningen næsten er online. I seoul alene er der over 10,000 Computer cafeer. Dernede er det en livsstil at spille MMORPGs. En anden besættelse de har, er Blizzards klassiske strategi spil fra 98, kaldet Starcraft. I syd Korea har de rent faktisk 2 TV kanaler, som udelukket er dedikerede til at sende kampe fra dette 10 år gamle spil. I Japan har situationen været anderledes. PC gaming blev aldrig stort derovre, og det er måske også forståeligt nok, når man tænker på at de store konsolfabrikanter, alle er kommet fra Japan. Sony, Nintendo, SEGA, Phillips. I Japan er salget af PCer generelt faldet drastisk, som nok er et udtryk af at de har en besættelse af små ting. Deres mobil telefoner derovre er generelt så avancerede at de kan gøre alt det som en PC kan - Næsten. De bruger den til Email og andre basis funktioner. Spørsmålet er om Japanerne er trendsætterne på fremtidens elektronik, eller om de er undtagelsen!? En anden ting som man kan snakke om er piratkopering. Valve, som er dem der har lavet STEAM, en teknologi hvor man registrere sin kopi af et spil igennem et netværk hvor man altid er online, er dem der har prøvet hårdest at bekæmpe piraterne. Det er uvist hvor succesrige de har været med at stoppe dem, men som med alle andre spil er der altid en udvej. P2P netværker er ved at køre amok og selvom problemet er større for film og musik, så er konsekvenserne nok ved at vise sig for alle PC fansne. En anden ting som man kan snakke om, er at det hele måske ikke ser så positvt ud ligenu. Hvad tror I at der vil ske? Dommedags snak har der været meget om, men er der noget omkring det, hvis man nu kigger på tegnene i sandet?
--
jeg kan godt lide dig, hvis du altså elsker mig. tralalala. dalallaa. yumdi gumdi *uforståeligt sprog*
#1
Trylsington
Ny på siden
28-12-2007 15:11

Rapporter til Admin
Shit et essay :) Men jeg giver dig helt ret... Der er som du skriver flere grunde til at pc-spillene ikke bliver solgt så meget mere, og en af grundene er da helt sikkert at folk har fundet ud af at de kan hente spillene ulovligt og derved slippe for at betale, hvilket vel er noget sværere til en anden konsol. Derudover var der stadig store udviklingsmuligheder i 2001, det er lidt ligesom at producenterne er ved at løbe tør for ideer. Mange af de nye spil der kommer ud er super flotte, men har et gameplay der er set 1000 gange før. Crysis - flot skydespil med middelmådig historie. Asassins Creed - En udvikling af Hitman. Altså syntes jeg helt sikkert at producenterne burde tænke i nye baner. Vi skal da have gang i de gamle spil som eksempelvis Dungeon Keeper for at have fat i et spil med en mere speciel historie, som endda blev forsøgt genlavet med spillet Evil Genius. Der er sku ikke umiddelbart mange nye idder at hente til spil.
--
#2
PoloDude
Monster Nørd
28-12-2007 15:16

Rapporter til Admin
Havde konsollerne valgt at have 100% tastatur understøttelse i deres spil (alle spil) så ville jeg droppe PC som spilleplatform. Alt andet er til fordel for konsollerne. Som du nævner, slipper man for at skulle opgradere dem.
--
E4300(oc)3Ghz med Gemin2, GigaByte 965P-DS3, HD3870, 3 giga PC6400 TwinMos Twister.
#3
frank53
Maxi Supporter
28-12-2007 15:23

Rapporter til Admin
Meget at tænke over i 0# indlæg, håber ikke PC spil ebber ud, men måske er de andre konsoller lettere at spille på store plasma og lcd paneler,og det er der det halter, har ikke prøvet ,men kan forestille mig AA spillet på Xbox 360, er lige udgivet , jeg har spillet det flere år på pc,men det betyder at AA er hoppet på vognen med de store skærme.
--
#4
lallemande
Ny på siden
28-12-2007 16:20

Rapporter til Admin
Der har skam været nogen vaskeægte og innovative PC spil i år, der har ført deres genre videre. The Witcher er ihvert fald et. Det er et spil som er udviklet af CD Projekt. Et polsk firma, som i starten lavede polske oversættelser på Bioware spil som Baldurs Gate og NeverWinter Nights. Sjovt nok er Bioware gået totalt i konsol mode, med deres seneste spil, KOTOR, Jade Empire og nu også Mass Effect, som alle er kommet til Xbox. Et andet og meget hypet spil, er S.T.A.L.K.E.R som er en blanding af et klassisk skydespil og et RPG, hvor man bliver sat fri i et kæmpe radioaktivt område i Ukraine. Det er virkelig et skridt frem for spil når det kommer til indlevelsesrige spil. Der er også håb derude. Vi ved at Will Wright, skaberen af The Sims, er igang med et meget innovativt og anderledes spil, kaldet Spore. Hvor man spiller sig igennem evolutionen. Man starter som en lille mikro organisme, vokser større, bliver til et eller andet dyr, formere sig, skaber en kultur og til sidst ender med at lave kæmpe byer og udforske andre planeter. Forløbigt er det eksklusivt til PC, men det skal nok komme til konsollerne hvis det bliver en succes. En ting som Will Wright har sagt - Som jeg faktisk er enig med ham i, er at Musen er en fantastisk ting. Kombineret med keyboarded, er mulighederne nærmest uendelige. #1 Siger sjovt nok, at han savner flere spil som Dungeon Keeper. Det var et spil der blev lavet af Peter Molyneux, som nu også er gået hen og sat sin fokus på Xbox konsollen, med Fable, og det kommende Fable 2. Selvom man må erkende at han prøvede med sine gude spil, Black and White 1 og 2! Anderledes spil. Jeg tror mange PC gamere blev skuffet i 2007 over Windows Vista og DirectX10, som blev spået at skulle forbedre folks framerates og stabilitet i spil med op til seks gange så meget. Resultatet har ikke været således. Specielt DirectX10 supporten har været skuffende. Det er en af de ting at man må håbe bliver forbedret i 2008. Både driver og prismæssigt. En ting man kunne tænke måske er at PC markedet er ved at gå ind i en radikal ændring. Hvis man tager alle de mennesker der spiller spil på konsoller, og sætter dem op imod folk der spiller spil, på computer, så vil der være mange mange flere millioner af mennesker der spiller på computer. Langt størstedelen, spiller ikke 3D intensitive skydespil. Nej. De spiller java baserede online spil. Små puzzle spil, og spil på computeren. Solitare, Minesweeper og den slags. Mængden af kontor arbejdere er så enorm at de alene står for det største salg. Dette er en positiv ting, fordi det viser at der er en interesse i spil. Og det er jo klart. Spil, er en afspejlning af os selv som mennesker. Ikke kun computerspil, men alle slags spil. Man kan lære meget om mennesker ved at spille med eller imod dem. Man kan se om folk er seriøse og om de har et "competitive drive"(konkurencepræget) eller om de snyder, eller om de er holdspillere eller solokøere, eller om de er ædle eller om de gør hvad der skal til for at vinde. World of Warcrafts succes skyldes helt klart at det var noget nyt for masserne. Mange mennesker elsker spillet fordi de ser det som et socialt værktøj, hvor de kan interacte med deres venner og familie og fremmede. Det opfylder nogen basale behov som vi alle har som mennesker. Med internettets fremmarch kan det godt gå hen og blive en fordel for PC platformen. Det er jo vigtigt at huske at specielt bærbare computere og fladskærme er blevet utroligt billige i løbet af 2007, og visse vismænd, spår at i 2008 vil vi se bærbare computere helt ned til under 2000 kr,-! Med den slags priser, kan det helt sikkert være at markedet for mindre krævende spil vil stige. Hvis man kigger på de mest spillede online spil, så er de fleste af dem, rent faktisk ikke spor krævende hardware mæssigt. Det er spil som Counter-Strike, og World of Warcraft. Begge spil er kan køre på en 800 MHz processor. Det giver måske også et billed af hvor at udviklerne skal fokusere på. Alle har en computer ide, fordi den kan så meget andet. Det er også derfor at jeg tror at folk kan lide PC gaming. Om de bruger den til Mods og redigering eller til at justere og finpuse bestemte tekniske elementer, så har de kontrol. På konsollerne er online netværket lukket, og på Xbox kræves der betalling for at spille online, selvom det køre på P2P teknologi(altså at man hoster sine egne servere. Der er ingen omkostninger fra Microsofts side - umiddelbart)!
--
jeg kan godt lide dig, hvis du altså elsker mig. tralalala. dalallaa. yumdi gumdi *uforståeligt sprog*
#5
Spam
Mega Supporter
28-12-2007 16:24

Rapporter til Admin
#1 "Asassins Creed - En udvikling af Hitman." Har du spist svampe?
--
#6
Inzist
Bruger Aspirant
28-12-2007 16:40

Rapporter til Admin
Er PC spil ved at dø? Næppe. Så længe en konsol ikke har en mus eller et keyboard til at styre på, vil den aldrig kunne være med på nogle spil. Tag da bare f.eks Counterstrike. Det har været overført til Xbox tror jeg det. (Dårlig hukommelse) Men det er jo på ingen måde det samme. Personligt synes jeg aldrig at skydespil er særlig fedt på en playstation eller en Xbox i forhold til en computer, for præcisionen er langt bedre. Mens bilspil uden tvivl hos mig er et hit på en konsol. Pris vinder over teknisk overlegenhed.Ja, til en hvis grad. Mange har jo en idé om den tekniske overlegenhed er det værd, personligt synes jeg ikke PS3 fortjener den høje pris. For mig virker det bare som PS2, men med bedre graffik. Hvilket jo så giver spilproducenter uendelige muligheder, med GTA spillene fx. Men når du hiver fat i Nintendo, kan man tydeligt se at graffiken ikke er alt, men gameplayet er mindst ligeså vigtigt.
--
Spiderpig, Spiderpig, does what ever a spiderpig does. Can he swing from a web? No he cant, he's a pig. Look ooooouuuuut, he is the spiderpig.
#7
nikolajp
Supporter Aspirant
28-12-2007 16:43

Rapporter til Admin
De store problemer er pirat-kopiering, problemer med opsætning (drivere etc.) og det konstante hardware-upgrade ræs. Pirat-kopieringen slår desværre alle PC singleplayer spil ihjel. PC spil SKAL være online for at kunne betale sig. Eller være distribueret udelukkende igennem STEAM, som kan banne folks account (inkl. alle spil købt), hvis der findes pirat-software. STEAM er den store redningsplanke og de har tjent KASSEN på det. Andre spil-producenter får deres spil kopieret, mens gamerne betaler for Valves spil (de har jo ikke betalt for de andre). Og pga. opgraderings-ræset, så er moralen efterhånden, at man hellere vil bruge penge på hardwaren end på spillene. De store pirater er selvf. mænd imellem 15 og 35 år, og de spil der IKKE henvender sig til denne gruppe klarer sig nok bedre. Der vil sikkert blive ned-droslet fokus på action FPS og flere Barbie Adventures og Sims-spil. Mht. innovation vs. grafik, så er der helt sikkert sket noget de sidste år. WoW tromler derudad på low-polygons og det samme med CS. Det er mere stilen og gameplayet vi lever os ind i, bare det ser nogenlunde ud grafisk. Dem som køber dyre grafikkort, er desværre også dem, som kopierer spil i stor stil. Og spil-producenterne har nok været for ivrige mht. at lave spil til det nyeste hardware. Folk gider ikke upgrade. Og folk gider ikke sidde med deres 1 år gamle grafikkort og skulle køre spil i low-settings. Sådan er det jo lige nu, hvor et 8600GT (rimeligt nyt mainstream kort) ikke kan køre Crysis særligt godt. Det gider normale forbrugere ikke. Så ja - der sker nok en del. Måske flere spil og billigere spil, men med knap så store armbevægelser og krav til hardware. Så kan det samtidig køre på konsollerne også og tjene penge der.
--
#8
nikolajp
Supporter Aspirant
28-12-2007 16:48

Rapporter til Admin
"Er PC spil ved at dø? Næppe. Så længe en konsol ikke har en mus eller et keyboard til at styre på, vil den aldrig kunne være med på nogle spil." Jamen, det kan man allerede. Keyboard ihvertfald. Man kan sagtens lave WoW til en Xbox360 og lave en custom mus til. De næste konsoller vil helt sikkert prøve at forbedre sig mht. keyboard, mus og resolution, da de vil have MMORPG spillerne med.
--
#9
PLauGe
Maxibruger
28-12-2007 17:01

Rapporter til Admin
Vil nu ikke sige at PC spil er ved at uddø, men mon ikke mange producenter er nødt til at satse mere på konsol frem for PC da der er en del fordele ved konsol over pc når det kommer til profit. Ved konsoler er alt hardware ens, der skal ikke tænkes på noget som helst med drivere og bred understøttelse.. Spillene bliver ikke kopieret på samme måde som PC, dog kræver det at spillet er godt da folk ellers ikke vil købe det. Jeg synes det er fint at producenter også satser på konsol, men PCen er mit fortrukne medie til spil. Desværre bliver nogle spil kun udgivet til konsol såsom Mass Effect, hvilket jeg virkeligt gerne vil have fingrene i. Vil dog skyde på at der klart er flere muligheder med en PC, hele tiden ny teknologi (dog på godt og ondt), som overstående har sagt keyboard + mus giver en masse muligheder for gameplay i modsætning til et joypad, mange muligheder for online dele da internet er noget de fleste gamere har adgang til.
--
baaaah :)
#10
Trylsington
Ny på siden
28-12-2007 18:31

Rapporter til Admin
#5 Hvis du ikke kan se sammenhængen i de 2 spil burde jeg da vist spørge dig om det samme. Assassins Creed er et fedt spil, helt klart, men ud af boksen syntes jeg umiddelbart ikke det er. Self. er det lækkert at man nu kan bruge miljøet mere omkring sig, men self. kan man det, sådan er udviklingen bare. Og Ja... Grafikken er 100 gange bedre, men det gør ikke noget ved selve ideen i spillet. Bare fordi gaven bliver pakket ind i en flot pakke, gør ikke selve gaven anderledes, altså er spillet ikke nyt pga. de nye muligheder. Jeg syntes det ligger mere op af et mod når man sådan kopierer en idé. Det jeg taler om er de nytænkende spil som man ikke har spillet før. Lidt ligesom #4 skriver. Sims eksempelvis, var i store træk en helt ny genre der blev skabt. Alt i alt syntes jeg bare det er begrænset hvor meget man får ud af at lave FPS spil i ny forklædning. Det er ihvertfald min grund til ikke at spille så mange af de nye spil.
--

Opret svar til indlægget: Er PC spil ved at dø?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning