Jeg synes det er fair nok at opkræve et gebyr, hvis man gør opmærksom på det i sine handelsbetingelser. Det er meningen det skal have en præventiv effekt, så folk ikke sender ting ind, som de tydeligvis selv har smadret. Det er virkelig irriterende at spilde tid på folks "går den så går den" sager.
Men du skal selvfølgelig ikke betale et gebyr i dette tilfæde.
Er varen 0-6 måneder gammel gælder formodningsreglen.
Det betyder at det er forhandleren der skal bevise, at DU er skyld i varen er defekt. Kan de ikke bevise det, skal tvivlen komme dig som kunde til gode.
Skriv til dem at du forventer kreditering/ombytning af varen, eftersom den er defekt indenfor de første 6 måneder jf. formodningsreglen. Hvis de stadig nægter, og fastholder gebyret, skal du bede dem fremsende den dokumentation de har, på at du har ødelagt produktet. Det kan de ikke.
Nægter de fortsat at makke ret, må du tage sagen med forbrugerstyrelsen.
Hvis alt fejler og de bare ikke vil spille bold, så synes jeg ikke du skal tage fat i forbrugerstyrelsen som det første. Det tager en krig. Komplett samarbejder med E-mærket og så kan E-mærkets team hjælpe dig. Du kan oprette en sag her:
https://www.emaerket.dk[...]
Inden du opretter en sag, så hav din dokumentation i orden. Vis dem en samlet korrespondance som indeholder de mails hvor:
De afviser sagen og opkræver et gebyr
Du skriver varen er under 6mdr og hvad du forventer
De afviser sagen igen
Så skal de nok tage den derfra.
PS. Norge har også formodningsreglen på 6mdr. Ligesom i DK.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 04-06-2020 22:29