Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Off Topic \ Anden computer snak
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Defekt tromle. Rek. ret?

Af Guru Slettetbruger21 | 29-04-2019 15:17 | 1863 visninger | 18 svar, hop til seneste
Jeg har en Brtoher DCP-1510 laserprinter, hvor tromlen er defekt. Har kontaktet Brother men de nægter at hjælpe, da de siger at tromle og toner ikke er omfattet af de 2 års rek. ret. Kan det passe?
--
slettet
#1
Azakiel
Skribent
29-04-2019 15:34

Rapporter til Admin
Har du købet den hos Brother siden du reklamerer til dem ?
--
Veni, Vidi, Vici. dimidium facti qui coepit habet faber est quisque fortunae suae
#2
ToFFo
Guru
29-04-2019 16:25

Rapporter til Admin
Kontakt købsstedet og ikke producenten. Med mindre købssted og producent er samme instans selvfølgelig.
--
- Indsæt signatur -
#3
Mr. WoLF
Guru
29-04-2019 16:31

Rapporter til Admin
Er det dr1050? står til 245 kr. Kan se der er en reset guide til drum i den, har du prøvet det?
--
#4
Slettetbruger21
Guru
29-04-2019 16:55

Rapporter til Admin
#1 Nej den er købt ved Compumail.dk #2 Da jeg kontaktede Compumail fik jeg blot et tlf. nr. til Brothers support. Supporteren spurgte hvor gammel min printer er og jeg sagde at den er købt i juli '17, supporteren sagde til at begynde med at der ikke gælder samme regler vedr. toner og tromler, derfor kunne de ikke hjælpe. Jeg spurgte selvfølgelig ind til hvorfor der ikke ydes 2 års rek. ret, til dette svarede supporteren at tromlen (og toner) ikke er en fast bestanddel af printeren. Lyder i mine øjne besynderligt. #3 Ja, det er det. #alle Der står i printerens display at der ikke er isat en tromle, supporteren guidede mig, således at jeg skulle køre en slider frem og tilbage ca. 20 gange. Da jeg skal til at gøre det, så ser jeg at der ligger en eller anden form for låsering løst nede i aggregatet.
--
Slettet jfr GDPR
#5
Mr. WoLF
Guru
29-04-2019 17:02

Rapporter til Admin
#4 Ok lyder til den er defekt så. Ellers er der reset guide her: https://www.youtube.com[...]
--
#6
Dragonheart
Elite Nørd
29-04-2019 17:06

Rapporter til Admin
Der gælder to års reklamationsret har jeg fået at vide at forbrug.dk på hele produktet inkl. evt . tilbehør. Om toner/tromle er "fast besstanddel" eller ej er underordnet. Hvis brother giver en producentgaranti der ikke omhandler toneren/tromlen (fx når vaskemaskinefabrikanter skriver "10 års garanti på motoren" skal den stille dig bedre end reklamationsretten. Der er også 2 års reklamationsret på batterier selvom mange skriver noget andet. Nu kan toneren (eller evt. batteri) jo godt være brugt/slidt inden to år og derfor være tom elelr holde strøm dårligt. Men en reel defekt som du beskriver hører selvfølgelig ind under reklamationsretten. Reklamér til compumail. Brother forholder sig kun til en evt. fabrikantgaranti lyder det til. Hvis compumail send rdig videre igen må du gøre det klart for dem at du ønsker at reklamere. Der er absolut ingen grund til at blande fabrikanten ind i sagen.
--
#7
ToFFo
Guru
29-04-2019 18:15

Rapporter til Admin
Tag fat i Compumail igen. Jeg synes det er for tidligt at finde høtyven frem allerede nu. Du burde i det mindste give Compumail besked om at Brother ikke kunne hjælpe, og at det nu er deres ansvar at sørge for varen fungerer, da den er indenfor de 2 års reklamationsret. Det kan være de bare sender dig en ny uden omkostninger fordi den er så billig. Det kan også være de afviser din RMA når de modtager varen, da der er tale om en forbrugsvare, som ingen ved hvor meget er blevet brugt. Og med meget mener jeg antal sider udskrevet ved en bestemt dækningsgrad i gennemsnit. Men de kan ikke nægte at tage varen ind til undersøgelse. Dog skal du være opmærksom på at der kan blive opkrævet et gebyr for fragt og håndtering, hvis din RMA afvises. #6 - Der er ganske rigtigt 2 års reklamationsret på, men eftersom det er en forbrugsvare, er der også andre forbehold man skal tage hensyn til. Den forventede levetid på toneren er oplyst af producenten. De skriver det forventes den kan klare X antal udskrifter ved Y procent dækningsgrad på papiret (typisk 5%). Det er umuligt at sige hvor mange sider den har udskrevet ved hvilken dækningsgrad, så ingen ved hvor slidt varen reelt set er. Dog har toner/tromle/printer fået en fysisk defekt lyder det til.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 29-04-2019 18:19
#8
Slettetbruger21
Guru
29-04-2019 18:38

Rapporter til Admin
#7 Jeg hænger ikke nogen ud, derfor skrev jeg i #0 heller ikke hvilket salgssted det drejede sig om. :) Men jo, har skrevet til Compumail igen. Så må jeg se hvad de siger. Laserprinteren er ikke brugt videre meget. Tror jeg sammenlagt kun har skrevet under ½ pakke a4 papir i de snart 2 år jeg har haft printeren. Købte i sin en laserprinter fordi jeg jeg var træt af at mine blækpatroner hel tiden størknede (fordi jeg ikke brugte den så meget).
--
Slettet jfr GDPR
#9
ToFFo
Guru
29-04-2019 19:08

Rapporter til Admin
#8 - Jeg købte også en laser af samme årsag. Tonere er dog pænt dyre til den, omend de skriver mange sider. Men når damen synes det er en pisse god idé at printe 200 sider, som læreren har været så mega smart at scanne på en virkelig elendig måde, så der er 5cm kulsort kant hele vejen rundt om hver side, så kan sådan en sort toner blive tømt MEGET hurtigt. Da antal udskrifter netop er ved en dækningsgrad på 5%. Hvorimod kanterne på papiret i dette tilfælde har en dækningsgrad på 100% og dertil kommer teksten på det indscannede. En ny sort toner (3200 sider) koster ca. 700kr til min printer. Hvis hun gør det samme i farve, så falder hammeren sgu:P
--
- Indsæt signatur -
#10
Slettetbruger21
Guru
30-04-2019 17:01

Rapporter til Admin
Nu har Compumail svaret tilbage og de holder på at defekten ikke er dækket rek. retten. Men har som sagt kun udskrevet hvad der svarer til ½ pakke papir igennem den tid, jeg har brugt printeren. Jeg holder dog stadig på at de skal lave printeren, for som det kan ses på dette billedet så ligger der en løs låsering nede i tromlen. https://imgur.com[...] Det skal nævnes at jeg ikke har sendt billedet til Compumail endnu, da jeg vil forhøre mig herinde hvorledes jeg står. Det kan jo tænkes at de vælger at afhjælpe problemet, når de ser låseringen ligge nede i tromlen.
--
Slettet jfr GDPR
#11
ToFFo
Guru
30-04-2019 19:52

Rapporter til Admin
#10 - Hvorfor i alverden har du ikke sendt dem billedet?? Send dem dog billedet, og beklag at du ikke fik sendt billedet i første omgang. Der er ingen grund til at trække sagen i langdrag ved at tilbageholde oplysninger. Det er i begge parters interesse at det bliver løst hurtigt! Du skriver du ikke har sendt det fordi du vil høre hvordan du står. Hvad mener du med det? Vil du høre fra os, hvorvidt det kan betale sig at køre en sag mod Compumail gennem forbrugerstyrelsen? Jamen det er da bare at prøve, hvis din fritid ikke er mere værd end en toner til 165kr. Tromlen er lidt dyrere, og koster 242kr. Men jeg antager det kun er en af delene der er defekt. Ud fra billedet at dømme ser det ud til at være tromlen der er defekt.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 30-04-2019 19:55
#12
Slettetbruger21
Guru
30-04-2019 19:55

Rapporter til Admin
#11 Hvis det kom frem at tromlen, uagtet at den er defekt, ikke er omfattet af rek. retten, ja, så var der ingen grund til at "klage" over Compumails beslutning. Derfor skrev jer herinde først. :) EDIT: nu har jeg allerede skrevet til Compumail at denne tråd eksisterer, derfor ville det være lettere omsonst at klage over deres beslutning, hvis der bliver skrevet i denne tråd at jeg har en meget dårlig sag, derfor har jeg ikke sendt billedet endnu. :) Og nej, agter ikke at klage til Forbruger klagenævnet.
--
Slettet jfr GDPR
--
Sidst redigeret 30-04-2019 19:59
#13
ToFFo
Guru
30-04-2019 19:58

Rapporter til Admin
#12 - Toner og tromle er en del af printeren, og er derfor omfattet af 2 års reklamationsret. Dog med visse forbehold da det er forbrugsvarer.
--
- Indsæt signatur -
--
Sidst redigeret 30-04-2019 19:58
#14
Mr. WoLF
Guru
30-04-2019 23:37

Rapporter til Admin
#15
Conluxa
Junior Supporter
01-05-2019 07:59

Rapporter til Admin
Du kan bruge købelovens §75a, stk 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente. Brother skriver at DR1050 giver op til 10.000 udskrevne A4 sider og det er jo langt fra den ½ pakke papir du har brugt. Tromlen er en "fast bestanddel" af printeren og var formodentlig også monteret da du modtog printeren !
--
#16
Slettetbruger21
Guru
01-05-2019 14:28

Rapporter til Admin
Tak til alle dem som har skrevet i tråden. :) Compumail.dk fastholder at tromlen (og toner) ikke er en fast bestanddel af en printer, hvorfor de ikke vil udbedre den åbenlyse defekt i min laserprinter. Jeg agter ikke at gøre mere ved sagen, vil blot ikke handle hos Compumail.dk mere - og advare familie og venner mod at handle med Compumail.dk. Må bide i det sure able og selv betale for en ny tromle til printeren.
--
Slettet jfr GDPR
#17
Dragonheart
Elite Nørd
01-05-2019 15:00

Rapporter til Admin
#16 har du skrevet/chattet med dem inde på forbrug.dk ? Der er altid hurtigere til at hjælpe med det samme. Har flere gange oplevet at forhandlere måtte acceptere lovene da jeg vedhæftede samtale med forbrugerstyrelsen (det anbefaler de også selv man gør)
--
#18
Slettetbruger21
Guru
01-05-2019 15:27

Rapporter til Admin
#17 Nej, det har jeg ikke. Men jeg orker ikke at "slås" med Compumail.dk mere. Og jeg kan vist heller ikke klage over at Compumail.dk til FKN, da værdien af min printer ikke er høj nok (kan ikke huske det eksakte beløb, men er det ikke 800-900 kr. ens vare skal have af værdi, inden man kan klage?). Det er ikke så meget at jeg nu selv må ofre de ca. 250 kr. på en ny tromle, det er mere det at Compumail.dk ikke vedkender sig deres ansvar.
--
Slettet jfr GDPR

Opret svar til indlægget: Defekt tromle. Rek. ret?

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning