Du kom til at trykke hol.dk i stedet for Facebook. Prøv igen.
--
5950X|Crosshair VIII Formula|64GB RAM
ASUS3090STRIX-OC|PG279Q
980 PRO 2TB|970 EVO+ 2TB|Samsung 860 PRO 2TB
2xSamsung860 QVO 2TB|Corsair AX1600i
Hvis i tror vi nåede toppen af stigning, så tror du forkert, så lyt efter han siger "den stigning der kommer" så det bliver endnu dyre..
--
Mac mini M1
Xbox Series X
Lars Bojes forslag er jo desværre dybt uansvarlige i et klimaperspektiv
--
#3 men han har da ret det ikke alle der har råd til en ny elbil lige nu, for slet ikke snakke om hvordan man bor til ladning af elbilen.. nu har jeg mulighed for at få lade boks op, men alle de ekstra udgifter gør jo folk ikke lige kan købe elbil, fordi banken netop kigger på ens rådighedsbeløb, den er lille nu hvor regninger kommer …
--
Mac mini M1
Xbox Series X
#4
Ja han har ret i at ikke alle har råd til en ny el-bil. Det skal der vist ikke et geni til at regne ud.
Desværre er hans forslag dybt uansvarlige i et klimaperspektiv
I forhold til El-biler - so what - de sviner nærmest identisk med en moderne benzin ellert diesel bil.
--
#5 godt du kan regne den ud, men folk skal lige pludselig skifte hurtigt til elbiler, det kan man ikke, du kan ikke både spare op og betale høje ekstra regninger inden 2030, jeg skal selv vente til 2028, men jeg kan ikke gøre noget før, jeg har selv Hybrid bil..
--
Mac mini M1
Xbox Series X
#5 jeg overvejer faktisk solceller først inden elbiler, fordi der flere med elbiler ejer der oplever voldsomme elregninger, så man faktisk "skal" lade ude på de offentligt lade stander for at få fordelene ved refusion af el..
--
Mac mini M1
Xbox Series X
#3
at Dan Jørgensen nægter atom kraft er det mest uansvarlige man kan gøre for miljøet.
--
ASRock X570 Taichi - Ryzen 5800x - Corsair Vengenance 16GB 3200 - EVGA 1080TI SC2 - Corsair RM850i - Lian Li O11 Dynamic - EKWB Customer waterloop
#8
Enig, det ændrer ikke ved at Lars Bojes forslag også er skidt
--
det ser sort ud er det ikke det samme som at sige der ikke flere penge til velfærd ?
https://www.bt.dk[...]
--
Mac mini M1
Xbox Series X #10, bare rolig med de stigende energi priser og på brændstof får de jo milliarder ekstra i moms osv, så det skal nok blive dækket ;) hellere vi kan forsvare os og støtte NATO, det skal nok blive bedre om et år eller 2 igen, lige nu har vi bare en bindegal russer med atom våben i bag haven
--
Sidst redigeret 06-03-2022 22:33
#11 ja Putin er gal, og hans Prorusser, men de andre russerne er normale mennesker der lever under pres og propaganda, de får ikke noget af vide om vores verden eller sandheden. du siger 1-2 år :-o det sgu lang tid ..
--
Mac mini M1
Xbox Series X
jeg køber 2 heste
--
MSI MAG Z490 TOMAHAWK i5-10600K @ 5GHZ 2x8 G.Skill F4000 TRIDENTz 17-17-17-37@ CL16 4300mhz 1000W Sinlet Pro
ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING
Er der ikke noget med at udvindingen af de råmaterialer der bruges til batterierne i elbilerne skaber utrolig meget forurening? Samt at der også langt fra er råmaterialer nok til at vi alle kan køre i elbiler.
--
#0>>Jeg synes det er ret fint at vores politikere ikke går ud og smider en masse penge efter os på baggrund af et par ugers høje priser. Det må vel være vores eget ansvar at have en buffer til uforudsete udgifter. Hvis det så viser sig at være noget der holder ved i længere tid, så kan de kigge på at feks bruge nogle af indtægterne på momsen til at reducere feks elafgiften.
#14>>Det er vel som man ser på det, udvinding af olie og gas giver også et klima aftryk udover det det koster at brænde det af. Men de udregninger jeg har set på batterier så vil næsten alle elbiler uanset hvor de er produceret og næsten uanset hvor de kører indhente den ekstra udledning på de første 50.000 km de kører. Der er også nok råstoffer til mindst 1 milliard elbiler.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk
#17
Nu skal du jo så lige tage med at det sviner en hel del mere at lave El-bilen, det er bestemt ikke med på skemaet.
Desuden forlyder det at de fleste skal have skiftet batterier efter 200.000, dvs. endnu mere svineri.
--
#18 Det er på skemaet, se start tons fra bilproduktion..... Som du kan se så rammer man i snit ~9 tons CO2 ved produktion af en elbil, men derefter flader kurven ud.
Når en effektiv dieselbil har kørt 200k km, så har den lavet 35 tons CO2, hvor en elbil (hhv. vindstrøm og lav batteriproduktion) rammer 10 tons CO2 i alt inkl. produktionen.... altså stort set samme CO2 som fra den var ny.
Køber man en Tesla så er kurven endnu mindre fra start fordi de netop har stort fokus på produktionen.
--
Sidst redigeret 07-03-2022 13:22
#19 enig en elbil sviner ikke så meget, men kurven er lidt øv, når det fremgår af 100% ren energi, hvilket slet ikke kan lade sig gøre pt, pga den lave nedbørs mængde i Norge og begrænset vind i Danmark. Så vores energi er ikke ret grøn og har et højt co2 tryk pt.
Dermed ikke sagt elbil nærmere sig diesel eller en plugin, men den er ikke så flad som den ser ud der
--
Hold nu op en tude-tråd. Der er rigtig mange udfordringer at tage sig af i dagens verden (og Danmark). Måske er prisen på el ikke prioritet et.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur. #17
Du glemmer så lige, at batterier ikke er helt nedbrydelige, så når man ikke kan bruge batterierne mere, så kan de ikke genanvendes.
--
#19 godt min øjne sov, der var en elmix også, beklager, så kun den 100% grimme:D
--
Flyt ud af DK hvis du er utilfreds :-D Find et andet land der kan tilbyde dig en bedre levestandart. :-D
--
Hellere fem ryk i banditten, end fem banditter på ryggen
#23 Har du overhovedet læst artiklen?
"Litiumbatterier kan genbruges
En anden fordel ved litium, kobolt og nikkel er, at råstofferne, i modsætning til olie, kan genbruges. Og producenterne bliver stadigt bedre til det.- De fleste bilfabrikker har indført programmer for genbrug af batterier. For eksempel har Volkswagen fra 2020 kapacitet til håndtering af batterier fra 3.000 elbiler om året med en genanvendelsesgrad på 97 procent, siger Jakob Stoustrup."
Der er flere selskaber som Northvolt, der allerede er igang med upscaling af deres recycling-teknologi.
Og så skal man huske, at genbrug er sidste station i et batteris levetid. Selv efter flere 100.000km i en bil er der typisk stadig 70%-ish kapacitet tilbage, som kan anvendes til andre formål, hvor energitætheden ikke er altafgørende.
--
Sidst redigeret 07-03-2022 16:37
#23>>Det er så helt forkert, tjek feks firmaet dusenfeld
https://www.duesenfeld.com[...] de kan genbruge 91% af et batteri.
--
Hilsen Thomas
Chefredaktør på HardwareOnline.dk