Seneste forumindlæg
Køb / Salg
 * Uofficiel Black/White liste V3
Login / opret bruger

Forum \ Hardware \ Generel hardware
Denne tråd er over 6 måneder gammel

Er du sikker på, at du har noget relevant at tilføje?

Hvordan fungere grananti på en prebuilt der er ble...

Af Juniorbruger ErrorMsg404 | 09-09-2018 11:53 | 2318 visninger | 21 svar, hop til seneste
Hvis man køber en GPU fra en prebuilt og får kvit med er der stadig garanti eller frafalder den da prebuilten er blevet taget fra hinanden?
--
#1
Jimminez
Elitebruger
09-09-2018 12:15

Rapporter til Admin
der er stadig Reklamation og Garanti på
--
#2
Duckman
Mega Nørd
09-09-2018 12:41

Rapporter til Admin
#1: Nej - Hvis man tager en komponent UD af en prebuilt pc, og sælger denne komponent videre, så er der ingen reklamationsret på denne komponent. Der er reklamationsret på pc´en som helhed. Det er tilladt at åbne PC´en for at lave opgraderinger, men du kan ikke splitte en prebuilt PC ad i 5 stumper, og sælge dem til højre og venstre, og så forvente at forhandleren vil håndtere reklamationer på disse.
--
Whatever
#4
kabsdk
Mega Nørd
09-09-2018 13:09

Rapporter til Admin
3# Jeg tror, at det er dig der er galt på den. Du er blevet solgt en hel PC. Prøv at sammenligne det med en bil. Hvis du køber en hel bil, og piller motoren ud og sælger den, så er der jo ikke garanti på motoren. Garantien følger vel bilen og ikke delene.
--
#6
Duckman
Mega Nørd
09-09-2018 13:24

Rapporter til Admin
#5: Det er kun sandt, hvis du gider samle hele PC´en og indlevere den igen. Tror du virkeligt du kan gå ind og købe en færdig pc, og derefter sælge grafikkortet til Karsten, CPU´en til Jens, RAM´ene til Niels, og give dem hver især en kopi af kvitteringen, og så vil forhandleren varetage reklamationsretten for dem alle? Og du har selv beholdt motherboard og PSU, og dem har DU så reklamationsret på? Som du selv siger: "Bullshit". En prebuilt PC anses som 1 vare, og den har du reklamationsret på. Din reklamationsret bortfalder ikke bare fordi du åbner PC´en og installeret en ny harddisk. Men du kan selvfølgelig ikke hugge den op i stumper til højre og venstre, og så tro at reklamationsretten følger med de enkelte komponenter. Forhandleren har ikke solgt dig 8 enkeltedele. Han har solgt dig en pc. Så det er den, du har reklamationsret på.
--
Whatever
--
Sidst redigeret 09-09-2018 13:28
#7
ice_hiboy
Monsterbruger
09-09-2018 13:31

Rapporter til Admin
Det må være op til den enkelte forhandler hvor large de gider at være. Lovmæssigt så har de solgt sig 1 produkt og ikke en masse forskellige. Så køber du en færdig samlet PC, om det er en HP, Acer, Sharkgaming, komplett osv, er det 1 samlet produkt rent lovmæssigt. Så hvis du skilder PC'en ad og sælger de enkelte dele så har du ikke længere det produkt de solgte sig. Går grafikkortet i stykker og du skal bruge reklamationsretten så kan de sagtens kræve at få det produkt de har solgt dig i d til test og produktet er så en hel maskine og ikke kun grafikkortet. Så lovmæssigt nej du har ikke krav på reklamationsret men måske forhandleren er cool med det.
--
i7- 5820K | X99S GAMING 9 ACK | EVGA 980TI SC | 32gb HyperX ram | 500gb Samsung 960 EVO | 4tb Seagate SSHD | Corsair RM750 | Phanteks Evolve Glass.
#8
Duckman
Mega Nørd
09-09-2018 14:07

Rapporter til Admin
#7: Præcis - Ja, måske nogen forhandlere vil være large, men så er der ikke længere tale om en reklamationsret. Så er det bare en forhandler der er flink at give dig noget, som du egentligt ikke har krav på.
--
Whatever
#10
gfunknown
Mega Nørd
09-09-2018 14:21

Rapporter til Admin
#9 der er flere som har været i branchen mange år. Kender ikke loven på området, men personligt ville jeg ikke yde garanti på en PC som var solgt rundt til alle og enhver, kommer maskinen hel tilbage, så yder jeg garanti, men ringer en tilfældig ind med et gfx som er gået i stykker, og jeg ikke har mulighed for at teste det i den solgte PC, så vil jeg ikke umiddelbart give garanti. Så hvis du har en lovtekst på dit postulat, så er jeg meget interesseret.
--
#11
Duckman
Mega Nørd
09-09-2018 15:05

Rapporter til Admin
#9: Det er flot - 15 års erfaring på området, og alligevel ved du ikke hvad du taler om. Jeg kan garantere dig, at uanset hvor meget du tror du ved, og hvor højt du forsøger at råbe herinde, så tager du fejl. Hvis en sådan sag nogensinde kom for Forbrugernævnet, så vil den falde ud til fordel for forhandleren. Det tør jeg garantere dig!
--
Whatever
#12
Pico
Nørd
09-09-2018 15:28

Rapporter til Admin
#9 Hvor arbejder du henne? Kunne da være rart at vide hvilke forhandler der yder den kundeservice du hævder du/i yder.
--
i7 4790K|Noctua NH-D15|ASUS Z97-WS|16GB Kingston 1866mhz|2x970 ASUS STRIX|160GB Intel SSD|240GB Corsair SSD|500GB EVO SSD|3TB Seagate|750W CM
#13
ErrorMsg404
Juniorbruger
09-09-2018 15:45

Rapporter til Admin
#11 Men garantere du GPUen? :P Tak for svarene selv om det blev lidt ehm, kaotisk.
--
#15
mrKayne
Nørd Aspirant
09-09-2018 16:29

Rapporter til Admin
Og ingen har endnu påvist dokumentation på hvad de siger, så indtil andet er bevist, har I alle ret :)
--
#16
Jimminez
Elitebruger
09-09-2018 17:55

Rapporter til Admin
kommer 100% op til hvad 0# mener med prebuild vis det er asus eller msi ovs så ja ingen Reklamation og Garanti på men vis det er Sharkgaming mm-vision osv Reklamation og Garanti på lige meget hvad
--
#17
gfunknown
Mega Nørd
09-09-2018 18:42

Rapporter til Admin
#14 Smid lige en lovtekst, vi kan alle slynge noget ud med erfaring mm. Så at du siger det i et åbent forum, hvor ingen kender dig eller din forretning er ikke ligefrem en god garanti
--
#18
Duckman
Mega Nørd
09-09-2018 22:05

Rapporter til Admin
#16: Siger du at lovgivningen er forskellig, og at man har forskellige rettigheder, alt efter om det er en Lenovo/Asus maskine, eller om det er en MM-Vision / Sharkgaming? Den lader vi lige stå lidt..... Jeg forstår godt hvilken forskel du mener der er på de typer af komponenter der sidder i de to "typer" af prebuild computere. Men det skelner lovgivningen altså ikke imellem. Af indlysende årsager.
--
Whatever
#19
læsretsinformation
Gæst
09-09-2018 22:54

Rapporter til Admin
selvfølgelig er der lovpligtig reklamationsret på komponenterne. det kan sammenlignes med at købe en telefon med lader. her er telefonen også dækket hvad end om laderen er tilstede eller ej. (garanti er en anden sag da denne ikke er tvunget i danmark.) folk spørger efter beviser i købeloven, det er meget simpelt købe loven siger der er reklamationsret på vare solgt til private personer i danmark. (dermed er alle komponenterne dækket). at nogle virksomhedder finder på at bilde forbrugerne andet ind er så en anden sag. som tilføjelse vil jeg lige gøre opmærksom på at det ikke er forbrugernævnet som afgør sager i danmark. (#11) men de vil sikkert hjælpe forbrugeren i denne sammenhæng om forhandleren ikke ville stå ved hans ansvar.
--
Gæstebruger, opret dit eget login og få din egen signatur.
#20
Duckman
Mega Nørd
09-09-2018 23:11

Rapporter til Admin
#19: Der er stadig ingen substans i det du skriver. "Der er reklamationsret på alting, altid!" Og ingen kildehenvisning. Du kan ikke slippe afsted med bare at skrive at sådan er det, for det er noget forbandet sludder. Jeg ved ikke hvor mange flere måder jeg kan gøre det klart, at du ikke ved hvad du taler om. Som du selv skriver, der er reklamationsret på "en vare" solgt til en privatperson i Danmark. Og varen er en HEL computer! Og så HAR forhandleren ret til at kræve HELE varen indleveret, i tilfælde af reklamation. Alt andet ville heller ikke give nogen som helst mening. Skal en forhandler ellers stå på mål for at en eller anden har sat et Lenovo OEM grafikkort i et Asus bundkort, og nu ikke kan få det til at virke pga kompatibilitetsproblemer? Eller hvad hvis grafikkortet virkeligt er defekt, skal forhandleren så til at være forpligtiget til at erstatte enkeltkomponenter? Det kan han jo ikke, han har solgt en hel pc, og i tilfælde af en reklamation kan han vælge at erstatte varen med en tilsvarende. Men han vil jo ikke give en hel pc i bytte for et grafikkort. Og hvem siger han har mulighed for at erstatte et grafikkort, måske sælger han kun komplette systemer, og ikke enkeltkomponenter.
--
Whatever
#21
Petter1979
Junior Supporter
09-09-2018 23:29

Rapporter til Admin
Citat: Reklamationsret er den ret, købeloven giver dig, til at klage over fejl og mangler ved en vare, du har købt, mens garanti er noget mere, som sælgeren eller producenten kan vælge at give dig.Ordene garanti og reklamationsret bruges ofte i flæng, men de betyder noget forskelligt. Det er frivilligt for virksomheden, om den vil give en garanti eller lade være. Den bestemmer derfor også selv, hvor omfattende garantien skal være, fx om den skal gælde hele varen eller kun dele af den. Garantien skal dog stille dig væsentligt bedre, end du er efter købelovens regler. Kilde: https://www.forbrug.dk[...] Umiddelbart som jeg ser det, skal en webshop som sælger en asus stationær ikke opfylde andet en reklamationen på selve varen(stationæren er 1 vare, som skal virke i 2 år, og så kan man ikke bare troppe op med kun harddisken fra den). Men at man så kan muligvis få repareret delen af producenterne af de enkelte pc dele (varierende års garanti fra dem). Det kan også bare være at jeg tager fejl :)
--
Sidst redigeret 09-09-2018 23:31
#22
ice_hiboy
Monsterbruger
09-09-2018 23:50

Rapporter til Admin
#19 jeg håber seriøst at det er en om gang troll du har gang i og at du ikke tror på dig selv. Hvis du smutter ned og køber et TV, piller LCD panelet ud af det og sælger til det til en fyr der hedder Jens, så er jeg 100% sikker på at ingen vil give dig reklamation på kun LCD panelet men højst sandsynligt vil kræve Tvet ind til test. Det er som sådan ikke forkert at sige hver enkelt del har reklamationsret. Hvis en del bliver skiftet af et autoriseret værksted på reklamationsretten, så er denne del omfattet af nye 2 år, korrekt. Men du får inden virksomhedder eller forbrug.dk til at give grønt lys til at du skiller et produkt ad og sælger indmaden samt giver hver enkelt produkt reklamations ret. Som jeg vil sige det. Hver varelinje med en pris på din faktura, det er 1 produkt og derfor har det produkt 2 års reklamationsret.
--
i7- 5820K | X99S GAMING 9 ACK | EVGA 980TI SC | 32gb HyperX ram | 500gb Samsung 960 EVO | 4tb Seagate SSHD | Corsair RM750 | Phanteks Evolve Glass.
#23
Sven Bent
Nørd Aspirant
10-09-2018 06:42

Rapporter til Admin
#2 En forhandler har ikke pligt til noget som helst andet end hvad de lover mht til garanti. Reklamatiosnretten er dog en anden sag. svaert at tage en serioes omkring emnet naar person ikke kender forskelle pa garanti og reklamationsret @op At tage en del ud af en hel pc har intet med din reklamatiosnret at gore og den vil stadigvaek koere som normalt. dog dakker reklamatisonrette kun fejl der matte antages at have varet til stedet ed koeet. saa hvis du er skyld i en fejl naar du tager kortet ud er du paa eget ansvar der. men husk paa ud voer de foerste 6 maaender er et dig som har bevis byrden ved en evt tvist at du ikke beskadiget produtke ves eks statist elektricitet da du tog kortet ud. saa rent bevsis byrde maessigt staar du daarligt. men de aendre ikke paa at i princippet har du stadigvaek dine reklemationsret. den frafalder KUN hvis fejlen maatte vaere paafoert efter salget.
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury
#24
Duckman
Mega Nørd
12-09-2018 17:23

Rapporter til Admin
#23: Antager du har tastet forkert, for mit indlæg i #2 indeholder ikke ordet "garanti". Og jeg kender udemærket forskellen.
--
Whatever
#25
Sven Bent
Nørd Aspirant
12-09-2018 19:36

Rapporter til Admin
#24 Antagelse helt korrekt Mit tidliger indlaeg (#23) var ment til #3
--
Sven Bent - Dr. Diagnostic www.TechCenter.[...] - Home of Project Mercury

Opret svar til indlægget: Hvordan fungere grananti på en prebuilt der er ble...

Grundet øget spam aktivitet fra gæstebrugere, er det desværre ikke længere muligt, at oprette svar som gæst.

Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du oprette en brugerprofil.

Opret bruger | Login
NYHEDSBREV
Afstemning