* Uofficiel Black/White liste V3
|
Valideret
Kontakt bruger
Så du har fået et nyt kort eller? -- FD R5, Asus Z97 - Pro Gamer, I5-4690K, G.Skill DDR3 2x4GB 1600 MHz, Samsung Pro 850 256GB, MSI R9 390X 6GB, NH-U12S, SuperNOVA 750 G2. Nyt nej, et fungerende kort har jeg fået ;) -- Jeg kan tage fejl, men mindes at ved RMA ombytning, så burde garantien forlænges da der er tale om et nyt produkt? Blot en ting, som kunne komme dig til gavn iht. salg, hvis den er god nok :) -- i7 6700K (h2o)•ASUS Z170I Pro•Crucial DDR4 Ballistix Sport 32GB•Asus GTX 1080 ROG Strix Gaming (h2o)•Samsung 850 EVO 500GB•1xWD 2TB•AOC AG271QX 27" Nej ikke direkte ved producent. Følger det første kort -- #6
Beklager, jeg var ikke klar over du arbejdede hos Evga ;) -- Sidst redigeret 12-06-2020 15:44 #6 Øh nej. Det er ikke løgn. -- Back in my days the video games were more about the game than the video #7 ,#8
Jo hvis hele produktet eller den del bliver ombyttet i forhold til regler indenfor Europa, så gælder der 2 års nyt Reklamationsret på, med mindre man acceptere og har skrevet under på at den vare du har købt i EU bliver forhandlet videre til et ikke EU land når der skal laves reklamationsret.
Det kan hverken, evga,nvidia eller for den sags skyld amazon lave om på, har du købt i EU og du benytter EU reklamation, og del af produkt eller hele produktet bliver repareret/bytte så har du nu 2 års fuld reklamationsret igen.
Var selv ude for amazon havde ombyttet et produkt for mig, produktet går så i stykker lige knap 2 år efter ombytning, jeg fik en assistent der ikke helt kendte reglerne og sagde jeg ikke kunne få ombyttet eller penge tilbage.
Henviste blot til EU lov, og 30 minutter senere havde jeg alt på min side igen og processen forsat endnu engang i min ret.
-- if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
--
Sidst redigeret 12-06-2020 16:32 #9
Smider du lige et link til påstand, vil gerne lige se på det :) -- #10
Gå du ind på EU's hjemmeside og find det, tænker du aldrig glemmer det igen når du selv har prøvet at lave lidt for det :)
Giver dig lidt hints
"
Is the repaired/replaced product covered by a new guarantee?Yes, a new 2-year guarantee is given if the product was replaced. If the product is repaired, the repair is covered by the normal statutory
limitation period of 3 years.
" -- if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
--
Sidst redigeret 15-06-2020 18:12 Gavmildt ;)
Tolker det dog ikke helt som du fremlægger det.
Jeg læser det mere som fornyet garanti ved Rep/ombygning hos seller/forhandler kortet er købt og ikke direkte op mod evga. Dette også baseret på at eu siden er specifik for regler i Dk. "Guarantees and returns – Denmark -- Sidst redigeret 15-06-2020 18:33 Garanti og reklamationsret er 2 forskellige ting.
Herunder antager jeg varen er købt hos EVGA indenfor EU:
EVGA ombytter på garanti - EVGA bestemmer.
Hvis EVGA skriver i deres garantibetingelser, at garantien ikke forlænges såfremt de ombytter et produkt, (på garantien), men i stedet fortsætter fra købsdatoen for det originale produkt, så er det sådan det er. Og der er mange producenter der følger netop den praksis. Logitech og Dell bare for at nævne 2 hurtige.
EVGA ombytter på reklamationsret - EU/forbrugerloven bestemmer.
Her er der tale om en reklamationssag og ikke en garantisag. Så der er helt andre forhold der er gældende. Hvis EVGA ombytter produktet på reklamationsret, så skal den ombyttede vare også have en ny reklamationsperiode, med varighed jf. gældende regler i købslandet.
Man har ikke altid 'bare' reklamationsret. Det er noget sælgere skal tilbyde privatkunder jf. gældende lovgivning. Men det er ikke automatisk gældende for erhvervskunder.
Hvordan opstår en situation hvor garanti virker, og reklamationsret ikke gør?
Lad os antage Artisan ikke har den originale købskvittering til produktet, og det bliver defekt. Så er der ingen reklamationsret. Med mindre sælger går med til at acceptere at køre en reklamationssag, hvilket er (økonomisk) temmelig dumt, hvis man kan slippe for det.
Det kan også være reklamationsretten er udløbet, men der er 3 års garanti på produktet, hvilket ikke er unormalt på high-class grafikkort.
Ud fra serienummeret, kan fx EVGA se at kortet stadig er omfattet af garanti. De kan se hvornår kortet har forladt fabrikken. Så kører garantien fra den dato. Hvorimod hvis slutbrugeren kan fremvise købskvittering med en senere dato på, så kører garantien fra den dato. Men i mangel på bedre, kører garantien fra den dato varen har forladt fabrikken, hvis andet ikke kan påvises.
tl;dr:
Indleveret på garanti = ikke nødvendigvis ny garanti ved ombytning. Det kommer an på hvad EVGA skriver i deres betingelser for garanti.
Indleveret på reklamationsret = Ny reklamationsperiode ved ombytning. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 15-06-2020 19:19 #11 Det var da en åndsvag attitude at have :) -- #12 lige meget gælder alle EU lande, det eneste vi har nævneværdige ting i online handel som andre lande ikke har er, at vi ikke hæver folks penge før varen af sendt, har du andet end dankort/visa, så bliver de reserveret, men det betyder ikke at firmaet har hævet dem fra din konto. Sverige,Norge, Finland følger trop omkring dette, men det er ikke et krav i deres lande.
#13 Vi snakker ikke om ikke have en kvittering, selvfølgelige skal man have en kvittering for en modtagelse dato for at kunne benytte enten sin garanti eller reklamationsret.
Det er nemmere blot at snakke med folk og reklamationsret fordi folk ikke kan finde ud af hvad forskellen rent faktisk er og altid kommer med de har 24 måneders garanti.
Det passer ikke det du siger med du har garanti/reklamation fra købs dato når du handler online, det er fra den dag du modtager dit købte produkt.
Du kan sagtens få en kvittering på købet en dag efter for en person har accepteret handlen, men at det først bliver modtaget på adressen en uge senere, det er så der din garanti og reklamation gælder fra.
#14
Når folk skal lave lidt selv, så glemmer de ikke så hurtigt igen.
Så hvis du vil være sur på den attitude så klag til Samfundet og før/nuværende Regering, det er den attitude alle lærer i det normale liv her i Danmark. -- if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
--
Sidst redigeret 15-06-2020 23:16 #12 Faktisk så tager jeg det tilbage, hvornår det er blevet ændret og om det er blevet omskrevet ved jeg ikke.
Kan godt se der Står Danmark nedenunder nu, det ændre dog ikke på jeg henviste til amazone tyskland for under 4 måneder siden med netop et link til den lov i EU, der var ingen problemer der jeg fik nyt produkt for 3 gang.
Om vi så bare er heldige at os fra Danmark og de andre lande er bedre beskyttet end andre eller om det stadigvæk er på tegnebrættet for andre, ved jeg ikke.
Eksempelvis Sverige står der There is no explicit rule on this.
Så det tager jeg på min kappe, ændringer, pis og papir, skal du være guru indenfor sådan et område skal du nok læse op jævnligt, men lidt har jeg ret :)
Edit: Tyskland er også på, du skal blot fremhæve du skal have de 2 ekstra år mere efter reparation/ombytning
The law does not say, but in general, after a replacement, the consumer can claim legal guarantee rights for 2 years. In the case of a repair,
the legal guarantee is only extended with regard to the repaired or
exchanged parts.
Så nu er jeg nysgerrig, hvor skal man sende EVGA kort hen, hvis det er direkte til EVGA i EU? -- if ( $life( $me ) == $null ) { getLife( $me ) | halt }
--
Sidst redigeret 15-06-2020 23:32 #15 - Det passer ikke det du siger med du har garanti/reklamation fra købs dato når du handler online, det er fra den dag du modtager dit købte produkt.
What? Det har jeg slet ikke skrevet noget om. Tror du læste indlægget lidt for hurtigt og fik rodet noget sammen :P
Det er rigtigt at det forholder sig som du skriver, men jeg kommer slet ikke ind på det.
Jeg taler om hvornår garanti kan gælde fra, såfremt man ikke kan fremvise kvittering for købet. Og eftersom der ikke er nogen dokumentation for købstidspunktet, er man nødt til at gå efter hvornår varen har forladt fabrikken, da varen i princippet kan gå direkte fra fabrik til slutbruger. -- - Indsæt signatur - --
Sidst redigeret 16-06-2020 09:11 #15 Det var mere dit forsøg på at opdrage andre, jeg fandt useriøst. :)
Jeg syntes så heller ikke at man bare kan sige at "Det lærer alle i Danmark". Har du opdaget det curlingsamfund der er "incoming"?
Jeg kan godt være enig i din holdning, men ja... -- Sidst redigeret 16-06-2020 10:23 #18 Hvorfor brokker du dig over, at han ikke vil feje vejen for en anden, for at få info, men samtidig peger af vores curlingsamfund?
Lær en mand at fiske.... :) -- i7 6700K (h2o)•ASUS Z170I Pro•Crucial DDR4 Ballistix Sport 32GB•Asus GTX 1080 ROG Strix Gaming (h2o)•Samsung 850 EVO 500GB•1xWD 2TB•AOC AG271QX 27" --
Sidst redigeret 16-06-2020 13:54
|
|