MybloCK: ATI Fejler I Entusiast Kampen
Af Thomas Christensen | 12-06-2007 | 5944 visninger | 2 kommentarer
Producent:
Sponsor:
IntroduktionDen sidste måned har vi været lidt hårde ved ATI, og deres nye "R600" chip i Radeon HD 2900 XT. I sidste version af "MybloCK", hvor jeg tager et kig på trends og status quo på specifikke dele af hardware markedet, var emnet hvorfor ATI fejlede med den nye chip. Der var både kritik og rosende ord om analysen, og i denne udgave skal vi igen kigge på en af ATI's problemstillinger, nemlig deres manglende entusiast brand og stillestående samarbejdspartnere. Velkommen til MybloCK.
ATI's svar på NVIDIA's entusiast partnere?Stil dig selv spørgsmålet, hvor mange entusiaster grafikkortproducenter kan du huske i ATI-only lejren, og hvor mange du kan huske på NVIDIA-only lejren? Antallet vil nok svinge fra person til person, men dominansen af NVIDIA-only lejren bør ikke være til at tage fejl af med firmaer som XFX, BFG, eVGA, Gainward og OCZ. I ATI lejren er der knapt nok en dedikeret entusiast producent, og nærmeste bud må være HIS.
En af de ting NVIDIA har haft succes med, har været deres alliancer med de mindre grafikkortproducenter. Udover den sædvanlige co-marketing, har NVIDIA brudt den traditionelle fokus på de tre tier 1 motherboard producenter (Gigabyte, ASUS og MSI), som tidligere også har styret grafikkortmarkedet . Det er en udvikling, som også for alvor er ved at sprede sig til motherboard markedet i takt med, at NVIDIA går i krig med OEM producenterne - dette er dog udenfor emnet, og hører til en anden blog.
Ved enhver given top GPU lancering som f.eks. Geforce 7800 GTX, 7900 GTX og 8800 GTX, har NVIDIA ikke som tidligere benyttet egne samples til den første bølge af preview artikler, men udvalgt en eller to entusiast producenter. Hvilken producent der fik kortene og prioriteringen af grafikkort samples til de forskellige hardware sider, har været topstyret af NVIDIA. Grafikkortproducenten har bare udført opgaven på vegne af NVIDIA. For producenterne er dette langt mere værd end selv den største reklame kampagne, og for NVIDIA bliver det et udsagn for, hvor klar de samt kortet er, når det bliver frigivet.
ASUS, Gigabyte og MSI har bare kunne kigge på fra sidelinien, som de langt mindre producenter BFG, eVGA og XFX har tromlet hen over grafikkortscenen ved den ene lancering efter den anden. Alle tier 1 grafikkortproducenterne, og specielt ASUS, står stadig for en kæmpe andel af det samlede grafikkortsalg, men deres magt er ikke overraskende svundet gevaldigt i high end markedet over de sidste par år.
En anden del i denne fokusering på entusiast producenterne, er de vilkår NVIDIA giver dem. For samtlige high end chips, uanset producent, gælder det, at der er større efterspørgsel end der er chips i de første måneder. Grafikkort producenterne kæmper med andre ord en brav kamp om at få fat i så mange top GPU'er som muligt i forbindelse med en lancering. På de fleste markeder fra hvidevarer til cykler, er det oftest de største, som får de bedste vilkår. Sådan har det også været på grafikkortmarkedet og hos NVIDIA, men de sidste 3 år har ASUS, MSI og Gigabyte måtte se entusiast producenterne få en stadig større andel af de tilgængelige chips op til en grafikkort lancering.
I praksis bliver leveringen af en top GPU bundet op med krav om køb af x antal mainstream eller low end GPU'er og dertilhørende hukommelse. Så vil du kunne sælge 1.000 Geforce 8800 GTX kort på lanceringsdagen, et ret højt talt skal det lige indskydes, skal du have forpligtet dig til x antal mainstream og low end GPU'er forinden. Dette forhold er langt mere attraktiv for entusiast producenterne sammenlignet med ASUS; MSI og Gigabyte. Internt i gruppen af entusiast producenterne er der også forskelle i dette low-end og mainstream til high end GPU forhold, hvor specielt XFX og BFG har nydt fordelagtige forhold de sidste par år.
Andelen af pre-overclockede kort er i samme takt eksploderet hos NVIDIA lejren de sidste tre år. Det står lidt i kontrast til perioden forinden, hvor både ATI og NVIDIA stillede større og større krav til grafikkortproducenterne, og NVIDIA, som tidligere havde haft pre-overclockede kort, drastisk reducerede producenternes muligheder for at pre-overclocke deres kort eller på anden måde skille sig ud fra mængden. En af konsekvenser af den fornyede fokus på pre-overclockede kort har dels været, at NVIDIA kortene får en entusiast status i forbrugernes øjne, og dels at skabe attraktive forhold til de loyale NVIDIA-only producenter.
Det er altså med andre ord mere attraktivt end tidligere, at være NVIDIA only producent ("AIB" for Add In Board hvis man skal være lidt smart). Kigger vi derimod på ATI-only producenterne, kan man nemt overse jublen, fremgangen og optimismen samt det, som skiller dem ud fra Gigabyte, MSI og ASUS. Der er praktisk talt ikke nogle store entusiast producenter i ATI lejren, og de fleste producenter har rødder i OEM produktionen eller en stram prisfiksering.
Der har været snak om, at ATI's helt store samarbejdspartner Sapphire vil begynde at lave NVIDIA grafikkort - de producere dem allerede for andre igennem en underafdeling. ATI får nok svært ved at holde Sapphire ATI loyal i det lange løb, uanset hvilke tiltag de laver, men hvad med HIS, Connect3D og PowerColor? De sidste par år har der været en del utilfredshed i ATI lejren over manglende evne til at effektuere chips, og kigger de lidt på NVIDIA lejren, er der meget at ønske sig for disse tre firmaer.
Den sidste torn i øjet på ATI only producenterne, er at ATI er fortsat med selv at producere grafikkort. NVIDIA droppede det for en del år siden, men efter ATI stoppede med at levere Made By ATI kort i EU, er der ikke sket noget i de andre markeder. Ved enhver lancering, er det ATI kort som bliver promoveret - det kort vi benyttede i forbindelsen af
"R600" Radeon HD 2900 XT launch artiklen, var således leveret og lavet af ATI.
Ved hver GPU lancering, skal ATI only producenterne konkurrere med ATI's om GPU leveringerne. Ved enhver lancering i markederne udenfor EU, skal producenterne desuden konkurrere med ATI's eget brand overfor slutbrugerne. Udover disse åbenlyse problemstillinger for ATI's egne producenter, så ændrer det også på ATI's fokusering, at de selv levere chips.
Skriften på vægen Det hele bunder altså ud i spørgsmålene, hvor er ATI lejren's XFX, BFG, Gainward, eVGA og XFX producenter? Hvor er de tiltag, som skal sørge for at ATI-only producenterne skal forblive loyale? Hvor er de tiltag, som skal give firmaer som Sapphire, HIS, Connect3D og PowerColor smil på læben, og tilfredshed med at være ATI only producent?
Først og fremmest skal ATI droppe deres egne leveringer af grafikkort til markedet. Derfra kan ATI så fokusere på deres kunder, og hvordan de vil besvare ovenstående spørgsmål. Før dette sker, vil NVIDIA fortsætte som den ubestridte entusiast konge - uanset om deres top GPU er hurtigere end ATI's eller ej!
- Har du kommentarer eller spørgsmål til denne blog, kan du skrive dem
her.